Is dit wel zuinig?
-
bartkeeper
- 3L Buddy

- Echte naam: Bart
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 14 jan 1998
- Kilometerstand: 210100
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
Is dit wel zuinig?
Forummers;
Sinds een maandje of twee rijdt ik nu in een Lupo 3L uit 1999. De bak en het hydraulische gedeelte is in november 2011 bij JB compleet gereviseerd. Ook het grote onderhoud is toen uitgevoerd en een uitleesbeurt (? volgens de bon nodig om de automaat in te leren)
Afgelopen twee weken heb ik eigenlijk er pas echt mee gereden omdat ik ook nog een leaseauto ter beschikking had. Al meteen merkte ik na goed een week gebruik dat de auto niet altijd vlot start in zijn P stand. De lampen achter branden dan ook niet, dus dat wordt binnenkort een schakelaartje vervangen en dat is al besteld bij de AMES garage.
De banden zijn inmiddels als wel vervangen door Michelin energy Saver, met een druk van 2.5
Gisteren merkte ik op dat het km/l metertje staat op 4.2/4.3 per 100km. Gezien het weer vind ik dat nog niet zo slecht. Ik rijd netjes in z'n E, dus ij schakelt vanzelf. Toch schrok ik, een gemiddelde van 1 op 23 vind ik voor een spartaans uitgevoerd autootje niet bijster bijzonder. Ik tank exact voor 40 euro, dat is ongeveer 28 a 30 liter. Mijn tank was leeg bij 675 (echt goed leeg)
Is dit te kort door de bocht gezien van mij, of kan het inderdaad beter?
Sinds een maandje of twee rijdt ik nu in een Lupo 3L uit 1999. De bak en het hydraulische gedeelte is in november 2011 bij JB compleet gereviseerd. Ook het grote onderhoud is toen uitgevoerd en een uitleesbeurt (? volgens de bon nodig om de automaat in te leren)
Afgelopen twee weken heb ik eigenlijk er pas echt mee gereden omdat ik ook nog een leaseauto ter beschikking had. Al meteen merkte ik na goed een week gebruik dat de auto niet altijd vlot start in zijn P stand. De lampen achter branden dan ook niet, dus dat wordt binnenkort een schakelaartje vervangen en dat is al besteld bij de AMES garage.
De banden zijn inmiddels als wel vervangen door Michelin energy Saver, met een druk van 2.5
Gisteren merkte ik op dat het km/l metertje staat op 4.2/4.3 per 100km. Gezien het weer vind ik dat nog niet zo slecht. Ik rijd netjes in z'n E, dus ij schakelt vanzelf. Toch schrok ik, een gemiddelde van 1 op 23 vind ik voor een spartaans uitgevoerd autootje niet bijster bijzonder. Ik tank exact voor 40 euro, dat is ongeveer 28 a 30 liter. Mijn tank was leeg bij 675 (echt goed leeg)
Is dit te kort door de bocht gezien van mij, of kan het inderdaad beter?
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
Re: Is dit wel zuinig?
Rijd je alleen korte stukjes, stadsverkeer, of zijn het lange stukken waarbij je constant 100kmh rijd?
alleen in het laatste geval is het wat aan de hoge kant.
Ik rij op de A7 op de cruise control zo rond de 125 kmh op de teller = 119 gps
Als ik mijn verbruik uitreken na een tankbeurt, zit ik eigenlijk altijd rond de 1:26 - 1:27
alleen in het laatste geval is het wat aan de hoge kant.
Ik rij op de A7 op de cruise control zo rond de 125 kmh op de teller = 119 gps
Als ik mijn verbruik uitreken na een tankbeurt, zit ik eigenlijk altijd rond de 1:26 - 1:27
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Bresjee99
- 3L Vriend voor het leven

- Echte naam: Robbin
- Kilometerstand: 410.000
- Kleur: Reflexsilver - LA7W
- Brandstof: Mix diesel / biodiesel
2.5 bar is wel wat aan de lage kant... Ik heb die van mij laatst ook op 3 bar rondom gegooid en ging van 4.2 naar 4.0 in een dag of 2/3... (zware voet)
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
-
bartkeeper
- 3L Buddy

Voornamelijk lange afstanden. Van werk naar huis is 40 km. Dus op en dag al 80 km. Gisteren ruim 100km gereden. Wat mij wel positief opvalt is dat het zware sturen ook voordeel kan hebben want je lijkt niet met een kleine auto op weg te zijn
In bochten en rotondes is het dan weer minder leuk want dan is sturen zwaar en zeker als de auto dan ook steeds weer schakelt tussen 1,2 schokt de bende ook nog eens :-P
Maar goed, ik rijdt voornamelijk lange afstanden. Ik ga de banden dan maar eens op 3.0 zetten, wist niet eens dat zoveel bar mocht
Maar goed, ik rijdt voornamelijk lange afstanden. Ik ga de banden dan maar eens op 3.0 zetten, wist niet eens dat zoveel bar mocht
- Homer
- Trouwe 3L vriend

- Echte naam: Rene
- Productiedatum: 21 sep 2000
- Kilometerstand: 265.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Contacteer:
wij rijden met 15 inch audi velgen op 2,3 bar... laatyst op een rit naar groningen een gemiddelde van 3,3. Nu; met niet lettend op de snelheid en korte stukjes: 3,7....
Ik verwacht dat bandenspanning hier geen heel groot verschik gaat vormen...
Ik verwacht dat bandenspanning hier geen heel groot verschik gaat vormen...
- Lupo 3L uit 2000, model 2001; schade en geschorst... donor
- Lupo 3L uit 2001 handschakel, gechipped met hoop extra's
- Nissan 350z roadster
- Mitsubishi Outlander PHEV MY2016
- Kever cabrio 1972 in aanbouw
- Suzuki GSX 600f motor
- Lupo 3L uit 2001 handschakel, gechipped met hoop extra's
- Nissan 350z roadster
- Mitsubishi Outlander PHEV MY2016
- Kever cabrio 1972 in aanbouw
- Suzuki GSX 600f motor
-
bartkeeper
- 3L Buddy

Misschien een CruiseControl. Maar ja, kost je weer ruim 300 euro en dat voor een auto van 99
- NicoTDI
- 3L Speurvriend

- Echte naam: Nico
Cruise Control is niet per definitie zuiniger, dit omdat hij juist gas bij heeft als je een heuveltje op gaat.bartkeeper schreef:Misschien een CruiseControl. Maar ja, kost je weer ruim 300 euro en dat voor een auto van 99
Handschakel = Probleemloos!
- rickster3l
- 3L Maat

- Echte naam: Erik
- Productiedatum: 29 mar 2001
- Kilometerstand: 232.500km
- Kleur: Zwart - L041
Het sturen zal ook lichter gaan als de banden op 3 bar staan. Tevens tijdens het rijden (zonder cruise controle) je verbruiksmetertje in de gaten houden helpt ook. Het scheeld al heel wat als je bvb 100km per uur rijd en het naaldje op bvb 4.5L/100km staat, je gaspedaal een klein beetje loslaten zonder dat je merkt dat de auto langzaamer gaat lopen maar de meter zakt naar bvb 3.5L/100km.bartkeeper schreef:Voornamelijk lange afstanden. Van werk naar huis is 40 km. Dus op en dag al 80 km. Gisteren ruim 100km gereden. Wat mij wel positief opvalt is dat het zware sturen ook voordeel kan hebben want je lijkt niet met een kleine auto op weg te zijnIn bochten en rotondes is het dan weer minder leuk want dan is sturen zwaar en zeker als de auto dan ook steeds weer schakelt tussen 1,2 schokt de bende ook nog eens :-P
Het gaspedaal loslaten ruim voordat je bij een stoplicht komt en lekker uit laten rollen en natuur achter een vrachtwagen blijven rijden zorgt er ook voor dat het verbruik omlaag gaat.
Succes!!!

-
bartkeeper
- 3L Buddy

Bedankt voor jullie reacties, achteraf gezien valt het dus best wel mee! haha. eigenlijk mis ik alleen een Airco en Stuurbekrachtiging en dan zou het de perfecte auto zijn.
- Bendert
- 3L Maat

- Echte naam: Martijn
- Kilometerstand: 498.400
- Kleur: Candy Wit - LB9A
Ik vind het verbruik wel aan de hoge kant, alles boven de 4 met een normale rijstijl is eigenlijk te hoog. Er zijn een hoop oorzaken. Ik las net dat wiellagers die (bijna) versleten zijn een boosdoener kunnen zijn. Verder nokkenastiming, bandenspanning, iets met luchtmassameter (??), luchtfilter etc. Verbruik verschilt ook van 3l tot 3l.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
En niet te vergeten; de bestuurder. Rij je als een lompe **** dan wordt het in een 3L ook nooit wat, de 3L vereist wel een aangepaste rijstijl om 1 op 30 te halen, het nieuwe rijden en vooral anticiperen.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
Don 3L Jose
- Handgeschakelde vriend

- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
Zo je verhaal te lezen denk ik dat je geen goede meting verbruik hebt gedaan. Je kan pas een correcte meting doen als je begin en eind punt exact hetzelfde zijn. Dit vertaalt: je begin aantal liters, rijden en dan weer voltanken tot exact hetzelfde aantal liters waarmee je begon. Dit kan je bijvoorbeeld doen door hem helemaal vol te nippelen, daarna rijden om hem vervolgens weer helemaal vol te nippelen. Hierbij hoef je de tank niet helemaal leeg te rijden. Wel is de meting preciezer naar mate er meer liters verreden zijn.
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

- Autotype: Overige autotypes
vol nippelen is niet nodig. gewoon de tank vol zetten tot dat de brandstof zichtbaar is zonder nippelen geeft ook het zelfde resultaat
-
Don 3L Jose
- Handgeschakelde vriend

- Productiedatum: 0- 0-2002
- Kilometerstand: 354.000
Klopt Emiel (vandaar mijn 'bijvoorbeeld'). Mits je begin en eind maar hetzelfde zijn.3L-Emiel schreef:vol nippelen is niet nodig. gewoon de tank vol zetten tot dat de brandstof zichtbaar is zonder nippelen geeft ook het zelfde resultaat
Mijn post was op basis van bovenstaande. Hieruit maak ik op dat hij tankt op bedrag (in dit geval 40 euro). Ik vrees dat zijn begin en eind verschillen. Een paar liters verschil maakt al behoorlijk wat uit,bartkeeper schreef:...Ik tank exact voor 40 euro, dat is ongeveer 28 a 30 liter. Mijn tank was leeg bij 675 (echt goed leeg)
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

- Autotype: Overige autotypes
mee eens.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: David (op zn engels)
- Kilometerstand: 384.000km
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Contacteer:
Mijn verbruiksmeter geeft steevast 0,4 teveel aan....dus controleer eens of je wel echt 4,nogwat verbruikt. Lees hem ook eens uit; grote kans dat de kabelboom (2 draadjes) van je brandstoftemp sensor bijv een draadbreuk hebben: bekend probleem. Wiellagers en alle hierboven genoemde tips.
Verder is 2,5 bar voor je banden echt te weinig. Het verschil met 3 bar is enorm
Ik rij al 150.000 km niet anders
Verder is 2,5 bar voor je banden echt te weinig. Het verschil met 3 bar is enorm
Ik rij al 150.000 km niet anders
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- steevo
- Handgeschakelde vriend

- Echte naam: Stevie
- Kilometerstand: 247.000
Ik zo hier zelf ook wat dieper op ingaan en het in de gate houden. Want boven de 4 vind ik hoog hoor. Denk dat ik echt als een maloot moet gaan rijden op die van mij naar de 4 te krijgen.
Banden op 3 bar is alvast een goede en laat dat schokkende schakelen nakijken kerel. Want als alles door JB is nagekeken hoort dat niet te kunnen.
Banden op 3 bar is alvast een goede en laat dat schokkende schakelen nakijken kerel. Want als alles door JB is nagekeken hoort dat niet te kunnen.
-
bartkeeper
- 3L Buddy

Verandering! van de week zelf 3.5 / l100 gehaald! Ineens merkte ik dat ik de wagen "beter ging leren kennen" en zelfs super zuinig gereden. Nu wordt het toch ineens leuk! 1:27 vind ik toch een erg nette score en heb gewoon 120km/h gereden. Banden staan natuurlijk wel op 3.0 bar inmiddels. Ik ga niet meer klagen!
- atg
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: arjan
- Productiedatum: 28 jan 2000
- Kilometerstand: 225.000km
Zoals een klein blond roosvicee meisje zeibartkeeper schreef:Verandering! van de week zelf 3.5 / l100 gehaald! Ineens merkte ik dat ik de wagen "beter ging leren kennen" en zelfs super zuinig gereden. Nu wordt het toch ineens leuk! 1:27 vind ik toch een erg nette score en heb gewoon 120km/h gereden. Banden staan natuurlijk wel op 3.0 bar inmiddels. Ik ga niet meer klagen!
"Komt wel goed schatje"
I've found my friends
There in my head
There in my head
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z