Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 sep 2018, 12:59
- Echte naam: Kempi
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 17 sep 1999
- Kilometerstand: 351.234km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Probleem; motor is uitgevallen onder het rijden, daarna niet meer aan te krijgen, startmotor draait maar de motor slaat niet aan.
*Relais 109 vervangen, omdat ik in eerste instantie geen contact kon krijgen met de ECU.
*Uitgelezen met vagcom, geen foutmeldingen mbt motor en bak.
*Zekering 23 is heel.
*Tandempomp verpompt brandstof, aan en afvoer afgedopt, aanvoer in een fles diesel, en afvoer in een lege fles, in de lege fles komt brandstof onder het starten.
Waar moet ik het zoeken? Kabelboom verstuivers? Te weinig druk tandempomp? Nokkenas/ krukas sensor?
Hulp!
Met dank aan alle reacties!:
20 liter diesel via clip in de tank gemikt, met de flesopstelling doorgestart tot hij liep (na een seconde of 12 sloeg hij aan, veel geschuimde brandstof in lege fles, ganz luft)
Flesopstelling verwijderd, brandstoffilter afgevuld, spul weer aangesloten, starten-lopen, stukje rijden zonder problemen.
Brandstoffilter vervang ik preventief, en ik zal hem niet meer tot de laatste 2 liter leegrijden jongens.
*Relais 109 vervangen, omdat ik in eerste instantie geen contact kon krijgen met de ECU.
*Uitgelezen met vagcom, geen foutmeldingen mbt motor en bak.
*Zekering 23 is heel.
*Tandempomp verpompt brandstof, aan en afvoer afgedopt, aanvoer in een fles diesel, en afvoer in een lege fles, in de lege fles komt brandstof onder het starten.
Waar moet ik het zoeken? Kabelboom verstuivers? Te weinig druk tandempomp? Nokkenas/ krukas sensor?
Hulp!
Met dank aan alle reacties!:
20 liter diesel via clip in de tank gemikt, met de flesopstelling doorgestart tot hij liep (na een seconde of 12 sloeg hij aan, veel geschuimde brandstof in lege fles, ganz luft)
Flesopstelling verwijderd, brandstoffilter afgevuld, spul weer aangesloten, starten-lopen, stukje rijden zonder problemen.
Brandstoffilter vervang ik preventief, en ik zal hem niet meer tot de laatste 2 liter leegrijden jongens.
Laatst gewijzigd door Oddball op 28 sep 2018, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan
Kijk eens of er brandstof in de filter zit.
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 sep 2018, 12:59
- Echte naam: Kempi
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 17 sep 1999
- Kilometerstand: 351.234km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan
Zit er in, filter is buitengesloten door de fles opstelling trouwens.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan
Dat had ik even gemist.
Hoe timing distributie riem is ook goed?
Hoe timing distributie riem is ook goed?
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan
ik heb ooit eens een lupo 1.4 gerepareerd met hetzelfde syndroom.
Het probleem bleek dat het draadje van relais 109 naar de DCU gebroken was.
Oplossing was om een nieuwe draad te trekken, en de luup deed het weer.
Je moet iemand anders om schema's vragen want ik heb ze nu niet bij de hand, maar ik zou dit draadje zeker controleren. Wie weet is dit je probleem.
Het probleem bleek dat het draadje van relais 109 naar de DCU gebroken was.
Oplossing was om een nieuwe draad te trekken, en de luup deed het weer.
Je moet iemand anders om schema's vragen want ik heb ze nu niet bij de hand, maar ik zou dit draadje zeker controleren. Wie weet is dit je probleem.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 sep 2018, 12:59
- Echte naam: Kempi
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 17 sep 1999
- Kilometerstand: 351.234km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan
Had je wel contact met de ECU ondanks die draadbreuk?
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan
In veel gevallen zit er lucht ik het systeem .
Hoe veel brandstof zat er in de tank bij het uit vallen ?
Stel dat het een brandstof probleem is neem je een klein flesje schone brandstof , haal de clip los van het 3 weg ventiel op je brandstof filter en giet het filter vol tot er geen drup meer bij kan monteer het ventiel weer goed diep in het filter drukken en dan de clip er weer op.
Als de krukas sensor het niet doet krijg je daar een fout melding van in VSDS .
Probeer weer te starten soms moet je wat langer door starten alleen zit er op de startmotor een timer die na een maar seconden de startmotor onderbreekt .
Sleutel terug draaien en dan weer starten vaak lukt het naar een paar keer wel.
Vaak zit er een hoop troep in je tank en daar door raakt de tankvlotter van slag daar heb je bij een redelijk volle tank niet zo veel last van .
Hoe veel brandstof zat er in de tank bij het uit vallen ?
Stel dat het een brandstof probleem is neem je een klein flesje schone brandstof , haal de clip los van het 3 weg ventiel op je brandstof filter en giet het filter vol tot er geen drup meer bij kan monteer het ventiel weer goed diep in het filter drukken en dan de clip er weer op.
Als de krukas sensor het niet doet krijg je daar een fout melding van in VSDS .
Probeer weer te starten soms moet je wat langer door starten alleen zit er op de startmotor een timer die na een maar seconden de startmotor onderbreekt .
Sleutel terug draaien en dan weer starten vaak lukt het naar een paar keer wel.
Vaak zit er een hoop troep in je tank en daar door raakt de tankvlotter van slag daar heb je bij een redelijk volle tank niet zo veel last van .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 sep 2018, 12:59
- Echte naam: Kempi
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 17 sep 1999
- Kilometerstand: 351.234km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Met dank aan alle reacties!:
20 liter diesel via clip in de tank gemikt, met de flesopstelling doorgestart tot hij liep (na een seconde of 12 sloeg hij aan, veel geschuimde brandstof in lege fles, ganz luft)
Flesopstelling verwijderd, brandstoffilter afgevuld, spul weer aangesloten, starten-lopen, stukje rijden zonder problemen.
Brandstoffilter vervang ik preventief, en ik zal hem niet meer tot de laatste 2 liter leegrijden jongens.
20 liter diesel via clip in de tank gemikt, met de flesopstelling doorgestart tot hij liep (na een seconde of 12 sloeg hij aan, veel geschuimde brandstof in lege fles, ganz luft)
Flesopstelling verwijderd, brandstoffilter afgevuld, spul weer aangesloten, starten-lopen, stukje rijden zonder problemen.
Brandstoffilter vervang ik preventief, en ik zal hem niet meer tot de laatste 2 liter leegrijden jongens.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Mooi. Happy dat het gelukt is.
Je kan een keer je vlotter vervangen en kijken of je er ooit nog last van krijgt
Je kan een keer je vlotter vervangen en kijken of je er ooit nog last van krijgt
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Is het vlottermechaniek in de tank nu schoongemaakt inmiddels?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 sep 2018, 12:59
- Echte naam: Kempi
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 17 sep 1999
- Kilometerstand: 351.234km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Vlotter heb ik uit de tank gehad voor check up, niet schoongemaakt, kon er niks aan ontdekken, ook niet buitensporig smerig of iets.
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Hoeveel had je nog in de tank zitten dan?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 sep 2018, 12:59
- Echte naam: Kempi
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 17 sep 1999
- Kilometerstand: 351.234km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Volgens de meter zat ik nog niet in reserve, het lampje brandde niet en de meter zat nog niet in het rode gebied.
Volgens vagcom zat er ook nog een liter of wat in, maar die haalt z'n info ook bij de vlotter vandaan natuurlijk.
De auto staat overigens altijd iets achterover geparkeerd.
Ik heb wel eens voor betere vuren gestaan met betrekking tot tanken op het nippertje.
Volgens vagcom zat er ook nog een liter of wat in, maar die haalt z'n info ook bij de vlotter vandaan natuurlijk.
De auto staat overigens altijd iets achterover geparkeerd.
Ik heb wel eens voor betere vuren gestaan met betrekking tot tanken op het nippertje.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Jep. Met mij oude vlotter viel ik stil op een kwart
Met de nieuwe vlotter viel ik 100 meter voor de pomp stil. Tank was helemaal leeg.43 of 44 liter inclusief onluchtings kanaal gevuld
Met de nieuwe vlotter viel ik 100 meter voor de pomp stil. Tank was helemaal leeg.43 of 44 liter inclusief onluchtings kanaal gevuld
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Ik heb het idee dat je het verkeerd begrijpt het gaat niet om de vlotter die de brandstof hoeveelheid meet maar om de beker waar de tank vlotter aan gemonteerd zit.
Boven in de beker komt de retour van de brandstof uit zodat er een kleine hoeveelheid brandstof in de beker blijft staan en de pomp geen lucht aan kan zuigen .
Onder aan de beker zit ook een vlotter die bij een nagenoeg lege tank er voor zorgt dat de beker vol blijft B.v.b bij het nemen van een bocht of bij het staan op een helling.
Als die vlotter niet meer goed afsluit dan loopt die beker leeg met als gevolg dat de pomp lucht gaat aanzuigen in plaats van brandstof als dat gebeurt krijg je dus lucht
in je brandstof filter .
Daarom zei ik al in mijn eerdere post dat je het brandstof filter kunt vullen via de 3 weg klep boven op het filter en zo de motor wel weer aan de praat kunt krijgen.
De vlotter van de beker is voorzien van een klein rubber dopje die er voor zorgt dat de beker vol blijft bij een nagenoeg lege tank soms is dat rubbertje weg of versleten .
De klachten die daar uit voor komen zijn vaak dat de motor afslaat na het nemen van een bocht of stil staan op een helling .
Als je er voor zorgt dat je tank niet meer dan half leeg rijdt hoef je de vlotter beker niet te vervangen maar mijn ervaring is dat het nog wel eens lastig kan zijn als je vergeet te tanken.
Boven in de beker komt de retour van de brandstof uit zodat er een kleine hoeveelheid brandstof in de beker blijft staan en de pomp geen lucht aan kan zuigen .
Onder aan de beker zit ook een vlotter die bij een nagenoeg lege tank er voor zorgt dat de beker vol blijft B.v.b bij het nemen van een bocht of bij het staan op een helling.
Als die vlotter niet meer goed afsluit dan loopt die beker leeg met als gevolg dat de pomp lucht gaat aanzuigen in plaats van brandstof als dat gebeurt krijg je dus lucht
in je brandstof filter .
Daarom zei ik al in mijn eerdere post dat je het brandstof filter kunt vullen via de 3 weg klep boven op het filter en zo de motor wel weer aan de praat kunt krijgen.
De vlotter van de beker is voorzien van een klein rubber dopje die er voor zorgt dat de beker vol blijft bij een nagenoeg lege tank soms is dat rubbertje weg of versleten .
De klachten die daar uit voor komen zijn vaak dat de motor afslaat na het nemen van een bocht of stil staan op een helling .
Als je er voor zorgt dat je tank niet meer dan half leeg rijdt hoef je de vlotter beker niet te vervangen maar mijn ervaring is dat het nog wel eens lastig kan zijn als je vergeet te tanken.
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 18 sep 2018, 12:59
- Echte naam: Kempi
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 17 sep 1999
- Kilometerstand: 351.234km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Kijk, duidelijke taal!
Hier zal ik in de toekomst rekening mee houden mochten er klachten terugkomen!
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Hier zal ik in de toekomst rekening mee houden mochten er klachten terugkomen!
Bedankt voor de duidelijke uitleg!
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Hier is nog een plaatje van de tankvlotter.
De witte beker kan je goed zien. Als deze leeg is, dan start je motor niet.
Ik weet niet waar dat bewuste dopje zit, maar als die lek is, dan kan je al problemen hebben als de tank nog meer dan een kwart gevuld is.
Wat is dat zwarte ding onder de beker? is dat een vlotter?
De witte beker kan je goed zien. Als deze leeg is, dan start je motor niet.
Ik weet niet waar dat bewuste dopje zit, maar als die lek is, dan kan je al problemen hebben als de tank nog meer dan een kwart gevuld is.
Wat is dat zwarte ding onder de beker? is dat een vlotter?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Klopt het zwarte deel onder de beker is de vlotter .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Startmotor draait, motor slaat niet aan, en opgelost
Hé da's leuk
hebben we die ook eens gezien!
hebben we die ook eens gezien!