Contact aan: dagteller en klok springen terug naar 00:00

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Contact aan: dagteller en klok springen terug naar 00:00

Bericht door Niek »

Zie Titel. Zodra ik het contact aanzet, begint de toerenteller te trillen (maakt een soort ratelend geluid) en springen zowel de klok als de dagteller naar nul.

De auto start prima, de spanning op zowel de accu achterin als bij het 'pluspunt' onder de motorkap is in orde. Alle zekeringen heb ik gecontroleerd, die zijn in orde. De dynamo is recentelijk vervangen.

Er schijnt een massa-verzamelpunt van het dashboard op de versnellingsbak te zitten, weet iemand waar ik die kan vinden? Mogelijk dat daar corrosie zit.

Opmerkelijk: de klok valt uit als ik het contact uit zet en de radio doet het niet. En - om het nog gekker te maken - het elektrische schuifdak gaat tijdens het rijden soms spontaan omhoog en weer omlaag.

Een lekkere vlaai of krat van je favoriete brouwsel voor de tip die deze storing helpt oplossen. 👍🏼
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Contact aan: dagteller en klok springen terug naar 00:00

Bericht door Nietsnut »

Wow Niek,

dat is een lastig probleem zeg! Een massapunt IN de auto zou ik me geen zorgen over maken, maar degenen die contact hebben met de buitenwereld wel. Onder de paravaan zit er 1, en bij een achterlamp ook. Had je die al opgefrist? En wat ook handig is is om even een andere teller in de auto te steken om uit te sluiten dat het de teller is die stuk is.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Contact aan: dagteller en klok springen terug naar 00:00

Bericht door Niek »

Dank voor je snelle reactie! 👍🏼

Massapunt onder de paravaan? En ik maar staren naar de versnellingsbak... Geen wonder dat ik 'm niet kon vinden. Moeten daarvoor de ruitenwissers eraf?

Wist niet dat er bij het achterlicht ook een massapunt zit. Ga ik ook uitzoeken.

Op verschillende Duitse fora wordt zekering 22 regelmatig genoemd, maar als een zekering defect is dan lijkt mij dat het betreffende onderdeel helemaal niet meer werkt. 🤔

Wordt vervolgd.
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Contact aan: dagteller en klok springen terug naar 00:00

Bericht door Nietsnut »

In het midden onder de paravaan zit iets onder een van de twee computers, en of de ruitenwissers eraf moeten weet ik niet zeker meer maar dat vermoed ik wel.
Als de zekering defect is moet je dat kunnen meten met een multimeter, meet aan beide kanten van de ingeprikte zekering.

Vroegah met de Golf 2 GTD had ik ook wel eens een massaprobleem en wilde de hele auto niet meer starten, hier was de massadraad van de accu sterk geoxideerd. Nadat alles met een borstel kaalgemaakt was deed hij het weer, even wat vaseline er op spuiten en klaar.

Hoop dat je het probleem kan vinden Niek.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”