Vraagje oliepompketting wisselen

Alles over de motor, versnellingsbak, gangsteller, hydrolische pomp, koppelingscilinder etc.

Moderator: reichbus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door Riggard »

Hoi,

Binnenkort mag de lupo van m'n vriendin onder het mes. Distributieriem moet gewisseld, en gezien de 325kkm + samba wil ik dan ook meteen de oliepompketting vervangen.
Zoals altijd, wil ik het zelf doen. Ik ben me nu dus een beetje aan het inlezen, en heb een aantal vraagjes voor de experts:
- Ik heb zelf geen takel om over de motor te leggen, dus had het volgende in gedachten:
1. blok opkrikken, rechter motorsteun los
2. alles blokkeren en de distributieriem e.d. verwijderen
3. blokkeerspullen laten zitten, rechter motorsteun vast.
4. krik eronder weg (motor hangt dan weer in de steunen) en vanaf hier vanuit m'n smeerkuil beginnen met het oliepomp-ketting ritueel.
- Kan ik de motor dus zo gewoon laten hangen aan de steunen? of heb ik echt zo'n balk nodig over m'n motorruimte waaraan ik het blok ophang?

- Wat is de benodigde maat van de krukaspully dop? (in de how to lees ik dat het waarschijnlijk 18 is, klopt dat?)

- VW raadt een lange XZN M14 aan voor de balansas, volstaat een korte ook?

- Hoe voorkom ik dat de krukas of oliepomp draait als de distributie er niet meer om zit? Ik kan me voorstellen dat een klein beetje draaien van één der componenten zo gebeurd is, of valt dat mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvgr Rich
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door Riggard »

niemand?
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door reichbus »

Ik ken niemand die dit zelf gedaan heeft. Misschien is dat je probleem.
Afbeelding
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door 3L-Emiel »

je hebt idd geen motor takel nodig.

motorsteun los en dan de distributie er af en dan de motorsteun weer terug zetten werkt prima.

Maar verder laat mijn geheugen mij in de steek. zal even aan david vragen of hij morgen een beetje tekst wil typen.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door Riggard »

Thanks Emiel! Onderdeeltjes zijn inmiddels besteld, dagje vrij is gepland. Een beetje ondersteunende tekst zou fijn zijn, anders stuntel ik gewoon wat langer :)
frank
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 apr 2015, 13:13
Echte naam: frank van den berg
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 30 jun 2005
Kilometerstand: 157500
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door frank »

het belangrijkste is om voordat je de riem los haalt de motor eerst goed op tijd te zetten (merktekens), scheelt een hoop gezoek :)
lupo 3L 2006, lupo 3L 1999, polo 1.3 1996, golf 7 1.2 2014, smart 1999, chevy 3100 1950, chevy c10 1971, chev van G20 1984, 2cv 1982.
A2rijder
3L Maat
3L Maat
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 sep 2015, 20:58
Echte naam: Anton
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 999.999km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Delft

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door A2rijder »

Ik weet dat sommmige een DVD setje kopen met werkplaats instructie.

Dan kun je zelf bij een gebroken riem het nog op tijd zetten als het stationair gebeurde zonder verdere schade.
Ook alle maten van sleutels staan erop en ook aanhaal koppels waarmee je het moet vastzetten.

Zelf vermoed ik dat de olie pomp ketting niet op tijd hoeft, alleen de ketting spannen is van belang voor niet breken of rammen maar stand
zou niets uit moeten maken, als hij maar draaide....
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door pinkpanter »

Het maakt wel uit hoe je de ketting er opzet .
Let er op dat de koperkleurige schakels ter plaatse van de merktekens vallen.
Ook is het verstandig om de krukasoliekeerring te vervangen
Carter pan wordt gemonteerd door de 18 bouten op 15 NM vast te zetten en aan de bak zijde met 45 NM.
krukas centrale bout weer vastzetten. Deze moet vast op 120 NM en daarna nog 90 graden.
krukasbout tevens vervangen voor een nieuwe.
Nu kun je de distributieriem plaatsen.
Hieronder een tekening van de blokkeer tool.
Ik zelf blokker het vliegwiel maar die keuze is aan je zelf.


Afbeelding
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door Riggard »

Thanks, centrale bout moet ik dan nog ff bestellen. Bout bakzijde op 45nm, daarmee bedoel je de bout die de stomp van de aandrijfas vast houdt?
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door pinkpanter »

Waar de pan mee tegen de bak zit die hebben 45 Nm zo uit mijn hoofd .
Ik heb wel vaker de oude krukasbout weer gebruikt maar dat is hier een beetje vloeken in de kerk . :mrgreen:
Tevens heb ik nog een los blok leggen dus als je eerst wil kijken hoe het zit kan het ook hoor .
Woon niet zo gek ver bij jou vandaan .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door Riggard »

Na weken uitstellen, zijn de spullen nu allemaal binnen, en zaterdag heb ik ook nog tijd :) Ga dan beginnen en hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Jim-3L
3L Maat
3L Maat
Berichten: 128
Lid geworden op: 23 jan 2014, 00:08
Echte naam: Jim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 375000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Arnhem

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door Jim-3L »

Good luck! Keep me posted! Heb wel oor naar je methode.
Afbeelding
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door 3L-Tim »

Ik ook! Erg benieuwd. Vervang je alle tandwielen ook of alleen ketting en spanner?
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door Riggard »

Ben voorlopig even vastgelopen op de aandrijfas aan de rechterkant. Is echt niet uit de fusee te krijgen, en m'n pulleytrekker schiet er steeds af.
Heb wel de centrale bout van de krukas al ietsjes los gekregen, dus dat is positief. Beter gereedschap is besteld, dus klus staat even on-hold, maar zodra er vorderingen zijn horen jullie het!

Heb een ketting, spanner en verschillende tandwielen, weet niet exact welke meer :P
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Vraagje oliepompketting wisselen

Bericht door Riggard »

Vrijdag is de aandrijfas uitdrijver binnen gekomen. Daarmee was de as gelukkig zo los, dus we konden verder. De klus is goed te doen, maar het is gewoon veel werk. Ben vrijdag vanaf 9 tot een uur of 5 bezig geweest. Heb wel rustig en netjes gewerkt, want op tijd moet je niet bezuinigen. Ging veel tijd zitten in het schoonmaken van de carters, en de montage van de nieuwe aandrijfas (die wilde niet direct in de verroeste splines).

Foto's zijn hier te vinden:
http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... 030#p51030

Hoe ik het globaal gedaan heb;
alle turboslangen, kappen en weetikwat van bovenaf de motor los gehaald, zodat de motorsteun in zicht kwam
v snaar ontspannen, pulley v-snaar eraf, afdekkap krukaspulley eraf
Dan eerst de centrale krukasbout losdraaien (niet eruit, wel los), kost wat kracht, maar een groot breekijzer en de blokkeertool helpen (distri zit er nu dus nog om)
Afbeelding
aandrijfas e.d. los zodat het carter eraf kon, dan het carter eraf gehaald, afdekkap in het carter er ook af
krukas bout blokkeren, bout balansas losser gedraaid (niet eruit, wel los). Oliepomp moet je nu eigenlijk ook losdraaien, maar zo slim als ik was, was ik dat vergeten.

carter weer even snel monteren met een paar bouten, blok opkrikken, motorsteun los en de distributie eraf. Dit heb ik expres gedaan na het losdraaien van alle bouten, zodat ik zeker weet dat er niks tordeert.*

Motorsteun weer vast, blok laten zakken, carter er weer af. Nu kan ook het stuk carter/motorblok eraf dat de centrale krukaspulley bedekt.
Als al het cartergebeuren los is kun je de kettingspanner, ketting en alle tandwielen loshalen.

Daarna weer alles vastzetten. Zoals in de voetnoot* te lezen, kun je de balansas met een steeksleutel blokkeren, zodat je die zonder ketting al kunt aandraaien.

Verdere tips/lessen;
- Goed gereedschap is echt essentieel bij deze klus, begin er niet aan zonder. Denk aan je de asdrukker, blokkeertool en juiste doppen. (Mocht je de klus overwegen wil ik het gebruikte gereedschap ook wel te huur aanbieden.)
- Neem de tijd, je kunt het allicht in een dagje redden, maar zult altijd wel onvoorziene zaken tegenkomen.

*Achteraf moet ik wel concluderen dat ik misschien té voorzichtig geweest ben door de distri er zo lang op te laten, de kans dat je de krukas een (groot) stuk draait met gebruik van de juiste blokkeerotols, is nihil. De bout van de balansas, kun je ook losdraaien zonder ketting erom; de balansas moet je dan blokkeren met een steeksleutel 24/27 die je aan de andere kant op het blok legt (zo beschrijft elsawin het)
Plaats reactie

Terug naar “Versnellingsbak en motor”