hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 06 nov 2018, 09:09
- Echte naam: Marcel
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 201.000 km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Brandstof: Normale diesel
hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Hallo,
Ik ben al een lange tijd niet meer op dit forum geweest, kon niet meer inloggen dus even een nieuw account aangemaakt.
De hydrolische pomp tbv het schakelen slaat om de 5 minuten aan en pompt dan 5 seconde en stopt dan weer, dit terwijl de A2 3L uit en op slot staat op de oprit!
Als je de motorkap weg neemt en goed luisterd bij de pomp blijft hij ook constant een kleine brom geven.
Wie weet wat er aan de hand is?
Wat ging er aan vooraf:
1 1/2 week geleden de basisafsetllingen laten doen, dit was alweer 30.000 km geleden (audi is van 2004 en heeft nu 200.000 gelopen), totdat moment geen enkele problemen.
Na uitlezen was de koppelingwaarde 1.85 Volt en deze verzet naar 2 volt en de basisafstellingen gedaan.
Daarna dus 1 1/2 week zonder problemen gerden en gisteren wilde de A2 na een ritje van 15 minuten en na 5 minuten stilstaan niet meer starten (startmotor gaat niet rond, pomp gaat wel lopen bij openen deur).
Mijn vrouw is naar huis gelopen en na het werk ben ik gaan kijken.
Ik kreeg hem inderdaad niet gestart (ook niet in N), later met een kennis weer naar de A2 gegaan en toen wilde hij ineens wel starten, mar wilde niet schakelen (gaf op het dashboard wel de goede versnellingen aan, maar bleef in het echt in de neutraal staan).
Toen gekeken naar het olieniveau van de pomp en deze was wat laag, deze met groene stuurbekrachtigings olie wat bij gevuld en toen wilde de A2 wel weer schakelen en rijden (wel was het kruippunt ineens een behoorlijke snelheid en schakelen ging niet meer zo gladjes als eerst, maar kon in ieder geval thuis komen.
Thuis liep ik later langs de A2 op en hoorde dus ineens dat hij begon te pompen, dit doet hij om de 5 minuten, daarom de stekker van de pomp er maar uit getrokken.
Wie weet wat hier aan de hand is? (voor de zekerheid Zaterdag weer opnieuw basisafstellingen doen, maar dit kan toch niet de oorzaak zijn dat die pomp steeds blijft lopen?)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten Marcel
Ik ben al een lange tijd niet meer op dit forum geweest, kon niet meer inloggen dus even een nieuw account aangemaakt.
De hydrolische pomp tbv het schakelen slaat om de 5 minuten aan en pompt dan 5 seconde en stopt dan weer, dit terwijl de A2 3L uit en op slot staat op de oprit!
Als je de motorkap weg neemt en goed luisterd bij de pomp blijft hij ook constant een kleine brom geven.
Wie weet wat er aan de hand is?
Wat ging er aan vooraf:
1 1/2 week geleden de basisafsetllingen laten doen, dit was alweer 30.000 km geleden (audi is van 2004 en heeft nu 200.000 gelopen), totdat moment geen enkele problemen.
Na uitlezen was de koppelingwaarde 1.85 Volt en deze verzet naar 2 volt en de basisafstellingen gedaan.
Daarna dus 1 1/2 week zonder problemen gerden en gisteren wilde de A2 na een ritje van 15 minuten en na 5 minuten stilstaan niet meer starten (startmotor gaat niet rond, pomp gaat wel lopen bij openen deur).
Mijn vrouw is naar huis gelopen en na het werk ben ik gaan kijken.
Ik kreeg hem inderdaad niet gestart (ook niet in N), later met een kennis weer naar de A2 gegaan en toen wilde hij ineens wel starten, mar wilde niet schakelen (gaf op het dashboard wel de goede versnellingen aan, maar bleef in het echt in de neutraal staan).
Toen gekeken naar het olieniveau van de pomp en deze was wat laag, deze met groene stuurbekrachtigings olie wat bij gevuld en toen wilde de A2 wel weer schakelen en rijden (wel was het kruippunt ineens een behoorlijke snelheid en schakelen ging niet meer zo gladjes als eerst, maar kon in ieder geval thuis komen.
Thuis liep ik later langs de A2 op en hoorde dus ineens dat hij begon te pompen, dit doet hij om de 5 minuten, daarom de stekker van de pomp er maar uit getrokken.
Wie weet wat hier aan de hand is? (voor de zekerheid Zaterdag weer opnieuw basisafstellingen doen, maar dit kan toch niet de oorzaak zijn dat die pomp steeds blijft lopen?)
Alvast bedankt voor het meedenken!
Groeten Marcel
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Een tip, die vaak wel enig soelaas biedt, is de accuklem er even af halen.
Dan "reset"de boel even en kun je vaak weer even vooruit.
Neemt niet weg dat je toch de boel wel even goed moet laten nakijken.
Dan "reset"de boel even en kun je vaak weer even vooruit.
Neemt niet weg dat je toch de boel wel even goed moet laten nakijken.
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 06 nov 2018, 09:09
- Echte naam: Marcel
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 201.000 km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Brandstof: Normale diesel
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Vergeten te zeggen, maar heb inderdaad ook de accu klemmen los gemaakt en tegen elkaar gehouden met het contact aan.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom de pomp blijft lopen.
Een van de meest voorkomende oorzaken is niet voldoende olie .
Er is een speciale procedure om het niveau van de olie te controleren als je die procedure niet opvolgt is de kans op over vullen heel groot.
Onder normale omstandigheden kan de olie nergens heen en heb je dus ergens lekkage .
De pomp schakelt pas uit als hij op druk is ook na het uitzetten van de motor en het afsluiten van de deur .
In heel zeldzame gevallen is de druk sensor van de pomp stuk of de pomp versleten .
De kans dat de O ringen van de leidingen op de gangsteller lekken komt vaker voor of de gansteller zelf wil ook wel eens lekken op de deksel onderaan .
Het Advies is controleer op lekkage en vul het systeem op de juiste manier .
Als het systeem helemaal leeg geweest is kan het wel even duren voor de pomp aflaat de druk in het systeem is uit te lezen met Vag-com.
Een van de meest voorkomende oorzaken is niet voldoende olie .
Er is een speciale procedure om het niveau van de olie te controleren als je die procedure niet opvolgt is de kans op over vullen heel groot.
Onder normale omstandigheden kan de olie nergens heen en heb je dus ergens lekkage .
De pomp schakelt pas uit als hij op druk is ook na het uitzetten van de motor en het afsluiten van de deur .
In heel zeldzame gevallen is de druk sensor van de pomp stuk of de pomp versleten .
De kans dat de O ringen van de leidingen op de gangsteller lekken komt vaker voor of de gansteller zelf wil ook wel eens lekken op de deksel onderaan .
Het Advies is controleer op lekkage en vul het systeem op de juiste manier .
Als het systeem helemaal leeg geweest is kan het wel even duren voor de pomp aflaat de druk in het systeem is uit te lezen met Vag-com.
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Wat je daarbij zelf nog kunt controleren is, waar gaat je olie naar toe. Ik zou:
- de o ringen nakijken vervangen.
- De veerclippen op de hydrau slangen controleren/vervangen.
Dit is nl. Ook een slijtdeel en zou officieel om de paar jaar vervangen moeten worden.
- het aantal schakelingen testen gaat niet bij een A2. Die is altijd 3 keer. Er staat een code op de drukbol, hoe oud hij is. Die zou je wel kunnen controleren.
- de o ringen nakijken vervangen.
- De veerclippen op de hydrau slangen controleren/vervangen.
Dit is nl. Ook een slijtdeel en zou officieel om de paar jaar vervangen moeten worden.
- het aantal schakelingen testen gaat niet bij een A2. Die is altijd 3 keer. Er staat een code op de drukbol, hoe oud hij is. Die zou je wel kunnen controleren.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 06 nov 2018, 09:09
- Echte naam: Marcel
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 201.000 km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Brandstof: Normale diesel
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
De drukbol heb ik voor de zekerheid 3 jaar geleden vernieuwd.
Zaterdag zal ik met de monteur goed het systeem op lekkages onderzoeken.
Wat ik zelf alleen had gedaan is de drukbol een 1/2 slag losgedraaid en toen het niveau bij gevuld tot het midden van het rechthoekje op het reservoir.
Zaterdag zal ik met de monteur goed het systeem op lekkages onderzoeken.
Wat ik zelf alleen had gedaan is de drukbol een 1/2 slag losgedraaid en toen het niveau bij gevuld tot het midden van het rechthoekje op het reservoir.
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 06 nov 2018, 09:09
- Echte naam: Marcel
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 201.000 km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Brandstof: Normale diesel
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Het balangrijkste, wat ik eerst wil weten nu, is dat als ik de olie op niveau heb, de pomp dus gaat lopen wanneer de auto geheel uit en op slot staat, wat kan dit zijn?
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Relais
Pomp zelf
Pomp zelf
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 06 nov 2018, 09:09
- Echte naam: Marcel
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 201.000 km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Brandstof: Normale diesel
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Weet je ook welk relais dit kan zijn?
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Nee zo goed is mijn geheugen niet.
Maar kijk even of je de pomp kan wisselen...
Indien nog steeds doorloopt is het in elk geval niet de pomp.
Misschien kan David (ecomotive) je richting het goede relais sturen als het de pomp niet is.
Maar kijk even of je de pomp kan wisselen...
Indien nog steeds doorloopt is het in elk geval niet de pomp.
Misschien kan David (ecomotive) je richting het goede relais sturen als het de pomp niet is.
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 06 nov 2018, 09:09
- Echte naam: Marcel
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 201.000 km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
- Brandstof: Normale diesel
Re: hydro pomp blijft om de 5 min. lopen! (A2 3L staat uit/op slot)
Vandaag basisafstellingen opnieuw gedaan en de koppeling van 1.97 terug gezet naar 1.86 en alle problemen zijn weer opgelost!