Nieuwe 3L vrienden Forummer

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Hallo allemaal. Zojuist thuis gekomen met mijn Lupo 3L vanmorgen gekocht via Marktplaats.
Al lang geen VW meer gereden, de laatste was een Transporter 2.5 TDI helaas door de toen veranderende wegenbelasting verkocht.
Nu dus een 3L uit 2000 import Duitsland en omgebouwd naar handbak.
De 3L stond letterlijk voor de “slacht” op Marktplaats APK afkeur op een gebroken linker achterveer. Remleiding te ver verroest, en de uitlaat niet gasdicht. Zonde om te slopen, dit ga ik verhelpen en dan weer een Apk erop.
Verder wat blanke lak van het dak en de stijlen, diverse kleine parkeer deukjes, het druklager koud heel licht even hoorbaar verder wat deinen in de bocht. Ook dit is te verhelpen, de auto loopt heerlijk, staat goed op de originele velgen met goede banden, distributie is vorig jaar vervangen, interieur netjes.
De vorige eigenaar nam met moeite afscheid, hij had er een jaar met enorm veel plezier in gereden vooral veel lange afstanden.
Alleen de kosten om de boven genoemde problemen te verhelpen werden hem te gortig, euro 1100 :shock:
Het vrienden forum trekt mijn aandacht vanwege de vele informatie, en vooral door de manier van communiceren met elkaar.
Respect, plezier en als het kan goed advies e.d.
Vandaar mijn aanmelding en verhaal wij hopen met veel plezier te rijden in dit wondertje op wielen, zijn of haar tijd ver vooruit.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Nietsnut »

Een goedenavond Onno,

leuk dat je je aanmeldt hier, op dit forum zijn de leden erg bereid elkaar te helpen en als je zelf van goede wil bent zal je vast wat vrienden gaan maken. Het non-3L schakeldeel is makkelijk om aan te werken bij deze auto's, het zijn een soort Lego-doosjes. Onderdelen zijn ook erg betaalbaar dus je gaat er vast uitkomen, wat mij wel verbaasd is dat de uitlaat niet gasdicht is aangezien ze van rvs gemaakt zijn. Oppervlakteroest heb ik gezien in alle jaren maar nog nooit een doorgeroeste uitlaat.

Zet maar veel foto's neer, houden we wel van. Veel plezier in ieder geval met je spaarpotje.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Hallo Melvin,
Bedankt voor het welkom, in de komende weken ga ik de luup op de brug zetten en de boel eerst APK klaar maken. Je begint met een klein lijstje en dan gaat het lijstje na een paar uur groeien. Vanmiddag een sleutel bij laten maken. Ik had één sleutel bij de auto gekregen wel inclusief de plastic sleutel met nummerlabel. De sleutel prof heeft een sleutel geslepen de oude loopt wat taps toe vanwege slijtage. hij heeft de plastic sleutel als model gebruikt. Inclusief een “chipje” in de sleutel was ik weer klaar. Voelt niet fijn om één sleutel te hebben die ook nog De nieuwe heeft wel het model alleen geen VW erin.
Snickers
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 dec 2016, 19:55
Echte naam: Nick Schuchart
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 286.521 km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Snickers »

Welkom Onno! :clap:

Ik ben hier zelf ook nog aan de groene kant! Hopelijk is het lijstje met werkzaamheden nog te overzien! :razz:
Succes en have fun met de lupo! :mrgreen:

En foto's van je voortgang en de lupo zijn altijd leuk natuurlijk!
:banana-gotpics:
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Hoi Nick,
Bedankt, jij bent opzoek dat is altijd leuk, informatie verzamelen zoeken op het net enz.
En dan kom je op dit Vriendenforum uit mooi toch.
Ik ga deze week wat foto’s maken en ze plaatsen, vandaag de Luup gewassen en van binnen met de stofzuiger en een stofborstel er door heen.
Bekleding uitgeklopt en de ruiten gereinigd.
Het boodschappen/verlanglijstje is al langer aan het worden.
Snickers
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 dec 2016, 19:55
Echte naam: Nick Schuchart
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 286.521 km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Snickers »

Oeps, ik had mijn profiel nog niet aangepast! :oops:

Ondertussen niet meer zoekende :razz: , Trotse eigenaar van een Moon zilvere lupo van 2002!

Benieuwd naar je foto's! :banana-dance:
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Top, deze week meer als je niet kunt slapen is Youtube ook een vriend helaas blijft de wekker om 6.00 u aflopen :???:
Gebruikersavatar
BYM
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1564
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 300067km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zaanstad

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door BYM »

Welkom welkom hier en veel veilige km's achter het :auto-swerve: :)
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......

Mijn rekord: Afbeelding
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Dank je :grin:
Vanavond de afgekeurde achterveer uitvoerig bekeken, ledlamp erop gezet veer zover mogelijk uit laten zakken. Géén roest en ook geen breuk te vinden.
Dit was een APK afkeurpunt!
Verder de ruitenwissers bekeken geen scheurtjes enz wissen prima geen strepen.
Ook een APK afkeurpunt.
De remleiding heeft inderdaad wat roest, na schuren niet echt pitting in de leiding, twijfel?
Deze week verder zoeken en ik vraag mij af waarop een garage een bedrag van e1100 inschat :eek:
En volgens de OVI RDW heeft de Luup 10 eigenaren (incl mijzelf) gehad sinds import.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Nietsnut »

Garage die inschatte dat de vorige eigenaar een persoon was die zich zou laten tillen?

Gewoon de punten repareren, remleidingen schoonmaken, oxidatie er af, zwart maken en naar een APK station die alleen maar keurt.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Hoi Melvin, dat doe ik en dan het verlanglijstje; grote beurt, motorplaat, schokdempers en veren. Klein spul dus een sloop zoeken regio Emmen/Hoogeveen.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door foppe »

Welkom Onno,

Mooi voor jou dat de apk afkeurpunten meevallen. Nu heb je een mooie zuinige handbak en nog lekker voordelig ook als ik tussen de regels door goed lees.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Riggard »

Die veer heb ik ook gehad. Wat het bij mij was, was dat de veer onderin in de schotel was afgebroken, heel klein stukje (denk 5 a 10 cm) dus het was mij zelf niet eens opgevallen. De keurmeester vond het wel en liet mij ook het afgebroken stukje zien, dat lag nog net los in de schotel.

Gelukkig is het vervangen van de achterveren een klusje van 45 minuten zonder veel moeilijkheden.

Zou je dus aanraden dat nog eens goed te checken.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Foppe en Riggard dank voor het welkom.
Vandaag de Luup bij mijn maatje op de brug gehad, Inderdaad Riggard je hebt gelijk de linkerachterveer is gebroken net op het uiteinde in de schotel ik schat één cm.
De roest op de remleiding is een stukje van 2 cm geen pitting dus netjes geschuurd en in de lak gezet.
De motor is droog nergens een oliespoor te bekennen, ongelofelijk.
Aangezien er een handbak ingebouwd is is er aan de uitlaatbocht wat gelast net voor het flex gedeelte niet mooi wel gasdicht.
Jammer dat men in het verleden de krik niet goed onder de dorpels heeft geplaatst hierdoor is de onderste rand ingedeukt, dit heb ik recht gebogen en geklopt nu nog in de lak en bescherming zetten..
Helaas is hierdoor een gat in de linker dorpel achter vlak onder dat kunststof flapje ontstaan.
Deze week uitslijpen en er een plaatje lassen, einde van de volgende week APK EROP.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Nietsnut »

Klinkt goed, zo heb je voor weinig de APK er weer op. Een achterveer vervangen is heel makkelijk en is zo gedaan, ook liggen er overal gebruikte die je voor een appel en een ei kan kopen. Daarna kan je lekker rijden in het knorretje :)
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Nou en of, knort heerlijk en na de apk steeds een beetje mooier en beter maken.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Update remleidingen schoon en netjes in de grond en aflak, linker achterveer vervangen.
Diverse interieur dingetjes tussendoor vervangen, uitlaat flexdeel lekt niet zit wat knullig i.v.m. De ombouw naar handbak. lekker laten zitten totdat het wel lekt en dan vervangen door een andere voorpijp.
Olie ververst 5w30 longlife met filter, andere filters vervangen, rechter homokimeet hoes is slecht die komt er de volgende week nieuw op.
En dan tevens een mooi plaatjes lassen links achter onder de kokerbalk vanwege het slechte plaatsen van de steunen van een krik of twee kolommer :mad: Wel goed conserveren deze plaatsen een Hollandse kwakkel pekelwinter is niet bevorderlijk.
Verslavend ding hoor een 3L, wegen c.q. houderschapsbelasting binnen gekregen staat voor even meer dan 800 kg geregistreerd, dacht dat de RDW uitgaat van massa rijklaar dat is 100 kg meer.
Toch leuk dat het minder is dan verwacht.
Ik maak ook foto's alleen kijken of het lukt om deze te plaatsen :banana-gotpics:
In de toekomst eens andere schokdempers/veren mag wel iets strakker na 3 ton.
Lord Zanza
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 jan 2017, 22:13
Echte naam: Maurice van der Duim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 292.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Premium diesel

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Lord Zanza »

Kijk nog een Handbakker er bij. Veel plezier en veilige km met de aanwinst :grin:
met vriendelijke groet,
Maurice

Wat een genot zelf schakelen in een 3L :banana-dance:
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

Bedankt, mooie omschrijving "handbakker" :lol:
Mooi weer vandaag en daarom heerlijk op mijn gemak wat zaken aan de binnenkant netjes gemaakt. Deze week weer met de onderkant verder.
Koos Koets
3L Maat
3L Maat
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 sep 2018, 14:54
Echte naam: Onno
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 500000
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Drenthe

Re: Nieuwe 3L vrienden Forummer

Bericht door Koos Koets »

APK gekeurd met steekproef. Het werk viel uiteindelijk mee, echter het vervangen van een gescheurd fusekogelhoesje en de homokineethoes rechts viel niet mee.
De fusekogel was alleen met twee man, hulpmiddelen en gepast geweld los te krijgen, wat zat dat ding mega vast!
Toen de homokineet die eerst niet los wilde, geprobeerd om de aandrijfas te lossen deze wilde niet uit de bak los komen. Daarmee gestopt om de zaak niet te beschadigen.
Uiteindelijk de homokineet er met twee man, hulpmiddelen en gepast geweld af gekregen.
Was ik nu maar niet zo eigenwijs geweest om een harde homokineethoes te kopen, een zachte hoes was met een hoes spreider over de homokineet gegaan dus geen geklooi met het aftikken van de homokineet gehad. Als je alles van te voren weet :???:
Ondertussen was het erg laat geworden en heeft mijn maatje de hoes gemonteerd en de zaak in elkaar gezet.
Morgen de dorpel repareren en dan is het eerste deel af, de dorpel was procentueel geen APK afkeur.
Dus geen lek flexdeel, geen afgekeurde ruitenwisserbladen, geen slecht lichtbeeld koplampen. Wel links achter veer gebroken, remleiding links en rechts coating aangetast daaronder na schuren absoluut geen aangetaste leiding, en rechts een matige homokineethoes die overigens bij mij pas stuk gegaan is, en een fusekogel hoesje wat matig was geen afkeur.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”