Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Hallo allemaal,

Ik zal mezelf even kort voorstellen. Ik ben Dries 23 jaar pas afgestudeerd van een technische HBO studie en heb sinds zaterdag 24-10-2020 een taftgroene import Lupo 3L uit het jaar 2000 in het bezit. Zelf sleutel ik graag aan auto's en bussen, echter meestal aan oude auto's en is deze nieuwere techniek mij nog redelijk onbekend. Ik wil de auto gaan gebruiken voor woon-werk verkeer (30-40 km per dag totaal) en voor weekendritjes en vrije tijd etc.

De kilometerstand van de lupo is 235.652 en als onlogisch bevonden. In het teller rapport gekeken hier staat dat hij in een maand tijd 6000km gereden zou moeten hebben, de maand erna was het opeens weer 5000 minder. Geen grote sprongen in de KM stand dus sinds hij uit Duitsland is gekomen. Lijkt mij dus een typfoutje te zijn geweest bij een keuring o.i.d. Ben wel benieuwd of en hoeveel hij teruggelokt is toen hij uit Duitsland is gehaald.

Over de onderhoudshistorie is weinig bekend, de eigenaar die hem vier jaar heeft gehad heeft er in die tijd ongeveer 13.000 kilometer mee gereden en vrijwel geen onderhoud aan gedaan op het verversen van vloeistoffen na. Distributieriem is gedaan in 2011 bij kilometerstand 155.000, zeg dus een 80.000 kilometer geleden. Volgens mij is de fabrieksopgave 60.000km of 90.000km? Bij aankoop natuurlijk wel de aankoopchecks gedaan, hij schakelt 5x voordat hij weer aanslaat en rijdt verder goed. Alleen de start/stop doet er gigantisch lang over om weer aan te slaan als ik langer dan een paar seconden stilsta. Ik heb op Aliexpress al een OBD2 kabel gekocht met Vagcom versie 409.1 die is onderweg en hoop hiermee de wagen uit te kunnen lezen, eventueel basisinstellingen een keer langs te kunnen lopen.

Volgens mij is het wiellager links voor hoorbaar (voel alleen geen speling...), hierdoor nog wat kunnen afdingen bij de aankoop in combinatie met wat andere optische gebreken zoals:
- Barst in de achterbumper
- Voorbumper rechtsvoor, het zwarte plastic onderaan is iets geschraapt.
- Klein barstje in de voorruit linksonder niet in het zichtveld
- Barstje in het linker achterlicht
- Zit een gat in het zwarte plastic (paravan) onder de ruitenwissers (hoe dan vraag ik mij af)
- Raamhendel aan de bestuurderskant was afgebroken, zit nu een licht grijze in i.p.v. een donkergrijze. raam gaat lastig open en dicht en lijkt te slippen.

Ach goed, daar was de prijs ook naar. Interieur is verder netje op een paar kleine gebruikerssporen na die je mag verwachten. Ik ga er in ieder geval de komende tijd geen geld en tijd instoppen om deze optische gebreken te verhelpen, eerst mechanisch maar eens zien dat hij betrouwbaar genoeg voor mij is. Dat is mijn grootste twijfel aan deze wagen. Ik vind de auto echt super leuk, maar moet niet elke week niet op mijn werk kunnen komen doordat er weer een technisch gebrek aan de wagen is. Ik had gelijk zaterdag bij thuiskomst en lekke band, ik wou de velgen wassen. Toen ik er met de velgborstel overheen ging bleken de ventiel rubbers zo bros en oud dat ik gelijk maandag naar de garage kon 4 nieuwe ventielen laten installeren. Dit is gewoon achterstallig onderhoud, de banden zelf komen uit DOT 1448 dus kunnen nog even mee.

Hebben jullie nog tips waar ik het eerst naar moet kijken om een inschatting te maken of de wagen nog enig sinds betrouwbaar gaat zijn?

Zijn er verder nog mensen in het oosten van Nederland die ook aan hun Lupo 3L sleutelen waar ik eens mee zou mogen kijken om te leren over de techniek van de wagen?

Met vriendelijke groet,

Driez
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Nietsnut »

Welkom Driez,

je hebt de perfecte naam voor het rijden in een Drie(z)-L Lupo...

Dat de paravan een gat heeft komt misschien doordat hij er af geweest is om bij de ECU en/of schakel computer te komen ivm oude storingen, er zit daar ook een massapunt dat indien gecorrodeerd voor storingen kan zorgen.

Met de Vagcom kan je de ECU uitlezen op de kilometerstand en kijken of die waarde overeenkomt met de teller. Banden vind ik te oud waant na 6 jaar zou ik ze gewoon weg doen ivm droogtescheurtjes. Origineel was bij het eerste motortype de distributie wisselinterval 60dkm en is opgetrokken naar 90dkm met het tweede motortype, maar niemand hier wisselt nog met 60, altijd met 90. Er is volgens mij alleen een andere kwaliteit riem voor gekomen, aanbouwdelen zoals de spanner etc zijn allemaal gelijk op de motor.

Inmiddels rij ik geen Lupo meer maar als je in regio Zwolle bent mag je best eens langskomen en dan kan ik je wel eea vertellen over de auto en het onderhoud. Mijn Lupo heb ik diverse keren uit elkaar gehaald en weet er inmiddels redelijk veel van.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Nietsnut schreef: 27 okt 2020, 11:40 Welkom Driez,

je hebt de perfecte naam voor het rijden in een Drie(z)-L Lupo...

Dat de paravan een gat heeft komt misschien doordat hij er af geweest is om bij de ECU en/of schakel computer te komen ivm oude storingen, er zit daar ook een massapunt dat indien gecorrodeerd voor storingen kan zorgen.

Met de Vagcom kan je de ECU uitlezen op de kilometerstand en kijken of die waarde overeenkomt met de teller. Banden vind ik te oud waant na 6 jaar zou ik ze gewoon weg doen ivm droogtescheurtjes. Origineel was bij het eerste motortype de distributie wisselinterval 60dkm en is opgetrokken naar 90dkm met het tweede motortype, maar niemand hier wisselt nog met 60, altijd met 90. Er is volgens mij alleen een andere kwaliteit riem voor gekomen, aanbouwdelen zoals de spanner etc zijn allemaal gelijk op de motor.

Inmiddels rij ik geen Lupo meer maar als je in regio Zwolle bent mag je best eens langskomen en dan kan ik je wel eea vertellen over de auto en het onderhoud. Mijn Lupo heb ik diverse keren uit elkaar gehaald en weet er inmiddels redelijk veel van.
Haha, die heb ik nog niet eerder gehoord :lol: . DriezL klinkt ook nog eens als diesel.

Dank voor de info, ik maak me niet zo druk om die kilometerstand, maar ben gewoon benieuwd. Goed om te weten dat de distributieriem dan nog een kilometertje of 10.000 mee kan.

Dankjewel voor het aanbod! Lijkt me erg leuk. Ik kom graag eens op de koffie, ik heb daar familie wonen kan ik goed combineren. Ik stuur je een PB'tje.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Even een update:

Afgelopen zaterdag bij @nietsnut langs gerold, was erg gezellig bleek aan hoe lang ik er ben blijven hangen. Het een en ander geleerd over de techniek, een rondje gereden in mijn Lupo 3L en vervolgens nog wat onderdelen meegekregen die bij hem stof lagen te happen gezien ze niet passen op de elektrobak waar nietsnut nu in rondrijdt. Tevens ook een hele leuke auto om in te rijden die KIA e-niro.

Ondertussen na aankoop al een kilometertje of 400 gereden met de Lupo 3L en begin hem steeds leuker te vinden. Besloten om er toch wat tijd en geld in te gaan investeren om er een betrouwbare (voor zover mogelijk) daily driver van te gaan maken en mijn oude vertrouwde studentenkar de ultiem betrouwbare Toyota Starlet P8 op Marktplaats te gooien.
Hieronder een (niet zo korte) to do list voor mechanische zaken:
- Ruitenwissers vernieuwen en voor goed zetten zodat ze niet meer tegen de A pilaar aantikken
- Wiellager linksvoor (laten) vervangen
Deze is goed hoorbaar en vervelend, ik zoek hiervoor nog een betaalbaar adresje, liefst in omgeving Twente.
- Basisinstellingen uitvoeren
Dit wil ik zelf gaan doen, alleen heb de 1e keer toch wel graag dat iemand die het een keer vaker heeft gedaan en weet hoe die de koppeling etc. moet bijstellen meekijkt.
- Versnellingsbakolie controleren
- Alle filters en vloeistoffen verversen
- Distributieriem (over 10.000 km of eerder, is er een how-to van om dit zelf te doen?)

De bovenstaande volgorde is die zoals ik die nu chronologisch ga uitvoeren.

Vandaag de aftermarket centrale deurvergrendeling gefixt. De bijrijders deur ging wel open, maar ging niet weer dicht toen ik de bestuurdersdeur op slot deed. Oorzaak gecorrodeerde krimpconnectoren, heb deze afgeknipt de draden aan elkaar gesoldeerd en met heatshrink ingekapseld zodat dit probleem zich niet weer gaat voordoen. Gelijk het handvat waar nog een gore rubberen plastic laag opzat aan de bijrijdersdeur even opgeschoond met thinner.

Ik kwam toen ik de deurpanelen eraf haalde tot de ontdekking dat de originele speaker gescheurd was. Ik mag dus opzoek naar een vervangend (tweedehands of nieuw) compo setje :D. Denk dat ik daarnaast twee Sony X-Plod 3-way 6x9 speakers ga inbouwen die ik nog heb liggen in een nog zelf te maken hoedenplank. Denk dat ik de originele tweetertjes mooi laat zitten.

Verder 800ML 5W30 blokolie bijgevuld. Wil binnenkort wanneer de wiellager en basisinstellingen gedaan zijn nog een beurtje doen met alle filters en vloeistoffen, vandaar nu even met goedkope Action 5W30 bijgevuld. Kan het kwaad om voor de complete wissel Valvoline 5W30 te gebruiken? Dit is officieel geen 506 spec van Volkswagen, maar voldoet wel aan 504 en 507 dacht ik.

Ik heb besloten om een complete silveren 99'er donorauto kopen die al 4 jaar stilstaat omdat de koppeling versleten is, nu zal die niet beter zijn geworden van 4 jaar stilstaan, maar ik heb hem voor ongeveer €300,- euro voor de deur staan en kan een flink aantal onderdelen hiervan overzetten op die van mij en hem daarna weer in onderdelen of als geheel verkopen, al met al kost het me denk ik vooral tijd. Hiervan ga ik de volgende delen overzetten:
-Het stuur
Het stuur van de donorauto is netter, ook werkt sinds gister de claxon in mijn stuur niet meer en staat hij niet helemaal recht. Auto rijdt wel rechtdoor en trekt niet naar een kant.
-Het linker achterlicht
In die van mij zit een barst.
-De paravan
In die van mij zit een gat.
-Het raammechanisme
Mijn linkerraam slipt als ik hem open of dicht wil doen.
-De deurhouder
Deze knakt bij mij, veelvoorkomend probleem. Ik hoorde dat ze spiegelbaar zijn dus kan hiervoor waarschijnlijk beter de minder gebruikte bijrijderskant uit de gebruiken.

Naast deze onderdelen moet ik opzoek naar:
-Een donkergrijze raamzwengelarm voor de bestuurderskant
-Een bodemplaat voor een Lupo 3L

Tot dusver deze update, zal proberen even wat foto's online te knallen straks
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Nietsnut »

Driez schreef: 01 nov 2020, 21:00 Even een update:

Afgelopen zaterdag bij @nietsnut langs gerold, was erg gezellig bleek aan hoe lang ik er ben blijven hangen. Het een en ander geleerd over de techniek, een rondje gereden in mijn Lupo 3L en vervolgens nog wat onderdelen meegekregen die bij hem stof lagen te happen gezien ze niet passen op de elektrobak waar nietsnut nu in rondrijdt. Tevens ook een hele leuke auto om in te rijden die KIA e-niro.
Leuk je te leren kennen Driez, indrukwekkend hoe jij jezelf dingen leert; met zo'n houding kom je ver in het leven. Ik had inderdaad nog een pomp liggen, een brandstoffilter, stuurpompolie en opok nog een halve liter bakolie en aangezien ik er niks mee doe kan het beter naar een 3L-rijder toegaan.
Het was bijzonder leuk om weer eens te rijden in een echte 3L, ik heb er toch dik 200.000 km mee gereden. Voor je olievraag, ik kocht altijd 20 liter jerrycans van Aral op Ebay.de voor +- € 96 incl verzending. Die olie voldoet aan de VW-spec.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
benvw
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 sep 2014, 12:55
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 380.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door benvw »

Ha Driez,

Je bent een leuke verhalen verteller! Ik zie dat er op je oprit nog meer interessante auto's geparkeerd staan.

Misschien heb ik nog wel een bodemplaat liggen trouwens, kom ik op terug!
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Johan »

Misschien ligt het aan mij, maar ik zie geen afbeeldingen
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Johan schreef: 02 nov 2020, 16:55 Misschien ligt het aan mij, maar ik zie geen afbeeldingen
Ik heb dit gedaan via Mupload, zie dat hun server er momenteel uitligt. Dat verklaart waarom jij ze niet meer zag, hoop dat ze weer online komen. Zo niet dan repost ik ze binnenkort.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

benvw schreef: 02 nov 2020, 15:29 Ha Driez,

Je bent een leuke verhalen verteller! Ik zie dat er op je oprit nog meer interessante auto's geparkeerd staan.

Misschien heb ik nog wel een bodemplaat liggen trouwens, kom ik op terug!
Dankjewel Ben!

Dat klopt, wij hebben er thuis nogal een gevarieerd wagenpark. We hebben drie zelfbouw Mercedes camperbussen. Die van mij is een Mercedes Benz T1 207D uit 1979 die ik ook particulier verhuur. Momenteel alleen bezig met groot onderhoud, vervangen van de voorste krukaskering en loopring :D... Mocht je nieuwsgierig zijn:https://www.goboony.nl/campers/nederlan ... rgen/14781

Verder rijdt mijn moeder een Audi A2 1.2 TDI en hebben we momenteel nog drie Toyota Starlets (2x P8 en 1x P9) waarvan de P8'jes deur uit gaan binnenkort. Niks mis met die auto's en niet kapot te krijgen, maar door de tijd verandert de behoefte van wat een auto kan bieden. Een is vervangen door de VW Lupo 3L, de ander voor een VW Golf MK5.

Ik verneem graag van je of je nog een bodemplaat hebt! Ik zag op het Arosa/Lupo forum op Facebook dat iemand er nog een aantal had liggen voor een 10tje per stuk, helaas voor mij aan de andere kant van het land.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Nietsnut schreef: 02 nov 2020, 12:07 Leuk je te leren kennen Driez, indrukwekkend hoe jij jezelf dingen leert; met zo'n houding kom je ver in het leven. Ik had inderdaad nog een pomp liggen, een brandstoffilter, stuurpompolie en opok nog een halve liter bakolie en aangezien ik er niks mee doe kan het beter naar een 3L-rijder toegaan.
Het was bijzonder leuk om weer eens te rijden in een echte 3L, ik heb er toch dik 200.000 km mee gereden. Voor je olievraag, ik kocht altijd 20 liter jerrycans van Aral op Ebay.de voor +- € 96 incl verzending. Die olie voldoet aan de VW-spec.
Dankjewel Nietsnut! Ook tof om jou verhaal te horen over het 3Lvrienden forum, goedkoop rijden en om het project in je achtertuin te bewonderen. Lekker bezig!
De onderdelen hebben een dankbare nieuw baasje gekregen.

Bedoel je deze olie? Dit is 507 spec, kan zo gauw geen 506 spec 20L vat vinden. Wel een goede tip! Dank.
https://www.ebay.com/itm/20-L-Liter-ARA ... SwabxePWfz
Laatst gewijzigd door Driez op 05 nov 2020, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Tevens bedacht ik me net dat ik van de sloop 99'er die ik dit weekend of het weekend erna ga ophalen ook gewoon het hele fusee stuk kan overzetten. Hiermee bespaar ik me het persen van een nieuw linker wiellager in die van mij bij een garage :banana-dance:. Scheelt toch weer even 150-200 euro. Zo heb ik de Sloper er gauw uit.
Gebruikersavatar
JuJo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 okt 2020, 17:46
Echte naam: Judith&Johan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2003
Kilometerstand: km
Transmissie: Automaat
Kleur: Geel - LD1B
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door JuJo »

Leuke intro Dries en mooi dat je op zo'n manier aan onderdelen kan komen!


Gr. Johan
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

JuJo schreef: 03 nov 2020, 10:30 Leuke intro Dries en mooi dat je op zo'n manier aan onderdelen kan komen!


Gr. Johan
Dankje!

Het is inderdaad een erg leuke manier, moet er wel de ruimte voor hebben. Zaterdag ga ik hem ophalen met een autoambulance, zondag ga ik met een kameraad beginnen en hoop ik een flinke slag te gaan slaan. Kan de ruimte thuis ook wel gebruiken dus wil hem niet te lang thuis hebben staan. Onderdelen eraf halen die ik nodig heb, wellicht wat reserve onderdelen en dan doorverkopen.

Hoor de homokineet linksvoor ook zachtjes tikken in scherpe bochten naar links dus de hele aandrijfas indien die nog goed is gaat ook overgezet worden ;').
Gooncy
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 okt 2020, 17:26
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Gooncy »

Welkom op t forum! Mooie kleur zeg.

Onlogische km-stand kan je gemakkelijk laten corrigeren bij het RDW, mits het inderdaad een typfout is geweest.

Wat betreft de basisinstellingen, daar kan ik je wel bij helpen, zit zelf in omgeving Utrecht.

Heb het nu zelf 2x uitgevoerd, maar het stelt echt niks voor, denk dat het je zo ook wel lukt. Je kan het trouwens het beste combineren met je oliebeurt, als je hem dan toch op de brug hebt kom je wat beter bij de gangsteller.

De VAGCOM van Aliexpress zou ik voor de zekerheid wel op een oude laptop installeren, zitten namelijk vaak virussen op.

En wat betreft de VW spec voor de olie, 507 is de vervanger van 506, dus dat kan er gewoon in.
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door pinkpanter »

"Wat betreft de basisinstellingen, daar kan ik je wel bij helpen, zit zelf in omgeving Utrecht.

Heb het nu zelf 2x uitgevoerd, maar het stelt echt niks voor,"

Met deze uitspraak moet je wel een beetje voorzichtig zijn het is vaker voor gekomen dat de 3L niet door de bassisinstellingen heen komt met als gevolg dat de auto niet meer kan rijden.

Vooral bij auto,s met een hoge kilometer stand kan het best zijn dat er iets versleten is en dan kun je de melding RTFM krijgen .

Dus even snel op de brug de instellingen doen gaat niet altijd op !!!!
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Nietsnut »

Expertise zit hem niet in het kunnen uitvoeren van de happy flow maar het kunnen oplossen van problemen... Zoals Pinky al zegt.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Gooncy schreef: 11 nov 2020, 20:52 Welkom op t forum! Mooie kleur zeg.

Onlogische km-stand kan je gemakkelijk laten corrigeren bij het RDW, mits het inderdaad een typfout is geweest.

Wat betreft de basisinstellingen, daar kan ik je wel bij helpen, zit zelf in omgeving Utrecht.

Heb het nu zelf 2x uitgevoerd, maar het stelt echt niks voor, denk dat het je zo ook wel lukt. Je kan het trouwens het beste combineren met je oliebeurt, als je hem dan toch op de brug hebt kom je wat beter bij de gangsteller.

De VAGCOM van Aliexpress zou ik voor de zekerheid wel op een oude laptop installeren, zitten namelijk vaak virussen op.

En wat betreft de VW spec voor de olie, 507 is de vervanger van 506, dus dat kan er gewoon in.
Dank Gooncy!

Hier een screenshot van de tellerstanden waardoor de tellerstand als onlogisch is verklaard:
Afbeelding
02-06-2014 194.137km naar 14-07-2014 199.500km (ineens een mooi rond getal en bijna 5000 kilometer in een wel erg korte tijd in vergelijking tot de overige kilometerstanden)
Vervolgens op 21-01-2015 opeens 196.234km en hierdoor onlogisch. Denk je dat de RDW hier nog wat aan zal doen als ik een verzoek indien?

Heb jij die 2 keer dat jij de basisinstellingen uitgevoerd hebt nog moeten afstellen bij de koppelingshevel en of gangensteller dan?
Ik wil binnenkort ook de olie en oliefilter gaan wisselen, kan dat dan mooi combineren met de basisinstellingen. Wissel olie normaal altijd zonder brug thuis :grin: , die Lupo is alleen best wel laag haha.

Wat betreft die Aliexpress VAGCOM en KKL kabel, ik ga hiervoor een oudere laptop met een i5je en 8GB ram kopen voor 6 tientjes. Ga hier dan ook een virtuele machine op laten draaien zodat ik Elsawin 6 en ETKA kan draaien op de laptop wanneer ik aan het sleutelen ben. Ga hem tevens gebruiken voor 3D printer software etc.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

pinkpanter schreef: 12 nov 2020, 11:03 Vooral bij auto,s met een hoge kilometer stand kan het best zijn dat er iets versleten is en dan kun je de melding RTFM krijgen .

Dus even snel op de brug de instellingen doen gaat niet altijd op !!!!
RTFM staat voor Read The Fucking Manual neem ik aan lolll ? Heb straks Elsawin 6 op een laptop erbij dus dan zou ik het wel moeten kunnen oplossen, onderdelen genoeg momenteel ook van mijn donor lupo.

Zonder brug de instellingen doen is dus niet grappig omdat je het makkelijkste vanaf onderaf kunt bijstellen mocht er wat gebeuren begrijp ik dus van jullie?
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen Dries en de Taftgrüne Lupo

Bericht door Driez »

Nietsnut schreef: 12 nov 2020, 11:42 Expertise zit hem niet in het kunnen uitvoeren van de happy flow maar het kunnen oplossen van problemen... Zoals Pinky al zegt.
Lastig als het je daily is, anders zou ik me er geen druk om maken. Met tijd is alles op te lossen. Kan altijd nog een dagje met de motor, als is dat in deze tijd van het jaar niet altijd zo lekker rijden.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”