Alweer een jaar of 3 geleden, dat ik voor het laatst op dit forum ben geweest.
Dus wat moet je met zo'n type, die alleen maar op het forum komt kijken als er wat is
Maar goed, het is zoals het is en ik/wij hebben een probleem. Onze tweede Lupo 3L (alweer 4 jaar geleden gekocht bij Eldert Jan en inmiddels 250.000 km gelopen) is plotseling ziek geworden. Hij/zij schakelt nog maar 2 versnellingen en maakt bij het schakelen naar de derde een reutelend geluid en valt dan stil.
Wij hebben onze Lupo in onderhoud bij dezelfde garage/monteur die mijn Saab onderhoud waar ik veel vertrouwen in heb. Als ze iets niet precies weten van dit bijzonder autootje, een specifiek Lupo 3L probleem, dan zoeken ze het uit voordat ze zo maar gaan proberen, of via de plaatselijke VW dealer (super dure) nieuwe onderdelen gaan bestellen. Voor de echt specifieke Lupo zaken schakelbak/koppeling/gangsteller gaan we dan i.p. naar JB of EJ.
Diagnose, na uitlezen Vagcom een sensor (nummer is me ontschoten) en verder onderzoek wees uit dat de versnellingsbak naar de K .. is (gruis e.d.)
Zij bieden aan de bak zelf te reviseren en eigenlijk wil ik dit avontuur wel met hun aangaan, maar toch enige twijfel.
1) wat mag dat ongeveer gaan kosten
2) waar moeten ze bij dit specifieke bakje op letten; m.a.w. wat zou er fout kunnen gaan of vergeten worden als je geen echte ervaringen met een 3L hebt.
Ik denk dat dit probleempje hier vast wel ergens te vinden is, maar............ er staat inmiddels zo ongelooflijk veel op dit forum, dat ik al verdwaalde bij het zoeken op de term "versnellingsbak". vandaar dat ik de vraag maar even opnieuw stel.
Groet, CorH

De schakelvork van de derde bleek idd de oorzaak te zijn. Was compleet afgebroken wat Ronald nog nooit zo had gezien. Toch wel wat vreemd dan. IK zal misschien VW-Nederland het verhaal nog toesturen. Slijtage oké, maar volledig afgebroken??