Een beetje vervuilde.........

Geinige dingetjes, moppen, je frustratie etc. kan je hier kwijt.
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Een beetje vervuilde.........

Bericht door Niek »

Hans schreef:Hoe krijg je die smurrie er weer uit?
:???:
Kan op verschillende manieren.

1- Forté Moto Flush in je motor kieperen, kwartier laten draaien, daarna olie verversen
2- olie verversen, een paar uur over de snelweg jagen (hallo Duitsland) en opnieuw olie verversen
3- motorblok demonteren en alles reinigen (beetje waanzin)
4- spoelen met een-of-ander soort reinigingsolie

Lijkt me dat een middel als Forté Moto Flush enorm schoonmaakt door een sterk ontvettende werking. Dat moet je niet willen in een delicaat mechanisme als een motorblok. Spoelen met reinigingsolie... geen idee. Ik heb wel eens indianenverhalen gehoord van mensen die pure diesel in hun carter gooiden en de motor daarop lieten lopen. En je motor demonteren? Dan moet je toch wel aan een behoorlijke vorm van OCD lijden. lolll

Doe mij maar optie 2, bij voorkeur met een topkwaliteit (Castrol!) volsyntheet.
:auto-swerve:
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Call me Issy
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Kleur: Ravenna Blue - LA5W

Bericht door Lupo2002 »

Hans schreef:Hoe krijg je die smurrie er weer uit?
:???:
Met wat frietjes, zout en een lange vork?
Jim-3L
3L Maat
3L Maat
Echte naam: Jim
Kilometerstand: 375000km

Bericht door Jim-3L »

Een keer flushen met een goede motorflush.
Heb hier zelf geen ervaring mee maar na het zien van deze post ben ik er toch aan het denken om eens te spoelen.
Afbeelding
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld

Bericht door Willemvee »

Het kan wel dat hij na het flushen ineens op de keerringen gaat lekken. Omdat het dichtgekoekt was met vuil en dat dan oplost.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Jim-3L
3L Maat
3L Maat
Echte naam: Jim
Kilometerstand: 375000km

Bericht door Jim-3L »

Willemvee schreef:Het kan wel dat hij na het flushen ineens op de keerringen gaat lekken. Omdat het dichtgekoekt was met vuil en dat dan oplost.
En juist hierom durf ik dat flushen nog niet aan. Wat zou jij voorstellen?
Afbeelding
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld

Bericht door Willemvee »

Tja... Een keer met een camera naar binnen kijken of het wel nodig is? Ik zeg maar wat hoor, ik weet niet of je dat kunt zien zonder de boel open te maken.
Mocht je bijvoorbeeld toch een lekkende oliekeerring krijgen, zou ik zeker voor vervanging flushen.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Echte naam: Nicolaas Simon
Kilometerstand: 368000

Bericht door Niek »

Willemvee schreef:Het kan wel dat hij na het flushen ineens op de keerringen gaat lekken. Omdat het dichtgekoekt was met vuil en dat dan oplost.
Het gebruik van kwalitatief laagwaardige olie versnelt de veroudering van keerringen, rubbers, o-ringen en eigenlijk alles wat van kunststof gemaakt is. Als je gaat flushen, wordt alle koek/aanslag/zooi verwijderd. Deze troep maskeert de incapabiliteit (moeilijk woord, sorry) van voornoemde onderdelen om olie binnen te houden. Zodra alles dan schoon is, bestaat inderdaad de kans dat er van alles gaat lekken. Problemen als veroudering van rubbers heb je veel minder als je een hoogwaardige olie gebruikt. Ja, daar heb je 'm weer met z'n Castrol volsyntheet... :mrgreen:

Overigens is het onwaarschijnlijk dat je door het flushen van je motor een lagere compressie krijgt. Als kool (of andere aanslag) die verdwijnt uit de zuigerveergroeven, dan kunnen de zuigerveren weer vrij bewegen waardoor je in de regel juist compressiewinst krijgt. Als je die lijn doortrekt, krijg je ook (iets) minder vervuiling in je turbo doordat je motor minder olie verbrandt. Je motor loopt mooier, gaat langer mee, en zo leefden we nog lang en gelukkig. ;)

Over reinigingsmiddelen gesproken: in een grijs verleden heb ik wel eens Forté Moto Power II in mijn motorfiets gebruikt. Dit goedje gaat door de benzine en reinigt de carburateurs/verbrandingskamers. Ik had op 1 cilinder een kolossaal gemeten compressieverlies. Uit compressietest met en zonder olie in de cilinder bleek dit door de kleppen te komen. (ja ik had ook een lektest kunnen doen maar had geen spullen daarvoor) Dankzij die benzinetoevoeging was dit probleem na een paar honderd km was dit opgelost en liep de motor weer netjes. Overigens waren na een aantal jaren de kleppen zodanig ingeslagen dat ze vernieuwd moesten worden, maar dankzij Forté heb ik dit mooi kunnen uitstellen.
:auto-swerve:
Dave & Sabrine
3L Makker
3L Makker
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 11 okt 2002
Kilometerstand: 181000

Bericht door Dave & Sabrine »

Dus zó wordt stoverij gemaakt... Aaah!!