Even voorstellen

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Plaats reactie
Redbaron
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2021, 17:14
Echte naam: Dennis
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 07 nov 2001
Kilometerstand: 265.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Amulettrot, 4G - LY3C

Even voorstellen

Bericht door Redbaron »

Dit is mijn eerste bericht waarin ik even mijn verhaal wil delen met jullie.
Sinds mijn aankoop enkele maanden geleden ben ik in deze forums gedoken om informatie vinden en kennis op te doen ivm onderhoud, werking en natuurlijk die fascinerende automatische schakelbak die de nodige aandacht en liefde nodig blijkt te hebben.
Waaronder mijn exemplaar geen uitzondering is maar door alle leden hier, vielen dank für das gespräch, heb ik meer inzicht gekregen in de techniek en zal regelmatig updates geven over mijn vooruit(en achteruit)gang.

Dennis is de naam, 31 jaar, vele interesses waarvan de relevantste techniek van auto's en motoren zijn. Geen idee hoeveel belgen hierop aanwezig zijn maar je hebt er alvast eentje bij :banana-dance:

De bal ging aan het rollen door een gesprek met mijn pa waar hij aanhaalde dat de A2 1.2 de zuinigste ooit gemaakt zijn en ik die even op 2dehands ging kijken om te ontdekken dat er toevallig eentje in de buurt te koop stond.

Een rode audi A2 3L full option, bj 2001, 265D km met nieuwe turbo, koppeling, hydr.koppel cyl. ?, remblokken, airco (mogelijk lek), nog verscheidene bits and pieces en enkele reservestukken zitten erbij waaronder cardanas links?voor, stofhoes, gaspedaal.

To do : Oliewissel (castor 5W30) nog handige info over een ander merk ?
Al het klein onderhoudt van filters is recentelijk gedaan.
De basic setting moet gebeuren sinds nieuwe koppeling 1 jaar ongeveer geleden niet gebeurt. Probleem wat zich voordoet is gekend, soms schakelt hij niet terug en herstart je om verder te gaan.
Gaat soms niet in achteruit maar na wat klooien doet die het wel.
Accumulator moet vervangen worden, pomp gaat na 2x schakelen in tiptronic al aan.
Oplossing : Nieuwe accumulator, leidingen nakijken + uitlezen en basic setting uitvoeren.

Fingerlouie zei wat van een hervulbare accumulator ombouw te doen later en ik vond dit:

https://epg.eu/product_items/freudenber ... mulatoren/

Nu vind ik 120e betalen ervoor bij audi, voor iets wat over x jaren zeldzamer en wellicht duurder wordt GEEN oplossing.
Er hekelen zich vast nog een hoop mensen aan deze wegwerp kultuur en geplande obsoletie. Dus een duurzame oplossing is wat ik zoek en hoop dat met hulp van andere geïnteresseerden dat uit te vissen zodat iedereen hier baat bij kan hebben. Namelijk een vrij beschikbaar drukvat dat via een adapter mogelijk gebruikt kan worden in de plaats van onderdeel 6N0142433.

Verder nog de vcds vraag, overweeg al een week om die dure kabel te bestellen maar heb na dagen zoeken nog steeds geen duidelijk antwoord gevonden of het evengoed mogelijk is, bear with me en niet zagen over de risico's daar heb ik mn vader al voor lolll om de basic setting uit te voeren met de rosstech-lite of oude versie en de oude kkl kabel ?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Even voorstellen

Bericht door Nietsnut »

Welkom meneer de Belg,

er zijn meerdere Belgen voor zover ik weet op ons forum...

Van horen zeggen: de KKL kabel doet het ook maar je moet natuurlijk wel de officiële licentie kopen, je hebt geen nieuwe VCDS nodig aangezien je de nieuwe functionaliteiten niet nodig hebt...

Olie: als de olie aan de VW 506.00 norm voldoet is het goed, zie onze Wiki voor meer info. Klik op Wiki onder het "#L Vrienden" logo linksboven.

Accumulator: volgens mij is ieder drukhoudend apparaat prima, zolang je de aansluiting van het origineel gebruikt en de druk kan variëren tussen (zie de SSP's voor info) de fabriekswaarden en het fysiek onder de motorkap past. Als er dus iemand een eiegn accumulator kan maken is dat net zo goed.

Verder is de A2 een fantastische auto als is hij ondergewaardeerd en 20 jaar zijn tijd vooruit. Welke auto kan vier volwassenen vervoeren, een flinke kofferbak hebben en 1 op 30 rijden?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”