Aankooptips bij het kopen van een Lupo 3L

Wil je een auto kopen maar vertrouw je de km-stand niet? Twijfels over het gepleegde onderhoud? Stel hier je vraag.

Moderator: NicoTDI

Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Aankooptips bij het kopen van een Lupo 3L

Bericht door Rick-3L » 13 jan 2014, 22:05

Maar al te vaak krijgen we de vraag : "waar moet ik op letten bij aankoop van een 3L ?"
Prima vraag! Maar goed dat mensen zo slim zijn om vóór aankoop eerst wat info in te winnen!

Maar vaak moeten we de potentieel nieuwe forum/clubleden dan verwijzen naar de zoekfunctie, of we herhalen wat we weten voor de zoveelste keer. Bij de ene persoon duidelijker als bij de ander. Momenteel staat de benodigde info nog her en der verspreid, dus weinig duidelijkheid voor een nieuw forumlid, tenzij diegene er veel tijd in stopt. Dat moet beter kunnen! Daarom hieronder de aftrap met de eerste tips. Wie vindt dat ik het niet goed verwoord, of wie aanvullingen heeft : roep het hieronder, en ik of nietsnut zal het aanpassen in de eerste post!

Deze aankooptip-sectie is inmiddels een flinke lap tekst geworden (zie hieronder). Als alles in één zin samengevat moet worden, dan komt het hier op neer : let op teruggeklokte 3L's, laat een 3L-expert de auto keuren op specifieke (schakel)punten en let op specifieke 3L aangelegenheden.

Dit zijn de punten die ik ga behandelen in deze aankooptip-topic :
* Bedenk of de Lupo 3L een geschikte auto voor jou is
* Pas goed op voor niet kloppende KM standen, en wees niet bang voor hoge km standen
* Recent onderhoud
* Zorg voor rij-ervaring in een 3L, zodat je het schakelgedrag kan beoordelen
* Neem een expert van het forum mee voor aankoopadvies/keuring
* Niet kunnen starten in stop stand of een niet werkend start-stop systeem zijn een slecht teken.
* De gangsteller: een lekkende gangsteller en speling op het bovenste armpje van de gangsteller
* Het aantal schakel-acties met 1 pomp-actie mag niet te laag zijn
* Is de 3L compleet? De speciale eco velgen en bodemplaat worden nogal eens "vergeten"
* Is de 3L origineel, en dus niet mee "gekloot?" of andersinds profisorisch gerepareerd zowel technisch als qua carrosserie?
* Zorg voor algemene kennis van de 3L, dan weet je wat je koopt
* Let op schade aan Dorpels, Achterklephendel, spatborden en Dakrand
* Donker of lichtkleurig interieur
* Auto staat al op Nederlands kenteken, staan de uitstootgegevens op kenteken?
* Auto staat nog niet op Nederlands kenteken, Zijn de juiste papieren aanwezig?
* "problemen" die niet ernstig zijn
* Stuurbekrachtiging problemen
* Handschakel 3L?
* Waar koop ik mijn 3L?
* post aankooptip : laat de bakolie controleren / opnieuw vullen


Bedenk of de Lupo 3L een geschikte auto voor jou is
Waarom wil je een 3L? Voor veel mensen is de reden eenvoudig: ze willen een goedkope auto rijden. Maar....zo simpel is het niet. De Lupo 3L was van 2010-2013 wegenbelastingvrij, rijdt op diesel, en kan echt een verbruik van 1:30 halen. Daarentegen is de aanschafprijs wel vrij fors voor een auto van gemiddeld 10 jaar oud. Deze prijzen zijn sinds 2014 fors gedaald, maar blijft hoger dan een vergelijkbare andere normale Lupo. Bovendien heeft de Lupo 3L een uniek schakelsysteem wat het nodige specifieke onderhoud vereist wat zeker niet elke dealer of garage kan bieden. Problemen aan deze schakelmechaniek kunnen duur uitvallen, en dus is het verstandig om een x bedrag op zij te zetten, mocht je hier ooit mee te maken krijgen. Gelukkig zijn er tegenwoordig een aantal specialisten verspreid over Nederland, en kunnen sommige problemen zelfs voor de deur worden opgelost door de 3L club. Maar het feit dat onderhoud en reparaties niet zo simpel gaan als bij een willekeurige andere auto brengt mij tot het belangrijkste argument -buiten het goedkope rijden- om een Lupo 3L aan te schaffen : "je moet ook een beetje affiniteit hebben met de bijzondere techniek en/of de eco gedachte en het zuinige rijden" wil de 3L voor jou een succes zijn. Heb je dit extra argument niet, en gaat het je puur om goedkoop rijden? Dan is het op jaarbasis wellicht in sommige gevallen voordeliger om een andere "redelijk zuinige" diesel te nemen. Denk aan de Lupo 1.4TDI, of 1.7SDI. Deze zijn goedkoper in aanschaf, en de onderhoudskosten zullen vaak goedkoper zijn dan een Lupo 3L. Tenzij.....je geluk hebt, en een keurig 3L exemplaar op de kop weet te tikken, en dat brengt ons tot de echte aankooptips. Want als je weet hoe je een goed 3L exemplaar kan onderscheiden van de rest, dan vergroot je de kansen om daadwerkelijk goedkoop rond te rijden, en kom je minder snel bedrogen uit met onderhoudskosten.
Pas goed op voor niet kloppende KM standen, en wees niet bang voor hoge km standen
vóórdat je hem koopt : check de KM stand door langs te rijden bij een officiele vw dealer, of door te bellen naar een dealer die aan de hand van het chassisnummer kan nakijken of de km stand geloofwaardig is. Bij al het onderhoud aan autos bij vw dealers wordt namelijk de kmstand geschiedenis[font=][/font] geregistreerd in een systeem waar elke europese dealer toegang toe heeft. Ook kan de echte Km stand uitgelezen worden. Maar beide manieren zijn niet waterdicht tegen oplichterij. Gebruik dus ook je gezonde verstand : "als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat meestal ook"

Een zéér ruime meerderheid van de hedendaagse 3L's is teruggedraaid (enkele voorbeelden 1, 2, 3, 4 (redelijk extreem voorbeeld), 5, 6, 7, 8, 9, 10 , en zo kan ik nog wel even doorgaan. Bekijk hier ook de lijst met km standen van clubleden, een aanzienlijk deel is teruggeklokt : lijst. Ik blijf ze maar toevoegen, want bijna wekelijks zijn er nog mensen die een teruggeklokte auto kopen die ze niet van tevoren hadden gecheckt. En ookal zijn we bij de club nog zo grondig, zelfs clubleden met een opknapprojectje vergeten er weleens een te controleren, en dan zal je net zien dat ook die 3L is teruggeklokt. In principe is dus de regel : alles uit 99/2000 met kmstanden onder of rond de 2 ton is teruggedraaid, mits het tegendeel bewezen is. Ga daar absoluut niet te gemakzuchtig mee om, en vertrouw dus ook zeker niet op stempels in boekjes en briefjes en mooie verhalen over oude vrouwtjes e.d. Met name 148.000 zie je opvallend vaak te koop staan, terwijl ze soms eerder nog met meer km's op de Duitse mobile.de te vinden waren. Een keer is het voorgekomen dat een handelaar 2 3L's te koop had staan met een verschil van slechts 2km tussen twee verschillende auto's op zijn terrein. Toeval? Zelfs de Duitse handelaren geven je als nederlandse koper het advies om hem eventjes terug te draaien. Zelfs een 3L die van een 3L clublid wordt overgekocht door een handelaar is niet veilig, en wordt schaamteloos van 388dkm naar 223dkm teruggeklokt, met de club kentekenplaathouders er nog op (nummer 14 hierboven).

De club heeft gedurende 4 maanden, 42 Lupo's nagetrokken, waarvan bij 10 het terugklokken bewezen kon worden.
echter....een slimme terugklokker vraagt eerst de laatst bekende km stand op, en klokt terug boven die laatst bekende waarde.
Maar....gesteld kan worden dat minimaal een kwart van de import teruggeklokt is.
Bedenk hierbij dat het doorgaans de liefhebbers zijn die zich bij een club als deze aanmelden. Wellicht dat bij de rest van de 3L rijders dit percentage hoger is. Inmiddels vragen we of ieder forumlid ook zijn km stand en kenteken wil invoeren op dit forum. Het is schrikbarend om te zien hoeveel 3Ls uit die lijst zijn teruggeklokt. (klik door naar de laatste pagina).

dan denk je nu misschien : "ja maar de 3L die ik heb gevonden, heeft nieteens zo een lage km stand. 160.000 is toch best veel?"
Nee dus...een beetje dieselauto rijdt 20.000 a 30.000 km per jaar, maar de 3L rijdt zo goedkoop dat het niet ondenkbaar is dat een 3L gemiddeld meer zal rijden in zijn leven dan elke andere diesel. Gemiddeld zou je dus zeker 250.000km verwachten bij een 11 jaar oude 3L. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar de meeste positieve uitzonderingen zijn er inmiddels echt wel tussenuit gevist. De 3L was namelijk sinds januari 2010 wegenbelastingvrij, en de run op 3L's bestaat al sinds oktober 2009. Er is een massale import vanuit Duitsland geweest. Het is dus best een uitdaging om er nog een kwalitatief goede 3L tussenuit te pikken anno 2014.

Dus voor de laatste keer. check de km stand VOORDAT je iets koopt, een aanbetaling doet, of een contract gaat tekenen. Doe dit dus niet pas achteraf, want in de meeste gevallen krijg je niet gemakkelijk (al) je geld terug, en het kost je een hoop kopzorgen. Wees dus niet zo iemand die zometeen een berichtje moet gaan posten met de strekking "Zojuist is de echte km stand van mijn mooie 3L nagekeken, en hij is helaas anderhalve ton teruggeklokt". Dat soort berichtjes hebben we al veel te vaak gezien.

De andere kant van het verhaal is echter dat veel nieuwe kopers angst hebben voor hoge km standen. Voor een groot deel is dat overdreven: veel 3L's met hoge km standen rijden prima! Km standen van 3 a 4 ton zijn geen uitzondering meer, en 5,5 ton is al voorgekomen. Als er al reden voor angst is dan zal het niet snel aan de motor liggen, maar aan de transmissie. Een 3L met een kloppend-lage kilometerstand heeft misschien wel vooral stadsverkeer gereden, en daarmee veel meer geschakeld en gekoppeld dan een 3L uit hetzelfde bouwjaar met veel meer kilometers, waarbij de motor nog eens goed warm is geworden bij elke rit. Conclusie: Staar je dus niet blind op de km stand, maar op de algehele staat van de auto en de testrit. Er is dus niets mis met hogere km standen, en er zijn argumenten om liever een auto met hogere stand te nemen. Maar het is natuurlijk vervelend als je 1000 euro extra hebt betaald voor een lage km stand die niet laag blijkt te zijn. Bovendien kan je potentieel de onderhoudsintervallen verkeerd doen als je niet goed weet wat de echte km stand is.

Het kan wel handig zijn om naar de TUV Brieven te vragen. In Duitsland zijn ze verpicht deze te bewaren ( Hier staat ook altijd de kmstand op). Met uitlezen kan ook de echte km stand naar boven komen. Als je een expert van het forum meeneemt voor een aankoopkeuring kan deze persoon dit voor je doen. Ook kun je voordat je een verkoper gaat bezoeken per Email aan deze verkoper het chassisnummer vragen. Of, zoals bovenaan al is geschreven : met je chassisnummer bij een welwillende dealer de geschiedenis op laten vragen.
Recent onderhoud
Veel belangrijker dan een lage kilometerstand is het recente onderhoud. Een recent vervangen koppeling + geleidebus, koppelingscilinder, versnellingsbak of gangsteller is een echte pré. Stuk voor stuk prijzige reparaties waar je voorlopig geen last meer van zal hebben. Een 3L met meer km's maar bijvoorbeeld wel deze grote reparaties kan een slimme beslissing zijn. Heb je een nieuwe versnellingsbak in je 3L, dan heb je daar bijvoorbeeld zeker 2 a 3 ton geen omkijken meer naar. Maar ook een verse koppeling + geleidebus kan veel kopzorgen voorkomen.

3Ls die op dit forum worden aangeboden zijn vaak opknapprojectjes van clubleden. Deze hebben vaak een of meerdere grote reparaties gehad uit bovenstaande lijst.

Soms wordt er in advertenties ook gesmeten met de term : "pasgeleden nagekeken door de 3L specialist" of "automaat onlangs ingeleerd door de 3L specialist". Dat is leuk, maar nagekeken is niet hetzelfde als vervangen. En inleren/basisafstellingen met een laptop laten uitvoeren is elke 20.000km aangeraden, dus geen reparatie die op de lange termijn geen aandacht meer verdiend. Bovendien....wat is een 3L specialist? Iemand die zichzelf zo noemt? Wees hier enigszins kritisch mee. Vraag desnoods op dit forum naar ervaringen met de desbetreffende "specialist". Niet elke pipo met een laptop en OBD kabel die basisafstellingen kan doen is een specialist.

Dat er bepaald groot onderhoud recent is gedaan, wilt niet zeggen dat het ook GOED, voldoende of ook maar fatsoenlijk gedaan is. Hier staat een foto van een versnellingsbakhuis waarvan de gaten met PURschuim (ja je leest het goed!) provisorisch zijn "gerepareerd". Bij verkoop van de auto werd verteld dat de tandwielen uit de versnellingsbak waren gereviseerd, en de oude kapotte tandwielen waren zichtbaar als bewijs. Tot zover zou je dus denken: nice! een nieuwe versnellingsbak! Nou, nee dus.....De defecte tandwielen hadden het versnellingsbakhuis gesloopt van binnen uit, en de verkoper van de auto had dit vlug even met PURschuim tijdelijk opgelost, zodat de auto het enkele tientallen km's wel zou kunnen uithouden, en bij de testrit goed zou schakelen. Een 3L liefhebber zou dit niet snel doen, evenals een frequente goede 3L verkoper die zijn goede naam in eer zou willen houden. Hoe voorkom je dit? Wees op je hoede voor mooie praatjes, en koop het liefst bij een bekende handelaar.
Zorg voor rij-ervaring in een 3L, zodat je het schakelgedrag kan beoordelen
Heb je al eens in een andere 3L gereden, en heb je een idee hoe een 3L hoort te schakelen? De 3L schakelt nogal apart dus kan je als "leek" erg lastig beoordelen of het bij een testrit normaal schakelgedrag is of niet. Het schakelen gaat iets merkbaarder dan een normale automaat, en de tijd tussen 2 versnellingen is iets langer. Maar wat is normaal, en wat niet? Zorg dat je tenminste 1x eerder in een goed rijdende 3L hebt gereden om een goed oordeel hierover te kunnen geven. Vraag dus of je eens mag rijden in de 3L van een forumlid. Er is vast wel een forumlid bij jou in de buurt.

De testrit is verreweg het belangrijkste bij de aankoop van een 3L. Alle tips hieronder mbt gangsteller checken etc zijn slechts een klein deel van het verhaal. Een goede kritische testrit verteld je het meest. Hoe kruipt de auto? hoe voelt het koppelen? schakelbijgeluiden? kloinkt de gangsteller.....etc etc etc. Maar wat je ook doet : maak die testrit! Alleen een rondje lopen en onder de motorkap kijken is NIET voldoende, ook alleen stilstaand de auto starten en naar het motorgeluid is niet voldoende.

Het is zeer belangrijk te letten op bijgeluiden in de versnellingsbak. Door het unieke schakelsysteem van de 3L krijgt de versnellingsbak het wat zwaarder te verduren dan bij normale auto's, en er sneuvelen daardoor redelijk veel Lupo 3L versnellingsbakken. Revisie kost rond de 800-1000 euro. Dus het is belangrijk om te kunnen differentieren tussen nare versnellingsbak-bijgeluiden of normale schakelgeluiden van het speciale 3L schakelsysteem.
Neem een expert van het forum mee voor aankoopadvies/keuring
Een expert van het forum meenemen bij het bezichtigen is een goed idee. Enkele forumleden hier hebben genoeg know-how, misschien wonen ze wel bij je in de buurt en is het een kleine moeite. Een 3L is echt een heel bijzondere auto, met schakeltechniek die in geen enkele andere auto voorkomt. Vrijwel geen enkele VW dealer heeft er écht verstand van, en de meeste dealers komen hier open en eerlijk voor uit : de lupo 3L / audi a2 3L zijn bijzondere auto's met bijzondere techniek, met potentieel complexe problemen.

Verder in deze topic staan enkele zaken opgesomd waar je op moet letten bij een testrit, dat scheelt al, maar als je nu een kleine vergoeding aan een forumlid betaald voor een dagje mee voor een aankoopkeuring, dan kan je dit potentieel duizenden euros besparen in de toekomst. Werkzaamheden van zo een specifieke 3L keuring kunnen erg uiteenlopen. Zo kan de 3L op foutcodes uitgelezen worden, en misschien belangrijker ; de algehele indruk van de auto, en het schakelgedrag beoordelen.

Niet kunnen starten in stop stand of een niet werkend start-stop systeem zijn een slecht teken.
Als een 3L niet kan starten met de schakelpook in de stop-stand, maar alleen in de N-stand, dan is dat meestal geen goed teken. Een dure reparatie zit dan in het verschiet. Meestal heeft dit dan te maken met de koppeling / geleidebus / geleidebuslager. Een dergelijke reparatie kan potentieel 600-700 euro kosten. Soms werkt het startstop systeem in deze gevallen ook niet goed. Hier de statistiek. Enkele van de N-starters hebben inmiddels ook de voorspelde problemen gehad. Desalniettemin is het goed mogelijk dat een niet-stop-starter-3L in deze toestand toch vele duizenden kilometers zou kunnen rijden tot er problemen optreden. Maar over het algemeen treden die problemen uiteindelijk wel op.

Een symptoom dat samen kan hangen met een niet-stop-startende 3L, dat zijn brandende achteruitrijlampen wanneer er wel contact wordt gemaakt met de sleutel, maar de motor uit is. Na het oplossen van de koppelingproblemen waardoor de auto weer in de STOP-stand kan starten, is dit symptoom dan meestal verdwenen.

Een probleem dat overigens vaak samenhangt met dit niet-in-STOP-willen-starten, is een niet goed werkend startstop systeem. Het systeem STOPT dan wel goed, maar wilt daarna niet goed starten, waardoor je bij een stoplicht in vervelende situaties komt. Het tegenovergestelde probleem, namelijk het helemaal niet werken van het startstop systeem, is daarentegen helemaal niet ernstig. Verderop in deze aankooptips gaan we hier verder op in.
De gangsteller: een lekkende gangsteller en speling op het bovenste armpje van de gangsteller
Als een 3L bij de gangsteller olie verliest, of als er sprake is van andere hydrolische olielekkage, dan kan je dat meestal zien of voelen aan de gangsteller. Deze zit aan de bestuurderskant, onderin motorruimte, bij het schutbord. Je kan er met je hand via de bovenkant bij. Meestal betreft het groene olie. De lekkage kan veroorzaakt worden door een kapotte pakking (redelijk goedkoop te repareren), maar vaak wordt het veroorzaakt door een scheurtje in het onderste deksel van de gangsteller. Dit deksel is niet los verkrijgbaar bij VW. Maar tegenwoordig zijn er wel tests gaande met zelfgefabriceerde deksels.

Als de 3L slecht rijdt, dan kan dit ook veroorzaakt worden doordat de bovenste gangsteller-arm speling heeft. Het is dus een goed idee om dit te beoordelen. Uiteraard kan dit ook voor je gedaan worden als je een clublid inschakelt voor aankoopadvies.
Het aantal schakel-acties met 1 pomp-actie mag niet te laag zijn
Test hoevaak je 3L kan schakelen zonder nogmaals te hoeven pompen. Ga hiervoor in een rustige omgeving staan met je 3L. Doe de linkerraam open zodat je goed kan luisteren, en wacht tot de accumulator heeft gepompt. Ga met de pook naar de tiptronic stand, en schakel willekeurig omhoog of omlaag. Test nu hoevaak je een klik hoort(schakelpoging) kan doen, voordat je de 3L opnieuw hoort pompen. Vaker = beter. Minder dan 3 keer is vaak niet zo een goed teken. Het hydrolische systeem verliest dan namelijk in- of uitwendig zijn druk. En in veel gevallen zit er dan een dure reparatie in het verschiet.

Speciaal voor de mensen die deze aankooptips pagina gebruiken voor een Audi A2 1.2TDI 3L , die qua schakel techniek identiek is aan de Lupo 3L : de Audi A2 lijkt softwarematig een lagere ondergrens te hebben waarbij de hydrolische pomp opnieuw begint te pompen. Diagnostisch is deze test bij een Audi A2 dus niet erg waardevol aangezien vrijwel elke Audi A2 na 3/4 schakel acties al opnieuw begint te pompen. Maar dat is dus geen probleem, en normaal bij dit type auto.
Is de 3L compleet? De speciale eco velgen en bodemplaat worden nogal eens "vergeten"
Een echte handelaar zal zoveel mogelijk geld willen verdienen aan zijn 3L. Hij kan bijvoorbeeld onderdelen los verkopen die voor de verkoop van de complete auto niet noodzakelijk zijn. Of hij kan hem goedkoop hebben ingekocht met missende onderdelen. Als alleen het [http://img31.imageshack.us/img31/7340/cbtn.jpg]reparatie setje[/url] mist, dan is dat nog te overzien. Grotere, duurdere onderdelen zijn al vervelender. Kennis hierover kan je doen besluiten om de 3L links te laten liggen, of het kan je een goede onderhandelingspositie geven om af te dingen op de prijs.

even een greep uit de onderdelen waar ik zo snel op kwam :

De originele Magnesium/Aluminium 3L velgen
Vroeg of laat zal je het zuinig rijden als een wedstrijdje gaan zien. Wilt het niet lukken en heb je de stalen wintervelgen eronder? Dan wil je vast graag een setje magnesium/alu originele wielen van de 3L. Op die manier maak je je 3L weer origineel. Deze velgen kosten nu 200-300 euro op marktplaats, en er is veel vraag naar. Let wel goed op of alle 4 de velgen dezelfde J maat hebben als je ze los koopt. Er bestaan namelijk 2 verschillende J waardes voor oude en nieuwe 3L's.

De Bodemplaatonder de motor
De motor-bodemplaat zorgt voor aerodynamica. Maar belangrijker nog : het beschermd de laag geplaatste, dure gangsteller tegen steenslag en weersinvloeden. Zit deze niet onder je 3L? Zorg dat je hem eronder krijgt! Nieuw zijn ze rond de 90 euro ex btw. 2e hands zijn ze soms te krijgen voor 40- a 50 euro. Er zijn maar wat veel 3L's die deze boemplaat niet meer hebben. Garagebedrijven vinden ze waarschijnlijk maar lastig en "vergeten" ze weer terug te monteren. Zonde! Kijk dus altijd even onder de voorbumper, en als de bodemplaat mist, dan is dat goed te zien.

Ook de afdekkap voor het luchtfilterhuis wil nog wel eens ontbreken.

Zo is er nog wel meer klein spul dat vaak ontbreekt bij een 2e hands 3L. Nu is het niet zo dat al deze zaken schrikbarend belangrijk zijn, maar nogmaals : het geeft je een goede onderhandelingspositie als je opsomd welke onderdelen je allemaal mist. Wellicht krijg je er een leuke korting door.
Is de 3L origineel, en dus niet mee "gekloot?" of andersinds profisorisch gerepareerd zowel technisch als qua carrosserie?
Het is al eens voorgekomen dat mensen een 3L kochten met een profisorisch aangepaste accumulator. Blijkbaar hield het hydrolische systeem zijn druk dan niet goed vast, of er was een andere storing. De vorige eigenaar kreeg het wellicht niet goed gerepareerd en kan om het probleem heen gewerkt hebben. De vreemdste oplossingen komen dan soms voorbij: een handmatige pomp of een speciaal zelfbedacht bijvul-systeem, met allerlei "bijzondere" kabeltjes, metalen plaatjes en slangetjes of nog meer slangetjes. Ook een achteraf-ingebouwde hydrolische stuurbekrachtiging die middels een V-snaar is aangesloten op de 3L motor, en vast is gemaakt met tieraps is NIET normaal. De motor is hier namelijk niet op berekend en heeft tevens overmatige weerstand, dus zal je het merken in je verbruik en slijtage van andere delen. In dit specifieke geval was een motorwissel nodig. Als je hier niet op let dan kan je je achteraf aardig opgelicht voelen, want alles herstellen zal nu een flink karwij worden.

Ook het peil van bijvoorbeeld de koelvloeistof kan al een indruk geven van het onderhoud door de vorige eigenaar. En "speciale" startknopjes kan je misschien ook beter vermijden. Dat geldt overigens ook voor gereedschap dat nog ergens onder de motorkap ligt, en zaken die té goedkoop zijn gerepareerd (let op de kabel van de motorklepopener, onderop deze foto, vastgemaakt met een metalen plaatje.

Let in deze context ook op het uiterlijk van de auto, zoals interieur en in het bijzonder kleurverschil en aansluiting van plaatdelen. Zo wil het na een aanrijding weleens voorkomen dat de vorige eigenaar heeft besloten dat de schade zo goedkoop mogelijk gerepareerd moest worden. Er wordt in dat soort situaties dan weleens gekozen voor front/zij delen van een normale lupo. Deze plaatdelen zijn wezenlijk anders dan de 3L of FSI plaatdelen. Deze hebben doorgaans een andere kleurcode in het geval van een zilveren lupo. Maar ook sluit het front anders aan, waardoor je óf verkeerd aansluitende plaatdelen krijgt, of erger nog : een compleet normaal-lupo front! Een foto van een hele slechte 3L die op al deze 3 vlakken dikke minpunten scoort zie je hier (2 verschillende kleuren front, slecht aansluitende plaatdelen bij de koplampen a.g.v montage normale lupo front met o.a ronde knippers en normale lupo grille) en hier en hier (wederom het verkeerde normale lupo front, een verkeerde achterbumper, en stootstrips). Ook het unieke kenmerkende 3L stuurtje is niet altijd veilig, en is soms verdwenen. Het enige onderdeel dat onopvallend vervangen kan zijn door een zwaarder 6X exemplaar uit een normale lupo, is gelijk een van de zwaarste en in het oog springende onderdelen : de motorklep. Deze wil nog wel eens vervangen zijn door een normaal 6X exemplaar, want deze is goedkoper dan de originele 6E klep. Ook is deze qua vorm en bevestiging identiek aan het lichtere 6E exeplaar van de lupo 3L. Je merkt het verschil in gewicht als de bijbehorende motorkap-demper niet is meevervangen door een 6X exemplaar, waardoor de motorklep erg zwaar is om open te doen. Ook klopt de gewichtsverdeling niet meer, waar de vering van de 3L op is afgesteld. Je kan het testen met een magneetje : de motorklep van een 3L hoort van aluminium te zijn, en dus hoort een magneetje niet te werken. Natuurlijk voldoet een auto zoals in de voorbeelden wel in functionele zin. Maar je rijdt in een zeer bijzondere auto, waarvan alle herkenbaarheidspunten om hem te onderscheiden van een normale lupo zijn verdwenen. Plus dat de normale lupo plaatdelen zwaarder zijn. Heb je daar allemaal geen problemen mee? Gebruik de opgedane kennis dan toch om op de prijs af te dingen. Twijfel je over de lak? denk je dat er delen zijn bijgespoten? Zet 'm dan maar eens onder die gele straatverlichting. Je ziet dan al snel hoe het zit. WIl natuurlijk niet zeggen dat je 'm moet laten staan, want goed gemaakte schade is niks mis mee. Maar je weet dan wel dat je extra alert moet zijn op die eerdere schade.
Zorg voor algemene kennis van de 3L, dan weet je wat je koopt
Het scheelt natuurlijk ook als je al eea afweet van de eigenaardigheden van de 3L. Bovendien kan het weleens voorkomen dat een 3L een bijmekaar geraapt zooitje onderdelen is, en daar kom je ook sneller achter als je eea afweet van de 3L. Kijk daarvoor hier. Ook detail voor die kleine dingetjes die een 3L compleet en origineel maken, kan een goede indruk geven wat voor onderhoudsgeschiedenis de 3L heeft gehad. Zijn kosten noch moeite gespaard? Of is alleen de hoognodige basis aanwezig?
Let op schade aan Dorpels, Achterklephendel, spatborden en Dakrand
De dorpels van een 3L steken verder uit naar onder dan een normale lupodorpel. Wanneer de 3L op een autobrug wordt geplaatst zoals elke andere auto, dan kan je de dorpels lelijk beschadigen. Als je hier goed op let bij aankoop dan kan dat je doen besluiten om :

* de dorpelschade te gebruiken om mee te kunnen afdingen
* de auto niet te kopen

Hoe dan ook is het handig om te weten waar je op moet letten. Enkele voorbeelden van dorpelschade zie je hier en hier. Een van de ergste die ik ooit heb gezien is deze. en hier. Vertel meteen aan de verkoper hoe het wél moet. Maar ook de wielkasten aan de voorzijde kunnen lelijke schade geven die met de tijd groter wordt en een reparatie hiervan kan al snel 300 euro kosten Ook is de achterklephendel een bekende plek voor corrosie en nog meer corrosie. Het is ook verstandig om de binnenzijde van de achterklep eens te bekijken. De meest bekende plek voor schade is de dakrand. Dit is zo ongeveer de enige schade die Volkswagen zal vergoeden onder de 12 jaar carroserie garantie. Edit 4-12-2011 : De afgelopen maanden hebben steeds meer 3L clubleden grote moeite met het gratis laten repareren van dakrand-roest onder garantie door VW. Dit komt omdat VW beweerd dat de dakroest nooit onder de 12 jaar garantie heeft gevallen, en altijd onderdeel van coulance was, en dat deze coulance vanuit PON nu is gestopt. Maar ook vanuit Duitsland en Engeland zijn er geluiden dat VW daar moeilijk doet.
Donker of lichtkleurig interieur
Kort samengevat kan een lupo 3L interieur donker of licht zijn. We praten dan over de onderkant van het dashboard, de middenbaan, deurpanelen, achter-zijpanelen, vloer en belangrijker nog : de stoelen. Helaas is de C-stijl en het hemeltje altijd lichtkleurig. De donkere bekleding kan helemaal donker zijn, of kan de zitvlakken in de kleur van de auto hebben, bijvoorbeeld rood, groen of blauw.

Veel 3L eigenaren geven de voorkeur aan een donker interieur. Het lichte interieur kan namelijk snel vies worden. De lichte deurpanelen krijgen met openstaande deuren in de regen nogal snel vlekken van de regen, en de zitvlakken nemen erg snel viezigheid van je broek op, waardoor je vlekken krijgt. Uiteraard is alles schoon te maken, al helemaal sinds enkele clubleden zich gespecialiseerd hebben in het verwijderen van de bekleding van de stoelen om deze beter te reinigen. Maar als je bij aankoop de keus hebt tussen twee goede 3L's, waarvan de ene een licht interieur heeft, en de ander een donker interieur, dan kan het donkere interieur wellicht om deze reden je voorkeur hebben. Uiteindelijk blijft het natuurlijk persoonlijke smaak wat je zelf mooier vindt : licht of donker. Maar donker heeft wat voordelen.

Zit je gebonden aan een beperkt budget, waardoor je doorgaans alleen bouwjaar 99 Lupo 3L's zou kunnen aanschaffen? Dan heb je geen keuze in interieurkleur. Pas vanaf bouwjaar 2000 is het donkere interieur leverbaar geworden.
Auto staat al op Nederlands kenteken, geen uitstoot/verbruik op kenteken?
Van 2010 tot en met 2013, dus tot 1-1-2014 was de 3L Wegenbelastingvrij en was het om deze reden belangrijk dat verbruik en uitstoot correct vermeld stonden op het kentekenbewijs. Dat ging weleens fout, waardoor mensen dan alsnog wegenbelasting moesten betalen. Anno 2014 heb je voorlopig deze gegevens op kenteken niet meer nodig, want er valt geen voordeel meer te bethalen. Of toch wel? wieweet komen er ooit weer nieuwe milieuregels waarbij de 3L weer voordeel heeft; of grote steden gaan onzuinige auto's weren zoals Utrecht. Het kan dan wenselijk zijn als je auto de juiste verbruiks/uitstoot gegevens op kenteken heeft staan. Een 3L die is geïmporteerd naar Nederland heeft is niet altijd automatisch de uitstoot gegevens op kenteken staan. Hoe check je dit? Heel makkelijk! Doe de RDW kenteken check. Je kunt daar het kenteken invullen van de 3L die je wilt gaan kopen. Klik daarna op : "verbruik en milieu", en kijk of onderaan het veld : "CO2 uitstoot gecombineerd" is ingevuld. Er mag (afhankelijk van de uitrusting van je 3L) een waarde vermeld staan tussen de 81- en 89 gram CO2. Staat er geen CO2 waarde, dan is de verkoper of "particuliere importeur" vergeten om de CO2 waarden op kenteken te laten zetten. Je kan dit achteraf zelf doen, door het z.g.n COC/CVO formulier op te vragen bij VW, en met dit formulier je 3L te laten herkeuren en nieuwe kentekenpapieren op te vragen. Het COC formulier is meestal gratis, maar kan ook 40 euro kosten als deze al ooit eerder is opgevraagd door de vorige eigenaar. Daarna volgt een herkeuring die rond de 54 euro kost. Het is wel allemaal een hoop gedoe. Vind je dat niet erg? Dan kan je het als een goed argument gebruiken om af te dingen op de prijs van je 3L. Klik hier voor een dergelijke case, en hier voor een uitleg over de oplossing van dit probleem.
Auto staat nog niet op Nederlands kenteken, Zijn de juiste papieren aanwezig?
Ook bij deze alinea slaat de tekst over wegenbelasting alleen op de jaren 2010-2013. Moet je de auto zelf op Nederlands kenteken zetten omdat er nog duitse platen opzitten? Je hebt dan een COC/CVO formulier nodig. Hierop staat de co2 uitstoot van de 3L, en dit maakt je auto wegenbelastingvrij. Heb je dit formulier niet? Dan krijgt je 3L geen uitstoot gegevens op kenteken. Je kan de brief opzich wel zelf opvragen bij volkswagen. In principe is dat gratis, maar na 2x kost het 40 euro, en je weet niet hoevaak de brief al is opgevraagd. Vraag hier dus naar bij aankoop van een 3L zonder Nederlands kenteken.
"problemen" die niet ernstig zijn
Een duidelijke titel. Elk van de volgende "problemen" kunnen een 3L koper ongerust maken. Echter zijn deze problemen niet ernstig, of nieteens een probleem te noemen. Gebruik die kennis in je voordeel, want de kans is groot dat de verkoper niet weet dat de "problemen" niet ernstig zijn.

De "Service" of "Oil" melding in de display is onschuldig
Elk van deze twee meldingen in de display van een lupo 3L is onschuldig. Het is een periodieke melding die elke 15.000km verschijnt, als geheugensteuntje dat je volgens het boekje nu bepaald onderhoud zou moeten plegen. Ookal is de olie al 5000km geleden vervangen: de melding verschijnt toch. Gebruik deze kennis in je voordeel als de verkoper niet al te snugger overkomt, misschien kan je er een leuke korting door bedingen. De melding verwijderen kan je eenvoudig zelf doen.

Het startstop systeem -stopt- niet (altijd) uit zichzelf
Het startstop systeem werkt alleen als de ECO stand aanstaat. Zo ver komt iedereen nog wel. Maar als de verwarmingsknop tot boven de helft wordt gedraaid, dan werkt het startstop systeem niet meer. Dit is een soort beveiliging, omdat de kachel veel stroom kan gebruiken tijdens de stopsessie, en het starten daarna ook weer stroom kost. Om dezelfde reden werkt het startstop systeem ook niet als de accu vrij leeg is. En dat is bij veel van de te koop aangeboden 3L's het geval : want ze hebben lang stil gestaan, en de accu moet soms bijna vervangen worden. Misschien krijg je de verkoper zo ver om een beetje korting op de auto te geven, wegens het niet werken van deze functie.

note : een 3L met stuurbekrachtiging heeft NOOIT een startstop systeem.

Andersom is het wel een groot probleem : als de auto wel goed stopt, maar daarna niet goed wil starten bij het gebruik van de startstop functie. Vaak hoor je in dat geval een soort klik, en moet je de sleutel en de pook bedienen om de auto weer te laten rijden. Dit is erg vervelend bij een stoplicht. Vaak wordt dit veroorzaakt door een koppelingprobleem, of aanverwant onderdeel.
Stuurbekrachtiging problemen
Vanaf modeljaar 2001, dus omstreeks bouwjaar augustus 2000 is stuurbekrachtiging een optie bij de Lupo 3L geworden. Voor dit moment zijn er geen 3L's met stuurbekrachtiging leverbaar geweest. De reden was dat een door een riem aangedreven stuurbekrachtiging teveel meerverbruik zou veroorzaken. De later leverbaar geworden stuurbekrachtiging was om deze reden dus ook elektrisch. Aangezien het startstop systeem niet betrouwbaar zou zijn bij elektrische stuurbekrachtiging heeft een 3L met stuurbekrachtiging nooit een startstop systeem.

Vrijwel elke 3L eigenaar is het erover eens : stuurbekrachtiging bij de 3L is voor een gemiddeld persoon overbodig. De 3L is een licht autotje, met dunne banden, en een groot stuurwiel. De 3L stuurt dus niet zwaar, ondanks het ontbreken van stuurbekrachtiging. Bovendien is het een nobel "offer" dat is gemaakt om het verbruik van deze bijzondere auto zo laag mogelijk te houden. Natuurlijk: het is even wennen als je stuurbekrachtiging gewend bent in je vorige auto, maar alles went.

Dan nu het probleem : De elektrische stuurbekrachtiging krijgt bij een ZEER groot deel van de auto's dat is uitgerust met deze optie een probleem : hij gaat trekken naar een kant. Dat kan erg vervelend zijn, niet alleen voor het rijcomfort, maar ook voor de slijtage aan de banden. edit 23-3-2013 : inmiddels is vastgesteld dat de oorzaak van de defecte stuurbekrachtiging gezocht kan worden bij 2 specifieke relais die vervangen kunnen worden. Daarmee zijn de problemen opgelost. Een tweetal 3L's is hiermee inmiddels geholpen. Neem contact op met 3L specialist David of EJR voor meer info

Hecht je weinig waarde aan stuurbekrachtiging, dan blijft echter het advies: laat dit achterwege, want wat je niet hebt, kan ook niet stuk gaan.
Voor de mensen die echter ook airco willen kan dit een probleem zijn, want vrijwel elke 3L met airco is ook besteld met stuurbekrachtiging. Er zijn uitzonderingen, maar niet veel.
Handgeschakelde 3L?
Er is ook een handjevol 3L's te koop welke zijn omgebouwd tot handschakel. Origineel af fabriek is de 3L nooit leverbaar geweest als handgeschakelde auto. Het betreft dus altijd een 3L die door derden is omgebouwd.

Er zijn mensen die de 3L een interessante auto vinden, maar gewoon simpelweg liever schakelen dan automaat rijden. Ook kan een onoplosbaar of lastig of duur (terugkerend) probleem de aanleiding voor de ombouw zijn geweest. De 3L automaat techniek kan onbetrouwbaar zijn als er niet regelmatig onderhoud plaatsvindt en als problemen worden genegeerd tot onderdelen stukgaan.

Bij origineel automaat schakelende 3L's is er in de basis eigenlijk een normale handschakel versnellingsbak aanwezig. Het is echter een keten van hydrolische robot (gangsteller) , hydrolische pomp, hydrolische koppelingscilinder, elektrische aansturing en schakelcomputer die het geheel tot een automaat maken. Om een 3L dus handgeschakeld te maken hebben de ombouwers vooral veel apparatuur verwijderd, een normale pook aangesloten op de versnellingsbak, en veel elektra is omgeleid. Ook is de motorcomputer aangepast om bepaalde processen uit het systeem te verwijderen. Al met al een ingrijpende verbouwing. En uiteraard is er een nieuwe pedaalsteun met een extra pedaal om te koppelen geplaatst.

Bij handgeschakelde 3Ls kan een stuk minder stukgaan. Maar je zit niet meer in een automaat auto. Ook schakelt een handschakel omgebouwde 3L niet zo soepel als een fabrieksaf-handgeschakelde vergelijkbare auto. De reden hiervoor is dat een omgebouwde 3L niet automatisch terugvalt in de N stand, en omdat de versnellingen niet allemaal recht tegenover elkaar staan. Het is dus iets meer zoeken en vooral wennen. Maar binnen enkele honderden km's is het snel gewend. De verschillende personen die aan ombouwen doen, kunnen nogal eens verschillende kwaliteit ombouw-3Ls afleveren. De ene doet het beter dan de ander. Om deze reden kan het verstandig zijn om met de verkoper een wat langere proefrit af te spreken. Ook kan je iemand van het forum uitnodigen die ervaring heeft met handschakel 3L's. Deze kan dan beoordelen of de handgeschakelde 3L fijn schakelt.

Het is ook mogelijk om een normale automaat 3L te kopen en deze ooit in de toekomst te laten ombouwen. De kosten hiervan bedragen ongeveer 1000 - 1200 euro. Hierbij ontvang je vaak de overgebleven automaatdelen die niet langer nodig zijn. Deze brengen al snel weer 600 euro op. Op die manier hoeft de ombouw netto niet veel te kosten.
Waar koop ik mijn 3L?
Er zijn verschillende plekken om een 3L vandaan te halen. De ene manier brengt meer risico met zich mee dan de ander, maar logischerwijs is er ook een verschil in prijs. Met "Risico" bedoel ik in deze context eventuele grote gebreken aan bijvoorbeeld de schakelmechaniek waardoor er een dure reparatie in het verschiet zit. Maar ook de kans die je loopt om een teruggeklokt model te kopen.

hieronder de mogelijkheden :

Zelf importeren uit Duitsland : middelhoog risico, lage prijs
Dit is vaak in eerste instantie de goedkoopste optie omdat er zo min mogelijk tussenpersonen zijn die winst proberen te maken op jouw 3L. Helaas hebben de Duitsers door dat e in Nederland belastingvoordeel op de 3L krijgen, en dus weten ze dat ze er meer voor kunnen vragen dan voorheen het geval was. Bovendien is er veel keuze want In Duitsland zijn de meeste 3L's geleverd. Ook is het in principe strafbaar voor een Duitser om kilometerstanden terug te klokken, dus je zal minder teruggeklokt materiaal zien staan dan in Nederland. Ook in Duitsland kan je overigens bij een VW dealer binnenlopen of bellen om de km stand te laten checken. Het blijft verstandig om een aankoopkeuring met een expert van het forum te doen, maar dat is praktisch wat lastiger omdat niet alle experts altijd op dat moment tijd hebben om met je mee naar Duitsland te gaan. Maar vragen kan nooit kwaad! Sommigen draaien hun hand er niet voor om. Bedenk wel dat er nog kosten en moeite bijkomen om de 3L naar Nederland te krijgen, in te voeren en op Nederlands kenteken te krijgen. Alhoewel je een hoop geld bespaard door zelf een auto uit Duitsland te halen, is het verstandig om alvast een bepaald bedrag achterover te houden voor eventuele grote reparaties.

Doe eens gek. Natuurlijk zijn er ook 3L's aanwezig in andere landen, zoals :

Zweden : De prijzen zijn hier in Zweedse kronen ( = 0,11 euro ) , en de km standen zijn er in zweedse mijlen (=10km). Zweedse 3L's lijken niet zo goedkoop, maar de kwaliteit van de vis in de vijver lijkt wel beter. Het merendeel lijkt hier van goede kwaliteit, met veel opties. Gebruik de "Sök" functie op deze site maar eens

Italie : Opvallend veel lage km standen en nieuwe bouwjaren voor een schappelijke prijs. Alleen is het wel een stukje verder rijden.

Denemarken : DUUR! Autorijden is erg duur in Denemarken, en de lupo 3L is een van de weinige auto's die de Denen betaalbaar kunnen rijden. Er is dan ook veel keuze, maar het is er niet goedkoop. Een 99'er met 2 ton kan je zomaar 4500 euro kosten, en dan moet je hem nog invoeren en op kenteken zetten. De prijzen zijn in Deense kronen ( = 0,13 euro )

Via handelaar / particulier in Nederland, bijvoorbeeld via marktplaats : hoog risico, middelmatige prijs
Dit zijn momenteel vooral mensen die zelf een aantal 3L's vanuit Duitsland naar Nederland rijden. Ook deze handelaren bezoek je bij voorkeur samen met een 3L expert van het forum. In principe is het risico dat je hier loopt minstens net zo groot als de vorige methode, alleen kost het je minder moeite, want vaak zijn de 3L's al kant en klaar op Nederlands kenteken gezet, en uiteraard naar Nederland gebracht. Dit is dan vaak ook het enige wat er gedaan is. Verwacht niet dat de verkoper veel geld heeft gestopt in het opknappen van de 3L. Wees extra op je hoede voor verdacht lage km standen, want het is erg lucratief voor een Nederlandse handelaar om hem terug te draaien: het verhoogd de waarde fictief met zeker 1000 euro voor de verkoper. En het is makkelijk te doen voor de verkoper omdat er door de import geen NAP pas of oude apk papieren zijn. Bedenk bij goedkope 3L's altijd dat er in de lage prijs ook nog een winst is ingebakken voor de handelaar, dus bedenk hoe goedkoop de 3L in eerste instantie in Duitsland geweest moet zijn en wat dat misschien betekend voor de staat waarin de 3L verkeerd. Deze handelaren willen snel en gemakkelijk geld verdienen. De kwaliteit van aflevering en verstand van 3L techniek zal vaak niet al te best zijn. Maar er zijn vast uitzonderingen.

Inmiddels zijn we bezig om met de 3L club een zogenaamd 3L observatorium op te bouwen. Een plek waar teruggeklokte auto's met kenteken en al worden vermeld, en waar zowel goede als slechte handelaren worden besproken. Controleer dus hier
vóór de aanschaf van je toekomstige auto of jouw potentiele aankoop-kenteken er toevallig tussenstaat, en lees wat voor positieve of negatieve ervaringen er zijn met de handelaar waar jij je auto wilt gaan kopen. Staat jouw handelaar er niet tussen? Schroom dan niet om ergens op het forum een topic te openen, om te vragen of mensen goede of slechte ervaringen hebben met deze verkoper. De 3L club is er om jou te helpen met de aankoop van je 3L.

Van een expert van het forum kopen : normaal risico, middelmatige prijs
Enkele forumleden van de 3L club houden zich zo af en toe ook bezig met de verkoop van 3L's. Soms betreft het een import exemplaar, soms een ex club-exemplaar of een model waar het forumlid in kwestie toevallig tegenaan liep. Het betreft hier vaak een 3L die niet alleen optisch is opgelapt, en minimaal rijdt, maar vaak is ook daadwerkelijk gelet op 3L specfieke schakelreparaties. Denk aan een nieuwe koppeling, koppelingscilinder, geleidebuslager, gangsteller, versnellingsbak, gangsteller-arm etc. Dit bespaard je later een hoop kopzorgen, en je hebt direct een perfect als nieuw schakelende 3L.

* Clubvoorzitter 3LPim heeft soms wat staan. Pim heeft een naam hoog te houden als clubvoorzitter en weet wel wat hij verkoopt. Pim heeft vaak origineel Nederlandse 3L's staan, een import model heeft hij slechts 1 maal gehad. Vaak betreft het een 3L die voorheen van een clublid is geweest, en dat zegt vaak ook iets over het onderhoud. Vaak knapt Pim zijn projectjes keurig op, en worden ze afgeleverd met prima koppeling, geleidebus en versnellingsbak. Pim kan bereikt woren via een prive bericht via dit forum, of op telefoonnummer 06 - 29 59 0 113. Pim heeft een voorliefde voor 3L's met een hogere km stand. Het ultieme bewijs dat de techniek van de 3L duurzaam is.

* David uit Heerhugowaard, ook actief op dit forum onder de naam "David" en eigenaar van http://www.lupo3l.nl heeft veel verstand van de 3L, en verkoopt er ook af en toe een paar. Vaak worden deze wat betreft de belangrijkste schakelpunten keurig afgeleverd omdat David flinke opknappers koopt die grondig onderhanden worden genomen. David heeft een eigen website opgericht waar hij lupo problemen en oplossingen heeft staan. Maar ook de beschikbare occasions staan daar te koop, er staan er 2 te koop op het moment dat deze post geschreven is.

* Eldert-Jan uit Friesland, gebruiker "EJR Autotechniek" op dit forum. Ook hij heeft regelmatig 3L's te koop staan.

* Andere forumleden verkopen ook wel eens een 3L, maar dan op kleinere schaal. Op het moment dat ik deze post schrijf, hebben 2 forumleden er een te koop staan. Maar : niet ieder forumlid of clublid is een bekend en betrouwbaar forumlid. In principe kan iedere handelaar zich hier aanmelden en een 3L te koop aanbieden. In de rechterkolom staat op dit forum de avatar en naam van het forumlid, samen met het aantal berichten dat deze gebruiker reeds heeft geschreven, en de datum van registratie op dit forum. Dit kan een indicatie geven hoe actief een dergelijk forumlid is, en dus zou je bij andere forumleden kunnen navragen hoe betrouwbaar deze persoon is.

Auto kopen bij een garage met Bovag garantie : minimaal risico, hogere prijs
4 Jaar geleden was er slechts 1 garage met Bovag garantie in Nederland : Emile bakker, een autobedrijf in Nieuw-Weerdinge, vlakbij Emmen in Drenthe. Echter is de handel in 3L's tegenwoordig een beetje uitgeblust bij dit bedrijf. Naast de garantie hebben ze bovendien ook echt verstand van de 3L. Ze hebben er al zeker 100+ verkocht en gerepareerd, dus de ervaring is er. Hier betaal je op korte termijn aanzienlijk meer, maar het risico is minimaal, omdat je tijdens de 6 maanden bovag garantie elk mogelijke probleem gratis kan oplossen. Kosten nog moeite worden bij dit bedrijf gespaard. Op lange termijn kan je dus goedkoper uit zijn. Zoals bij forumlid "dnadave" waar 3000 euro aan reparaties "gratis" verricht werd na aankoop. Ze hadden er vroeger veel te koop, maar nu niet meer.

De garantie is net als een verzekering een gok.....misschien koop je er wel een prima auto, en heb je de 1000+ euro investering in de "garantie" dus niet nodig, je weet het niet. Bij emile bakker is daarom vaak ook de optie om te kiezen voor een "meeneemprijs", er gaat dan wat geld vanaf, maar dan heb je dus geen 6 maanden bovag garantie. Je mag wel uitgaan van een goede afleverbeurt. Leuk detail: Emile Bakker is in het verleden gastheer geweest van een 3L club meeting op zijn (grote) garage terrein

Let op : een garage kan soms het bovag logo voeren op het bedrijfspand, en op de kentekenplaten, maar ondertussen NIET bekend zijn bij de bovag. Ook dit is al eens voorgekomen!
"Controleer" het bakolie peil en de kleur van de bakolie
Dit is meer een post-aankooptip, voor als je de auto eenmaal hebt gekocht. Vroeg of laat sneuvelen veel 3L versnellingsbakken aan het gevolg van een te laag versnellingsbakolie peil. De versnellingsbak wordt al intensief gebruikt door het schakelmechanisme. Als er daar bovenop dan ook nog te weinig olie in de bak zit, waardoor lagers en synchromeshringen niet goed in de olie zitten, dan krijg je op ten duur metaalslijpsel op plekken waar het niet moet komen, waardoor soms het hele versnellingsbakhuis van binnen wordt opgevreten. Als het eenmaal zo ver is, dan is de versnellingsbak niet meer "goedkoop" te reviseren. Een beetje 2e hands of gereviseerde versnellingsbak kost al snel 700 - 900 euro. Daar komt het arbeidsloon dan nog bij, ruwweg net zoveel als voor het vervangen van een koppeling. We zouden dus kunnen adviseren om het bakoliepeil te controleren. Echter....zo simpel is het niet. De versnellingsbak heeft geen mooie peilstok zoals de motor heeft. Je kan met een trucje wel een ruwe schatting maken, maar accuraat is het niet. Daarom de tip : als je het echt goed wilt doen, dan laat je na aankoop van je 3L de bakolie preventief vervangen. Dat kost je alleen de olie en een halfuurtje arbeidsloon. Dat heeft 2 voordelen : 1. de oude olie laat je er uit lopen. Aan de kleur, en metname de aanwezigheid of afwezigheid van metallic achtige kleur = metaalslijpsel in de olie verteld je iets over de interne staat van de versnellingsbak. en 2. Je weet exact hoeveel olie je er in laat stoppen, en dat dat dus voldoende is. Deze olie kan er als het goed is weer 10 jaar tegenaan.

Laat je dit klusje bij een 3L expert doen, dan zal deze waarschijnlijk de auto aan de voorkant opkrikken waardoor de auto scheef staat. Op deze manier past er meer olie in de versnellingsbak dan voorgeschreven is. Aangezien de versnellingsbak geen druksysteem zoals de motor heeft, kan dit geen kwaad. Sterker nog, het is juist beter om de versnellingsbak te vullen met meer olie dan is voorgeschreven.
Bij enkele forumleden kunnen we spreken van een "miskoop". Daar moet bovenstaande tekst een beetje tegen helpen. Mocht je onverhoopt toch een foute koop gedaan hebben, of wil je vóór aanschaf weten hoe je je consumentenrecht alvast nog beter kan beschermen? Lees dan deze topic eens door. Hier staan enkele vragen die slim zijn om te vragen tijdens aankoop van een 3L.
meer suggesties?
kom maar op!

Plaats reactie

Terug naar “Observatorium”