Pagina 1 van 11

Guus' taftgroene Luup: het einde nadert

Geplaatst: 13 jan 2014, 11:24
door reichbus
Afbeelding (hell, wat een grote foto, kwam er nog een autoresizer aan????)
Beste 3L vrienden,

Ook ik zal mij zelf introduceren. Ik wil graag een nette voorstelpost maken daarom duurde het even langer voordat ik mij heb ge(her)introduceerd.

Wie ben ik?

Ik ben Guus en bijna 42 jaar oud. Ik ben getrouwd met Ingrid (bijna 44). Samen hebben we drie geadopteerde kinderen: Saumya (11), Shirantha (9) en Renu (6). In het dagelijks leven werk ik als medewerker mediaverwerking in de bibliotheek van Wageningen UR (universiteit). Muziek en voetbal lopen als een rode draad door mijn leven. Momenteel speel ik in mijn vrije tijd dwarsfluit bij een harmonie-orkest. Iedere dinsdagavond repeteren we en regelmatig geven we ook uitvoeringen. Helaas heb ik bijna niet actief voetbal gespeeld, maar voetbalfan ben ik wel. Na mijn stage in Hannover in 1993 ben ik fan geworden van de Duitse voetbalclub Hannover 96. Een heel enkele keer bezoek ik wedstrijden van ze als ze in het Ruhrgebied uit moeten spelen. Verder volg ik fanatiek bijna alle wedstrijden van mijn dochter Saumya, die nu enkele jaren voetbal speelt. Fotograferen vind ik ook erg leuk en is een oude hobby die ik sinds anderhalf jaar heb opgepakt.

Hoe het allemaal begon

Naar onze Lupo dan. De Lupo hebben we in november 2012 gekocht. We hadden al een gezinsauto, onze Citroën Xsara Picasso. Ingrid kreeg een andere baan, waarvoor ze een auto nodig had. Gezien het aantal kilometers was een diesel een logische keuze. Uit kostenoverwegingen kozen we voor een kleine, goedkope auto. Van de techniek achter die auto wisten we helemaal niets.

De Lupo 3L stond al veel langer in ons ons vizier. Precies deze dagen vond ik een mailtje terug uit 2002, waarin we aan het kijken zijn naar een tweede auto. In de running: een Suziki Alto, een Smart en ...een Lupo. Ik spreek mijn verbazing er over uit dat een Lupo nog niet goedkoper is dan een Alto. We zijn alsnog gaan verdiepen in de techniek van de Lupo. Al snel wordt duidelijk dat ze worden teruggeklokt bij het leven en dat de techniek van de schakelrobot kwetsbaar is en dat je daar niet zomaar iedere automonteur op los kunt laten. Om die reden heeft Ingrid oorkeur voor een handgeschakelde Lupo. En zo kwamen we bij de handgeschakelde Lupo van Sam uit. Deze auto kochten we ook uiteindelijk

Het gebruik in de praktijk

Tot nu was het zo: de “tweede” auto werd door Ingrid gebruikt en stond bij huis op mijn vrije dagen. Dan had Ingrid de “eerste” auto mee. Al heel snel werd duidelijk dat dat hier anders zou gaan. Nu is het zelfs omgekeerd: als Ingrid een vrije dag heeft, neem ik de Lupo mee. Hij is zo goedkoop dat het echt de moeit loont. En comfortabel is hij ook nog. In een jaar tijd hebben we er daardoor nog zo'n 20.000 kilometer mee gereden.

Zelf klussen

We besloten direct bij aanschaf dat ik meer werk zou gaan maken van klussen aan onze eigen auto('s). Al veel langer wilde ik in elk geval kleine beurten aan de auto zelf uit kunnen voeren. Of een bandenwissel van zomer- naar winterbanden of omgekeerd. Liefst ook nog een grote beurt (in elk geval filters vervangen). Inmiddels staat ook op het lijstje: zelf het onderhoud aan mijn remmen kunnen doen.

Dat ben ik al snel op gaan pakken en ik heb al snel veel geleerd. Soms ook door de omstandigheden gedwongen. Zo moest ik een ruitenwisserstang gaan repareren die kapot ging. Nu staat bijvoorbeeld weer de wissel van de poly v-riem aanstaande, omdat die kleine scheurtjes vertoont. Dat is wel spannend, maar ik ben er wel op gebrand om het zelf te doen.
Het gekke is: aanvankelijk vond ik het steeds spannend als er een klus op me af kwam en nu ben ik niet bang meer. Als ik denk dat ik iets niet kan laat ik het gewoon doen. Maar ik kan wel beter met een garagehouder mee praten over hoe iets gerepareerd moet worden. Diagnoses stellen kan ik ook beter, ook al kan ik het niet altijd zelf repareren. Ook weet ik steeds beter mijn adresjes te vinden. Ik vind het prettig dat ik zelf kan bepalen welke onderdelen ik gebruik. Ik weet zelf welke olie ik in mijn auto gooi of welke remmen ik op mijn auto wil zetten. En verder heb ik het idee dat ik beter preventief kan kijken: ik sta minder vaak voor verrassingen.

Dit virus is inmiddels ook overgeslagen naar onze andere auto('s): de Citroen Xsara Picasso en de Peugeot 307. Bij de Picasso kom ik er nu helaas achter dat een aantal dingen te lang zijn blijven liggen. Bovendien is de 1.6 HDI een ontzettend kwetsbaar motorblok, wat ijzeren discipline vraagt bij het onderhoud. Had ik dat maar eerder geweten... Dat had mij twee kapotte injectoren bespaard.

Maar de Lupo heeft ons veel gebracht. Het zal één van de auto's zijn waar ik met het meeste plezier aan terug denk. Ik klus nu zelf aan auto's en het heeft al veel leuke contacten met andere forummers opgeleverd. En daarom ben ik zo blij met 3L-vrienden.

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 13 jan 2014, 11:26
door reichbus
Wat hebben we inmiddels aan onze Lupo gedaan?

Afbeelding
Nog voordat we de auto kregen heeft Sam de auto gekocht. Eigenlijk was hij bedoeld voor zijn privéverzameling, maar dat feest ging niet door. Hij heeft de auto bij Joeri uit Asten om laten bouwen naar een handschakel. Dit omdat Sam toen nog geen eigen sleutelruimte had. Tegenwoordig heeft hij die wel en kan hij ook zelf ombouw naar handschakel voor zijn rekening nemen.

Toen we hem kregen zat er nog geen lichtverklikker op. Die wilden we heel graag. Aanvankelijk heb ik een universele lichtverklikker op gehad, maar toen Foppe de originele luidsprekertjes kon fixen was graag bereid om daarvoor naar Heerhugowaard te rijden. Een mooi voorbeeld van 3L-vriendschap wat mij betreft.

In december ging de rechterruitenwisserarm kapot. Bij de vwdealer kocht ik een nieuwe arm. Volgens Melvin een tijdelijke oplossing. Misschien dat ik me nog een keer met metaalboor en splitpen mezelf uit ga leven op die ruitenwisser.
Afbeelding

Na twee weken vakantie eind december/begin januari en dus weinig kilometers in de Lupo klaagde Ingrid over doorgezakte stoelen. Ik wil graag dat het vrouwtje er goed bij hangt in de auto dus ik ging op zoek naar nieuwe stoelen. Ik had veel enthousiaste verhalen gelezen over Recaro's, maar die vonden we eigenlijk wat te duur. Toen kwam opeens een groen interieur voorbij. De keuze was snel gemaakt en dit vonden we zeker wel zo'n mooie oplossing voor onze groene auto.
Afbeelding

Voor Ingrids verjaardag kocht ik een autoradio. Eigenlijk voor onze Picasso. Die van de Picasso verhuisde naar de Lupo. Het was nog even pieren om hem goed geïnstalleerd te krijgen, want er bleek een zekering kapot te zijn. Tussendoor ramde een hork ook nog de spiegel van onze Lupo af.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna bleef het een tijd stil aan het upgradefront. Al heel lang stond hoog boven aan mijn verlanglijstje een setje originele aluminium 3L-velgen met ecobanden. Ik had het gevoel dat het verbruik de pan uit rees. Oorzaak: de blitse Bellini's die er onder zaten. Uiteindelijk vond ik een nette set. Jochem was zo vriendelijk om de velgen voor mij in Noord-Holland Noord op te pikken, waarna ik ze alleen nog maar op zijn werk in Amsterdam op hoefde te halen: dat is 3L vriendschap waar ik zo aan gehecht ben geraakt het afgelopen jaar. Uiteindelijk kon ik kort daarna bij de sloop een setje wielbouten en een taftgroene buitenspiegel ophalen. Alles gemonteerd en de Luup was weer helemaal spik en span.
Afbeelding

Daarna kwam de APK er aan. Altijd spannend. Ter voorbereiding maar nieuwe (Aerotwin retrofit) ruitenwissers en een nieuw oranje knipperlichtje gemonteerd en hij kwam zonder op- of aanmerkingen door de APK.

Ondertussen stegen de temperaturen en daalde het verbruik. Ik wilde toch wat gaan doen aan de oplopende temperaturen in de auto. Mij helemaal verdiept in de folieplakkerij en aan de slag. Het resultaat is, optisch gezien, matig. Dat gaan we nog een keer overdoen dus. Klapraampjes staan ook nog op het lijstje dus ik wacht daar nog even mee. Inmiddels heb ik van de foliespecialisten nog wat tips gehad om het resultaat te verbeteren.
Afbeelding

Daarna werd het tijd voor een nieuwe distributieriem. Die heb ik er niet zelf om gelegd, maar dat heeft Paul uit Veldhoven gedaan. Hij zag ook dat de V-snaar op zijn laatste benen liep, kon hem echter niet vervangen, omdat hij deze niet op voorrraad had. Dit klusje wil ik zelf alsnog op pakken binnenkort.
Afbeelding

Een week later konden we opeens niet meer schakelen in zijn vijf. Op naar Sam dus. Die heeft een middagje liggen klussen. Het bleek dat er een motorsteun los zat. Ook de schakelsteun zat op meerdere plekken los. Die zijn allemaal vast gezet. Daarna heeft Sam het geheel nog afgesteld en hij schakelt nu als boter. Heerlijk gewoon.
Afbeelding

Rick stoorde zich op de klusmeeting enorm aan mijn knakkende deurvanger dus ik heb over de goede kant van mijn hart gestreken en de deurbusjes vervangen. Ik moet zeggen: je hebt gelijk: het is een enorme verbetering en opluchting.

Wat zijn de plannen?
Plannen wijzigen voortdurend bij ons dus het is altijd maar weer afwachten wat er in de praktijk van terecht komt. En wat er tussendoor komt.

-Noodzakelijk: vervangen van de V-snaar op korte termijn.
-Bluetooth: ook al telefoneer ik relatief weinig in de auto: ik wil graag een veilige oplossing voor bellen in de auto. Dat betekent niet alleen handenvrij bellen, maar bij voorkeur ook een doorscrollbaar telefoonboek, anders zit je alsnog te klooien met een telefoon in je hand. Tegenwoordig heb ik een Pioneer DEH 4500BT in de Lupo zitten. Die had ik er snel in gezet, maar toen ik netjes het microfoontje weg wilde werken en ik deze eens even stevig aan mijn draadtrekker wilde knopen trok ik de draad kapot. Dat wil ik binnenkort gaan fixen.Daarna moet de microfoon liefst bij de interieurverlichting komen en dan onder het hemeltje door via de deurstijl, zekeringkastje, onderlangs het stuur naar de autoradio toe. Dus: binnenkort even een nieuw microfoontje scoren en hemeltje toch maar loshalen (zucht).
-Als het goed is heb ik van Melvin nog een aanbod staan (?) om met de audio van de Lupo aan de slag te gaan. Als het aanbod niet meer geldt ga ik er zelf mee aan de slag. Het doel is wat mij betreft om met een aantal eenvoudige ingrepen de geluidskwaliteit te verbeteren. Aan de hand van de how-to ga ik alvast een paar keuzes maken.
-Klapraampjes met iets lichter geblindeerde ramen dan ik nu heb: ik wil meer verkoeling in de auto in hete periodes.
-Een dasboardkastje vind ik toch wel wat opgeruimder staan.
-De Lupo wordt regelmatig gebruikt om lange afstanden af te leggen, juist omdat hij zo zuinig is. Dan vind ik cruisecontrol een must. Die heb ik nu op twee auto's gehad en die wil ik er gewoon op hebben.

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 13 jan 2014, 12:03
door Sam
Welkom hier Guus en Ingrid!
mooie nette lupo hebben jullie :)

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 13 jan 2014, 12:11
door reichbus
Hoi Sam, dank je wel. Ik vergat nog te melden dat hij, zonder dat ik het wist, gechipt was :mrgreen:

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 13 jan 2014, 12:31
door foppe
Guus Welkom, :grin:
een prachtig verhaal heb je gemaakt hoor, heel duidelijk allemaal.

Die poly riem moet je zelf kunnen hoor, heb ik ook eens losgehaald. Het enige wat je nodig hebt is een goede ringsleutel op je spanrol, eventueel verlengen met een buis. Dan drukken en je riem is slap en kan er zo af.

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 13 jan 2014, 15:09
door reichbus
Ik heb een hele collectie ring-steeksleutels, maar net nummer 16 niet. Maar da's niet erg ik scoor volgende maand even een nieuw setje ringsleutels.

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 13 jan 2014, 16:39
door Andreas
Mooi verhaal, Guus!

Voor de zomer wel ff klapraamjes en blinderen hè! :)

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 13 jan 2014, 17:04
door Willemvee
Geweldig introtopic Guus! Hartelijk welkom!

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 13 jan 2014, 17:24
door tiemen
Hi Guus,

Hardstikke leuk intro topic!

Groetjes,

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 13 jan 2014, 17:24
door Kanerr
Hey Guus, leuke intro!

Schrok wel toen ik je foto zag :lol:

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 16 jan 2014, 19:30
door foppe
Idd, je bent net zo erg als die ene Kanerr :auto-rally:

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 16 jan 2014, 21:51
door Rick-3L
Ik ben nog steeds in lichte shock :teasing-tease: :teasing-neener:

-Rick

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 16 jan 2014, 21:53
door Kanerr
Mwuahahahahahaha :angry-cussingblack: :angry-cussingblack: :angry-cussingblack:


:banana-dreads:

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 16 jan 2014, 21:56
door -Ap-
:confusion-seeingstars:

Hahahaha. No hard feelings :)

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 16 jan 2014, 21:57
door reichbus
En dat terwijl de resizer inmiddels werkt volgens mij, toch????

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 19 feb 2014, 17:22
door 3L-Dnadave
reichbus schreef:..(knip)...Mijn oogappeltje blijft de Lupo. ...Vanaf januari 2015 zal mijn vrouw zonder werk zitten en dan moeten eens kijken wat we gaan doen. Financieel gezien moet ik één auto schrappen. Omdat we de 307 als gezinsauto nodig hebben zou de Lupo dan weg moeten. Aan de andere kant is de Lupo de ideale auto voor als je het financieel rustiger aan moet doen. Ik denk dat we de Lupo schorsen dan, want mijn vrouw kan hem ook weer ieder moment nodig hebben voor studie of werk.
Oei, im sorry to hear that!
De lupo wegdoen lijkt me inderdaad niet de meest verstandige keuze, de afschrijving gaat enorm zijn, omdat je er nooit meer zoveel voor krijgt als je kijkt naar de korte tijd dat je er plezier van hebt gehad, en probeer dan ooit nog maar eens zo een goede zuinige auto te krijgen voor het geld waar je hem voor hebt verkocht.

Schorsen lijkt dan logisch, alleen doe je het daarmee bereikte voordeel (50 per maand) wel deels teniet als je dan je eigen ritjes (die je normaal in de lupo zou doen) ook opeens in de gezinsauto gaat doen = duurdere brandstofkosten. En het schorsen en weer actief maken kost volgens mij ook iets van 30 euro?

Keuzes , keuzes....ik snap je dilemma

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 19 feb 2014, 17:40
door reichbus
Toevallig las ik net een discussie op het caravanforum, waarin iemand besloten heeft zijn gezinsauto te schorsen en voor vier maanden uit de schorsing te halen. Hij had het helemaal nagerekend en volgens hem was dat de goedkoopste oplossing.

Schorsen is ook nog zo wat, want dan moet hij ook nog weg zijn van de openbare weg. Moet je weer een stallingsplek zien te vinden.

Ik zou het op zich wel aandurven om alleen met de Lupo te rijden, want zo heel vaak rijden we niet met zijn vijven. Maar ja: die keren dat je dat wel doet zijn wel belangrijk.

En dan zijn er nog mensen die zeggen: verkoop de twee auto's en koop er iets anders voor terug.

Voor de rest: de werkeloosheid van Ingrid is ook een kans om wat nieuws op te bouwen. Plannen daarvoor heeft ze ook al en daarin wordt ze ook begeleid. Enig minpuntje is dat zij onze kostwinner was.

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 19 feb 2014, 17:48
door Joch3m
Leuke intro Guus, toch schik ik iedere keer weer van de foto. Haal je nu iets uit de koelkast ofzo, speciale foto in ieder geval. leuk te lezen ook dat je de bandenophaal actie niet vergeten bent, dat is inderdaad 3L vriendschap, iets wat ik zelf ook zeer op prijs stel.

Blijft een mooie kleur trouwens, Taftgroen :)

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 19 feb 2014, 18:12
door reichbus
Dank voor de complimenten, Jochem.

Dit is een zelfportret, waarbij ik de camera in de oven heb geplaatst. Dit is niet mijn eigen idee, maar er is een fotograaf, Richard Terborg, die een serie zelfportretten heeft gemaakt, getiteld: "things looking at me". Ook hij plaatste een camera in zijn oven. Een link naar zijn serie zelfportretten: http://www.flickr.com/photos/rterborg/sets/72157623256704183/. Dit was nog maar het begin van zijn experimenten, want hij putte ook zijn inspiratie uit films. Zo maakte hij ook zelfportretten waarbij hij de kruipruimte van zijn huis benutte :shock:.

Re: Guus' taftgroene, handgeschakelde Luup

Geplaatst: 20 feb 2014, 15:40
door 3L-Dnadave
tsja, als je 5 zitplekken wilt houden, én zuinig wilt blijven rijden, en bij ons wilt blijven....
kan je altijd nog je gezinsauto en je Lupo inruilen tegen een Audi A2 3L.
Lang niet verkeerd! heeft Melv ook gedaan.

Enige is dat ik je vaak hoor over het caravanforum, dus zal je ook wel ergens een sleurhut hebben staan :) en die kan je met de audi niet meer trekken.
Nou valt het natuurlijk te overwegen om voor die 3 weken per jaar een andere auto als trekauto te regelen....die kosten heb je er met 3 maanden wegenbelasting wel weer uit.

Een beetje het idee wat BMW met die nieuwe BMW electro auto ook doet....als je die auto koopt dan mag je in de zomer een normale brandstof BMW oppikken.
eigenlijk is het ook wel waanzin hoeveel mensen een zware trekauto hebben voor die paar weekjes dat ze per jaar vakantie vieren....zo weinig dat er in de tussentijd een muffe lucht in die caravan gaat hangen. Als je alles doorrekent dan is zo een caravan best duur...