Acculampje brand, geen stuurbekrachtiging

Heb je schakelproblemen of een ander probleem waar je niet uitkomt? Post hem dan hier. Zodra de oplossing bekend is verplaatsen de mod's hem naar de bekende problemen.
Plaats reactie
Chiel301
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Echte naam: Michiel
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 9-1999
Kilometerstand: 212.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel

Acculampje brand, geen stuurbekrachtiging

Bericht door Chiel301 »

Goedemiddag,

Al enkele dagen maakt mijn 3L een vreemd geluid alsof er een riempje aanloopt, vanochtend heb ik er een redelijke afstand mee moeten rijden en dit leek erger te worden, ik heb me toen al voorgenomen om contact op te nemen met de garage wat dit zou kunnen zijn. Echter op de weg terug gaat plots het lampje van de accu branden, mijn stuurbekrachtiging valt helemaal weg en het piepend geluid is verdwenen. Nu heb ik elders op het forum gelezen dat er een polyriem is die de stuurbekrachtiging aandrijft. Kan deze het fluitend geluid veroorzaakt hebben en mocht deze eraf of ernaast gelopen zijn, kan het dan dat het accu lampje gaat branden?

Ik heb weinig tot geen verstand van auto's en heb deze ca. 1 maand geleden gekocht, nu heb ik nog wat probleempjes gehad en toen ik hem bij de garage binnen bracht wisten zij me te melden dat er zoveel aangepast was aan de elektronica dat het gewoon een zooitje was. Als ik een idee heb van wat de ingreep zou zijn om bovenstaand probleem op te lossen kan ik beslissen of om dit uit te laten voeren of om op zoek te gaan naar een andere auto, wellicht dat ik jullie hulp dan ook wel nodig zal hebben, had ik beter voor de aanschaf van deze Lupo gedaan... :cry: :cry:

Grtz,

Michiel.
Ford Galaxy
Lupo 3L
Dennis
3L Buddy
3L Buddy
Echte naam: Dennis Heitkönig
Kilometerstand: 231.829km
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W

Re: Acculampje brand, geen stuurbekrachtiging

Bericht door Dennis »

Hoi Michiel,

Veel weet ik nog niet van de 3L.

Maar wel dat de 3L een elektrische stuurbekrachtiging heeft, en daar voor dus geen Multi riem die de SB aandrijft.
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Echte naam: Melvin
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X

Bericht door Nietsnut »

Als je acculampje in de dash aangaat tijdens het rijden is er onvoldoende of geen laadspanning meer afkomstig van de dynamo. De riem die je dynamo aandrijft heeft een spanner en zorgt ervoor dat de riem altijd mooi op de juiste spanning blijft. Jouw dynamo heeft een vrijlooppoelie en die kan ook stuk zijn, hierdoor loopt ook de riem van de dynamo af.

Daar een 3L een grootverbruiker van stroom is loopt de accu snel leeg zonder laadspanning.

Mijn advies zou zijn om je dynamo na te laten meten op een testmachine en hem daarna indien kaduuk, te vervangen met een revisie dynamo. Dit kost ongeveer 100 tot 150 euro exclusief arbeid. Gelijk een nieuwe riem erbij en klaar. Daarna doet je stuurbekrachtiging het ook weer.

Wat de diagnose betreft van de 'hevig aangepaste elektra' betreft, daar kan ik niks van zeggen want ik heb je auto nooit gezien.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Autotype: Overige autotypes

Bericht door 3L-Emiel »

Misschien is je riem wel weg? Ook geen laadspanning en sb meer dan.
Chiel301
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Echte naam: Michiel
Productiedatum: 0- 9-1999
Kilometerstand: 212.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V

Bericht door Chiel301 »

Goedemorgen,

Lupo is uiteindelijk maar naar de garage gegaan en inderdaad was het riempje weg. Een spanner was ook niet meer helemaal optimaal dus deze wordt ook vervangen. Hopelijk is het probleem nu opgelost en kunnen we weer even vooruit.

Allen bedankt voor het meedenken!!

Grtz,

Michiel.
Ford Galaxy
Lupo 3L
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Autotype: Overige autotypes

Bericht door 3L-Emiel »

mooi dat het een eazy fix bleek te zijn.
Riempjes hebben niet een oneindig leven. dus kan een keer gebeuren.

veel storingloze km toegewenst
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe problemen”