Willemvee schreef:Het kan wel dat hij na het flushen ineens op de keerringen gaat lekken. Omdat het dichtgekoekt was met vuil en dat dan oplost.
Het gebruik van kwalitatief laagwaardige olie versnelt de veroudering van keerringen, rubbers, o-ringen en eigenlijk alles wat van kunststof gemaakt is. Als je gaat flushen, wordt alle koek/aanslag/zooi verwijderd. Deze troep maskeert de incapabiliteit (moeilijk woord, sorry) van voornoemde onderdelen om olie binnen te houden. Zodra alles dan schoon is, bestaat inderdaad de kans dat er van alles gaat lekken. Problemen als veroudering van rubbers heb je veel minder als je een hoogwaardige olie gebruikt. Ja, daar heb je 'm weer met z'n Castrol volsyntheet...
Overigens is het onwaarschijnlijk dat je door het flushen van je motor een lagere compressie krijgt. Als kool (of andere aanslag) die verdwijnt uit de zuigerveergroeven, dan kunnen de zuigerveren weer vrij bewegen waardoor je in de regel juist compressiewinst krijgt. Als je die lijn doortrekt, krijg je ook (iets) minder vervuiling in je turbo doordat je motor minder olie verbrandt. Je motor loopt mooier, gaat langer mee, en zo leefden we nog lang en gelukkig.
Over reinigingsmiddelen gesproken: in een grijs verleden heb ik wel eens Forté Moto Power II in mijn motorfiets gebruikt. Dit goedje gaat door de benzine en reinigt de carburateurs/verbrandingskamers. Ik had op 1 cilinder een kolossaal gemeten compressieverlies. Uit compressietest met en zonder olie in de cilinder bleek dit door de kleppen te komen. (ja ik had ook een lektest kunnen doen maar had geen spullen daarvoor) Dankzij die benzinetoevoeging was dit probleem na een paar honderd km was dit opgelost en liep de motor weer netjes. Overigens waren na een aantal jaren de kleppen zodanig ingeslagen dat ze vernieuwd moesten worden, maar dankzij Forté heb ik dit mooi kunnen uitstellen.