auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
Remymans
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2018, 12:43
Echte naam: Rogier Kloppenburg
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jul 2002
Kilometerstand: 260.000
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Bericht door Remymans »

Beste mensen...

Mijn Lupo slaat af als de benzinemeter in het laatste kwart staat. Dat kan onder het rijden gebeuren. Het weer starten is dan moeizaam; ik moet de startmotor lang draaien en de sleutel 3 à 4 keer aan/uit zetten. Pas na 1-2 minuten dit gedaan te hebben pakt tie weer langzaam op en uiteindelijk start tie weer. Daarna kan ik gewoon weer rijden en is er niks aan de hand.

Vreemd niet?

Al rondgekeken op de site hier heb ik het vermoeden dat het misschien aan relais 109 ligt die dienst doet voor de brandstofpomp. Bij het openen van de bestuurdersdeur hoor ik ook niet de pomp aanslaan. Vandaar mijn vermoeden... Ik ben van plan om dit te proberen.

Maar kan iemand hier iets over zeggen? Misschien zit ik niet op het juiste spoor.

Dank. Groeten Rogier
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Bericht door Johan »

Dat er een relatie ligt tussen de deur (contact) en relais 109 komt me niet bekend voor
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Bericht door Nietsnut »

Is je tank al eens gereinigd? Door de jaren heen wil er wel eens plakkerige zooi in komen te wonen. En je kan de zwarte terugslagklep op het DIESELfilter in de motorruimte eens controleren op werking. Als deze lekt start hij ook niet altijd even goed (maar heb je ook een schijnbaar hoger verbruik ivm brandstofverlies).
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Remymans
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2018, 12:43
Echte naam: Rogier Kloppenburg
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jul 2002
Kilometerstand: 260.000
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Bericht door Remymans »

Nietsnut schreef: 22 dec 2022, 09:15 Is je tank al eens gereinigd? Door de jaren heen wil er wel eens plakkerige zooi in komen te wonen. En je kan de zwarte terugslagklep op het DIESELfilter in de motorruimte eens controleren op werking. Als deze lekt start hij ook niet altijd even goed (maar heb je ook een schijnbaar hoger verbruik ivm brandstofverlies).
Ok dank voor jouw reactie.

Ik ga de terugslagklep controleren. Maar ik heb de indruk dat als ik eenmaal naar een lege tank toe rijdt, dat tie lucht in de benzineleiding trekt en dat tie daarom afslaat. Na een tijdje opstarten en dus de leiding hiermee te hebben ontlucht tie daarna weer goed rijd. Het komt altijd een keer voor na leegrijden van de tank, maar eenmaal gehad kan je zo er nog 30-50 km mee rijden zonder problemen. Is dat een logische gedachte?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Bericht door Nietsnut »

Remymans schreef: 28 dec 2022, 19:21Ok dank voor jouw reactie.

Ik ga de terugslagklep controleren. Maar ik heb de indruk dat als ik eenmaal naar een lege tank toe rijdt, dat tie lucht in de benzineleiding trekt en dat tie daarom afslaat. Na een tijdje opstarten en dus de leiding hiermee te hebben ontlucht tie daarna weer goed rijd. Het komt altijd een keer voor na leegrijden van de tank, maar eenmaal gehad kan je zo er nog 30-50 km mee rijden zonder problemen. Is dat een logische gedachte?
Rijdt jouw TDi op benzine dan? Ook een optie is dat de tandempomp niet meer voldoende vacuüm trekt door oude o-ringen. Maar goed, je zegt dat je nog 30 tot 509 km bereik hebt na de herstart, er zit dus nog maar 1,5L in de tank blijkbaar. Misschien gewoon eerder tanken?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Remymans
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2018, 12:43
Echte naam: Rogier Kloppenburg
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jul 2002
Kilometerstand: 260.000
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Bericht door Remymans »

Nietsnut schreef: 29 dec 2022, 19:06
Remymans schreef: 28 dec 2022, 19:21Ok dank voor jouw reactie.

Ik ga de terugslagklep controleren. Maar ik heb de indruk dat als ik eenmaal naar een lege tank toe rijdt, dat tie lucht in de benzineleiding trekt en dat tie daarom afslaat. Na een tijdje opstarten en dus de leiding hiermee te hebben ontlucht tie daarna weer goed rijd. Het komt altijd een keer voor na leegrijden van de tank, maar eenmaal gehad kan je zo er nog 30-50 km mee rijden zonder problemen. Is dat een logische gedachte?
Rijdt jouw TDi op benzine dan? Ook een optie is dat de tandempomp niet meer voldoende vacuüm trekt door oude o-ringen. Maar goed, je zegt dat je nog 30 tot 509 km bereik hebt na de herstart, er zit dus nog maar 1,5L in de tank blijkbaar. Misschien gewoon eerder tanken?
Ja,inderdaad eerder tanken, dat doe ik dan ook. Maar het liefste wil ik het probleem oplossen dus daarom mijn vraag.

De tandempomp? Oeii, mijn kennis houdt hier op. Waar zit tie die tandempomp? Op de benzinetank misschien?
Gebruikersavatar
JHL
3L Maat
3L Maat
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:53
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 280.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Premium diesel

Re: auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Bericht door JHL »

Diesel lieve mensen. Diesel. :duhpompom:
1x benzine tanken en het avontuur is afgelopen.
Remymans
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 05 sep 2018, 12:43
Echte naam: Rogier Kloppenburg
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jul 2002
Kilometerstand: 260.000
Kleur: Ravenna Blue - LA5W
Brandstof: Normale diesel

Re: auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Bericht door Remymans »

JHL schreef: 13 jan 2023, 15:49 Diesel lieve mensen. Diesel. :duhpompom:
1x benzine tanken en het avontuur is afgelopen.

Dat was bij mij niet het geval hoor.

Hoe komen jullie daarbij? Omdat ik ergens 'benzineleiding' noem??? Ik bedoel dan natuurlijk diesel!!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: auto slaat af bij benzinemeter in het laatste kwart

Bericht door foppe »

Er zit geen pomp in de tank, alleen een vacuumpomp op het motorblok.
Dat betekent dat de diesel met een paar meter leiding uit de tank moet worden gezogen.

Jij hebt denk ik ergens een klein lekje. Wat ik vaak gehoord heb is dat er een klein lekje in de aanzuigleiding in de vlotter unit zit. EJR heeft het wel eens gefixed met het vervangen van rubbertjes, maar ik ken het verder niet. Welke rubbers je moet vervangen weet ik niet. Je kan ook een andere vlotter unit proberen en kijken of dit je probleem oplost.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”