LupoGrunn
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:10
- Echte naam: Albert van Balen
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 325.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Brandstof: Premium diesel
LupoGrunn
Hallo,
Ik ben Albert en kom uit Groningen. Ben een 1ste autotechnicus en hou dus erg van sleutelen. Afgelopen september mijn eerste 3l taft groen gekocht voor een prikkie met schakelproblemen. Mijn insteek voor de auto was om hem direct om te bouwen naar handgeschakeld en zo het geschiede. Genoeg werk aan de auto, maar dat zijn dingen die gaande weg wel gebeuren.
Tot dusver deze dingen aan de auto gedaan:
Dashboardkastje met verlichting geplaatst (Golf 2)
Middenconsole van een handgeschakelde Lupo
Bekerhouder
Tellerkap van een Arosa
Cruisecontrolehendel en MFA hendel van een 6k2 geplaatst (nog niet aangesloten)
Wat ik al wel gekocht heb maar nog niet gemonteerd:
Elektrische spiegels
GTI spoiler
Klapramen
Verder nog veel plannen voor de toekomst!
Foto bij aankoop
Info over de ombouw:
Toen ik begon met de ombouw van de auto ben ik opzoek gegaan naar de geschikte onderdelen. Allereerst kwam ik een pedalenblok tegen van een Lupo GTI voor een zacht prijsje. Deze heb ik expres direct gekocht vanwege de hydraulische koppelingscilinder. Deze zit dus aangesloten op de koppelingsnemercilinder op de bak van het originele systeem net als bij een ombouw van een A2. Super lichte koppeling dus!
Daarna heb ik een schakelpook van een 6n2 gebruikt en kwam toen aan bij het maken van een weerstandslager. Toevallig kwam ik op Marktplaats een 3l uit 2002 voor onderdelen tegen waar ik graag onderdelen van wou hebben. Na een paar berichten te hebben verstuurd met de oude eigenaar kwam aan het licht dat deze Lupo al handgeschakeld was. Auto heb ik gekocht voor €150,- . Van deze auto heb ik dus het weerstandlager, omschakelmechaniek en computer gebruikt. Leuk detail, kenteken van deze auto is 83-LLR-6
Ik ben Albert en kom uit Groningen. Ben een 1ste autotechnicus en hou dus erg van sleutelen. Afgelopen september mijn eerste 3l taft groen gekocht voor een prikkie met schakelproblemen. Mijn insteek voor de auto was om hem direct om te bouwen naar handgeschakeld en zo het geschiede. Genoeg werk aan de auto, maar dat zijn dingen die gaande weg wel gebeuren.
Tot dusver deze dingen aan de auto gedaan:
Dashboardkastje met verlichting geplaatst (Golf 2)
Middenconsole van een handgeschakelde Lupo
Bekerhouder
Tellerkap van een Arosa
Cruisecontrolehendel en MFA hendel van een 6k2 geplaatst (nog niet aangesloten)
Wat ik al wel gekocht heb maar nog niet gemonteerd:
Elektrische spiegels
GTI spoiler
Klapramen
Verder nog veel plannen voor de toekomst!
Foto bij aankoop
Info over de ombouw:
Toen ik begon met de ombouw van de auto ben ik opzoek gegaan naar de geschikte onderdelen. Allereerst kwam ik een pedalenblok tegen van een Lupo GTI voor een zacht prijsje. Deze heb ik expres direct gekocht vanwege de hydraulische koppelingscilinder. Deze zit dus aangesloten op de koppelingsnemercilinder op de bak van het originele systeem net als bij een ombouw van een A2. Super lichte koppeling dus!
Daarna heb ik een schakelpook van een 6n2 gebruikt en kwam toen aan bij het maken van een weerstandslager. Toevallig kwam ik op Marktplaats een 3l uit 2002 voor onderdelen tegen waar ik graag onderdelen van wou hebben. Na een paar berichten te hebben verstuurd met de oude eigenaar kwam aan het licht dat deze Lupo al handgeschakeld was. Auto heb ik gekocht voor €150,- . Van deze auto heb ik dus het weerstandlager, omschakelmechaniek en computer gebruikt. Leuk detail, kenteken van deze auto is 83-LLR-6
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: LupoGrunn
Welkom
Wat een werk heb je al gedaan en ga je nog doen!
Werken aan een Lupo 3L is altijd net even anders dan elke gewone auto.
Jammer dat ze al behoorlijke bejaard aan het raken zijn, want als je je tien jaar geleden was gaan specialiseren in de 3L had je veel succes kunnen maken als specialist.
Vrijwel alle VW garages (zo kregen wij telkens te horen van de leden) hebben geen kaas gegeten van de 3L.
Succes met alles en hou ons op de hoogte
Wat een werk heb je al gedaan en ga je nog doen!
Werken aan een Lupo 3L is altijd net even anders dan elke gewone auto.
Jammer dat ze al behoorlijke bejaard aan het raken zijn, want als je je tien jaar geleden was gaan specialiseren in de 3L had je veel succes kunnen maken als specialist.
Vrijwel alle VW garages (zo kregen wij telkens te horen van de leden) hebben geen kaas gegeten van de 3L.
Succes met alles en hou ons op de hoogte
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 14 dec 2019, 11:18
- Echte naam: Robert-jan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 207.000
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Premium diesel
Re: LupoGrunn
Past golf 2 dashboard kastje ook?
Dacht alleen met enige aanpassing lupo dashboard kastje kon inbouwen of van lupo gti
Dacht alleen met enige aanpassing lupo dashboard kastje kon inbouwen of van lupo gti
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:10
- Echte naam: Albert van Balen
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 325.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Brandstof: Premium diesel
Re: LupoGrunn
@ Johan
Qua schakelrobot is de 3L niet de enige auto met dit systeem. Wel is dit iets waar je je over in moet lezen en ervaring mee moet krijgen. Alleen vanwege de hoge kosten voor nieuwe onderdelen en de storing gevoeligheid van het systeem heb ik ervoor gekozen gelijk over te gaan op ombouw. Ik heb dus niet echt ervaring met het rijden in een originele 3l, afgezien van auto’s van klanten, maar dat zijn alleen maar proefritjes geweest.
Wat betreft het bejaard worden, ik heb jaren Golf/Jetta 2 gereden, dus ik ben wat oudere auto’s gewend. Dit is voor mij een nieuwe auto
@ Robert-jan
De verlichting is van een Golf 2. In het dashboardkastje zit een rechthoekig vlakje die je eruit kunt snijden voor een lampje. Heb gezocht naar een origineel lampje, maar daarom ik geen info over vinden, dus ik heb 1 van een Golf 2 gebruikt.
Qua schakelrobot is de 3L niet de enige auto met dit systeem. Wel is dit iets waar je je over in moet lezen en ervaring mee moet krijgen. Alleen vanwege de hoge kosten voor nieuwe onderdelen en de storing gevoeligheid van het systeem heb ik ervoor gekozen gelijk over te gaan op ombouw. Ik heb dus niet echt ervaring met het rijden in een originele 3l, afgezien van auto’s van klanten, maar dat zijn alleen maar proefritjes geweest.
Wat betreft het bejaard worden, ik heb jaren Golf/Jetta 2 gereden, dus ik ben wat oudere auto’s gewend. Dit is voor mij een nieuwe auto
@ Robert-jan
De verlichting is van een Golf 2. In het dashboardkastje zit een rechthoekig vlakje die je eruit kunt snijden voor een lampje. Heb gezocht naar een origineel lampje, maar daarom ik geen info over vinden, dus ik heb 1 van een Golf 2 gebruikt.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: LupoGrunn
Dat andere merken auto's ook zo'n soort systeem hebben, ben ik mee bekend.
Ik heb overigens zelf een Opel Corsa met Easytronic gehad en een Mitsubishi Colt met All-shift.
Deze systemen lijken wel op de Lupo en A2 met schakelen, maar het systeem werkt wel anders.
De Corsa was overigens een flutbak en net als de Colt schakelen die bakken pas wanneer je redelijk hoog in de toeren zit.
Neem nou een DSG. Die schakelen, bij rustig rijden, al net boven de 1500 toeren naar de volgende versnelling.
Dat noem ik nou pas fijn rijden.
Maar dat is weer persoonlijk. Ik hou er wel van.
Ik heb overigens zelf een Opel Corsa met Easytronic gehad en een Mitsubishi Colt met All-shift.
Deze systemen lijken wel op de Lupo en A2 met schakelen, maar het systeem werkt wel anders.
De Corsa was overigens een flutbak en net als de Colt schakelen die bakken pas wanneer je redelijk hoog in de toeren zit.
Neem nou een DSG. Die schakelen, bij rustig rijden, al net boven de 1500 toeren naar de volgende versnelling.
Dat noem ik nou pas fijn rijden.
Maar dat is weer persoonlijk. Ik hou er wel van.
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:10
- Echte naam: Albert van Balen
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 325.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Brandstof: Premium diesel
Re: LupoGrunn
DSG vind ik ook een heel mooi systeem, alleen duur en complex. Nou ben ik zelf geen fan van vroeg opschakelen. Het is weliswaar zuiniger, maar zorgt ook voor meer slijtage van de motor en versnellingsbak. Maar om van het automaat gebeuren gelijk maar af te stappen; ik schakel graag zelf. Vind een automaat in sommige situaties zelfs gevaarlijk.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: LupoGrunn
Aha,
Ik ben een echte automaatfan.
Ik ben dan ook erg benieuwd in welke situatie de automaat gevaarlijk is....
Ik ben een echte automaatfan.
Ik ben dan ook erg benieuwd in welke situatie de automaat gevaarlijk is....
-
- Nieuwe vriend
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 20 dec 2019, 12:10
- Echte naam: Albert van Balen
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 325.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Brandstof: Premium diesel
Re: LupoGrunn
In mijn beleving reageert in situaties waarbij je net even extra kracht nodig hebt, bij bv inhalen of ergens tussendoor komen, de versnellingsbak te laat. Hij schakelt juist op of blijft in dezelfde versnelling terwijl je juist een versnelling terug wilt. Misschien komt dat omdat ik geen automaat gewend ben, maar zulke situaties vind ik irritaties geven aan andere weggebruikers en aan mijzelf.
Update
Gisteren de C-stijl kapjes van de klapramen zwart gemaakt. Dit doormiddel van textiefverf medium en acrylverf. Na een droogtijd van 24 uur met een hitte pistool fixeren en klaar.
Update
Gisteren de C-stijl kapjes van de klapramen zwart gemaakt. Dit doormiddel van textiefverf medium en acrylverf. Na een droogtijd van 24 uur met een hitte pistool fixeren en klaar.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: LupoGrunn
Welkom Albert,
handig dat je een handgeschakelde donor kon kopen, dat scheelt weer een hoop onderdelen zoeken. Wat je mening ober de automaat betreft; voor zakelijk verkeer rij ik liefst automaat en mijn Passat is ook zo geprogrammerd dat hij in de versnelling blijft en niet terugschakelt want er is koppel zat. Onze andere zakelijke auto is een elektrische auto en die heeft slechts 1 versnelling en dat rijdt echt heerlijk!
handig dat je een handgeschakelde donor kon kopen, dat scheelt weer een hoop onderdelen zoeken. Wat je mening ober de automaat betreft; voor zakelijk verkeer rij ik liefst automaat en mijn Passat is ook zo geprogrammerd dat hij in de versnelling blijft en niet terugschakelt want er is koppel zat. Onze andere zakelijke auto is een elektrische auto en die heeft slechts 1 versnelling en dat rijdt echt heerlijk!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
- Echte naam: sjoerd
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 24 sep 1999
- Kilometerstand: 493.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Enkhuizen
Re: LupoGrunn
DE 3L schakelt af en toe wat laat. Ik rijd (normaal) erg veel kilometers en ben inmiddels handig in anticiperen, bijvoorbeeld halverwege een rotonde al op het gas zodat de bak terugschakelt en ik met vermogen de rotonde uitrijdt
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: LupoGrunn
Ik mag aannemen dat je de gebruikelijke checks al wel hebt gedaan.