Na de proefrit vertelden ze me wat de prijs was. Kijk zelf maar op https://www.trefectamobility.com/
Kan toch echt sneller.reichbus schreef:Klopt. Ik heb nu een Stromer te leen voor een week. Dat is toch wel een beetje de Ferrari onder die fietsen. De reden om daar voor te gaan is dat je daar gemakkelijker hoge snelheden mee haalt. Daar zit een Boschmotor in en hij heeft een gele plaat. Ik heb daar nu een Abus speedpedelechelm bij die er gewoon als een fietshelm uit ziet. 28 kilometer leg ik af in ruim een uur. Als ik voluit ga, haal ik kruissnelheden van iets boven de 40 km/u. Zuivere rijtijd is om en nabij de 50 minuten, maar de pont gooit roet in het eten. Het fietst echt heerlijk: daar was het weer deze week dan ook wel naar.Nietsnut schreef:Aan alles komt een eind en dat we samen jouw auto weer gefixed hebben was vooral een excuus om eens gezellig bijelkaar te komen en Mike's lekkere Babi-Pangang te kunnen eten!
De speed-pedelec staat wel in het verdomhoekje trouwens, er is nu een voorstel om er verplicht knipperlichten op te hebben en daarnaast gold al een helmplicht. Een goedgekeurde fietshelm is niet voldoende, het moet een helm zin goedgekeurd voor een pedelec.
Goedgekeurde pedelec helmen: https://www.nen.nl/NEN-Shop/Vakgebieden/Arbeid-Veiligheid/Speedpedelec-helm/Gecertificeerd-volgens-NTA-8776.htm
Er wordt gesteld dat de pedelec 45 km/u rijdt en daarom op de rijbaan moet, de gemiddelde snelheid ligt beduidend lager met 33 tot 35 km/u.
https://www.verkeersnet.nl/18277/speed-pedelec-niet-verplaatsen-naar-de-rijbaan/
Pedelecs kun je met Bosch motor kopen en met een Yamaha motor, de eerste gaat 45km/u, de tweede ongeveer 33km/u. Daarmee zou je in theorie de helmplicht en het blauwe plaatje omzeilen?
Een speed pedelec kan je vanaf zo'n 2500 kopen.
Qua fietspad: het rottige is dat je te weinig snelheid hebt om lekker met de auto's mee te kunnen. Ik kies om te beginnen zo veel mogelijk routes waar ik zo min mogelijk last heb van scholieren en ouden van dagen (lees: zo min mogelijk andere fietsers). In de bebouwde kom rijd ik niet harder dan 30 en als ik echt op zo'n fietspad rijd niet harder dan 25. Er zijn ook wel stukken waar ik toch maar de rijbaan op duik. Ingrid heeft dat vanochtend op de St. Anna in Nijmegen gedaan. Haar snelheidswinst is beperkt, maar ik heb vooral tussen Ewijk en Randwijk stukken waar ik voluit kan gaan. Zo zijn ze nu bezig daar om appels te oogsten en dan rijden ze met kleine trekkertjes en dan een treintje van houten kisten. Die blaas ik zo voorbij: dat is wel grappig. En op de pont heb je ook aanspraak.
Volgende week hopen we op een Stromer St2 te gaan proefrijden. Eens kijken hoe dat voelt.
Nieuw zijn ze inderdaad aardig duur en dan is de levertijd ook vrij lang.reichbus schreef:Zo'n Quest heb ik ook wel eens naar gekeken, Rob. Die zijn erg mooi en ongeveer net zo duur. De uitgave is dermate hoog dat mijn vrouw er ook achter moet staan/hem ook moet willen gebruiken. Bij de Quest lukte dat niet, maar bij die Speedelec wel. Inmiddels heb ik er zo een gekocht (moet nog geleverd worden). Het testmodel waar ik op reed daar haalde ik vrij makkelijk de 45 km/u mee en soms kom ik voor kortere stukken uit op 48 km/u. Op het stuk tussen Herveld en Randwijk rijden er meer. Ik ben er al diverse tegen gekomen.