Thermostaat/koelvloeistof
Moderator: reichbus
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Thermostaat/koelvloeistof
Hoi,
Van de week torque geinstalleerd en even de temperatuur van de kvs gecheckt. (naar aanleiding van andere topics hier)
De temperatuur komt niet boven de 70 graden, soms 71, maar hoger echt niet. (Stijgt wel redelijk snel)
Vermoeden: Thermostaat stuk.
Die wil ik dus gaan vervangen. Heeft iemand een beschrijving/dingen waar ik op moet letten?
Hoe werkt het ontluchten van het KVS systeem, gaat dat automatisch?
gr Rich
Van de week torque geinstalleerd en even de temperatuur van de kvs gecheckt. (naar aanleiding van andere topics hier)
De temperatuur komt niet boven de 70 graden, soms 71, maar hoger echt niet. (Stijgt wel redelijk snel)
Vermoeden: Thermostaat stuk.
Die wil ik dus gaan vervangen. Heeft iemand een beschrijving/dingen waar ik op moet letten?
Hoe werkt het ontluchten van het KVS systeem, gaat dat automatisch?
gr Rich
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Ik denk niet dat je thermostaat stuk is hoor. Want temperatuur stijgt redelijk snel.
Een vagcom of obd reader of torque geeft ongeveer 10 graad minder aan.
Heb je de grill afgeplakt?
Dan denk ik dat ie wel stijgt naar normaal niveau.
Motortje is zo zuinig dat ie ook maar weinig warmte afgeeft.
Een vagcom of obd reader of torque geeft ongeveer 10 graad minder aan.
Heb je de grill afgeplakt?
Dan denk ik dat ie wel stijgt naar normaal niveau.
Motortje is zo zuinig dat ie ook maar weinig warmte afgeeft.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1431
- Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Haaglanden
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Dat wist ik niet. Als de obd reader ongeveer 10'C minder aangeeft is de mijne zelfs met koud weer netjes rond de 90'Cfoppe schreef:Een vagcom of obd reader of torque geeft ongeveer 10 graad minder aan.
- Ewoud
- 3L Maat
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:05
- Echte naam: Ewoud
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 380.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Bij mij geeft torque gewoon 83 graden weer als hij warm is...
VW Lupo 3L - 3,3L/100km so far
- steevo
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
- Echte naam: Stevie
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 247.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Die van mij word volgende week vervangen. Temo blijft hangen op 65 graden.
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Ik heb de thermostaat inmiddels vervangen, ontluchten was niet nodig, dat doet de motor zelf (verwarming vol open). For the record, een temperatuur tussen de 65 en 70 graden (winter) is NIET goed. Nu m'n thermostaat vervangen is loopt de temperatuur weer netjes op naar 87 graden.
Zie voor een how-to'tje m'n introductietopic.
Zie voor een how-to'tje m'n introductietopic.
- steevo
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
- Echte naam: Stevie
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 247.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Riggard,
Die van mij ook vervangen. Nu kom ik op een dag als vandaag rond de 6 graden buiten temp tijdens 100 / 80 wegen op de 90 - 93 graden. Sta ik voor t stoplicht dan zakt hij terug naar de 88.
Die van mij ook vervangen. Nu kom ik op een dag als vandaag rond de 6 graden buiten temp tijdens 100 / 80 wegen op de 90 - 93 graden. Sta ik voor t stoplicht dan zakt hij terug naar de 88.
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Steevo,
Jij leest het af op de foppe reader toch? Want zondag is bij mij de reader geïnstalleerd en gister heb ik voor 't eerst een lang stuk snelweg gereden(30 min, 140 km/h op foppereader) En hij komt niet boven de 75 graden uit. Tevens heb ik de grill helemaal open.
Er lijkt dus bij mij ook iets aan de hand?
Jij leest het af op de foppe reader toch? Want zondag is bij mij de reader geïnstalleerd en gister heb ik voor 't eerst een lang stuk snelweg gereden(30 min, 140 km/h op foppereader) En hij komt niet boven de 75 graden uit. Tevens heb ik de grill helemaal open.
Er lijkt dus bij mij ook iets aan de hand?
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Zelfde hier. Ik lees uit met Torque, maar dat lijkt niet uit te maken.steevo schreef:Riggard,
Die van mij ook vervangen. Nu kom ik op een dag als vandaag rond de 6 graden buiten temp tijdens 100 / 80 wegen op de 90 - 93 graden. Sta ik voor t stoplicht dan zakt hij terug naar de 88.
@Bresjee, waarschijnlijk ook jouw thermostaat kapot. Is nu eenmaal een 'slijtage'deel.
(Riggard voorziet een thermostaat-minimeet )
- steevo
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
- Echte naam: Stevie
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 247.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Bressjee,
Ja ik denk dat die van jou een stukje openstaat en vast hangt ja. Want de tempo zou zoals bij mij en Riggard moeten zijn. 80 - 85 bij lage last en 90 - 94 bij hoge last.
Ja ik denk dat die van jou een stukje openstaat en vast hangt ja. Want de tempo zou zoals bij mij en Riggard moeten zijn. 80 - 85 bij lage last en 90 - 94 bij hoge last.
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Ja, dat is goed! Wanneer?Riggard schreef:Zelfde hier. Ik lees uit met Torque, maar dat lijkt niet uit te maken.steevo schreef:Riggard,
Die van mij ook vervangen. Nu kom ik op een dag als vandaag rond de 6 graden buiten temp tijdens 100 / 80 wegen op de 90 - 93 graden. Sta ik voor t stoplicht dan zakt hij terug naar de 88.
@Bresjee, waarschijnlijk ook jouw thermostaat kapot. Is nu eenmaal een 'slijtage'deel.
(Riggard voorziet een thermostaat-minimeet )
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Ik zou die van ons ook wel eens door willen meten. Bij onze Peug is die sowieso de Sjaak, maar daar kan ik de temperatuur in het dashboard aflezen. Ik moet eigenlijk een keer een OBD kabel en Torque (da's voor mij zo even voldoende) regelen.Riggard schreef:Zelfde hier. Ik lees uit met Torque, maar dat lijkt niet uit te maken.steevo schreef:Riggard,
Die van mij ook vervangen. Nu kom ik op een dag als vandaag rond de 6 graden buiten temp tijdens 100 / 80 wegen op de 90 - 93 graden. Sta ik voor t stoplicht dan zakt hij terug naar de 88.
@Bresjee, waarschijnlijk ook jouw thermostaat kapot. Is nu eenmaal een 'slijtage'deel.
(Riggard voorziet een thermostaat-minimeet )
Ik weet niet hoe het bij de Lupo zit, maar bij de Peugeot zit hij op een nare plek. Je moet allerlei onderdelen weghalen en ook nog alle koelvloeistof er uit halen, weer vullen en ontluchten. Dat laatste is bij de Lupo weer makkelijk geloof ik.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Vanochtend die van mij ook uitgelezen met Vagcom. Hij komt niet hoger dan 73 graden. Daarna zakt hij terug naar 72-71. Duzzz. In die hoek van het motorblok heb ik binnenkort wel meer te doen. Ik moet ook nog een dynamovrijloop vervangen. Eerst maar eens onderdelen gaan verzamelen. Gelukkig allemaal niet heel mega-akkuut.
Ik weet trouwens niet wat hoge last is, maar ik reed 100 en toen bleef hij hangen op 71 en toen ik door ging naar 120 km/u steeg hij naar 73. Later zakte hij dus weer terug.
Is er nog sprake van een thermostaat mini-meet trouwens? Van de mensen hierboven is er al een aantal dat al heeft vervangen of niet?
Het weer wordt beter nu dus we kunnen weer lekker buiten aan de slag.
Edit: wat zijn die dingen retegoedkoop vergeleken met die van mijn Peugeot zeg. Daar moest ik wel het hele thermostaathuis (laten) vervangen, omdat die thermostaten niet los verkocht worden. De duurste thermostaat van de Lupo is ergens rond € 15,=, terwijl die van de Peugeot zo richting € 70-€ 80,= gaan.
Ik weet trouwens niet wat hoge last is, maar ik reed 100 en toen bleef hij hangen op 71 en toen ik door ging naar 120 km/u steeg hij naar 73. Later zakte hij dus weer terug.
Is er nog sprake van een thermostaat mini-meet trouwens? Van de mensen hierboven is er al een aantal dat al heeft vervangen of niet?
Het weer wordt beter nu dus we kunnen weer lekker buiten aan de slag.
Edit: wat zijn die dingen retegoedkoop vergeleken met die van mijn Peugeot zeg. Daar moest ik wel het hele thermostaathuis (laten) vervangen, omdat die thermostaten niet los verkocht worden. De duurste thermostaat van de Lupo is ergens rond € 15,=, terwijl die van de Peugeot zo richting € 70-€ 80,= gaan.
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Guus,
Die van mij blijft ook doorgaans tussen de 70 en de 75 hangen dat is als ik naar Amsterdam reis voor de opleiding, snelheid variërend van 80 tot 130. Normaal dus. Mijne kruipt langzaam maar zeker naar de 80 graden als ik een tijdje tegen de 160/170 aan plak, dat is dan wat ik hier boven bedoelde met vollast.
Mijn thermostaat is nog niet vervangen. Ik ben ook groot voorstander van een mini meet. Ik ben eventueel bereid om de organisatie op me te nemen. Tevens als ik toch in die hoek bezig ben, gaat de v-snaar ook gelijk mee.
De thermostaat is trouwens volgens andere bronnen ook de mogelijke oorzaak van je hogere verbruik.
Mooi hé, die prijzen... jammer dat het voor de meeste garages zo'n pokkewerk is om te vervangen. Anders had ik het al laten doen voor dat geld. Maar David gaf aan dat hij liever het front verwijderd ivm gepriegel.
Die van mij blijft ook doorgaans tussen de 70 en de 75 hangen dat is als ik naar Amsterdam reis voor de opleiding, snelheid variërend van 80 tot 130. Normaal dus. Mijne kruipt langzaam maar zeker naar de 80 graden als ik een tijdje tegen de 160/170 aan plak, dat is dan wat ik hier boven bedoelde met vollast.
Mijn thermostaat is nog niet vervangen. Ik ben ook groot voorstander van een mini meet. Ik ben eventueel bereid om de organisatie op me te nemen. Tevens als ik toch in die hoek bezig ben, gaat de v-snaar ook gelijk mee.
De thermostaat is trouwens volgens andere bronnen ook de mogelijke oorzaak van je hogere verbruik.
Mooi hé, die prijzen... jammer dat het voor de meeste garages zo'n pokkewerk is om te vervangen. Anders had ik het al laten doen voor dat geld. Maar David gaf aan dat hij liever het front verwijderd ivm gepriegel.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Oh jezus front verwijderen. Nou liever niet. Als ik die van mij er af heb dan krijg ik het nooit meer fatsoenlijk in elkaar . Ik heb er nu al last van dat als je maar één keer die stoeprand raakt dat dan dat mistlampkapje er weer uit valt. Ik was trouwens € 150,= kwijt voor het laten vervangen van de thermostaat van de Peugeot. Dat vond ik nog wel mee vallen.Bresjee99 schreef:Guus,
Mooi hé, die prijzen... jammer dat het voor de meeste garages zo'n pokkewerk is om te vervangen. Anders had ik het al laten doen voor dat geld. Maar David gaf aan dat hij liever het front verwijderd ivm gepriegel.
Als alles goed gaat krijg ik vandaag mijn nieuwe luchtmassameter. Dat zou ook al moeten helpen. Die ga ik er vanavond meteen in zetten.
Wie weet breken er, verbruikstechnisch gezien, gouden tijden aan...
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Ja, daar heb ik dus ook weinig zin in. Maar David zegt dat te doen omdat dat voor hem makkelijker is. Als je het verslag van Riggard leest, zie je dat die in principe niet nodig is. Ik weet dat Marcel dit ook heeft gedaan twee weken geleden, het kost wat tijd, het is wat lastiger, maar niet onmogelijk.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Note to self: eventjes de info bij elkaar houden: De "handleiding van Rigard is hier: http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?p=38677#p38677
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Thermostaat/koelvloeistof
snelheid is echt wel bepalend voor de temp van de koelvloeistof.
als ik op 005 uur naar mijn werk rijd dan rijd ik 100 km per uur (half uur rijden ,begin om 6 uur) dan komt de koelvloeistof temp niet hoger dan 82 graden.
als ik om 14.30 uur naar huis rijd dan rijd ik 130/135 en komt de temperatuur van de koelvloeistof op 92 graden.
als ik tijdens de rit van 005 uur de kachel vol op warm zet dan zakt de koelvloeistof terug naar 75 graden om daarna na lange tijd weer op 82 graden uit te komen.
dit is afgelezen op mijn autel tripcomputer.
als ik op 005 uur naar mijn werk rijd dan rijd ik 100 km per uur (half uur rijden ,begin om 6 uur) dan komt de koelvloeistof temp niet hoger dan 82 graden.
als ik om 14.30 uur naar huis rijd dan rijd ik 130/135 en komt de temperatuur van de koelvloeistof op 92 graden.
als ik tijdens de rit van 005 uur de kachel vol op warm zet dan zakt de koelvloeistof terug naar 75 graden om daarna na lange tijd weer op 82 graden uit te komen.
dit is afgelezen op mijn autel tripcomputer.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Thermostaat/koelvloeistof
In jou geval moet de dynamo er toch uit .reichbus schreef:Note to self: eventjes de info bij elkaar houden: De "handleiding van Rigard is hier: http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?p=38677#p38677
De buis van het luchtfilter kan er simpel uit zit met torx schroefje boven op het luchtfilterhuis vast .
Verder haal je de bout van de rechter motor steun los als je geen onder plaat meer hebt kun je een krikje onder de motor zetten wel even plankje gebruiken de alu carterpan kan niet veel hebben .
Vergeet niet de min klem van je accu los te maken de B+ van de dynamo kan sluiting veroorzaken .
Als de spanner weg is zoals boven beschreven kun je de dynamo boven langs er uit halen beetje spelen met de krik en je kunt de motor dan ook iets naar achteren duwen .
Als jou lupo geen airco heeft kun je met 4 boutjes de dynamo steun wel halen dan heb je ruimte genoeg om je thermostaat te vervangen.
Gebruik het liefst nieuwe koelvloeistof type G12 of G12+ je oude kan natuurlijk ook maar als dat te oud is kun je aanslag en of zelfs roest in je koelsysteem krijgen .
Voor de vrijloop naaf van de dynamo heb je speciaal gereedschap nodig op die te vervangen .
Als je de dynamo er uit hebt is het verstandig de spanningsregelaar/borstelhouder er even af te schroeven en naar de sleep ringen te kijken vaak zijn die 4 a 5 mm in gesleten en zouden dan vervangen moeten worden wil je de boel een beetje betrouwbaar houden.
Vaak zijn de sleep contacten ook heel kort geworden en die moeten dan ook vervangen worden bij dit type dynamo koop je deze compleet met spanningsregelaar .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Joch3m
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
- Echte naam: Jochem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 21 aug 2012
- Kilometerstand: 101000
- Locatie: Purmerend
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Hier hetzelfde probleem, zal het nu het warmer weer is nog eens checken maar afgelopen maanden kwam de temperatuur niet boven de 70 graden MET grillblock. Een meeting is zeer gewenst
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
VW Lupo 3l moonsilver