Thermostaat/koelvloeistof

Alles over de motor, versnellingsbak, gangsteller, hydrolische pomp, koppelingscilinder etc.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Riggard »

Hoi,

Van de week torque geinstalleerd en even de temperatuur van de kvs gecheckt. (naar aanleiding van andere topics hier)

De temperatuur komt niet boven de 70 graden, soms 71, maar hoger echt niet. (Stijgt wel redelijk snel)
Vermoeden: Thermostaat stuk.

Die wil ik dus gaan vervangen. Heeft iemand een beschrijving/dingen waar ik op moet letten?
Hoe werkt het ontluchten van het KVS systeem, gaat dat automatisch?

gr Rich
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door foppe »

Ik denk niet dat je thermostaat stuk is hoor. Want temperatuur stijgt redelijk snel.

Een vagcom of obd reader of torque geeft ongeveer 10 graad minder aan.

Heb je de grill afgeplakt?
Dan denk ik dat ie wel stijgt naar normaal niveau.

Motortje is zo zuinig dat ie ook maar weinig warmte afgeeft.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Don 3L Jose »

foppe schreef:Een vagcom of obd reader of torque geeft ongeveer 10 graad minder aan.
Dat wist ik niet. Als de obd reader ongeveer 10'C minder aangeeft is de mijne zelfs met koud weer netjes rond de 90'C
Gebruikersavatar
Ewoud
3L Maat
3L Maat
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jul 2014, 23:05
Echte naam: Ewoud
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 380.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Ewoud »

Bij mij geeft torque gewoon 83 graden weer als hij warm is...
VW Lupo 3L - 3,3L/100km so far
Gebruikersavatar
steevo
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
Echte naam: Stevie
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 247.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door steevo »

Die van mij word volgende week vervangen. Temo blijft hangen op 65 graden.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Riggard »

Ik heb de thermostaat inmiddels vervangen, ontluchten was niet nodig, dat doet de motor zelf (verwarming vol open). For the record, een temperatuur tussen de 65 en 70 graden (winter) is NIET goed. Nu m'n thermostaat vervangen is loopt de temperatuur weer netjes op naar 87 graden.

Zie voor een how-to'tje m'n introductietopic.
Gebruikersavatar
steevo
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
Echte naam: Stevie
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 247.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door steevo »

Riggard,

Die van mij ook vervangen. Nu kom ik op een dag als vandaag rond de 6 graden buiten temp tijdens 100 / 80 wegen op de 90 - 93 graden. Sta ik voor t stoplicht dan zakt hij terug naar de 88.
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Bresjee99 »

Steevo,

Jij leest het af op de foppe reader toch? Want zondag is bij mij de reader geïnstalleerd en gister heb ik voor 't eerst een lang stuk snelweg gereden(30 min, 140 km/h op foppereader) En hij komt niet boven de 75 graden uit. Tevens heb ik de grill helemaal open.

Er lijkt dus bij mij ook iets aan de hand?
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Riggard »

steevo schreef:Riggard,

Die van mij ook vervangen. Nu kom ik op een dag als vandaag rond de 6 graden buiten temp tijdens 100 / 80 wegen op de 90 - 93 graden. Sta ik voor t stoplicht dan zakt hij terug naar de 88.
Zelfde hier. Ik lees uit met Torque, maar dat lijkt niet uit te maken.

@Bresjee, waarschijnlijk ook jouw thermostaat kapot. Is nu eenmaal een 'slijtage'deel.
(Riggard voorziet een thermostaat-minimeet ;) )
Gebruikersavatar
steevo
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
Echte naam: Stevie
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 247.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door steevo »

Bressjee,

Ja ik denk dat die van jou een stukje openstaat en vast hangt ja. Want de tempo zou zoals bij mij en Riggard moeten zijn. 80 - 85 bij lage last en 90 - 94 bij hoge last.
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Bresjee99 »

Riggard schreef:
steevo schreef:Riggard,

Die van mij ook vervangen. Nu kom ik op een dag als vandaag rond de 6 graden buiten temp tijdens 100 / 80 wegen op de 90 - 93 graden. Sta ik voor t stoplicht dan zakt hij terug naar de 88.
Zelfde hier. Ik lees uit met Torque, maar dat lijkt niet uit te maken.

@Bresjee, waarschijnlijk ook jouw thermostaat kapot. Is nu eenmaal een 'slijtage'deel.
(Riggard voorziet een thermostaat-minimeet ;) )
Ja, dat is goed! Wanneer? :grin:
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door reichbus »

Riggard schreef:
steevo schreef:Riggard,

Die van mij ook vervangen. Nu kom ik op een dag als vandaag rond de 6 graden buiten temp tijdens 100 / 80 wegen op de 90 - 93 graden. Sta ik voor t stoplicht dan zakt hij terug naar de 88.
Zelfde hier. Ik lees uit met Torque, maar dat lijkt niet uit te maken.

@Bresjee, waarschijnlijk ook jouw thermostaat kapot. Is nu eenmaal een 'slijtage'deel.
(Riggard voorziet een thermostaat-minimeet ;) )
Ik zou die van ons ook wel eens door willen meten. Bij onze Peug is die sowieso de Sjaak, maar daar kan ik de temperatuur in het dashboard aflezen. Ik moet eigenlijk een keer een OBD kabel en Torque (da's voor mij zo even voldoende) regelen.

Ik weet niet hoe het bij de Lupo zit, maar bij de Peugeot zit hij op een nare plek. Je moet allerlei onderdelen weghalen en ook nog alle koelvloeistof er uit halen, weer vullen en ontluchten. Dat laatste is bij de Lupo weer makkelijk geloof ik.
Afbeelding
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door reichbus »

Vanochtend die van mij ook uitgelezen met Vagcom. Hij komt niet hoger dan 73 graden. Daarna zakt hij terug naar 72-71. Duzzz. In die hoek van het motorblok heb ik binnenkort wel meer te doen. Ik moet ook nog een dynamovrijloop vervangen. Eerst maar eens onderdelen gaan verzamelen. Gelukkig allemaal niet heel mega-akkuut.

Ik weet trouwens niet wat hoge last is, maar ik reed 100 en toen bleef hij hangen op 71 en toen ik door ging naar 120 km/u steeg hij naar 73. Later zakte hij dus weer terug.

Is er nog sprake van een thermostaat mini-meet trouwens? Van de mensen hierboven is er al een aantal dat al heeft vervangen of niet?

Het weer wordt beter nu dus we kunnen weer lekker buiten aan de slag.

Edit: wat zijn die dingen retegoedkoop vergeleken met die van mijn Peugeot zeg. Daar moest ik wel het hele thermostaathuis (laten) vervangen, omdat die thermostaten niet los verkocht worden. De duurste thermostaat van de Lupo is ergens rond € 15,=, terwijl die van de Peugeot zo richting € 70-€ 80,= gaan.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Bresjee99 »

Guus,

Die van mij blijft ook doorgaans tussen de 70 en de 75 hangen dat is als ik naar Amsterdam reis voor de opleiding, snelheid variërend van 80 tot 130. Normaal dus. Mijne kruipt langzaam maar zeker naar de 80 graden als ik een tijdje tegen de 160/170 aan plak, dat is dan wat ik hier boven bedoelde met vollast.

Mijn thermostaat is nog niet vervangen. Ik ben ook groot voorstander van een mini meet. Ik ben eventueel bereid om de organisatie op me te nemen. Tevens als ik toch in die hoek bezig ben, gaat de v-snaar ook gelijk mee.

De thermostaat is trouwens volgens andere bronnen ook de mogelijke oorzaak van je hogere verbruik.

Mooi hé, die prijzen... jammer dat het voor de meeste garages zo'n pokkewerk is om te vervangen. Anders had ik het al laten doen voor dat geld. Maar David gaf aan dat hij liever het front verwijderd ivm gepriegel.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door reichbus »

Bresjee99 schreef:Guus,

Mooi hé, die prijzen... jammer dat het voor de meeste garages zo'n pokkewerk is om te vervangen. Anders had ik het al laten doen voor dat geld. Maar David gaf aan dat hij liever het front verwijderd ivm gepriegel.
Oh jezus front verwijderen. Nou liever niet. Als ik die van mij er af heb dan krijg ik het nooit meer fatsoenlijk in elkaar :shock:. Ik heb er nu al last van dat als je maar één keer die stoeprand raakt dat dan dat mistlampkapje er weer uit valt. Ik was trouwens € 150,= kwijt voor het laten vervangen van de thermostaat van de Peugeot. Dat vond ik nog wel mee vallen.

Als alles goed gaat krijg ik vandaag mijn nieuwe luchtmassameter. Dat zou ook al moeten helpen. Die ga ik er vanavond meteen in zetten.

Wie weet breken er, verbruikstechnisch gezien, gouden tijden aan...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Bresjee99 »

Ja, daar heb ik dus ook weinig zin in. Maar David zegt dat te doen omdat dat voor hem makkelijker is. Als je het verslag van Riggard leest, zie je dat die in principe niet nodig is. Ik weet dat Marcel dit ook heeft gedaan twee weken geleden, het kost wat tijd, het is wat lastiger, maar niet onmogelijk.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door reichbus »

Note to self: eventjes de info bij elkaar houden: De "handleiding van Rigard is hier: http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?p=38677#p38677
Afbeelding
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door lupocor »

snelheid is echt wel bepalend voor de temp van de koelvloeistof.
als ik op 005 uur naar mijn werk rijd dan rijd ik 100 km per uur (half uur rijden ,begin om 6 uur) dan komt de koelvloeistof temp niet hoger dan 82 graden.
als ik om 14.30 uur naar huis rijd dan rijd ik 130/135 en komt de temperatuur van de koelvloeistof op 92 graden.
als ik tijdens de rit van 005 uur de kachel vol op warm zet dan zakt de koelvloeistof terug naar 75 graden om daarna na lange tijd weer op 82 graden uit te komen.
dit is afgelezen op mijn autel tripcomputer.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door pinkpanter »

reichbus schreef:Note to self: eventjes de info bij elkaar houden: De "handleiding van Rigard is hier: http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?p=38677#p38677
In jou geval moet de dynamo er toch uit .
De buis van het luchtfilter kan er simpel uit zit met torx schroefje boven op het luchtfilterhuis vast .

Verder haal je de bout van de rechter motor steun los als je geen onder plaat meer hebt kun je een krikje onder de motor zetten wel even plankje gebruiken de alu carterpan kan niet veel hebben .

Vergeet niet de min klem van je accu los te maken de B+ van de dynamo kan sluiting veroorzaken .

Als de spanner weg is zoals boven beschreven kun je de dynamo boven langs er uit halen beetje spelen met de krik en je kunt de motor dan ook iets naar achteren duwen .

Als jou lupo geen airco heeft kun je met 4 boutjes de dynamo steun wel halen dan heb je ruimte genoeg om je thermostaat te vervangen.

Gebruik het liefst nieuwe koelvloeistof type G12 of G12+ je oude kan natuurlijk ook maar als dat te oud is kun je aanslag en of zelfs roest in je koelsysteem krijgen .

Voor de vrijloop naaf van de dynamo heb je speciaal gereedschap nodig op die te vervangen .

Als je de dynamo er uit hebt is het verstandig de spanningsregelaar/borstelhouder er even af te schroeven en naar de sleep ringen te kijken vaak zijn die 4 a 5 mm in gesleten en zouden dan vervangen moeten worden wil je de boel een beetje betrouwbaar houden.
Vaak zijn de sleep contacten ook heel kort geworden en die moeten dan ook vervangen worden bij dit type dynamo koop je deze compleet met spanningsregelaar .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Thermostaat/koelvloeistof

Bericht door Joch3m »

Hier hetzelfde probleem, zal het nu het warmer weer is nog eens checken maar afgelopen maanden kwam de temperatuur niet boven de 70 graden MET grillblock. Een meeting is zeer gewenst :)
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
Plaats reactie

Terug naar “Versnellingsbak en motor”