uitvallen tijdens het rijden!!

Alles over de motor, versnellingsbak, gangsteller, hydrolische pomp, koppelingscilinder etc.

Moderator: reichbus

Plaats reactie
Letsch010
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2023, 13:39
Echte naam: Michel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

uitvallen tijdens het rijden!!

Bericht door Letsch010 »

beste mede Lupo 3L Rijders,

Ik heb een probleem met mijn Lupo uit 1999 en dat wil ik graag verholpen hebben.
Het komt met regelmaat voor dat wanneer ik de sleutel omdraai om de auto te willen starten dat er totaal niks gebeurt, en laatst duurde dat voort en met een tik op de dynamo starten de auto wel!
Ook heel af en toe tijdens het rijden valt de auto vermogen weg waarbij zelfs de automaat uitvalt en tijdens het rijden kan ik de auto wel weer starten en doorrijden maar door de paniek die er dan ontstaat is het levensgevaarlijk!

Heeft iemand daar ook problemen mee gehad en of kan iemand mij daarmee helpen waar ik dit probleem kan vinden zodat ik dat kan verhelpen????


Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Michel
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: uitvallen tijdens het rijden!!

Bericht door Johan »

Dit is een niet onbekend probleem.

Allereerst vraag ik me af waarom je een tik op de dynamo geeft. Die zorgt voor het opladen van de accu en verzorgt de stroom.
ALS je al een tik wil geven, doe dat dan op de startmotor (i.g.v. bendix blijft hangen).

Noodmaatregel voor plots uitvallen is even de accuklem eraf halen en na 10 seconden weer erop zetten, dan krijgt het geheel een soort van "koude reset"

Maar daarmee blijft het probleem. En dat kan veelsoortig zijn.
Op de eerste plaats is een Lupo 3L van die leeftijd eigenlijk einde houdbaarheid en al over de datum.
Repareren kan wellicht maar wordt duur.

Laat, indien mogelijk, eerst maar eens alle fouten uitlezen, dan krijg je alvast een beeld van de bestaande problemen.
Het probleem van de paniek onder het rijden, is dat de versnellingsbak blokkeert en de koppeling niet meer werkt, de auto bokt dan en stopt ermee, daar waar de auto op dat moment is.
Letsch010
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2023, 13:39
Echte naam: Michel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: uitvallen tijdens het rijden!!

Bericht door Letsch010 »

Beste Johan,

Bedankt voor de reactie.


Allereerst vraag ik me af waarom je een tik op de dynamo geeft. Die zorgt voor het opladen van de accu en verzorgt de stroom.
ALS je al een tik wil geven, doe dat dan op de startmotor (i.g.v. bendix blijft hangen).


Was meer kijken of het wat deed en door dat klapje startte de auto wel ( puur geluk de 1e 2e en 3e keer)


Noodmaatregel voor plots uitvallen is even de accuklem eraf halen en na 10 seconden weer erop zetten, dan krijgt het geheel een soort van "koude reset"

Dat zal ik sowieso als extra maatregel wel doen!!


Maar daarmee blijft het probleem. En dat kan veelsoortig zijn.
Op de eerste plaats is een Lupo 3L van die leeftijd eigenlijk einde houdbaarheid en al over de datum.
Repareren kan wellicht maar wordt duur.


Dat klopt en die einde houdbaarheid is ook helemaal waar ondanks ik vaak genoeg nog oudere auto's tegen kom met nog meer km op de teller. Daarom blijft de hoop dat ik met de juiste onderhoud en hulp van mede Lupo 3L liefhebbers de grens van houdbaarheid te verlengen.

Laat, indien mogelijk, eerst maar eens alle fouten uitlezen, dan krijg je alvast een beeld van de bestaande problemen.

dat laat ik doen nu ik iets meer weet welke richting ik moet zoeken!


Het probleem van de paniek onder het rijden, is dat de versnellingsbak blokkeert en de koppeling niet meer werkt, de auto bokt dan en stopt ermee, daar waar de auto op dat moment is.

Gelukkig bokt en stopt de auto niet maar blijft doorrollen en tijdens het doorrollen kan ik de auto opnieuw starten en op de snelheid dat ie rolt weer doorrijden. Wel een beetje paniek maar zelfs dat wend helaas :grin:
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: uitvallen tijdens het rijden!!

Bericht door Johan »

Dank voor je reactie en hou ons op de hoogte over je vorderingen.
Plaats reactie

Terug naar “Versnellingsbak en motor”