Thermostaat/koelvloeistof
Moderator: reichbus
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Mijn lupo heeft nog airco ook... is dat lastigerder?
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Alleen lastiger als je de dynamo steun weg wil halen airco pomp zit met 4 lange bouten vast je kunt die steun laten zitten maar dan heb je iets minder zicht op je werk
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Ik meld mij ook aan voor een thermostaat meeti
Ik regel het gereedschap, wie regelt de rest ?
Ik regel het gereedschap, wie regelt de rest ?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Zal ik dat maar gaan doen dan? ;-) Ik heb 't namelijk nog niet druk genoeg...foppe schreef:Ik meld mij ook aan voor een thermostaat meeti
Ik regel het gereedschap, wie regelt de rest ?
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Heb jij ook zo'n gereedschap om de vrijloop van de dynamo los te krijgen, Foppe? Anders bestel ik die met mijn onderdelen mee namelijk.foppe schreef:Ik meld mij ook aan voor een thermostaat meeti
Ik regel het gereedschap, wie regelt de rest ?
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Ringsteek 16 bedoel je? Ja die heb ik
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Er is speciaal gereedschap nodig voor die poelie
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Als het een beetje in de noordkop is wil ik wel rondlopen voor wat ongevraagd advies
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Thermostaat/koelvloeistof
oh wacht je bedoeld de vrijloop poelie, (ik dacht de spanner). Daar heb ik geen gereedschap voor, maar die hoeft toch niet los?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- atg
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
- Echte naam: arjan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 jan 2000
- Kilometerstand: 225.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Costa del katwijk
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Ik heb ook interesse in een nieuwe thermostaat
Count me in
Count me in
I've found my friends
There in my head
There in my head
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Nee hoeft niet, maar ik moet de mijne vervangen en omdat we toch daar in de buurt bezig zijn wil ik die meteen mee pakken. Ik zorg dan zelf voor het juiste gereedschap.foppe schreef:oh wacht je bedoeld de vrijloop poelie, (ik dacht de spanner). Daar heb ik geen gereedschap voor, maar die hoeft toch niet los?
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Check;atg schreef:Ik heb ook interesse in een nieuwe thermostaat
Count me in
Heb ik nu staan;
- foppe
- atg
- reichbus
- bresjee99
- joch3m
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Thermostaat/koelvloeistof
afhankelijk van de tijd en datum..
count me in.... om de kijken/lullen/helpen/andere tot last zijn.... nieuwe thermostaat monteer ik wel wanneer de motor uit de auto gaat..
count me in.... om de kijken/lullen/helpen/andere tot last zijn.... nieuwe thermostaat monteer ik wel wanneer de motor uit de auto gaat..
- Joch3m
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 1275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
- Echte naam: Jochem
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 21 aug 2012
- Kilometerstand: 101000
- Locatie: Purmerend
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Idd afhankelijk van datum/tijd zal ik erbij zijn. Net nog even gechecked, temp loopt snel op naar de 65 graden, daarna is het over met een max van 68 graden.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
VW Lupo 3l moonsilver
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Tsjonge. Je zou haast de thermostaten groepsgewijs inkopen zeg. Wat is een goed merk thermostaat eigenlijk?
Een kennis van mij werkt bij de Brezan. Zij geeft mij sowieso altijd korting (klinkt heel duur, maar ik denk dat ze zelf aan de kassa korting mag geven aan kennissen). Ik wil wel eens kijken of ik bij haar een balletje op kan gooien, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik een goed merk krijg. Brezan verkoopt alleen bepaalde merken: als je bijvoorbeeld een multiriem bestelt zul je altijd Gates krijgen en geen Conti. Met de thermostaat kan dit ook het geval zijn. Als ik dus vijf thermostaten van Gates bestel dan wil ik wel dat het goeie zijn en niet dat we met vijf man na een half jaar weer aan de klus kunnen.
En financieel werkt het wat mij betreft zo: vooraf betalen, want ik kan het mij niet permitteren om een thermostaat te bestellen die niet afgerekend wordt.
Een kennis van mij werkt bij de Brezan. Zij geeft mij sowieso altijd korting (klinkt heel duur, maar ik denk dat ze zelf aan de kassa korting mag geven aan kennissen). Ik wil wel eens kijken of ik bij haar een balletje op kan gooien, maar dan moet ik wel zeker weten dat ik een goed merk krijg. Brezan verkoopt alleen bepaalde merken: als je bijvoorbeeld een multiriem bestelt zul je altijd Gates krijgen en geen Conti. Met de thermostaat kan dit ook het geval zijn. Als ik dus vijf thermostaten van Gates bestel dan wil ik wel dat het goeie zijn en niet dat we met vijf man na een half jaar weer aan de klus kunnen.
En financieel werkt het wat mij betreft zo: vooraf betalen, want ik kan het mij niet permitteren om een thermostaat te bestellen die niet afgerekend wordt.
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Klinkt goed Guus!
Dat van korting bij brezan is vrij bekend, althans, hier in Den Helder... als je voor de derde keer geweest bent heb je al vaste korting van 10% te pakken. Staat er op je nota hobbyclub! Maar toch leuk meegenomen, misschien al je meer bestelt helemaal!
Wat betreft gates durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet wat er origineel geleverd wordt bij VW(valeo wellicht?)
Ik ga even kijken waar we het beste kunnen sleutelen! Ik kan wel 1 of 2 auto's kwijt voor de deur, maar 5 wordt wel wat gortig. Daarnaast is dat voor Guus ook niet heel handig. iemand een suggestie? Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel rommel het oplevert...
Dat van korting bij brezan is vrij bekend, althans, hier in Den Helder... als je voor de derde keer geweest bent heb je al vaste korting van 10% te pakken. Staat er op je nota hobbyclub! Maar toch leuk meegenomen, misschien al je meer bestelt helemaal!
Wat betreft gates durf ik niet te zeggen. Ik weet ook niet wat er origineel geleverd wordt bij VW(valeo wellicht?)
Ik ga even kijken waar we het beste kunnen sleutelen! Ik kan wel 1 of 2 auto's kwijt voor de deur, maar 5 wordt wel wat gortig. Daarnaast is dat voor Guus ook niet heel handig. iemand een suggestie? Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel rommel het oplevert...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Den Helder vind ik wel wat gortig, maar bijvoorbeeld Purmurend of Heerhugowaard of die omgeving heb ik niet zo'n problemen mee (of zit ik dan al bijna in Den Helder? Ik noem Purmurend/HHW omdat dat zo'n beetje een hotspot is in 3L land niet omdat ik één van de daar wonende Vrienden ongevraagd een klusruimte in de maag wil splitsen). Nog dichterbij is altijd fijner: mijn gezinnetje vind het altijd fijn als ik zo snel mogelijk weer terug ben. Bij René is vorig jaar de klapraampjesinbouwmeeting (mooi woord voor Galgje) gehouden, maar ik weet niet of dat kan/mag/wil?Bresjee99 schreef: Ik ga even kijken waar we het beste kunnen sleutelen! Ik kan wel 1 of 2 auto's kwijt voor de deur, maar 5 wordt wel wat gortig. Daarnaast is dat voor Guus ook niet heel handig. iemand een suggestie? Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel rommel het oplevert...
Een brug hebben we niet nodig (mag wel natuurlijk). Wel is het handig om wat krikjes te hebben.
Ook is het belangrijk dat we koelvloeistof op kunnen vangen en als die niet wordt hergebruikt moet die netjes afgevoerd kunnen worden. Ik denk dat ik zelf meteen de koelvloeistof vervang, omdat die er al weer een tijd in zit. Ik heb wel roze trouwens, dat is toch G13? En moet die eigenlijk wel vervangen worden?
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1423
- Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
- Echte naam: Robbin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 410.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
- Locatie: Hillegom
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Nouja, als je Heerhugowaard - Purmerend is ongeveer een half uurtje en Heerhugowaard - Den Helder ook.. En Purmerend - Den Helder is ongeveer een uurtje (50 min). Ik snap daarom al dat dat voor jou niet handig is. En sowieso is bij mij de ruimte vrij beperkt.Ik zal Rene eens een pb'tje sturen. ik heb Rene een pb'tje gedaan. Die heeft namelijk geen tuin maar een landgoed. Dat is voor alle partijen in de buurt, behalve voor mij, maarja. Ik ga zelf aan het einde van de wereld wonen Daarnaast is ons gezin altijd blij als ik zo lang mogelijk weg benreichbus schreef:Den Helder vind ik wel wat gortig, maar bijvoorbeeld Purmurend of Heerhugowaard of die omgeving heb ik niet zo'n problemen mee (of zit ik dan al bijna in Den Helder? Ik noem Purmurend/HHW omdat dat zo'n beetje een hotspot is in 3L land niet omdat ik één van de daar wonende Vrienden ongevraagd een klusruimte in de maag wil splitsen). Nog dichterbij is altijd fijner: mijn gezinnetje vind het altijd fijn als ik zo snel mogelijk weer terug ben. Bij René is vorig jaar de klapraampjesinbouwmeeting (mooi woord voor Galgje) gehouden, maar ik weet niet of dat kan/mag/wil?Bresjee99 schreef: Ik ga even kijken waar we het beste kunnen sleutelen! Ik kan wel 1 of 2 auto's kwijt voor de deur, maar 5 wordt wel wat gortig. Daarnaast is dat voor Guus ook niet heel handig. iemand een suggestie? Ik weet ook eigenlijk niet hoeveel rommel het oplevert...
Een brug hebben we niet nodig (mag wel natuurlijk). Wel is het handig om wat krikjes te hebben.
Ook is het belangrijk dat we koelvloeistof op kunnen vangen en als die niet wordt hergebruikt moet die netjes afgevoerd kunnen worden. Ik denk dat ik zelf meteen de koelvloeistof vervang, omdat die er al weer een tijd in zit. Ik heb wel roze trouwens, dat is toch G13? En moet die eigenlijk wel vervangen worden?
Ik heb een goede garagekrik en ik kan eventueel wel een setje assteunen regelen. Die neem ik sowieso mee.
Koelvloeistof is G12+ Dat is de standaard roze koelvloeistof. Kun je overal krijgen; Action, praxis, gamma, brezan.
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
- atg
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 710
- Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
- Echte naam: arjan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 jan 2000
- Kilometerstand: 225.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Costa del katwijk
Re: Thermostaat/koelvloeistof
Ik heb 4 assteunen en evt een jerry can 20 ltr (heeft ooit eens biodiesel ingezeten )
I've found my friends
There in my head
There in my head
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Thermostaat/koelvloeistof
De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, onlangs ge-upgrade naar de G12-plus.
In alle auto's met verbrandingsmotoren ontstaat zoveel warmte dat er gekoeld moet worden om alles heel te houden. Dat kan door luchtkoeling (bv. Volkswagen Kever), maar meestal wordt vloeistofkoeling gebruikt. "In den beginne" was dat gewoon water, met in de winter speciale antivries toevoegingen. Later werd speciale (verschillend van merk tot merk) koelvloeistof gebruikt om 1) altijd tegen vorst beschermd te zijn, en 2) worden die koelvloeistoffen speciale beschermende werking toegedicht.
Algemeen De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, onlangs ge-upgrade naar de G12-plus. Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG "TL 774 F" zijn oftewel G12. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.
Levensduur De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.
Mengen Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt. Er zijn ook Mono Propyleen Glycol koelvloeistoffen, deze zijn echter hoofdzakelijk voor de voedingsmiddelen industrie.
In geval van nood onderweg Feitelijk heb je alleen extra koelvloeistof nodig als je verliest of verbruikt en dan maakt het op dat moment niet meer uit wat je gebruikt, al is het slootwater, iets is altijd beter dan niets. Wel is het zaak zo snel mogelijk weer het juiste spul te gebruiken nadat het probleem is opgelost.
Bron: JWE
In alle auto's met verbrandingsmotoren ontstaat zoveel warmte dat er gekoeld moet worden om alles heel te houden. Dat kan door luchtkoeling (bv. Volkswagen Kever), maar meestal wordt vloeistofkoeling gebruikt. "In den beginne" was dat gewoon water, met in de winter speciale antivries toevoegingen. Later werd speciale (verschillend van merk tot merk) koelvloeistof gebruikt om 1) altijd tegen vorst beschermd te zijn, en 2) worden die koelvloeistoffen speciale beschermende werking toegedicht.
Algemeen De standaard koelvloeistof van VAG is de G12, onlangs ge-upgrade naar de G12-plus. Dat is de speciale rode (rose) koelvloeistof van VAG. De specificatiecode moet VAG "TL 774 F" zijn oftewel G12. Dan is je auto beschermd tot circa -38 graden Celcius. Kost bij de dealer circa 5.= euro per liter. De oude versie van G12 is de G11 en die is groen van kleur.
Levensduur De G12 en G12-plus zijn OAT koelvloeistoffen (Organic Acid Technologie). Deze techniek maakt gebruik van non-depleting inhibitoren, wat zoveel wil zeggen als additieven die zichzelf niet verbruiken om hun werk te doen. Af fabriek mag het dan ook zes (6) jaar (700.000 km) blijven zitten.
Mengen Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt. Er zijn ook Mono Propyleen Glycol koelvloeistoffen, deze zijn echter hoofdzakelijk voor de voedingsmiddelen industrie.
In geval van nood onderweg Feitelijk heb je alleen extra koelvloeistof nodig als je verliest of verbruikt en dan maakt het op dat moment niet meer uit wat je gebruikt, al is het slootwater, iets is altijd beter dan niets. Wel is het zaak zo snel mogelijk weer het juiste spul te gebruiken nadat het probleem is opgelost.
Bron: JWE
Wat niet kapot is moet je niet repareren