Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Mannetje »

Hallo allen,

Ik ben in het bezit van een Lupo 3L uit 1999. Ik heb deze nu ruim 2 jaar en hij bevalt me zeer goed. HIj is gedurende deze tijd ook zeer betrouwbaar gebleken.

Sinds een aantal weken heb ik een probleempje. Ik rijd elke dag 100 kilometer over een nogal hobbelige snelweg. Na een aantal hobbels begint mijn auto vreemd gedrag te vertonen: hij houdt kort in, om direct daarna weer te versnellen. Het versnellen is niet te vergelijken met wanneer je simpelweg op het gaspedaal drukt bij die snelheid; het is krachtiger en feller, en voelt alsof er een flinke windvlaag van achteren de auto vooruit duwt. Dit duurt echter maar kort, maar herhaalt zich wel constant met elke hobbel op de weg, en vaak ook een tijdje erna. Dit zorgt voor een nogal onprettige, 'schokkerige' rijervaring.

Tijdens dit hele gebeuren kan ik eigenlijk geen verschil in toerental ontdekken. Ik hoor verder ook geen vreemde geluiden tijdens het rijden. Het enige wat me soms opvalt is dat mijn auto bij het wegrijden bij hogere toerentallen in de lage versnellingen en fluitend geluid maakt. Maar ik heb bij die snelheden geen last van het hierboven beschreven probleem.

Wat kan dit zijn? Het 'versnellen' wat ik boven beschrijf is vergelijkbaar met de 'turbo boost' (is dit de juiste term?) die je voelt bij het optrekken. Zou het kunnen zijn dat bij het 'inhouden' er druk wegvalt, wat daarna weer terugkomt / gecompenseerd wordt?

Ik roep ook maar wat, jullie hebben er vast meer verstand van! Alle input wordt zeer op prijs gesteld! Dank.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Johan »

Tijdens het lezen (nog voordat ik bij je stukje over de turbo begon) dacht ik al aan de turbo.
maar het fenomeen "hobbelige weg" kan ik daarmee niet rijmen.

zit alles nog goed vast daar bij de turbo?
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Mannetje »

Johan schreef: 21 feb 2019, 16:37 Tijdens het lezen (nog voordat ik bij je stukje over de turbo begon) dacht ik al aan de turbo.
maar het fenomeen "hobbelige weg" kan ik daarmee niet rijmen.

zit alles nog goed vast daar bij de turbo?
Hallo Johan, bedankt voor je reactie. Ik ben niet erg handig, maar ik zal eens kijken of ik iets kan zien. Het vreemde is dat ik er vorige week totaal geen last van had, daar ik ervoor en erna (nu dus) wel weer last van heb.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Johan »

stja, iets wat vandaag vast zit kan morgen los trillen....
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Nietsnut »

Wijze woorden Johan. Aan de TS, in de kop van dit subforum (viewtopic.php?f=33&t=416) staat een leidraad voor iedereen maar ik twijfel of je zelf al iets ondernomen hebt om te achterhalen wat er mis is.
Komt 'ie dan: wat heb je zelf ondernomen om te onderzoeken wat er met je auto aan de hand is?
Trek je motorkap eens open en doe eerst visuele controle en ga daarna eens overal aan voelen. Zit er iets los, ontbreekt er iets, gaat de turbostang stroef, etc etc. graag lees ik je bevindingen.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door foppe »

Als je uitleest, vind je vast wel een storing.

Maar eerst inhouden en dan accelereren doet mij electrisch overkomen.
Vervang relais 109 eens.
Rammel eens aan de draden in het motorcompartiment en kijk of de motor hapert of uitvalt.

Misschien is het de kabelboom naar de verstuivers wel, die ligt boven op het blok en wil bij een VAG auto wel eens stuk gaan.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Johan »

Oh ja
Die kabelboom kan ook voor zeer vreemde acties zorgen
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Mannetje »

Ik heb een visuele inspectie gedaan maar zie niks vreemds. Geen losse dingen of scheurtjes. Wat betreft dat elektrische: dat laat ik liever over aan iemand die er verstand van heeft.

Sinds vandaag doet zich ook een nieuw probleem voor: bij het gebruik van de +/- schakelstand lijkt het alsof de auto zich 'verslikt' (voelt als schakelen maar dan zwaarder) en weigert de auto te reageren op het gaspedaal. De motor valt dus terug naar het stationaire toerental en valt niet uit. Het vreemde is dat de motor niet uitvalt als ik de pook naar de stop-stand breng; ik moet de motor dus via het contact tot stilstand brengen.

Het dashboard geeft gedurende deze tijd aan dat de N geselecteerd staat, ongeacht de pook in de +/-, drive- N-, achteruit- of stopstand staat.

De enige manier waarop ik weer verder kan is door de auto opnieuw te starten in de stopstand.

Misschien is dit probleem ongerelateerd maar heb in de afgelopen 2 jaar eigenlijk totaal geen issues gehad, en nu dus deze vreemde trekjes binnen zeer korte tijd.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door foppe »

Ja, Uitlezen kan je niet?
Dan rest er niets anders op dan iemand met verstand op te gaan zoeken.

Ik weet niet waar je woont, maar er zijn een handjevol garagebedrijven die je verder kan helpen. JB, EJR, lupo-3l.nl en PaulDS, zijn zo de bekendsten.
Je kan ze allemaal hier op de deze website vinden in de sleutelaarshoek.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Mannetje »

Voor het uitlezen heb ik de middelen noch de kennis, helaas. EJR zit het dichtst bij me, maar is alsnog zo'n 60 kilometer. Mijn auto is nu nogal onbetrouwbaar en op dit moment denk ik niet dat het een goed idee is om daar helemaal heen te gaan.

Voor de duidelijkheid: de auto valt direct uit de versnelling zodra ik het pookje naar links duw. Dus nog voordat de + of - wordt gebruikt. Motor blijft stationair draaien maar reageert verder nergens neer op. Onderbreken moet via contact en probleem is pas 'opgelost' bij opnieuw starten.

Misschien dat dit iemand bekend voorkomt. Puur voor praktische redenen zit ik eraan te denken om de auto lokaal na te laten kijken, maar ja, het blijft een vreemd autootje natuurlijk.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Koos Koets »

Bel anders EJ en leg het voor, mogelijk kan hij je verder helpen door de auto op te halen o.i.d.
60 km is toch te overbruggen op de een of andere manier?
Mannetje
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 apr 2017, 11:02
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-1999
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Mannetje »

Dat zou misschien kunnen, maar het is voor mij niet erg praktisch omdat ik dan al gauw een dagdeel kwijt ben. Daarnaast doet EJ voor mijn gevoel steeds minder in Lupo's en heb ik een automaatrijbewijs. De laatste paar keren was er dus ook niet direct een leenauto beschikbaar voor mij en dat heeft destijds allerlei toestanden opgeleverd.

Ik denk dat ik de auto lokaal na ga laten kijken voor diagnose. Het gaat mij nu puur om het tiptronic probleem daar ik hier nogal afhankelijk van ben. De auto schakelt in mijn beleving in de automaatstand (veel) te laat op, vooral als het koud is (dan weigert 'ie soms helemaal). Een parkeergarage uitkomen kan ik dus ook niet zonder tiptronic. Misschien zorgwekkende verhalen maar met een werkende tiptronic is er heel goed mee te leven.

De tiptronic besturing zoals die van de Lupo 3L is toch niet Lupo 3L-specifiek, of toch wel?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Nietsnut »

Helaas voor jou, maar het schakeldeel van de 3L vind je niet op andere VW-producten. Misschien is er simpelweg een microswitch stuk en krijg je hiervoor een corresponderende foutcode te zien.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door EJR Autotechniek »

Probleem inmiddels op gelost andere schakel unit geplaatst en versnellingsbak af gesteld .

Wij sleutelen nog dagelijks aan de 3L's, maar ben van 3 leen 3l's naar 1 gegaan en heb de rest vervangen voor VW Up! dit ook omdat wij steeds meer ook niet 3L klanten krijgen.
Maar omdat ik dus vaker er tegen aan loop dat mensen persé een automaat als vervangende auto nodig zijn komt er binnenkort een skoda citigo automaat bij.
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Inhouden en versnellen na hobbels op snelweg

Bericht door Nietsnut »

Geregeld! Als er ergens in Nederland veel 3L-en op de brug hebben gestaan...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”