Ombouw naar handschakel handleiding

Iedereen heeft zijn eigen ideaalbeeld van de Lupo 3L, als het jouwe een handgeschakelde is mag je hier je verhaal doen.

Moderator: reichbus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Ombouw naar handschakel handleiding

Bericht door NicoTDI »

Jullie hebben hem vast allemaal wel eens gezien. Maar hij blijft handig ...

Link 1 , duitstalig
Link 2 , Nederlands

Wat weetjes :
Vaak zie je bij de lupotjes die om zijn gebouwd naar handschakel de ERN54321 totaal in het zwart, het ecu ziet dan de versnellingsbak ECU nog en is door geprogrammeerd.
Soms zie je ook helemaal niets in het display, dit is bij mijn het geval. Dit wil zeggen dat het ECU van de bak er totaal is afgekoppeld. Ook zo kan een handgeschakelde gewoon rijden.

Bij mijn vorige 3l was het juist weer anders, deze was totaal anders gepropageerd en zag dat hij alleen in de N ree tja dan kan hij natuurlijk ook ten alle tijden starten.

Afbeelding
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Bart81
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 jan 2014, 15:06
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Yde

Re: Ombouw naar handschakel handleiding

Bericht door Bart81 »

het aanpassen van de elektrische aansturing van de relais. Dat was nog een hele klus. Als je denkt dat relais vervangen lastig is, probeer dan maar eens aan de achterkant van het relais een paar kabels om te solderen. Uiteindelijk heb ik de hele boel los gehaald en door een paar kabelbinders los te knippen had ik zoveel ruimte in de kabels dat ik deze naar voren kon trekken. Toen kon ik er wat beter bij maar alsnog een lastig klusje.


Van het startrelais 126 moeten de dunne rood-zwarte kabel eraf gehaald worden en op het relais worden doorverbonden met de groen-gele kabel die van het contact slot komt (roze stekker onder dashboard).
Afbeelding
Daarnaast moet de bruin gele kabel van het startrelais aan de massa gelegd worden.
Afbeelding
Van relais 53 (positie 9) kan verwijderd worden en de twee kabels moeten doorverbonden worden voor de achterruit verwarming (UPDATE: op de foto is de doorverbinding verticaal (boven-onder), dit moet horizontaal (rechts-links) zijn.) Relais 53 (positie 2) en relais 424 kunnen in het geheel verwijderd worden.
Afbeelding
Na een middag en avond werken was het klaar. De accu er even in gezet en het contact geprobeerd. De startrelais werkt!!!! :D :D :D .
Mooi, dan kan ik nu verder met opbouwen aan de binnenkant. Pedalen er in, stuur er in en dan dashboard weer dichtbouwen.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Ombouw naar handschakel handleiding

Bericht door NicoTDI »

De motor heeft weer gelopen. Nog wel zonder uitlaat maar toch. Eerst sloeg hij elke keer gelijk af en hij gaf een foutcode 'start blocked by immobilizer'. Dit bleek normaal te zijn omdat de ECU is aangepast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Bart81
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 jan 2014, 15:06
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Yde

Re: Ombouw naar handschakel handleiding

Bericht door Bart81 »

Bekende foto's :cool:

Misschien maar een keer mijn hele ombouw project hier neerzetten, maar dat kan later nog wel eens. Mocht er iemand vragen hebben over de ombouw dan laat maar weten.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Ombouw naar handschakel handleiding

Bericht door NicoTDI »

Bart81 schreef:Bekende foto's :cool:

Misschien maar een keer mijn hele ombouw project hier neerzetten, maar dat kan later nog wel eens. Mocht er iemand vragen hebben over de ombouw dan laat maar weten.

Gaaf. Als je keer tijd hebt zouden wij t echt fijn vinden om in dit topic een keer terug te vinden!
Handschakel = Probleemloos!
Gebruikersavatar
Frend
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 feb 2015, 07:34
Echte naam: El
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 02 jun 2002
Kilometerstand: 179000 км
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Russia

Re: Ombouw naar handschakel handleiding

Bericht door Frend »

Tell me, please!
Electronic control unit - need to change the program? chip?
or do nothing?
Plaats reactie

Terug naar “Handgeschakeld”