Laatst heb ik een licht aanlopende achterrem wat bijgewerkt en de bandjes naar 3.5 bar gebracht, nu was het verbruik de laatste tank alweer gedaald naar 1:30 gemiddeld. Dat valt dus mee, maar was wel met extra aandacht op economisch rijden.
Ik vermoed dat met het plan van draaiend in-line de injectoren reinigen, het verbruik nog wel wat verder zal dalen. Ik verdenk de injectoren omdat het blok ietsje schudt tijdens stationair draaien.
Binnenkort ook waarschijnlijk de voorremmerij en alle filters vervangen+bakolie. En dan hopelijk een tijd onbezorgd vroemen.
Groet,
Johan
JuJo - Lupin
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: JuJo - Lupin
Als je 1 op 30 kunt halen is dat heel goed hoor .
Ik verwacht niet dat het reinigen van de verstuivers een merkbaar verschil maken in het verbruik.
Dat de motor onregelmatig stationair draait kan ook andere oorzaken hebben zoals ongelijke klepspeling , ongelijke compressie , onjuiste timing inspuiting, Enz.
Normaal zou je de verstuivers kunnen laten testen om er zeker van te zijn dat ze goed zijn .
Echter het vervangen van de verstuivers is best een aardig klusje er zijn setjes met O ringen en brandplaatjes te koop .
Soms komt het wel eens voor dat de O ringen van de verstuivers lekken met als gevolg dat en diesel bij de motor olie kan komen .
Vaak is dat te zien aan een iets te hoog olie pijl.
Als de motor verder goed loopt zou ik me er niet te druk over maken .
Ook komt het wel eens voor dat de rechter motor steun slecht is dat merk je als de motor stationair nog al door dreunt in het interieur .
Die steun is nog wel nieuw te koop maar naar mijn idee erg duur.
PS
Wat ik vergeten ben en wat ook voorkomt is dat de kabel die de verstuivers stuurt ook nog wel eens problemen geeft maar dat merk je heel snel en dan kan het zijn dat de motor even op 2 cilinders loopt .
Die kabel zit in de cilinder kop en komt aan de zijkant uit daar zit een grote ronde stekker op .
Ik verwacht niet dat het reinigen van de verstuivers een merkbaar verschil maken in het verbruik.
Dat de motor onregelmatig stationair draait kan ook andere oorzaken hebben zoals ongelijke klepspeling , ongelijke compressie , onjuiste timing inspuiting, Enz.
Normaal zou je de verstuivers kunnen laten testen om er zeker van te zijn dat ze goed zijn .
Echter het vervangen van de verstuivers is best een aardig klusje er zijn setjes met O ringen en brandplaatjes te koop .
Soms komt het wel eens voor dat de O ringen van de verstuivers lekken met als gevolg dat en diesel bij de motor olie kan komen .
Vaak is dat te zien aan een iets te hoog olie pijl.
Als de motor verder goed loopt zou ik me er niet te druk over maken .
Ook komt het wel eens voor dat de rechter motor steun slecht is dat merk je als de motor stationair nog al door dreunt in het interieur .
Die steun is nog wel nieuw te koop maar naar mijn idee erg duur.
PS
Wat ik vergeten ben en wat ook voorkomt is dat de kabel die de verstuivers stuurt ook nog wel eens problemen geeft maar dat merk je heel snel en dan kan het zijn dat de motor even op 2 cilinders loopt .
Die kabel zit in de cilinder kop en komt aan de zijkant uit daar zit een grote ronde stekker op .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- JuJo
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 okt 2020, 17:46
- Echte naam: Judith&Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2003
- Kilometerstand: km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Geel - LD1B
- Brandstof: Normale diesel
Re: JuJo - Lupin
Judith heeft een kekke mattenset laten maken!
Trouwens, hebben jullie ook een brief gekregen van de belastingdienst over een toeslag voor vervuilende fijnstofauto's? 9 euro per maand extra....
groet,
Johan
Trouwens, hebben jullie ook een brief gekregen van de belastingdienst over een toeslag voor vervuilende fijnstofauto's? 9 euro per maand extra....
groet,
Johan
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: JuJo - Lupin
Mooi fris matje
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Driez
- Nieuwe vriend
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 25 okt 2020, 20:17
- Echte naam: Dries
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 235.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Brandstof: Normale diesel
Re: JuJo - Lupin
Leuke mat Lupin!
Helaas de brief ook ontvangen kort nadat ik de auto had gekocht, was er al wel van op de hoogte dat die toeslag zou komen.
Helaas de brief ook ontvangen kort nadat ik de auto had gekocht, was er al wel van op de hoogte dat die toeslag zou komen.
-
- 3L Makker
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 16 feb 2014, 15:23
- Echte naam: fritz kok
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 17 apr 2004
- Kilometerstand: 98000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Zwart - L041
- Kleur: Audi exclusive Lackierung
Re: JuJo - Lupin
Ik had toen ik Calimero pas had , bij Jos Dieverburg gebracht op aanraden van de destijds voorzitter van 3L club ,en die heeft een onderhoudsbeurt gegeven, inclusief het vervangen van de Kabelboom van de verstuivers , en probleem was helemaal opgelost..
Wat ziet Lupin (Calimero) er nog zo mooi uit...geen deuken, krassen etc...mijn complimenten hoor...
Fine feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar 2021 hopelijk zonder Corona ....
Wat ziet Lupin (Calimero) er nog zo mooi uit...geen deuken, krassen etc...mijn complimenten hoor...
Fine feestdagen en een gelukkig Nieuwjaar 2021 hopelijk zonder Corona ....
- JuJo
- Nieuwe vriend
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 22 okt 2020, 17:46
- Echte naam: Judith&Johan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-2003
- Kilometerstand: km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Geel - LD1B
- Brandstof: Normale diesel
Re: JuJo - Lupin
Zo, inmiddels zijn we weer wat verder. Er is in de tussentijd weer een hoop gebeurd.
Ik heb alle belangrijke vloeistoffen inmiddels vervangen. En wat was de versnellingsbakolie een ellende....
De auto netjes achterover gekrikt, maar de tapplug was niet los te beuken. Die is echt door Gulliver vastgezet. Al een bout met sleutelmaat 17 en twee contramoeren erop gebruikt, maar die moeren gaven elke keer mee. Al een keer laten gaan maar nu ik weer thuis was (ik werk op zee) nogmaals proberen.
Uiteindelijk heb ik de moeren helemaal klemgezet op de bout door met een centerpunt deuken in het draad te slaan tegen losdraaien (zelfs dit kwam los) en uiteindelijk met boren en een dikke spijker een spiebaan gemaakt. Uiteindelijk heeft dit, met wat heen en weer gekraak, de plug met een ferme knal, los laten komen. pffff....niet opgeven.....Dus nu 3L schone olie in de bak.
Overigens hebben we ook een verbeterde koppelingscilinder laten inbouwen bij EJR, waardoor Lupin ook weer in de N start. Aardige kerels bij EJR.
De bodemplaat mistte alle clips behalve eentje (ze hing in het begin met tiewraps vast) en nu heb ik bij VW OEM clips gehaald. De hoofdmonteur hier is nog een oude bekende van me en gaf me nog wat gratis mee uit de kast om het helemaal compleet te krijgen. Alle clips heb ik nu voor de zekerheid nog aan de bodemplaat geborgd met kleine tiewraps. Het zit nu weer mooi vast.
Verder heb ik lopen rommelen met de verwarming van de bestuurdersstoel. Na de bekleding los te hebben gehaald kwam ik tot de nare observatie dat de mat voor het zitvlak compleet verdwenen is....niet gek dat er een losse stekker onder de stoel zat. Dus nu maar kijken of we een OEM mat daarvoor kunnen vinden.
Ook lekt(e) waarschijnlijk de deur aan de bijrijderskant. De hele mat en vloer achter de bijrijder waren zeiknat. Dus alles eruit gehaald en gedroogd. Daarbij ook onder de vloer gekeken en de pluggen daar lekten niet. Wel vonden we nog glasbrokken dus ik denk dat er in het verleden een zijraampje is vervangen. Dat gelijk maar even verder schoongemaakt. De deur heb ik iets bijgebogen en we hebben alle rubbers nagelopen en ingevet. Nu maar zien of dat helpt, anders denk ik erover om een extra rubber op de deurrand te plakken.
Passen de stoelverwarmingsmatten van de normale lupo en golf trouwens in de 3l lupo of zijn die matten uniek?
Groet,
Johan
Ik heb alle belangrijke vloeistoffen inmiddels vervangen. En wat was de versnellingsbakolie een ellende....
De auto netjes achterover gekrikt, maar de tapplug was niet los te beuken. Die is echt door Gulliver vastgezet. Al een bout met sleutelmaat 17 en twee contramoeren erop gebruikt, maar die moeren gaven elke keer mee. Al een keer laten gaan maar nu ik weer thuis was (ik werk op zee) nogmaals proberen.
Uiteindelijk heb ik de moeren helemaal klemgezet op de bout door met een centerpunt deuken in het draad te slaan tegen losdraaien (zelfs dit kwam los) en uiteindelijk met boren en een dikke spijker een spiebaan gemaakt. Uiteindelijk heeft dit, met wat heen en weer gekraak, de plug met een ferme knal, los laten komen. pffff....niet opgeven.....Dus nu 3L schone olie in de bak.
Overigens hebben we ook een verbeterde koppelingscilinder laten inbouwen bij EJR, waardoor Lupin ook weer in de N start. Aardige kerels bij EJR.
De bodemplaat mistte alle clips behalve eentje (ze hing in het begin met tiewraps vast) en nu heb ik bij VW OEM clips gehaald. De hoofdmonteur hier is nog een oude bekende van me en gaf me nog wat gratis mee uit de kast om het helemaal compleet te krijgen. Alle clips heb ik nu voor de zekerheid nog aan de bodemplaat geborgd met kleine tiewraps. Het zit nu weer mooi vast.
Verder heb ik lopen rommelen met de verwarming van de bestuurdersstoel. Na de bekleding los te hebben gehaald kwam ik tot de nare observatie dat de mat voor het zitvlak compleet verdwenen is....niet gek dat er een losse stekker onder de stoel zat. Dus nu maar kijken of we een OEM mat daarvoor kunnen vinden.
Ook lekt(e) waarschijnlijk de deur aan de bijrijderskant. De hele mat en vloer achter de bijrijder waren zeiknat. Dus alles eruit gehaald en gedroogd. Daarbij ook onder de vloer gekeken en de pluggen daar lekten niet. Wel vonden we nog glasbrokken dus ik denk dat er in het verleden een zijraampje is vervangen. Dat gelijk maar even verder schoongemaakt. De deur heb ik iets bijgebogen en we hebben alle rubbers nagelopen en ingevet. Nu maar zien of dat helpt, anders denk ik erover om een extra rubber op de deurrand te plakken.
Passen de stoelverwarmingsmatten van de normale lupo en golf trouwens in de 3l lupo of zijn die matten uniek?
Groet,
Johan
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: JuJo - Lupin
Je heb flink te klussen gehad zie ik.
M.b.t. je laatste vraag over de stoelverwarming.
Matten werken bij elke auto op 12 volt en maakt de polariteit feitelijk niets uit.
Dus de enige factor is of ze inderdaad passen op de stoel.
En tja alle stoelen zijn weliswaar net iets anders, maar de matjes kun je er altijd wel infrommelen.
Ik voorzie geen problemen
M.b.t. je laatste vraag over de stoelverwarming.
Matten werken bij elke auto op 12 volt en maakt de polariteit feitelijk niets uit.
Dus de enige factor is of ze inderdaad passen op de stoel.
En tja alle stoelen zijn weliswaar net iets anders, maar de matjes kun je er altijd wel infrommelen.
Ik voorzie geen problemen