Piepend geluid bij schakelen en ratelen bij gas los

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
Kai
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Echte naam: Kai
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 238604
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Piepend geluid bij schakelen en ratelen bij gas los

Bericht door Kai »

Hallo,

Even wat achtergrond informatie. Paar duizend kilometers geleden heb ik wat problemen gehad met mijn Lupo. Ik heb toen de koppelingscilinder moeten laten vervangen, omdat de auto stotterde bij het wegrijden en vaak gelijk afsloeg. De auto deed na de reparatie weer helemaal normaal (ook basisinstellingen gedaan na vervangen van koppelingscilinder). De wagen had niet lang voor mijn aankoop een nieuwe koppeling en een gereviseerde versnellingsbak gehad (ca 19.000 km gereden na aankoop).

Begin deze week begon de auto bij het schakelen van 1 naar z'n 2 te slippen. Het leek alsof hij de 2e versnelling niet kon vinden waardoor hij opeens veel toeren ging maken. Na even de gas los gelaten te hebben pakte bij de 2e versnelling. Dit gebeurde afgelopen week wel minimaal 1x bij elke rit. Dit gebeurd alleen met het opschakelen naar de 2e versnelling. Terugschakelen heb ik nooit problemen gehad en ook niet in andere versnellingen.
Sinds gister merkte ik dat hij niet meer ging kruipen als ik mijn rem los laat (helemaal niet). Maar dat was alleen een probleem van korte duur want vandaag reed kroop hij weer (echter heb ik wel het gevoel dat hij niet meer zoals normaal naar voren kruipt). Sinds vandaag maakt hij bij het op- en terugschakelen een piep geluid. Hij schakelt wel gewoon "snel" maar hij maakt wel een piepend geluid. Bij het laten uitrollen van de auto hoor ik een ratelend geluid. Ik weet niet waar het precies vandaan komt. Als ik mijn raam open heb is het goed te horen. Dit geluid hoor ik zowel in de eco stand als niet eco stand. Bij de eco stand lijkt het harder te klinken.

Wat zou dit kunnen zijn?

Nog wat extra info wat misschien nuttig kan zijn:
- Auto start zowel in z'n P als N.
- Als ik de deur open doe dan hoor ik de pomp gewoon draaien.
- Ik kan 6 tot 7x op en neer schakelen voordat ik de pomp weer hoor draaien.
- Ik maak veel snelweg kilometers en zit ook regelmatig in de file.
steevo
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Echte naam: Stevie
Kilometerstand: 247.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X

Re: Piepend geluid bij schakelen en ratelen bij gas los

Bericht door steevo »

Kai,

De basis van een goed onderzoek is uitlezen. De auto zal dan vanzelf aangeven waar de problemen zitten zodat je ze doelgericht kan aanpakken.
David
Bevriend 3L garagebedrijf
Kilometerstand: 000.000km
Contacteer:

Bericht door David »

Lijkt op een defect vanuit de bak.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld

Bericht door lupocor »

veel snelweg kilometers zal niet schadelijk zijn voor de koppeling en de bak.
maar zo te lezen sta je vaak in de file, en dat is nu weer niet goed voor de koppeling en misschien de bak.
zoals al gezegd, uitlezen geeft meer duidelijkheid, maar ga er maar vanuit dat david gelijk heeft.
Lupo2002
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Call me Issy
Productiedatum: 28 nov 2002
Kilometerstand: 275000
Kleur: Ravenna Blue - LA5W

Bericht door Lupo2002 »

Wow, piepen en ratelen is idd niet goed, zit er wel olie in je bak?
je hebt 2 soorten "ratel" geluiden, de een is afkomstig van je koppelingsplaat en hoor je als je de pook in de neutraal gooit of als je in ECO rijdt en gas loslaat (bijna iedere 3L heeft dit en is normaal)...en je hebt echte metalen geratel van de inwendige tandwielen je bak.. dit laatste icm piepen is natuurlijk niet normaal
Laurensk
Echte naam: Debaron
Kilometerstand: 230.000km
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Premium diesel

Bericht door Laurensk »

Kai schreef:Hallo,

Even wat achtergrond informatie. Paar duizend kilometers geleden heb ik wat problemen gehad met mijn Lupo. Ik heb toen de koppelingscilinder moeten laten vervangen, omdat de auto stotterde bij het wegrijden en vaak gelijk afsloeg. De auto deed na de reparatie weer helemaal normaal (ook basisinstellingen gedaan na vervangen van koppelingscilinder). De wagen had niet lang voor mijn aankoop een nieuwe koppeling en een gereviseerde versnellingsbak gehad (ca 19.000 km gereden na aankoop).

Begin deze week begon de auto bij het schakelen van 1 naar z'n 2 te slippen. Het leek alsof hij de 2e versnelling niet kon vinden waardoor hij opeens veel toeren ging maken. Na even de gas los gelaten te hebben pakte bij de 2e versnelling. Dit gebeurde afgelopen week wel minimaal 1x bij elke rit. Dit gebeurd alleen met het opschakelen naar de 2e versnelling. Terugschakelen heb ik nooit problemen gehad en ook niet in andere versnellingen.
Sinds gister merkte ik dat hij niet meer ging kruipen als ik mijn rem los laat (helemaal niet). Maar dat was alleen een probleem van korte duur want vandaag reed kroop hij weer (echter heb ik wel het gevoel dat hij niet meer zoals normaal naar voren kruipt). Sinds vandaag maakt hij bij het op- en terugschakelen een piep geluid. Hij schakelt wel gewoon "snel" maar hij maakt wel een piepend geluid. Bij het laten uitrollen van de auto hoor ik een ratelend geluid. Ik weet niet waar het precies vandaan komt. Als ik mijn raam open heb is het goed te horen. Dit geluid hoor ik zowel in de eco stand als niet eco stand. Bij de eco stand lijkt het harder te klinken.

Wat zou dit kunnen zijn?

Nog wat extra info wat misschien nuttig kan zijn:
- Auto start zowel in z'n P als N.
- Als ik de deur open doe dan hoor ik de pomp gewoon draaien.
- Ik kan 6 tot 7x op en neer schakelen voordat ik de pomp weer hoor draaien.
- Ik maak veel snelweg kilometers en zit ook regelmatig in de file.
bak naar de 7e hemel , ( note: je bent bij me geweest en heb je toen ook al aangegeven dat je bak stuk was )
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”