Cruise control bij handgeschakelde 3L

Iedereen heeft zijn eigen ideaalbeeld van de Lupo 3L, als het jouwe een handgeschakelde is mag je hier je verhaal doen.

Moderator: reichbus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart81
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 jan 2014, 15:06
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Yde

Cruise control bij handgeschakelde 3L

Bericht door Bart81 »

Omschakelen van je huidige ECU kan je doen bij vag-tuning.de / JB jos / Of juist bij Eldert-jan veel mogelijkheden heb je..

Hieronder een kleine HOW TO:

Wat heb je nodig:

1x CC hendel: 7D0 953 513 C 01C (84 euro)
1x Koppelingssensor: 6QO 927 189 (14 euro)
1x Koppelingssensor connector: 6NO 972 704 (3 euro)
1x Connector CC: 1HO 953 634 (2 euro)
6x Stekkers voor in de connectoren: 000 979 133 E (4 euro p/st)
De stekkers in de ECU zitten er al in, en kun je eruit halen en gebruiken.
Kabels: je hebt 5 kabels nodig van 0,75 of 1.0 mm dik en een meter of 3 lang (heb je reserve). Bij voorkeur zwart-rood-blauw-wit-geel.
Verder nog wat krimpkous, elektro tape en soldeer spullen.

Origineel zit er halverwege nog een connector maar die heb ik er tussenuit gelaten.

Als eerste natuurlijk de CC hendel monteren. Deze how to is vooral even het elektrisch aansluiten maar zal dit even kort bespreken. Accu los. De twee torx bouten aan de zijkant van het stuur losschroeven. Daarna kan airbag unit eruit. Stuur zit met 1 grote moer vast. Even merken zodat je de positie weer terug kan vinden. Stuur los en dan kun je bij de handel. Je ziet 4 kleine schroeven zitten. Deze losdraaien en dan kun je de oude hendel eraf halen. Nieuwe erop en omgekeerd weer in elkaar zetten.

Aansluiten bekabeling:
Eerst de connector voor de CC aansluiten. De stekkers die je hiervoor gekocht hebt zitten aan gele kabel. Ik heb ze gelijk tot aan de connector gestript en rechtstreeks de Rood-Wit-Blauw-Zwart aan gesoldeerd volgens dezelfde kleuren als de hendel. Beetje krimpkous erover en dan ziet het er zo uit:
Afbeelding

Aansluiting is als volgt:

Rood: ECU 44
Blauw: ECU 45
Wit: ECU 46
Zwart: ECU 14 en naar de + van de accu.

Waar je de spanning vandaan haalt mag je kiezen. Ik heb hem nu eerst even op een vaste plus gezet waar ook de radio op zit. Met een extra zekering ertussen van 5A.
Maar eigenlijk hoort dit een + te zijn waar alleen spanning op staat als het contact aan staat (origineel gezekerd met 7,5A). Misschien dat er in de zekeringen kast nog wat vrij is, en anders kun je deze optie van Willem gebruiken: http://www.3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=4645. Dit wil ik in de toekomst nog wel een keer veranderen maar doe het eerst even zo.

Verder moet er voor handgeschakelde auto's ook een koppelingsschakelaar aangesloten worden. Hier zitten slechts 2 draden aan. Een is + van accu en andere gaat naar ECU. De schakelaar is een verbreek contact. Laat dus de spanning door die een signaal geeft aan de ECU dat de CC in werking mag treden. Pedaal in, contact verbroken en CC stopt (net als rem). Bij kabelbreuk stopt de CC dus ook. Ik heb deze + van dezelfde kabel gehaald als de zwarte kabel van de CC hendel. Beide staat immers gewoon spanning op, en is apart gezekerd. Andere kabel gaat naar ECU 66 (gebruik even een andere kleur dan de CC kabels, ik heb geel genomen.)

Vervolgens moeten de 4 kabels van de CC en de kabel van de koppelingschakelaar op de ECU worden aangesloten. Dat is de lastigste klus. Eerst ruitenwissers en paravan eraf halen totdat je bij de ECU kan:
Afbeelding
Stekker van ECU loshalen. Er zit een zwart kapje op die met een kabelbinder vast zit. Deze los halen en het kapje zit aan de zijkant met twee haakjes aan de binnenkant vast:
Afbeelding
Er zit een paars plastic onderdeel in de connector die zorgt dat de afzonderlijke connectoren er niet uit kunnen. Dit paarse ding kun je er met een kleine schroevendraaier uit schuiven:
Afbeelding
Daarna kun je voorzichtig aan de kabels trekken en wat duwen tegen de connectoren zodat ze eruit komen. Het donkerrode rubber is alleen voor afdichting:
Afbeelding
Met een kleine pincet o.i.d kun je de stekkertjes uit de connector halen:
Afbeelding
Daarna solderen:
Afbeelding
En monteren:
Afbeelding
Alleen de eind nummers van de stekkers staat in de connector behuizing. Dus even goed tellen zodat ze op de juiste plek zitten. Dit kan helpen:
Afbeelding

Daarna connector weer in elkaar zetten en alles weer dicht bouwen. Je moet dus vanuit de binnenkant van de auto naar de ECU met de kabels. Ik ben via de bijrijders kant omhoog gegaan en heb een gaatje geboord onder de interieur filter huis. Daarna goed afgedicht met tape om de kabel een een doorvoer-rubber:
Afbeelding

Oja, het kan zijn dat je CC nog geactiveerd moet worden in VAGCOM'. Dit kun je zien in kanaal 6. In het vierde veld staat:
1: CC aan
2: CC uit
255: niet geactiveerd.

Als dat laatste het geval is dan:

[Select]
[01 - Engine]
[Login - 11]
Enter 11463 to activate cruise control
[Do It!]

Als alles goed is dan moet het nu werken. Als het niet werkt, don't blame me.

Hier staat ook nog een vergelijkbare HOW TO waar je ook nog op kunt kijken:
http://forums.clublupo.co.uk/index.php?showtopic=44327.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Cruise control bij handgeschakelde 3L

Bericht door NicoTDI »

Hier boven is het trouwens met koppelings sensor gedaan. Deze is echter niet nodig, je ECU ziet dat er een singaal niet aanwezig is als je de koppeling intrapt en zal zo de ECU vrij schakelen van de CC die er dan opstaat..
Handschakel = Probleemloos!
campr
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 27 aug 2014, 13:09
Echte naam: Robert
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 269.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel

Re: Cruise control bij handgeschakelde 3L

Bericht door campr »

Begrijp ik echt goed dat de koppelings-sensor niet nodig is? Het is dus alleen maar de 'stalk' aansluiten op je ECU, op het dashboard monteren en via VAGCOM je CC aanzetten? Dus 4 draadjes trekken en je bent feitelijk klaar?
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Cruise control bij handgeschakelde 3L

Bericht door Joch3m »

Ja klopt, ik heb deze ook niet aangesloten. Onthou wel dat je het draadje naar die pin op een geschakelde plus aangesloten moet worden anders werkt het niet.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 feb 2015, 23:19
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: 0546
Contacteer:

Re: Cruise control bij handgeschakelde 3L

Bericht door Activate »

De zwarte die naar de ECU en accu gaat kan die niet gewoon aangesloten worden op een draad bij de ECU die spanning krijgt als hij op contact staat?

Lijkt mij makkelijker hoef je ook geen extra draad te leggen voor de geschakelde plus?

Groeten,

Erik.
Plaats reactie

Terug naar “Handgeschakeld”