Kloppend/ ratelend geluid/gevoel

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Grijze Muis
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 01 feb 2014, 19:43
Echte naam: Johan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 320.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Sipoo Finland

Kloppend/ ratelend geluid/gevoel

Bericht door Grijze Muis »

Hallo Lupo experts,

mijn Grijze Muis heeft/had last van een kloppend/rattelend geluid/gevoel. De schuine strepen duiden er inderdaad op dat dit een vaag verhaal is.

Hier het verhaal:
sinds enkele weken treedt af en toe het verschijnsel op dat in het vooronder (ik vermoed rechts) bij het scherp indraaien van een langzame bocht er een ratelend geluid/gevoel optreedt. Het geluid is zo zacht dat het zeker niet boven Radio Rock (dat is de lokale zender die ik het liefst luister) uitkomt.
Vandaag reed ik een langere rit en het verschijnsel begon zich ook voor te doen bij hogere snelheden terwijl ik rechtuit reed door kleine wegverzakkinkjes.
Mijn vrouw had ook al melding gemaakt van een gelijksoortig verschijnsel.

Thuis gekomen heb ik Muis aan de voorkant opgebokt, de voorwielen eraf gehaald en de ophangingen rechts en links gecontroleerd op speling. Dit leverde niets op. Ook de aandrijfasspeling is niet overdreven groot. Toen ik muis met de voorpoten van de grond startte en haar liet luchttrappelen, met de wielen er weer aan, tot een snelheid van 120km/h(bijna supersonisch voor haar doen) terwijl ik het stuur van uiterst links naar uiterst rechts draaide hoorde en voelde ik niets afwijkends. Ook een proefrondje waarbij ik op een onverharde parkeerplaats in uiterste stuurstand links en rechts gas gaf totdat Muis zwaar begon te driften in de 2e versnelling leverde geen geluiden of een ratelend geluid meer op.!!

Wat ik in de tussentijd wel heb gedaan is dat ik de rechter aandrijfas terug 'gebeukt' heb op zijn plek. Nadat vorige herfst de willagers voor waren vervangen ben ik teruggeweest naar de garage omdat ik de rechter aandrijfas bijna 10 cm heen en weer kon bewegen tussen de bak en het wiel. Er werd mij toen verteld dat dit geen probleem is. De as wordt normaal gesproken op zijn plaats gehouden door een dun borgringetje dat in een borgsleuf zou vallen. Dit schijnt echter niet noodzakelijk te zijn en dit ringetje zou naar verloop van tijd lam worden. Ik moet zeggen dat ik na die tijd probleemloos heb gereden met deze 'losse' aandrijfas. Tot nog toe.

Wat is de Raad van mening? Hoort de as op zijn plaats te blijven en was dit de oorzaak van dit 'tijdelijke' probleem of zit er een ander probleem aan te komen? Ikzelf twijfelde eerst aan een homokineet maar de actie 'bok' en 'parkeerplaats' leverde niets op.
Wie heeft er soortgelijke ervaringen en wat was uiteindelijk de oorzaak?
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”