Koppeling of schakelprobleem? [handgeschakeld]

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N

Koppeling of schakelprobleem? [handgeschakeld]

Bericht door reichbus »

Toen ik vanavond thuis kwam wachtte Ingrid mij, precies een dag voordat ze moet beginnen in Tilburg, op met de mededeling dat ze slecht nieuws had. Ze was even weg geweest voor een paar kleine boodschapjes en toen ze van de snelweg af kwam, kon ze niet meer schakelen. Nadat ze hem stil had gezet kon ze hem in zijn 1 zetten en verder rijden (lokale wegen gelukkig). Wel een heel spoor van andere auto's achter zich aan trekkend geloof ik. De vraag is nu wat er aan de hand is.

Het was al donker en de bodemplaat zit nog onder de auto dus ik heb niet onder de auto kunnen kijken, maar ik weet niet of dat nog nodig is. Als je stil staat, zonder dat de auto is gestart, kun je de versnellingspook in alle versnellingen krijgen. Zodra je de motor start, doet hij helemaal niets meer. Als je, voordat je de motor start, de versnelling in zijn 1 zet dan rijdt hij, maar kun je niet meer schakelen. De auto schokt dan ook alsof hij af zou gaan slaan. Schakelen naar andere versnellingen is niet mogelijk. Wat ik zelf opvallend vond: om te kunnen starten zonder af te slaan, druk ik de koppeling in en nog terwijl de koppeling is ingedrukt, gaat hij rijden. Ook als je hem op laat komen: er is geen verschil in gedrag merkbaar.

Ik vermoed een probleem met het schakelen of met de koppeling. Ik zelf verdenk de koppeling. Waarom? Met de versnelling heb ik eerder problemen gehad. Toen was de schakelsteun losgeschoten en konden we met een beperkt aantal versnellingen nog schakelen. Ik kon er toen nog mee rijden. Nu kan ik alle versnellingen met motor uit nog bedienen. Rijden is nu bijna uitgesloten. Het zou kunnen dat het koppelingspedaal zwaarder is gaan "lopen". Maar eerlijk gezegd: ik ben op dit gebied nogal een lompe koe: ik merk pas als er wat met de koppeling is, als je de tandwielen mij om de oren vliegen. Ik heb wel een paar keer gedacht: "het lijkt of hij slecht wegrolt als je hem op laat komen".

Nu is mijn vraag:
1: wat denken jullie? (David zou nu zeggen: en roep nu niet dat het de gangsteller is....)
2: kunnen jullie mee denken over een handige/verstandige manier om het te laten maken? Even wat opties door lopen: ik ga er van uit dat dit geen 3L specifiek probleem is. Afgelopen 2 januari hier de lokale dealer aan mijn auto laten sleutelen en ik heb er met name prijstechnisch een heel slecht gevoel aan overgehouden. Zeshonderd euro voor een wiellager en een fuseekogel, ik weet niet... Dichtsbijzijnde knutselaars zijn: Paul uit Riethoven en Sam uit Zeist. Ik denk dat zij beiden in staat zijn om het probleem op te lossen. Echter: niet in staat om de auto op te halen. Eldert-Jan en David kunnen wel auto's ophalen, maar het is wel een vreselijk eind rijden. Zelfde verhaal met Jack (ik ga er blindelings van uit dat hij dit kan, maar hoe krijg ik mijn auto bij hem?).

Ik ga uiteraard voor wat betreft puntje 2 zelf nog even kijken en hoor graag jullie suggesties, meningen, aanbevelingen.
Afbeelding
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Koppeling of schakelprobleem? [handgeschakeld]

Bericht door Nietsnut »

Heb je al gekeken of de koppelingskabel aan beide einden goed gemonteerd is?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Erik
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Contacteer:

Bericht door Activate »

Klinkt mij ook als koppelings probleem zou goed de kabel kunnen zijn.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Nietsnut schreef:Heb je al gekeken of de koppelingskabel aan beide einden goed gemonteerd is?
Nee, hoe moet ik dat controleren?

Edit: nog even een aanvulling. Op een ander forum vond ik dat je kunt testen of de koppeling versleten is. Dit heb ik gedaan, zoals zij beschreven, door de handrem stevig aan te trekken en hem in zijn 2 te zetten. Daarna in één keer de koppeling op laten komen. Als hij dan niet afslaat zou hij versleten zijn. In mijn geval sloeg hij tot twee keer toe wel af.
Afbeelding
Harold
3L Buddy
3L Buddy
Echte naam: Harold
Productiedatum: 10 sep 2002
Kilometerstand: 379000km

Bericht door Harold »

Laat ff iemand in de wagen gaan zitten en de koppeling intrappen, dan kun jij onder de kap de koppelingshevel en kabel zien wat het een en ander doet. Ik verdenk je koppelingshevel op je bak dat daar een scheur in zit. Dit is te lassen.
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Dirk
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Contacteer:

Bericht door Wolf »

Mooi balen. Sterkte.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375

Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Hoe voelt de koppeling aan Guus?
Nog hetzelfde?

Zonder koppeling schakelen kan een geoefende rijder nog wel, maar echt bevordelijk is het niet.
Makkelijk ook.niet. je moet dan het juiste toerental vinden en de pook op gevoel in een hogere versnelling .krijgen.

Maak eens een foto van de koppelingshevel?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
luposuctie
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Marcello
Productiedatum: 04 aug 2000
Kleur: Planetsilver - LR7V

Bericht door luposuctie »

druklager, geleidebus kan ook koppeling gaat slippen maar inderdaad eerst de kabel nakijken
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Ik ben nog niet zo veel opgeschoten. Ik heb vandaag even gekeken. Oudste dochter (14) achter het stuur gezet en laten koppelen en schakelen. Het schakelmechanisme lijkt goed te functioneren in die toestand. De koppelingskabel beweegt ook. Die heb ik los gehaald aan de zijde onder de motorkap. Ik heb eerst het pedaal een keer of vijf tot de bodem ingetrapt, toen de kabel los gehaald. Ik weet niet of dat de koppelingshevel is, maar dat beugeltje waar hij achter vast zit is niet afgebroken of zo. Er zit wel heel ietsje speling op. Leek mij voor nu geen probleem. Daarna heb ik het stelmechanisme van de kabel helemaal ingedrukt en de kabel weer bevestigd. Helaas had dit niet het gewenste effect. Ik had nu geen tijd om verder te kijken, maar zou graag morgen aan de pedaalzijde verder kijken. Ik heb alles gecontroleerd wat onder de motorkap zat en waar die kabel het interieur in loopt, maar daar kon ik niets geks aan ontdekken. Ik ga morgen aan de interieurzijde bij het koppelingspedaal kijken: ik neem aan dat hij daar ergens aan de andere zijde bevestigd zit.

Oh ja: ik heb ook nog de remvloeistof gecontroleerd, omdat daar de koppeling ook mee gesmeerd wordt (?). Dat niveau is in orde.

Afbeelding
Hier nog in bevestigde toestand, zoals ik hem aantrof voordat ik ging zitten knutselen.

Afbeelding
Spanmechanisme in de toestand zoals ik hem aantrof.

Afbeelding
Het beugeltje waarachter de kabel vast zit.

Afbeelding
Hier los

Afbeelding
HIer het stelmechanisme in weer terug gemonteerde toestand, maar nog voor de proefrit.

Morgen ga ik bij het pedaal verder kijken. Dan ben ik vrij en heb ik in de ochtend ook geen kindjes.
Afbeelding
Hans
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Vriendelijke particuliere 3L klusser
Echte naam: Hans
Autotype: Overige autotypes

Bericht door Hans »

Met een nieuwe baan in het verschiet zou ik gauw een betrouwbaarder wagentje gaan zoeken... Staat erg knullig als je tijdens je proeftijd te laat - of helemaal niet - op je werk komt.
Met vriendelijke groet,
Hans

VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Hans schreef:Met een nieuwe baan in het verschiet zou ik gauw een betrouwbaarder wagentje gaan zoeken... Staat erg knullig als je tijdens je proeftijd te laat - of helemaal niet - op je werk komt.
Nee, Hans. Nooit. Die Lupo gaat niet zo maar de deur uit. We laten niet zomaar gebeuren dat mijn vrouw niet op haar werk komt. Vanochtend heb ik daarvoor om 5.30 uur op moeten staan om haar op het station af te zetten. We hebben hier twee auto's voor de deur staan, die niet altijd gebruikt worden. Er is goed openbaar vervoer hier dus dat is altijd op te lossen. Mijn vrouw werkt in het onderwijs (als ondersteundend personeel). Daar gaat het niet zo feodaal aan toe als op veel plekken in de logistieke sector of de bouw. Hoewel je natuurlijk niet kunt permitteren om zo maar te laat te komen.

Die Lupo heeft uiteraard zijn mankementen gehad. Dat kun je niet anders verwachten met een auto van deze leeftijd. Bijna altijd is het goed te repareren geweest en nog goedkoop bovendien. Neem nu een thermostaat. Een thermostaat voor een Lupo kost een tientje. Een thermostaat voor een Peugeot 307 SW diesel kost minimaal 50 euro, want daar moet het hele thermostaathuis vervangen worden.
Afbeelding
luposuctie
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Marcello
Productiedatum: 04 aug 2000
Kleur: Planetsilver - LR7V

Bericht door luposuctie »

misschien het schakel mechaniek ? kabels?
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

luposuctie schreef:misschien het schakel mechaniek ? kabels?
Met die kabels van de koppeling ben ik nog niet helemaal klaar. Melvin had gezegd dat ik moest controleren of de koppelingskabel aan beide einden goed gemonteerd was. Ik heb nog maar één kant gecontroleerd. Ik had nog niet meer tijd om ook naar de andere kant te gaan kijken. Ik heb nog de hoop dat er op één of andere manier iets met die kabel is. Als dat zo is denk ik dat ik het zelf kan repareren.
Afbeelding
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km

Bericht door Nietsnut »

Ik denk dat je kabel verder wel goed is, hij zit altijd onder spanning namelijk en kan verder niet loskomen. Je hebt geconstateerd dat de bakzijde niet kapot is. Als de pedaalzijde dat ook is, ligt het overduidelijk niet aan de koppelingskabel.
Rijden jullie altijd met de linkervoet op de vloer of rust er wel eens een voet op het koppelingspedaal? In het laatste geval zou je een versleten druklager kunnen hebben, maar dat hoor je als geruis. Trap je hemm in is het weer stil. Ook zorgt dat niet voor schakelproblemen. Kan je als je de kabel terugplaatst eventueel naar Sam toe rijden zodat hij het schakelmechaniek kan controleren. Ik weet dat dit een gevoelig punt is bij Sam maar ik weet dat hij geen standaard set boutjes gebruikt, bij iedere ombouw zit er vanalles in en misschien is er een bout losgekomen. Als het dat is - hopelijk - is he probleem snel op te lossen. Anders moet je het toch in de bak of in de koppeling zoeken.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Echte naam: Jochem
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000

Bericht door Joch3m »

Hey Guus, balen zeg. Zal je altijd zien wanneer je hem juist nodig hebt.

Maar als je de auto echt nodig hebt (en betrouwbaar moet zijn). Rij dan even langs een lokale garage die je kent en vertrouwt, Het is gewoon een handgeschakelde Luup, niks schokkends voor de gewone monteur. Kost wel even wat maar dan blijf je iig niet zelf klooien.

Succes!!
Jochem
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door reichbus »

Nietsnut schreef: Rijden jullie altijd met de linkervoet op de vloer of rust er wel eens een voet op het koppelingspedaal? In het laatste geval zou je een versleten druklager kunnen hebben, maar dat hoor je als geruis. Trap je hemm in is het weer stil. Ook zorgt dat niet voor schakelproblemen. Kan je als je de kabel terugplaatst eventueel naar Sam toe rijden zodat hij het schakelmechaniek kan controleren. Ik weet dat dit een gevoelig punt is bij Sam maar ik weet dat hij geen standaard set boutjes gebruikt, bij iedere ombouw zit er vanalles in en misschien is er een bout losgekomen. Als het dat is - hopelijk - is he probleem snel op te lossen. Anders moet je het toch in de bak of in de koppeling zoeken.
Wij rijden meestal met de voetjes op de vloer. Ik heb hem bij een stoplicht wel eens ingedrukt, maar lang niet altijd. Ik kan bijna niet geloven dat dat het is. Hij slaat nog af als ik de koppeling op laat komen en dat geluid heb ik niet gehoord.

Ik kan helaas niet naar Sam toe rijden, want ik kan maar in één versnelling rijden. En dat zal niet verder dan zijn twee zijn, want dan komt hij niet meer weg.

Sam is zeker niet de beroerdste om het schakelmechanisme te controleren. Een paar jaar geleden had ik schakelproblemen en toen kon ik direct de volgende dag langs komen en heeft hij alles weer netjes vast gezet. Geen wanklank gehoord toen.Ik wil wel voor de zekerheid de pedaalzijde controleren. Als dat niets oplevert, denk ik dat ik hem naar de VW garage hier in het dorp breng.
Afbeelding
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Echte naam: Jochem
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000

Bericht door Joch3m »

reichbus schreef: Als dat niets oplevert, denk ik dat ik hem naar de VW garage hier in het dorp breng.
Geen bovag garage in het dorp? VW is gewoon zooooo duur.
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Echte naam: Tim
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Kleur: Reflexsilver - LA7W

Bericht door 3L-Tim »

reichbus schreef:
Oh ja: ik heb ook nog de remvloeistof gecontroleerd, omdat daar de koppeling ook mee gesmeerd wordt (?). Dat niveau is in orde.

.
Koppeling wordt niet gesmeerd, remvloeistof niks mee te maken. ;)

Ben benieuwd naar het volgende:
In de 5e versnelling zetten wanneer motor uitstaat.
Koppeling in en motor starten. Springt hij dan uit versnelling of kun je dan door langzaam de koppeling op te laten komen wegrijden of valt hij uit?

Kon je de koppelingskabel makkelijk losmaken aan de versnellingsbakzijde?
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Klopt het als ik zeg dat hij niet meer ontkoppelt?

Als je wegwilt rijden, dan zet je hem in zijn één en start dan de motor, om daarna hortend en stotend op gang te komen?

Dan zou je drukgroeplager vervangen moeten worden. Je bak moet er af, zo'n drukgroeplager zijn de kosten.niet, maar ik zou meteen gaan voor een nieuwe koppeling,als die nog niet vervangen is. Dan is het allemaal weer vers.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Wolf
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Dirk
Productiedatum: 03 jan 2005
Kilometerstand: 257.000
Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
Contacteer:

Bericht door Wolf »

Mijn ervaring met een druklager is dat als je de auto in z'n vrij zet en je hebt je raam open dan hoor je bij het op laten komen van de koppeling op het aangrijppunt geratel uit het vooronder. Druk je de koppeling weer helemaal in dan is het weg. Wij hebben dit met het familievrachtschip gehad. Toen gelijk alles aangepakt. Distributie (was de auto ook net aan toe) koppeling, druklager, 2 massa vliegwiel. Bij demontage bleek dat het druklager inderdaad gaar was. Kost even een hoop geld, maar omdat toch alles los moet kunnen ze wel efficiënt werken en dat scheelt uiteindelijk weer in het arbeidsloon.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375

Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij :cry:
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”