Pagina 1 van 2

Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 19:12
door Jeroen
Nu mijn Lupo (http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=228) bijna klaar is (yeah right!) valt er ineens iets kleinschalig hinderlijks op:

In het midden van de foto een bekende VW schakelaar, hiermee is buitenlucht binnen te halen (of juist niet).
Nou reed ik laatst in een VW transporter: exact hetzelfde knopje! Echter, in de bus deed het knopje ook echt iets!
Wanneer erop gedrukt werd, ging er een lampje aan (of uit). Ook stoptje (of juist niet) de luchttoevoer van buiten, zonder gebruikmaking van de fan/blower.

In mijn Luup gaat er helemaal geen lampje branden.
In mijn Lupo maakt de stand van deze knop niet uit, ook niet wanneer ik een andere uitgang kies voor de lucht, er sijpelt zoizo een beetje frisse lucht naar binnen.

The Q's:
Wat is er stuk (moet meer zijn dan een lampje)? Of is het lampje nog heel, maar is er een zekering stuk?
Wat gebeurt er eigenlijk wanneer het knopje wordt ingedrukt? Een elektronische handeling, een mechanische handeling?
Is het repareren eenvoudig, dwz zonder het verwijderen van 99% van het dashboard?!

Afbeelding

Hartelijke groet,

Jeroen
ut Haarlem

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 19:33
door Wolf
Het is wel een bijzonder knopje. Volgens mij werkt hij in ieder geval niet als hij op de voorruit staat te blazen. In de handleiding wordt er wel wat over geschrven volgens mij.

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 19:54
door Jeroen
Klopt, in het boekje staat wel eea en heb ik ook bestudeerd, maar mijn Deutsch is niet toereikend.
Laat staan dat er iets word vermeld over de techniek. Er zou bij mij zo-i-zo een lampje aan of uit moeten gaan in de knop zelf.

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 19:58
door Wolf
Het lampje gaat alleen aan als de rechte en linker draaiknop in de juiste posities staan. Links moet volgens mij ook ongeveer halverwege staan en dus niet op de bijverwarming (75% of verder).

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 19:59
door Willemvee
De functie is dat je achter een walmende vrachtwagen de lucht van buiten niet meer naar binnen zuigt, maar de lucht in het interieur ga circuleren.
Als hij op de vooruit staat te blazen, gebruikt hij altijd interieurlucht denk ik. Dus dan merk je geen verandering.

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 20:00
door BYM
Wolf schreef:Het is wel een bijzonder knopje. Volgens mij werkt hij in ieder geval niet als hij op de voorruit staat te blazen. In de handleiding wordt er wel wat over geschrven volgens mij.

Klopt inderdaad, ik dacht eerst ook dat de mijne stuk was, totdat ik gedeeltelijk voorraam en gedeeltelijk voetenwarmen had geselecteerd, toen drukte ik hem in hoorde ik wat mechanisch kantelen, elektronistisch aangestuurd weliswaar, en ging er in de schakelaar een lampje branden. Nou ook weer niet denken dat je er een boek bij unt lezen, het is maar een waarschuwingslampje...

@Wolf ... dat weet ik dan weer niet :roll:

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 20:25
door Jeroen
In aanvulling der Deutsche Manueel:


Afbeelding

Afbeelding[/URL]


Wanneer de blower op het voorruit gericht staat, werkt er iets niet aan deze knop (voor de veiligheid...)

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 20:41
door Johan
Wat dat knopje doet is het volgende:
Uitgeschakeld: "frisse lucht" komt van buiten door intereurfilter.
Ingeschakeld: (werkt niet in stand voorruit) Haalt de lucht vanuit interieur. Bijv. bij rijden in lange tunnel of als je achter een walmende vrachtwagen rijdt.

Let op!
Niet vergeten uit te schakelen, want bij gebrek aan frisse lucht kom je -inderdaad- zuurstof te kort da's niet goed voor je gezondheid.
Nadeel 2: de ramen beslaan en het gaat toch weer stinken in je auto.
Lampje brand ter controle van IN-geshakeld zijn.

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 20:57
door Jeroen
Donderdag maak ik weer een langer tripje en zal gewapend met deze info (dank Johan voor de samenvatting!) eens gaan drukken en draaien.

Mocht het nou niet werken, dan gewoon het raam open :whistle:

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 21:16
door Johan
Wellicht ten overvloede.
Om lucht te krijgen uit de roosters moet je of rijden, of je aanjager in stand 1 2 of 3 zetten.
Dit ongeacht de stand van de "brede schakelaar"

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 04 feb 2014, 22:11
door Jeroen
Jemig, je bent nog zorgvuldiger dan ik ben…(of ik mezelf vind).

Misschien vind ik het branden van het lampje nog wel het mooist (en nu maar hopen dat dat peertje ook werkt…)

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 05 feb 2014, 00:10
door 3L-Dnadave
mocht de hele mechaniek stuk zijn, dan mag je er gratis eentje van me hebben

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 05 feb 2014, 04:30
door Robico2
Hier een schema van het geheel hopelijk leesbaar: :banana-gotpics:

Afbeelding

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 05 feb 2014, 14:04
door Jeroen
@ dave: dank voor je aanbod! Ik hoop echter dat ik gewapend met deze nieuwe kennis de boel aan de praat krijg. Morgen een stuk rijden en klooien.

@ robico: van dit soort schema's word ik bang...

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 05 feb 2014, 14:27
door Willemvee
Ik mis zo'n knopje in de Opel. Maar bij nader inzien en het lezen van de gebruiksaanwijzing blijkt mijn auto dat zelf te kunnen snuffelen... Die heeft dus een soort neus, die denkt 'Gatver, er is een boer aan het gieren' en dan vervolgens automatisch schakelt naar binnenlucht circuleren.
Leuke upgrade voor de Lupo 3L, voor de mensen die verder alles al hebben!

Ik voel een Foppe luchtcirculatieautomaat aan komen...
http://www.elektor.nl/artikelen-als-pdf ... 1797.lynkx

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 05 feb 2014, 16:29
door Robico2
Leuk dat Elektor projectie maar alleen co2 jou opel ruikt ook methaangas.
Zijn er ook interieur filter met aktief kool die in onze Lupo's passen :?:

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 05 feb 2014, 16:49
door Johan
Robico2 schreef:Leuk dat Elektor projectie maar alleen co2 jou opel ruikt ook methaangas.
Zijn er ook interieur filter met aktief kool die in onze Lupo's passen :?:
Wat staat er nou eigenlijk?

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 05 feb 2014, 16:53
door Robico2
Jeroen schreef:@ dave: dank voor je aanbod! Ik hoop echter dat ik gewapend met deze nieuwe kennis de boel aan de praat krijg. Morgen een stuk rijden en klooien.

@ robico: van dit soort schema's word ik bang...
Schema lezen is een vaardigheid .
In het grijze vlak staat SB26 7,5A: Dit is een zekering van 7,5 ampère en zit in je zekering houder plek 26 en zorgt voor de spanning voor je stelmotor(V154) en lampje.(onder de letter K114) en rechts hiervan zie drukknop (boven de letters T8g/8).
Druk je hierop dan dan gaat het lampje branden (onder K114) en krijgt de motor (V154) spanning via bl/ge =blauw / geel op punt 2 en begint te draaien totdat de motorschakelaar (in het grijze vlak links van V154) de andere kant bereikt zodat schakelaar 1 verbindt.
Druk je weer op de schakelaar in je interieur dan krijgt de motor weer spanning via punt 1 en loopt weer om todat punt 2 is bereikt.
Als je het verhaal niet snapt kan ik me het voorstellen

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 05 feb 2014, 16:55
door Robico2
Johan schreef:
Robico2 schreef:Leuk dat Elektor projectie maar alleen co2 jou opel ruikt ook methaangas.
Zijn er ook interieur filter met aktief kool die in onze Lupo's passen :?:
Wat staat er nou eigenlijk?
En wat is er niet duidelijk?

Re: Frisse buiten lucht schakelaar

Geplaatst: 05 feb 2014, 17:14
door Johan
Wat is niet duidelijk? Wat je schrijft.

De tweede zin snap ik wel.

De eerste zin is me een raadsel
Leuk dat Elektor projectie maar alleen co2 jou opel ruikt ook methaangas.
Leg mij nou eens uit wat daar staat.