JuJo - Lupin

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
JuJo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 okt 2020, 17:46
Echte naam: Judith&Johan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2003
Kilometerstand: km
Transmissie: Automaat
Kleur: Geel - LD1B
Brandstof: Normale diesel

Re: JuJo - Lupin

Bericht door JuJo »

Laatst heb ik een licht aanlopende achterrem wat bijgewerkt en de bandjes naar 3.5 bar gebracht, nu was het verbruik de laatste tank alweer gedaald naar 1:30 gemiddeld. Dat valt dus mee, maar was wel met extra aandacht op economisch rijden.
Ik vermoed dat met het plan van draaiend in-line de injectoren reinigen, het verbruik nog wel wat verder zal dalen. Ik verdenk de injectoren omdat het blok ietsje schudt tijdens stationair draaien.
Binnenkort ook waarschijnlijk de voorremmerij en alle filters vervangen+bakolie. En dan hopelijk een tijd onbezorgd vroemen.

Groet,
Johan
Gebruikersavatar
pinkpanter
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Berichten: 923
Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
Echte naam: mario
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 270.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: JuJo - Lupin

Bericht door pinkpanter »

Als je 1 op 30 kunt halen is dat heel goed hoor .

Ik verwacht niet dat het reinigen van de verstuivers een merkbaar verschil maken in het verbruik.

Dat de motor onregelmatig stationair draait kan ook andere oorzaken hebben zoals ongelijke klepspeling , ongelijke compressie , onjuiste timing inspuiting, Enz.

Normaal zou je de verstuivers kunnen laten testen om er zeker van te zijn dat ze goed zijn .

Echter het vervangen van de verstuivers is best een aardig klusje er zijn setjes met O ringen en brandplaatjes te koop .

Soms komt het wel eens voor dat de O ringen van de verstuivers lekken met als gevolg dat en diesel bij de motor olie kan komen .

Vaak is dat te zien aan een iets te hoog olie pijl.

Als de motor verder goed loopt zou ik me er niet te druk over maken .

Ook komt het wel eens voor dat de rechter motor steun slecht is dat merk je als de motor stationair nog al door dreunt in het interieur .

Die steun is nog wel nieuw te koop maar naar mijn idee erg duur.

PS

Wat ik vergeten ben en wat ook voorkomt is dat de kabel die de verstuivers stuurt ook nog wel eens problemen geeft maar dat merk je heel snel en dan kan het zijn dat de motor even op 2 cilinders loopt .

Die kabel zit in de cilinder kop en komt aan de zijkant uit daar zit een grote ronde stekker op .
Wat niet kapot is moet je niet repareren :doh:
Gebruikersavatar
JuJo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 okt 2020, 17:46
Echte naam: Judith&Johan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2003
Kilometerstand: km
Transmissie: Automaat
Kleur: Geel - LD1B
Brandstof: Normale diesel

Re: JuJo - Lupin

Bericht door JuJo »

Judith heeft een kekke mattenset laten maken!

Afbeelding

Trouwens, hebben jullie ook een brief gekregen van de belastingdienst over een toeslag voor vervuilende fijnstofauto's? 9 euro per maand extra....


groet,
Johan
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: JuJo - Lupin

Bericht door Nietsnut »

Mooi fris matje :)
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Driez
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
Echte naam: Dries
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Taftgroen - LA6N
Brandstof: Normale diesel

Re: JuJo - Lupin

Bericht door Driez »

Leuke mat Lupin!

Helaas de brief ook ontvangen kort nadat ik de auto had gekocht, was er al wel van op de hoogte dat die toeslag zou komen.
3L Calimero
3L Makker
3L Makker
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 feb 2014, 15:23
Echte naam: fritz kok
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 17 apr 2004
Kilometerstand: 98000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Kleur: Audi exclusive Lackierung

Re: JuJo - Lupin

Bericht door 3L Calimero »

Ik had toen ik Calimero pas had , bij Jos Dieverburg gebracht op aanraden van de destijds voorzitter van 3L club ,en die heeft een onderhoudsbeurt gegeven, inclusief het vervangen van de Kabelboom van de verstuivers , en probleem was helemaal opgelost..
Wat ziet Lupin (Calimero) er nog zo mooi uit...geen deuken, krassen etc...mijn complimenten hoor...

Fine feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar 2021 hopelijk zonder Corona .... :cool:
Gebruikersavatar
JuJo
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 okt 2020, 17:46
Echte naam: Judith&Johan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2003
Kilometerstand: km
Transmissie: Automaat
Kleur: Geel - LD1B
Brandstof: Normale diesel

Re: JuJo - Lupin

Bericht door JuJo »

Zo, inmiddels zijn we weer wat verder. Er is in de tussentijd weer een hoop gebeurd.

Ik heb alle belangrijke vloeistoffen inmiddels vervangen. En wat was de versnellingsbakolie een ellende....
De auto netjes achterover gekrikt, maar de tapplug was niet los te beuken. Die is echt door Gulliver vastgezet. Al een bout met sleutelmaat 17 en twee contramoeren erop gebruikt, maar die moeren gaven elke keer mee. Al een keer laten gaan maar nu ik weer thuis was (ik werk op zee) nogmaals proberen.
Uiteindelijk heb ik de moeren helemaal klemgezet op de bout door met een centerpunt deuken in het draad te slaan tegen losdraaien (zelfs dit kwam los) en uiteindelijk met boren en een dikke spijker een spiebaan gemaakt. Uiteindelijk heeft dit, met wat heen en weer gekraak, de plug met een ferme knal, los laten komen. pffff....niet opgeven.....Dus nu 3L schone olie in de bak.
Overigens hebben we ook een verbeterde koppelingscilinder laten inbouwen bij EJR, waardoor Lupin ook weer in de N start. Aardige kerels bij EJR.

De bodemplaat mistte alle clips behalve eentje (ze hing in het begin met tiewraps vast) en nu heb ik bij VW OEM clips gehaald. De hoofdmonteur hier is nog een oude bekende van me en gaf me nog wat gratis mee uit de kast om het helemaal compleet te krijgen. Alle clips heb ik nu voor de zekerheid nog aan de bodemplaat geborgd met kleine tiewraps. Het zit nu weer mooi vast.

Verder heb ik lopen rommelen met de verwarming van de bestuurdersstoel. Na de bekleding los te hebben gehaald kwam ik tot de nare observatie dat de mat voor het zitvlak compleet verdwenen is....niet gek dat er een losse stekker onder de stoel zat. Dus nu maar kijken of we een OEM mat daarvoor kunnen vinden.

Ook lekt(e) waarschijnlijk de deur aan de bijrijderskant. De hele mat en vloer achter de bijrijder waren zeiknat. Dus alles eruit gehaald en gedroogd. Daarbij ook onder de vloer gekeken en de pluggen daar lekten niet. Wel vonden we nog glasbrokken dus ik denk dat er in het verleden een zijraampje is vervangen. Dat gelijk maar even verder schoongemaakt. De deur heb ik iets bijgebogen en we hebben alle rubbers nagelopen en ingevet. Nu maar zien of dat helpt, anders denk ik erover om een extra rubber op de deurrand te plakken.

Passen de stoelverwarmingsmatten van de normale lupo en golf trouwens in de 3l lupo of zijn die matten uniek?


Groet,
Johan
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: JuJo - Lupin

Bericht door Johan »

Je heb flink te klussen gehad zie ik.
M.b.t. je laatste vraag over de stoelverwarming.
Matten werken bij elke auto op 12 volt en maakt de polariteit feitelijk niets uit.
Dus de enige factor is of ze inderdaad passen op de stoel.
En tja alle stoelen zijn weliswaar net iets anders, maar de matjes kun je er altijd wel infrommelen.

Ik voorzie geen problemen
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”