Het principe van de diesel motor is redelijk simpel .
Er zijn een paar basis voorwaarden die nodig zijn om de boel aan de gang te krijgen of te houden .
Ook zijn er meerdere manieren om een diagnose te stellen.
Manier 1: vervang zo veel mogelijk onderdelen die te makken kunnen hebben met de klacht (deze methode is nogal populair ).
Manier 2: win zoveel mogelijk informatie in zoals wanneer doet de klacht zich voor ? in jou geval bij volle tank,half volle tank,lege tank ? voor de techneut is deze informatie van groot belang omdat het in dit geval om een storing gaat die heeeeeeeeel soms voorkomt .
Om de juiste diagnose te kunnen stellen is het zaak om deze klacht te reproduceren zodat het mogelijk is de oorzaak te kunnen achterhalen bij jou hoog bejaarde 3L met 000.000 Km kijkt het mij niet van toepassing dat er iets versleten is .
Manier 3: (meer mijn manier), oorzaak en gevolg stel dat de oorzaak lucht in het brandstof systeem is ,gevolg slecht aanslaan dan is het dus zaak je te verdiepen in de loop van het brandstof systeem daarover is op dit forum zeer uitvoerig over geschreven kwestie van lezen .
Mijn ervaring met storing zoeken is je zelf er van overtuigen dat de componenten doen wat ze moeten doen de kans dat je dan bij een component uit komt die niet doet wat hij moet doen is dan heel groot
METEN IS WETEN EN GISSEN IS MISSEN zoals je zelf al aangaf kan het brandstoffilter het probleem zijn het antwoord is JA. het nadeel is dat er meer componenten nodig zijn om de motor na een start aan het lopen te houden .
Het feit dat je motor wel wil aanslaan met remmen reiniger geeft het idee dat er mechanisch niet veel mis is met je motor lucht in het brandstof systeem komt redelijk vaak voor bij 3L,s
Foppe en Melvin sturen je al een beetje in de richting waar mogelijk het probleem kan zitten maar ik krijg sterk het idee dat je graag een pas klaar antwoord wil zo te lezen uit eerdere post,s op het forum.
Veel gebruikers van dit forum proberen elkaar zo veel mogelijk te helpen met het vinden van een oplossing het is dus voor ons van groot belang dat je de bevindingen die je doet ook op het forum post ik bedoel daar mee dat je nog een topic hebt open staan met "NO START" geef daar eens antwoord op .
Uit ervaring met 3L,s weet ik ik dat de aansluiting van het brandstof filter nogal eens problemen kan geven net als de tandempomp en ook de O ringen en brandplaatjes van de verstuivers net als de vlotter in de brandstoftank die heeft meerdere functies zoals het aangeven van de hoeveelheid brandstof maar er zit ook een vlotter onderin die er voor zorgt dat bij een laag brandstof niveau er voldoende brandstof bij de aanzuig buis blijft .
Zoals Foppe al opmerkte heb je dit probleem met een minder volle tank ? temeer ook omdat er dan harder gewerkt moet worden door de brandstof tandem pomp om de brandstof op te zuigen er worden dan hogere eisen gesteld aan de afdichtingen .
Verder komt het ook wel voor dat er vuil in de tank rond dobbert gezien de hoge leeftijd van jou lupo niet ondenkbaar remedie is verwijder de achterbank zitting en verwijder de afdekplaat van de tankvlotter haal de stekker van de vlotter los en de leidingen ,schroef de kunststof ring los en haal voorzichtig de vlotter er uit het is handig als de tank dan ongeveer zo goed als leeg is .
Indien nodig reinig de tank controleer de werking van de vlotter met name het onderste deel wat er voor zorgt dat er voldoende brandstof in de beker blijft staan !.
Montage geschiet in omgekeerde volgorde .
Het brandstoffilter zoals je kunt zien zitten er op het brandstoffilter meerdere slangen en een thermisch geregelde retour klep de klep word op zijn plaats gehouden door een clip en de klep is voorzien van een O ring het is verstandig de O ring te vervangen bij een filter wissel ook is het raadzaam het nieuwe filter tot aan de nok te vullen met schone brandstof anders kun je starten tot je een ons weegt voordat de motor aanslaat .
Er zit op de tandem pomp een plug waar je druk kunt meten of te gebruiken om het systeem te ontluchten mits je daar het juiste gereedschap voor hebt (bij Audi A2 3L gebruik ik deze methode vaak omdat het brandstoffilter daar bij het linker achterwiel zit ) .
Bij een diesel auto waarvan ik vermoed dat er een lucht in het brandstof systeem zit plaats ik op verschillende punten transparante slang om te kunnen zien of er ergens luchtbellen te zien zijn .
De tandempomp wil nog wel eens problemen geven soms is het alleen de pakking en soms een keerring .
Zoals Melvin al aangaf brandplaatjes of O ringen verstuivers de constructie van de pomp verstuiver motor is zo dat de brandstof direct via de tandempomp op de kop naar de verstuivers gaan daarom geven de O ringen nog wel eens een probleem .
Vaak is dan de klacht motor start prima maar slaat af na even gedraaid te hebben remedie is dan verstuivers demonteren en cilinderkop op slijtage beoordelen in sommige gevallen zijn de boorgaten en of de zetels van de verstuivers beschadigt veel voorkomende kwaal bij nieuwere type diesel motoren van de VAG groep ik meen de 1,2 polo .
In sommige gevallen zijn de zetels te redden door ze opnieuw te frezen brandplaatjes en O ringen vervangen is een must ! ook is het aan te raden nieuwe rek bouten te gebruiken om de verstuiver weer terug te plaatsen en volgens het juiste koppel weer aan te treken .
De verstuivers ultrasoon te laten reinigen is een heel goed plan de nozzle is voorzien van kleine gaatjes en die raken nog wel eens verstopt daardoor kun je een heel verkeerd verstuiverbeeld en verkeerde ontbranding krijgen .
Daarom is het naar mijn idee zaak om de verstuivers zo precies mogelijk weer op de juiste plaats terug te zetten zodat de direct ingespoten brandstof precies op de juiste plek op de zuiger komt .
Ik zal best nog wel het een en ander vergeten zijn dit lijkt mij een goede leidraad naar het zoeken van een oplossing .
Begrijp je nu een beetje waarom we vragen om meer info er zit meer in de auto dan alleen een brandstoffilter en hoe meer informatie je kunt verstrekken hoe eerder je bij de juiste oplossing komt .
Ik denk wel dat ik voor de meeste mag spreken dat we dit geheel belangeloos doen en puur uit hobby .
zelf sleutel ik al zo,n 40 jaar dus heb al het een en ander mee gemaakt en nog bijna elke dag en leer ook nog elke dag.
Ik wens je een fijne tijd op dit forum en hoop dat je een beetje mee krijgt dat dit een heel sterk medium is voor zowel de 3L gebruiker als de automonteurs die dagelijks aan die vieze diesels staat te klooien
Met vriendelijke groet Mario