3L wil niet direct starten
- MetallicatTim
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Tim
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 sep 2001
- Kilometerstand: 185.000km
- Transmissie: Automaat
3L wil niet direct starten
Beste mensen,
Ik rijd nu een maandje in de 3L en afgezien van het feit dat de eerste 2 tankbeurten tegengevallen zijn qua verbruik ( 1:26 ) mag ik niet klagen. Het rijdt vlotter dan ik had verwacht voor zo'n klein motortje.
Echter vanaf het begin heb ik al een probleempje dat de auto soms niet direct wilt starten. Niet in de stop/stand, maar ook niet in de N stand.
Het duurt dan vaak 10-15-20 seconden voordat er daadwerkelijk iets gebeurt als ik de sleutel omdraai. Dit is alleen met een koude motor. Als ie warm is, start ie direct in beide standen.
Het start/stopsysteem werkt vlekkeloos tijdens het rijden.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en of ik me zorgen moet gaan maken?
Alvast bedankt!
Grtz Tim
Ik rijd nu een maandje in de 3L en afgezien van het feit dat de eerste 2 tankbeurten tegengevallen zijn qua verbruik ( 1:26 ) mag ik niet klagen. Het rijdt vlotter dan ik had verwacht voor zo'n klein motortje.
Echter vanaf het begin heb ik al een probleempje dat de auto soms niet direct wilt starten. Niet in de stop/stand, maar ook niet in de N stand.
Het duurt dan vaak 10-15-20 seconden voordat er daadwerkelijk iets gebeurt als ik de sleutel omdraai. Dit is alleen met een koude motor. Als ie warm is, start ie direct in beide standen.
Het start/stopsysteem werkt vlekkeloos tijdens het rijden.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en of ik me zorgen moet gaan maken?
Alvast bedankt!
Grtz Tim
- NicoTDI
- 3L Speurvriend

- Echte naam: Nico
- Transmissie: Handgeschakeld
Re: 3L wil niet direct starten
Tim,
Hoe oud is je drukbol ? (accumulator)
Het lijkt er op dat die van jou wat lastig op druk komt en daar door erg traag wil starten.
Hoe oud is je drukbol ? (accumulator)
Het lijkt er op dat die van jou wat lastig op druk komt en daar door erg traag wil starten.
Handschakel = Probleemloos!
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
Even wachten, duurt het 10-20 seconden, voordat de startmotor begint te draaien?
Of draait de startmotor 10-20 seconden lang voordat ie aangaat?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Kleur: Moonsilver - LR7X
Wanneer hoor je de pomp lopen? Bij opendoen deur of sleutel op contact zetten?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Lupo2002
- 3L Vriend voor het leven

- Echte naam: Call me Issy
- Productiedatum: 28 nov 2002
- Kilometerstand: 275000
- Kleur: Ravenna Blue - LA5W
precies, thats the question!foppe schreef:Even wachten, duurt het 10-20 seconden, voordat de startmotor begint te draaien?
- rickster3l
- 3L Maat

- Echte naam: Erik
- Productiedatum: 29 mar 2001
- Kilometerstand: 232.500km
- Kleur: Zwart - L041
Het zelfde probleem had ik ook toen ik mijn luup kocht. Gebeurde helemaal niks, ook de startmotor draaide niet. Met de accumulator vervangen voor een nieuwe was dat opgelost.MetallicatTim schreef:
Het duurt dan vaak 10-15-20 seconden voordat er daadwerkelijk iets gebeurt als ik de sleutel omdraai.
Ook de deurschakelaar heb ik even daarna vervangen waardoor de pomp al begon te lopen als je de bestuurders deur opent (daar doel Melvin op)
Zou in ieder geval met de accumulator beginnen.
Succes.
- Luikie
- 3L Buddy

- Echte naam: Daniël
- Kilometerstand: 230.000km
- Kleur: Jazzblue - LW5Z
Ik kan smorgens ook nooit gelijk starten.. moet altijd ff wachten. Ik wist niet anders of dit is normaal? 
- Lupo 3L TDI
- Golf 3 Cabrio
- Golf 3 Cabrio
- MetallicatTim
- Allemans 3L vriend

Ik stap in, draai de sleutel op contact en dan begint er iets heel zacht te zoemen, na een seconde of 10 hoor ik een paar tikjes/rateltjes en een paar seconde daarna is het geluid weg en kan ik starten.
Durf niet te zeggen hoe oud de accumulator is, heb de wagen pas sinds kort en is altijd dealer onderhouden, daar werd alleen in beurten gesproken in het onderhoudsboekje, niet in specifieke reparaties.
Durf niet te zeggen hoe oud de accumulator is, heb de wagen pas sinds kort en is altijd dealer onderhouden, daar werd alleen in beurten gesproken in het onderhoudsboekje, niet in specifieke reparaties.
-
Stefan
- Handgeschakelde vriend

- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 15 aug 2011
- Kilometerstand: 160.000
Koop of leen een accumulator van iemand. Dan zal je het snel genoeg merken.
Maar als je je bestuurders deur open doet, zonder je sleutel in contact te zetten, hoor je dan een pomp die de boel op druk brengt? Desnoods even via je andere deur je motorkap opendoen zodat je het beter kunt horen.
Maar als je je bestuurders deur open doet, zonder je sleutel in contact te zetten, hoor je dan een pomp die de boel op druk brengt? Desnoods even via je andere deur je motorkap opendoen zodat je het beter kunt horen.
Verbruik: 3.47L/100KM (1 op 29) gemeten over 30.000km
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
In dat geval heeft Nico het bij het goede eind. Gewoon ein neue Accumulator kaufen ....MetallicatTim schreef:Ik stap in, draai de sleutel op contact en dan begint er iets heel zacht te zoemen, na een seconde of 10 hoor ik een paar tikjes/rateltjes en een paar seconde daarna is het geluid weg en kan ik starten.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: David (op zn engels)
- Kilometerstand: 384.000km
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Contacteer:
Jup. dit is een klinkklaar verhaal lijkt me 
Je Lupo 3L kan pas starten als het hydrolische systeem van het schakelgedeelte voldoende bar heeft opgebouwd om daadwerkelijk te kunnen koppelen/schakelen. Anders zou je na het starten weer moeten wachten daarop....het is allemaal redelijk foolproof
Als je het over "snel willen starten" hebt, zijn er dus een paar factoren die invloed hebben , van begin tot eind :
1. je deurschakelaar moet intact zijn. deze zorgt ervoor dat je 5seconden winst haalt in de tijd dat je je deur open hebt, en de hydrolische pomp als het goed is begint met pompen. hoor je niks pompen als je je deur opendoet? deurschakelaar kaduuk. Let op: alleen de bestuurdersdeur doet dit
2. je hydrolische pomp is naar de fillestijnen, is opzich een mogelijkheid.
3. je accumulator (=drukbol die de druk moet vasthouden) is gaar. Ik zou hem na 4 jaar vervangen. Leeftijd (fabricagedatum) van de accumulator staat er gewoon letterlijk op. Dus lees het simpelweg af als je benieuwd bent hoe oud ie is. Het kan zijn dat de witte sticker net over het geperste tijdsafdruk heen geplakt zit. Een 2e hands monteren moet je niett doen, nieuw kosten ze niet duur financieel gezien qua geld.

4. er is ergens lekkage van je hydrolische systeem waardoor opgebouwde druk snel weer kwijt is, en je hydrolische pomp zich suf pompt. Maar he is theoretisch eigenlijk niet mogelijk dat je auto dan nog wel kan rijden.
Testen hoe goed je systeem werkt is een goede test:
1. Contact aan, motor niet starten
2. Pook in tiptronic, en schakel wat op en neer tot je de pomp hoort draaien
3. Als de pomp klaar is met pompen dan begint de test.
4. Schakel nu weer in tiptronic, omhoog of omlaag en tel hoeveel schakelacties je 3l kan doen voordat hij opnieuw begint met pompen
Dit zegt iets over de staat van je hydrolische systeem. Meer is beter. En minder dan 3 is wel weinig.
[youtube][/youtube]
of nog een...
[youtube][/youtube]
http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=39&t=490 zie hier de poll van resultaten van anderen
let op: bij audi A2 3L's is het maximum eigenlijk altijd 3 omdat die auto softwarematig anders is ingesteld
topic over accumulator vervangen:
http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=54&t=356
Je Lupo 3L kan pas starten als het hydrolische systeem van het schakelgedeelte voldoende bar heeft opgebouwd om daadwerkelijk te kunnen koppelen/schakelen. Anders zou je na het starten weer moeten wachten daarop....het is allemaal redelijk foolproof
Als je het over "snel willen starten" hebt, zijn er dus een paar factoren die invloed hebben , van begin tot eind :
1. je deurschakelaar moet intact zijn. deze zorgt ervoor dat je 5seconden winst haalt in de tijd dat je je deur open hebt, en de hydrolische pomp als het goed is begint met pompen. hoor je niks pompen als je je deur opendoet? deurschakelaar kaduuk. Let op: alleen de bestuurdersdeur doet dit
2. je hydrolische pomp is naar de fillestijnen, is opzich een mogelijkheid.
3. je accumulator (=drukbol die de druk moet vasthouden) is gaar. Ik zou hem na 4 jaar vervangen. Leeftijd (fabricagedatum) van de accumulator staat er gewoon letterlijk op. Dus lees het simpelweg af als je benieuwd bent hoe oud ie is. Het kan zijn dat de witte sticker net over het geperste tijdsafdruk heen geplakt zit. Een 2e hands monteren moet je niett doen, nieuw kosten ze niet duur financieel gezien qua geld.

4. er is ergens lekkage van je hydrolische systeem waardoor opgebouwde druk snel weer kwijt is, en je hydrolische pomp zich suf pompt. Maar he is theoretisch eigenlijk niet mogelijk dat je auto dan nog wel kan rijden.
Testen hoe goed je systeem werkt is een goede test:
1. Contact aan, motor niet starten
2. Pook in tiptronic, en schakel wat op en neer tot je de pomp hoort draaien
3. Als de pomp klaar is met pompen dan begint de test.
4. Schakel nu weer in tiptronic, omhoog of omlaag en tel hoeveel schakelacties je 3l kan doen voordat hij opnieuw begint met pompen
Dit zegt iets over de staat van je hydrolische systeem. Meer is beter. En minder dan 3 is wel weinig.
[youtube][/youtube]
of nog een...
[youtube][/youtube]
http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=39&t=490 zie hier de poll van resultaten van anderen
let op: bij audi A2 3L's is het maximum eigenlijk altijd 3 omdat die auto softwarematig anders is ingesteld
topic over accumulator vervangen:
http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=54&t=356
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- MetallicatTim
- Allemans 3L vriend

Wauw, thx voor de zeer complete uitleg!
Ik ga dit weekend eens checken hoe oud de accumulator is! De sensor in de deur is volgens mij sowieso kaduuk, want er gebeurt pas wat zodra ik hem op contact zet.
Ik ga dit weekend eens checken hoe oud de accumulator is! De sensor in de deur is volgens mij sowieso kaduuk, want er gebeurt pas wat zodra ik hem op contact zet.
-
Stefan
- Handgeschakelde vriend

- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 15 aug 2011
- Kilometerstand: 160.000
Heb je alvast wat om te fixen!MetallicatTim schreef:Wauw, thx voor de zeer complete uitleg!![]()
Hier uitleg hoe het moet; http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... schakelaar
Verbruik: 3.47L/100KM (1 op 29) gemeten over 30.000km
- MetallicatTim
- Allemans 3L vriend

Filmpje van het vervangen van de Accumulator is erg fijn! Is een simpel klusje zo te zien!
Heb ook eens het schakeltruucje gedaan en kom ook maar tot 4, dus vervangen is absoluut noodzakelijk
De deurschakelaar is blijkbaar ook kaduuk, maar dat ziet er al wat moeilijker uit om te fixen, dat gaat wel op het to do lijstje
Heb ook eens het schakeltruucje gedaan en kom ook maar tot 4, dus vervangen is absoluut noodzakelijk
De deurschakelaar is blijkbaar ook kaduuk, maar dat ziet er al wat moeilijker uit om te fixen, dat gaat wel op het to do lijstje