Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Iedereen heeft zijn eigen ideaalbeeld van de Lupo 3L, als het jouwe een handgeschakelde is mag je hier je verhaal doen.

Moderator: reichbus

Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Cuprani »

Ik wil mijn 3L opvoeren naar ongeveer 160 PK, op welke manier ben ik nog niet over uit.
Dacht eerst complete swap met 1.4 TDI motor, bak, subframe... Alles.

Makkelijker is het om alleen een motor swap te doen, en oude bak te laten zitten als handbak.

Is de bak in handschakel trim wel geschikt voor sportief gebruikt? Moet je heel rustig en precies schakelen of is het ook te doen om de versnellingen er wat sportiever in te rammen?

Kan er gewoon een koppeling in van een standaard 5 bak? Dus gaat een Sachs SRE bijvoorbeeld, of een koppeling van een 110 PK tdi?

En als de koppeling aangepast is, hoeveel koppel kan de bak dan aan? Doel is toch wel een 350 Nm..
Is dat het beginnen waard of moet ik dat vergeten en toch voor de complete swap gaan?
Gebruikersavatar
BoksD5
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 apr 2014, 20:00
Echte naam: René
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Roermond

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door BoksD5 »

Ik heb zelf een omgebouwde handschakel, maar met schakelen moet je erg goed opletten. De versnellingen liggen erg dicht bij elkaar. Als je toch gaat knutselen zou ik een echte handbak monteren, want je moet echt secuur schakelen.
<scirDSL> I hated going to weddings. All the grandmas would poke me saying "You're next".
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Buzz_4stroke »

Stomme vraag, is het niet makkelijker om je 3l te verkopen en op zoek te gaan naar een echte 1.4?? Of een 1.7 SDI ombouwen?
Afbeelding HIER staat mijn topic.
lex84
3L Maat
3L Maat
Berichten: 165
Lid geworden op: 21 jan 2014, 12:15
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 269676
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Locatie: IJmuiden

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door lex84 »

Buzz_4stroke schreef:Stomme vraag, is het niet makkelijker om je 3l te verkopen en op zoek te gaan naar een echte 1.4?? Of een 1.7 SDI ombouwen?
Ik snap het nut ook niet echt om een 3L om te bouwen met een 1.4 tdi waarmee de 160 pk gehaald moet worden. De hele auto moet aangepast worden. Remmerij en onderstel inbegrepen. Dan als je het wilt doen zoals het hoort laten herkeuren bij de RDW. Volgens mij is het veel goedkoper en veiliger om gewoon een andere auto te kopen.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door 3L-Emiel »

omdat het kan.


is niet onveiliger dan een oem 160ok auto. zolang je maar nadenkt het het goed en degelijk monteert
Een andere auto kopen. lijkt me idd wel goedkoper. maar goed... omdat het kan,, en het is te doen, zou ik het ook leuk vinden:)

(just my 2 cent)
Gebruikersavatar
-Ap-
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 874
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:03

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door -Ap- »

Gewoon alles overzetten van de 1.4. Veel minder kopzorgen ;)
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Cuprani »

OK thnx voor de info, ik ga mijn 3L bak niet ombouwen naar handschakel..
Topic mag wat mij betreft op slot
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Hans »

Oud topic even een zetje geven...
Vraag me af of er grotere krachten komen te staan op de gangsteller en schakelmechanisme bij een tuning naar 100 of 130 pk? Het lijkt mij dat dit niet zo is. Wel op de koppeling en de bak zelf, maar het lijkt me niet beter voor de bak om er een handgeschakelde versie van te maken. Misschien is het juist beter voor de bak, om er geen handgeschakelde versie van te maken. De gangsteller zorgt dat er niet te veel toeren wordt gemaakt en dat er netjes wordt gekoppeld. In de automaat stand kom je niet in de 'verleiding' om ver in de toeren door te trekken, zeg maar. Mijn stelling is dus: bij tuning van een 3L is automaat rijden beter voor motor en bak dan handgeschakeld. Even los van het feit dat met de hand schakelen soms leuker is hè... Wat vinden jullie hiervan?
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Nietsnut »

Volgens mij heb je gelijk wat betreft het gangsteller deel, de druk komt vanuit de pomp en die is 60 bar ongeveer. Met en zonder tuning. Als handbak kan je de koppeling half en minder op laten komen en de gangsteller laat dat niet toe. Dat er meer krachten komen op de aandrijflijn is evident. Maar zoals meerdere ervaren lieden hier zeggen, met beleid kan je alles stuk maken, ook iets dat origineel is.
Wat dat schakelen betreft, daarvoor heb je toch de + en - stand voor?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Cuprani »

Ik vind het onzin..

Tuurlijk klopt je theorie, maar je gaat toch geen auto tunen om vervolgens bij 1800 toeren over te schakelen.

Om, als je even snel door wil trekken, 30 seconde te wachten omdat de automaat net aan het opschakelen was terwijl jij eigenlijk een versnelling lager had willen hebben.

Omdat je 3 seconde sneller aan de 100 bent in manual.

Als je bang bent dat er te veel krachten op de bak komen te staan moet je gewoon niet gaan tunen..

.. Ik weet echter zeker dat die 350 nm die je uit een 3L kan persen geen enkel probleem is voor (een frisse) koppeling en de bak.
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Hans »

Niet iedereen met een getunde Lupo (of met een Porsche...) zal dagelijks de klinkers uit de straat willen trekken. De souplesse van 130 pk en 280 Nm in een Lupo lijkt me ook geweldig ontspannen rijden. Enne, 30 seconden wachten op een schakelactie? Dan zou ik je Lupo maar eens laten nakijken :lol:

De koppeling wordt inderdaad erg statisch bediend.
Ja, je zult wellicht meer gebruik gaan maken van de tiptronic stand... En als ik het goed begrijp van Daniel, dan kun je er altijd nog een handgeschakelde 6-bak van een Córdoba en een wat dikkere koppeling in sleutelen...
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Nietsnut »

Cuprani is blijkbaar een snelle racejongen die altijd volgas tot einde toerenbereik doortrekt en Hans is de bedaarde ervaren heer die meer souplesse in zijn wagen wenst.

Kortom, ieder zijn eigen wensen en rijstijl.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Cuprani »

Nietsnut schreef:Cuprani is blijkbaar een snelle racejongen die altijd volgas tot einde toerenbereik doortrekt en Hans is de bedaarde ervaren heer die meer souplesse in zijn wagen wenst.

Kortom, ieder zijn eigen wensen en rijstijl.
Iets met stigmatiseren... :doh:

Vat het vooral niet persoonlijk op, maar ik denk dat niemand kan ontkennen dat als je een dynamisch rijdende auto wil, dat je dan niet goed af bent met een gangsteller van een 3L (of welke gerobotiseerde handbak dan ook)... Een 3L wordt nooit een super sportieve auto, daar is de geometrie simpelweg niet geschikt voor. Maar met een handbak kan je een stuk dynamischer rijden.

Het doel van mijn startpost ooit was ook alleen maar onderzoeken of de bak sterk genoeg was, ben er ondertussen wel van overtuigd dat hij dat is.

Als je gewoon wat meer koppel wil maar meerwaarde hecht aan het lui rijden dan lekker automaat blijven rijden na een chip.

Wil je wat dynamischer rijden, weet dan dat de bak het zonder problemen aan kan.
Gebruikersavatar
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Friesland

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Hans »

Duidelijk en bedankt voor je ervaringen Nils. Fijn dat bak en koppeling een stootje kunnen verdragen.
Ik zal de Lupo niet als sportwagen gaan gebruiken, maar vind het wel leuk als 'ie gemakkelijk en pittig optrekt. Op de snelweg vlot inhalen spreekt me ook wel aan. Ook met 130 pk zal ik - als ouwe l*l van 57 - regelmatig met 90 km/uur achter een vrachtwagen hangen :lol: Wachten op schakelen door gangsteller vind ik absoluut niet erg, maar dat is nou eenmaal mijn handicap...
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Nietsnut »

Mijn 3L rijdt bijzonder dynamisch met gangsteller en 80pk. Racen hoef ik niet, ik ben tevreden binnen de beperkingen die het iets langzamer schakelen mij geven.
Ik blijf jou zien als een racertje omdat je erg overtuigend bent dat je je versnellingsbak in de versnelling wil rammen, zie je startpost. Iemand die een rustige rijstijl heeft doet dat niet. Maar nogmaals, ieder zijn meug.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door lupocor »

niet snel optrekken door de gangsteller is onzin.
trap hem elke keer maar tot de bodem als je snel wilt optrekken of doortrekken.
wel ben ik van mening dat je van een 3l met of zonder gangsteller niet een racemonster moet maken.
daar is volgens mij ook het chassis niet voor geschikt, het is denk ik niet stijf genoeg.
ik zie het nut er niet echt van in.
maar goed ,iedereen moet doen wat ie niet laten kan en wat ie leuk vind, daar is niks mis mee en beveel ik een ieder aan
want het leven kan heel kort zijn, dus geniet ervan zolang het kan.
Gebruikersavatar
roy1600
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2015, 02:30
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 0- 7-2000
Brandstof: Premium diesel

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door roy1600 »

Ik had het probleem dat wanneer je onderin al het koppel direct loslaat dat de koppelingsgroep begon te slippen.
Met de dsg bak heb ik dat probleem niet meer :mrgreen:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Nietsnut »

Wow, het regent ineens DSG-bakken. Hoe kom jij dan aan een DSG in je wagen? Zelf ingebouwd of laten doen? En wanneer laat je mij proefrijden?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
roy1600
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 10 aug 2015, 02:30
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 0- 7-2000
Brandstof: Premium diesel

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door roy1600 »

Lasapparaat en slijptol, en heel veel tijd. Was wel een beste klus... :cool:

[youtube][/youtube]
Laatst gewijzigd door Nietsnut op 09 dec 2016, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: YouTube tags aangepast
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Tunen met handschakel, goede combi of niet?

Bericht door Nietsnut »

Dat schakelt heerlijk snel. Zin in nog zo'n projectje?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Handgeschakeld”