Hallo Allemaal,
Na basis afstelling te hebben gedaan leek het probleem van mijn nieuwe Lupo opgelost echter is nu het volgende opgedoken dat of ik heb een achteruit of ik heb alleen alle vooruit versnellingen.
van a2 freund.de een document gehad met de controle van de diverse sensoren en potmeters nu zie ik bij P272 erg afwijkende waardes staan.
gevolg nu als ik de positie van de gangsteller sleutel 13 iets naar boven zet heb ik de achteruit versnelling maar komt met gong en knipperende alarm op de versnelling die hij niet kan halen.
iets naar beneden dan kan ik alle vooruit versnellingen bereiken meer geen achteruit
Meetingen aan het versnellingsbak handel met vagcom 12-12 gaven me de volgende waardes in de groepen 15 en 16 de volgende resultaten.
Groep 5 veld 3................groep 15 veld 1............groep 16 veld 1
stop..A-Stop...A-stop.......4,1 volt....0,16 volt......100% .....0%
R......A-R.......A-R..........3,14 volt..0,10 volt......77%........0%
N......A-N.......A-N..........2,75 volt..0,4 volt.......55%........0%
+......T-PL .....T-PL..........2,5 volt...0,14 volt......39%........0%
E D...A-E T-O..A-E T-O......2,2 volt....0,6 volt.......19%........0%
-......T-mi......T-MI..........1,7 volt....0.06 volt......0%.........0%
(alle vet gedrukte waardes zijn std waardes)
gangsteller G239 G240 waren binnen de waardes
koppeling was binnen de waarde zo ook de hydraulische pomp en koppelingscilinder
nu ik deze waardes zo bekijk zou T-MI kunnen blijven hangen waardoor de waardes in veld 1 van groep 16 altijd 0% zijn (kijk ik morgen even na) lijken me gewoon microswitches.
en de connectie met G272 moet ik ook even controleren waar om de spanning zo laag is
of is er iemand die nog een helder idee heeft waar ik verder nog na zou kunnen kijken ?
verder waar ik vanavond achter kwam is het volgende als ik op het dashboard kijk en ik trap de rem in het rechter richtingaangever pijltje zacht te branden.
Toen ik de richting aangever aanzette en weer op de rem trapte toen stopte de rechter richting aangever links was geen probleem
groetjes Wilco
elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 jul 2019, 17:51
- Echte naam: Wilco
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 239.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Tornado Rood - LY3D
elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Laatst gewijzigd door foppe op 28 aug 2019, 06:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: tabel leesbaar gemaakt
Reden: tabel leesbaar gemaakt
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Kan je dat document als bijlage in de post toevoegen? en ook de link naar A2-freun.de?
Ik heb nooit zo diep aan de versnellingspook gemeten, vind het wel interessant.
Je tabel heb ik wat verfraaid en de meeste spaties door puntjes vervangen. dubbele spaties worden niet weergegeven nl.
Als ik de waardes van je potmeter zo zie, dan denk ik dat er een draadje van de potmeter is afgebroken. Dit heb ik al een paar keer gezien bij een A2 en is eenvoudig weer vast te solderen. G272 is de potmeter neem ik aan? Deze is eventueel ook te vervangen.
Ik heb nooit zo diep aan de versnellingspook gemeten, vind het wel interessant.
Je tabel heb ik wat verfraaid en de meeste spaties door puntjes vervangen. dubbele spaties worden niet weergegeven nl.
Als ik de waardes van je potmeter zo zie, dan denk ik dat er een draadje van de potmeter is afgebroken. Dit heb ik al een paar keer gezien bij een A2 en is eenvoudig weer vast te solderen. G272 is de potmeter neem ik aan? Deze is eventueel ook te vervangen.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 jul 2019, 17:51
- Echte naam: Wilco
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 239.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Tornado Rood - LY3D
Re: elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Hoi Foppe,
Dankje voor het verfraaien van de post het leek in de preview redelijk maar bij de post zag ik later het probleem ook.
hier de links naar het A2-freund. https://a2-freun.de als je hier een registratie maakt kun je bij het volgende document.
https://a2-freun.de/forum/applications/core/interface/file/attachment.php?id=47203 er is in de wiki sectie ook de nodige informatie te vinden.
https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Messungen_und_Pr%C3%BCfungen_am_automatisierten_Schaltgetriebe_durchf%C3%BChren#Messungen_und_Pr.C3.BCfungen_am_automatisierten_Schaltgetriebe_durchf.C3.BChren
G272 is inderdaad de potmeter die op de versnelling keuzehendel zit.
het document gaat echter veel verder dan alleen de versnellings pook.
want het geeft de waardes aan van de spannings toestand accu tot de kruippunt zelfs staan er meetwaardes tijdens een rit met vcds
groetjes Wilco
Dankje voor het verfraaien van de post het leek in de preview redelijk maar bij de post zag ik later het probleem ook.
hier de links naar het A2-freund. https://a2-freun.de als je hier een registratie maakt kun je bij het volgende document.
https://a2-freun.de/forum/applications/core/interface/file/attachment.php?id=47203 er is in de wiki sectie ook de nodige informatie te vinden.
https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Messungen_und_Pr%C3%BCfungen_am_automatisierten_Schaltgetriebe_durchf%C3%BChren#Messungen_und_Pr.C3.BCfungen_am_automatisierten_Schaltgetriebe_durchf.C3.BChren
G272 is inderdaad de potmeter die op de versnelling keuzehendel zit.
het document gaat echter veel verder dan alleen de versnellings pook.
want het geeft de waardes aan van de spannings toestand accu tot de kruippunt zelfs staan er meetwaardes tijdens een rit met vcds
groetjes Wilco
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Onze toenmalige A2 had dit ook, na repareren potmeter was het over.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Wat een kennis is er toch op dit forum.
Vrijwel alle problemen komen voor en is een oplossing voor.
Was het hele leven maar zo.....
Vrijwel alle problemen komen voor en is een oplossing voor.
Was het hele leven maar zo.....
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 jul 2019, 17:51
- Echte naam: Wilco
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 239.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Tornado Rood - LY3D
Re: elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Hoi allemaal,
Even een korte update het is de microswitch tiptronic plus en min waar het probleem mee is
G272 functioneerd.
Lijkt er op dat tiptronic microswitches beide vervangen moeten worden.
Heeft iemand nog een nog een exemplaar liggen?
Overigens ben ik een excelsheet aan het maken waar ik de plus en min tolleraties gelijk in verwerk .
Misschien makkelijk voor het opsporen van transmissie problemen om eerst de elektronica na te meten.
Als hier interesse voor is laat maar weten het zal een iets uitgebreider exemplaar zijn dan de pdf
Groetjes Wilco
Even een korte update het is de microswitch tiptronic plus en min waar het probleem mee is
G272 functioneerd.
Lijkt er op dat tiptronic microswitches beide vervangen moeten worden.
Heeft iemand nog een nog een exemplaar liggen?
Overigens ben ik een excelsheet aan het maken waar ik de plus en min tolleraties gelijk in verwerk .
Misschien makkelijk voor het opsporen van transmissie problemen om eerst de elektronica na te meten.
Als hier interesse voor is laat maar weten het zal een iets uitgebreider exemplaar zijn dan de pdf
Groetjes Wilco
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Dank je voor de PDF hoor, A2 freunde site ken ik wel hoor, daar ben ik al een paar jaar lid van natuurlijk.
Nu kan ik mijn pook ook eens goed testen, ik heb nog een hardnekkig probleem dat met dit warme weer hij niet in de achteruit gaat en in de N blijft staan.
Dan moet ik de pook ietsjes verder naar voren duwen en dan pakt ie hem wel. Maar dat is zo lastig, want je zit precies tussen de STOP en de R... of hij valt uit, of hij rijdt achteruit.
De potmeter lijkt dus versleten. Ik heb al eens een andere pook gemonteerd, maar ook de potmeter vervangen uit een donor pook van een lupo. Het heeft tot nu toe niet geholpen.
Met jouw PDF kan ik eens een meting doen en hopelijk vind ik iets.
in jouw Excelsheet zijn we altijd geïnteresseerd hoor, die kan dan mooi toegevoegd worden hier in de howto's.
De ouwe pook heb ik niet meer voor je, maar je zou eens bij David in Heerhugowaard kunnen proberen of hij nog iets heeft: www.lupo3l.nl
Nu kan ik mijn pook ook eens goed testen, ik heb nog een hardnekkig probleem dat met dit warme weer hij niet in de achteruit gaat en in de N blijft staan.
Dan moet ik de pook ietsjes verder naar voren duwen en dan pakt ie hem wel. Maar dat is zo lastig, want je zit precies tussen de STOP en de R... of hij valt uit, of hij rijdt achteruit.
De potmeter lijkt dus versleten. Ik heb al eens een andere pook gemonteerd, maar ook de potmeter vervangen uit een donor pook van een lupo. Het heeft tot nu toe niet geholpen.
Met jouw PDF kan ik eens een meting doen en hopelijk vind ik iets.
in jouw Excelsheet zijn we altijd geïnteresseerd hoor, die kan dan mooi toegevoegd worden hier in de howto's.
De ouwe pook heb ik niet meer voor je, maar je zou eens bij David in Heerhugowaard kunnen proberen of hij nog iets heeft: www.lupo3l.nl
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 jul 2019, 17:51
- Echte naam: Wilco
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 239.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Tornado Rood - LY3D
Re: elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Weer even een kleine update:
In de type 2 lupo jonger dan 2001 zitten inplaats van mechanische potmeter en microswitches alleen nog een printje welke de microswitches en potmeter vervangen door hall sensors. Op de schakelpook zitten 2 magneetjes welke de keuzestand bepaald door langs de de hallsenssoren te gaan. De tiptronic zit op het achterste gedeelte van de pook.
Op de hoofdprint zitten 3 hall sensoren welke weer door 2 magneten op het achterste draaipunt. Hellaas zitten op het printje geen losse connectroren zodat je de pook fisiek wel haast moet wisselen. Ik zal vandaag effe testen of het andere printje welke ik heb gevonden de oplossing brengt voor hrt probleem
Greets Wilco
Keep
In de type 2 lupo jonger dan 2001 zitten inplaats van mechanische potmeter en microswitches alleen nog een printje welke de microswitches en potmeter vervangen door hall sensors. Op de schakelpook zitten 2 magneetjes welke de keuzestand bepaald door langs de de hallsenssoren te gaan. De tiptronic zit op het achterste gedeelte van de pook.
Op de hoofdprint zitten 3 hall sensoren welke weer door 2 magneten op het achterste draaipunt. Hellaas zitten op het printje geen losse connectroren zodat je de pook fisiek wel haast moet wisselen. Ik zal vandaag effe testen of het andere printje welke ik heb gevonden de oplossing brengt voor hrt probleem
Greets Wilco
Keep
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 jul 2019, 17:51
- Echte naam: Wilco
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 239.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Tornado Rood - LY3D
Re: elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Sorry voor het nog niet aankunnen vullen van wat meer info ivm ziekte
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 07 jul 2019, 17:51
- Echte naam: Wilco
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 239.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Tornado Rood - LY3D
Re: elektronische problemen CQ niet goed Schakel.
Hoi allemaal ik heb de versnellingspook electronika eindelijk vervangen sorry voor de late reactie maar door de gezondheids perrikelen was het niet mogelijk om dit te doen.
Dit heeft het probleem gefixed en heb ik er weer een vrolijk knorrende en energieke Lupo voor terug )))) thanks voor al de feedback
Groetjes
Wilco
Dit heeft het probleem gefixed en heb ik er weer een vrolijk knorrende en energieke Lupo voor terug )))) thanks voor al de feedback
Groetjes
Wilco