Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
-
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:24
- Echte naam: Bart
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 360000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Hoi ik ben nieuw in de 3l wereld heb sids kort een lupo 3l uit 99 helemaal blij mee ben zelf automonteur maar niet thuis in deautomate wereld ben woon achtig in almere fotos volgen nog momenteel werk ik op een binnenvaartschip dus ka wel is zijn dat ik iets laat lees of reageer alvast mijn exuus daarvoor nou zit ik met een probleem met mijn bak ik heb het idee xat xe koppeling gedaan moet worden en dat er iets is met de afstelling van mijn 3e versnelling 1245 en r doen het prima maar de 3e heeft ie moeite mee als hij door schakeld naar zn 3e hoor je een gelujd wat lijkt op dat ie de vertanding niet goed pakt of in die stand blijft staan nou heb ik gelezen dat het je gangsteller kan zijn en dat je dat allemaal kan afstellen nou ben ik er ook achter dat de hydropomp tank niet helemaal vol zit kan dit te maken hebben dat de koppeling slipt in zn 4e en 5e versnelling en dat ie niet in zn 3e wil laatste vraag is de koppelingsplaat het zelfde als die van een hand schakel lijkt mij niet maar zo als ik al zei ben niet thuis in de automaat en al helemaal niet in de 3l maar is het zelf te doen en heb je echt een vag com nodig voor de basis instellingen.
Mvg,
Bart
Mvg,
Bart
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Bartlupo3l schreef:Hoi ik ben nieuw in de 3l wereld heb sids kort een lupo 3l uit 99.
helemaal blij mee ben zelf automonteur maar niet thuis in deautomate wereld.
ik ben woon achtig in almere,fotos volgen nog momenteel werk ik op een binnenvaartschip dus ka wel is zijn dat ik iets laat lees of reageer alvast mijn exuus daarvoor
nou zit ik met een probleem met mijn bak ik heb het idee dat de koppeling gedaan moet worden en dat er iets is met de afstelling van mijn 3e versnelling.
1245 en r doen het prima maar de 3e heeft ie moeite mee, als hij door schakeld naar zn 3e hoor je een gelujd wat lijkt op dat ie de vertanding niet goed pakt of in die stand blijft staan.
nou heb ik gelezen dat het je gangsteller kan zijn en dat je dat allemaal kan afstellen nou ben ik er ook achter dat de hydropomp tank niet helemaal vol zit kan dit te maken hebben dat de koppeling slipt in zn 4e en 5e versnelling en dat ie niet in zn 3e wil
laatste vraag is de koppelingsplaat het zelfde als die van een hand schakel lijkt mij niet maar zo als ik al zei ben niet thuis in de automaat en al helemaal niet in de 3l maar is het zelf te doen en heb je echt een vag com nodig voor de basis instellingen.
Mvg,
Bart
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Het kan zijn dat de schakelvork van de 3de versnelling is verbogen of gebroken en dat hij daarom moeite heeft met het naar de 3de versnelling toe gaanBartlupo3l schreef:
nou zit ik met een probleem met mijn bak ik heb het idee dat de koppeling gedaan moet worden en dat er iets is met de afstelling van mijn 3e versnelling.
1245 en r doen het prima maar de 3e heeft ie moeite mee, als hij door schakeld naar zn 3e hoor je een gelujd wat lijkt op dat ie de vertanding niet goed pakt of in die stand blijft staan.
Bartlupo3l schreef:
nou heb ik gelezen dat het je gangsteller kan zijn en dat je dat allemaal kan afstellen nou ben ik er ook achter dat de hydropomp tank niet helemaal vol zit kan dit te maken hebben dat de koppeling slipt in zn 4e en 5e versnelling en dat ie niet in zn 3e wil
nivo hydropomp mag onder druk niet vol zijn, dus dat klopt en is goed.
slippen is of de afstelling van de koppeling, of de boel is versleten.
specifiek 3l kopen. en je zal echt vcds moeten gebruikenBartlupo3l schreef: laatste vraag is de koppelingsplaat het zelfde als die van een hand schakel lijkt mij niet maar zo als ik al zei ben niet thuis in de automaat en al helemaal niet in de 3l maar is het zelf te doen en heb je echt een vag com nodig voor de basis instellingen.
ik vermoed echter wel dat de bak niet meer in perfecte staat zal zijn.
Hoelang is dit al zo? rij je nog met de auto?
-
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:24
- Echte naam: Bart
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 360000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Nou is de bedoeling dat het zosnelmogelijk gerepareerd wordt want moet er wel elke week van en naar me werk mee maar koppeling durf ik opzich nog wel aan maar volgens mij moet je echt alles los halen je pomp je gangsteller en ja dan maar kijken en geen idee hoelang ik heb de auto.net een week
-
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:24
- Echte naam: Bart
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 360000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Pomp was niet onder druk hoe vol mag die zijn dan onder druk want om te kijken of die genoeg heeft moet je dat bolletje of hoe dat oom heet een tikje los draaien zodat de druk er af gaat tenmi.ste dat is wat mij gezegt is
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
sleutel uit het contact. dan pas de stekker van de pomp halen.Bartlupo3l schreef:Pomp was niet onder druk hoe vol mag die zijn dan onder druk want om te kijken of die genoeg heeft moet je dat bolletje of hoe dat oom heet een tikje los draaien zodat de druk er af gaat tenmi.ste dat is wat mij gezegt is
wanneer je de stekker van de pomp los heb gehaald en de drukbol ook een paar slagen los heb gemaakt.
Dan mag het vaatje helemaal vol zitten .
Daarna de bol weer vast draaien, en de stekker weer op de pomp.
Bij starten moet hij eerst druk opbouwen en dan zakt het nivo weer.
jep alles moet los.
koppelingscilinder
hydropomp
gangsteller
baksteunen
fusekogels.
bak zelf natuurlijk.
misschien een tussen oplossing. als je onder de auto naar de bak kijkt.
Zit er aan de bestuurders kant een zwarte blikken afdekplaat.
Als je besluit deze los te maken, komt alle olie uit de bak.
Kun je deze meteen bekijken of of goud kleurige flake''s (syngromesh gruis)
of een ijzer kleur ( lagers en of tandwielen)
Daarna zou je even kunnen friemelen met de uiteindes van de schakelvorken.
Je ziet dan snel genoeg of de schakelvork te veel naar buiten komt.
Let wel1. je moet dan ook de bak weer vullen.
Let wel2. kan er dus ook toe lijden dat de auto niet meer rijdbaar is
let wel3. alles op eigen risico, ik ben geen monteur, geen 3l specialist, geen pechhulp
-
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:24
- Echte naam: Bart
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 360000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Oke en de bak vullen dat zit zeker weer op een onmogelijke plek zo als altijd
Ik moet wel zeggen dat 1 keer gewoon door schakelde in zij 3e dat was toen ik de pook net iets meer naar rechts had in triptronic stand daar schakeld ie trouwens ook gewoon door bij de maximale toerental
Ik moet wel zeggen dat 1 keer gewoon door schakelde in zij 3e dat was toen ik de pook net iets meer naar rechts had in triptronic stand daar schakeld ie trouwens ook gewoon door bij de maximale toerental
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
jep onder de startmotor, daar zie je een 6kant plug.
-
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:24
- Echte naam: Bart
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 360000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Dat dacht ik al wel3L-Emiel schreef:jep onder de startmotor, daar zie je een 6kant plug.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Inbus 17Mm heb je nodig voor de olie plug .
Bij het wisselen van de bak en of de koppeling laat ik de gangsteller en de koppeling cilinder en pomp aan elkaar zitten .
wel alles los halen van de bak en de auto de complete kabelboom is deelbaar dus je kunt alles aan elkaar laten zitten en het dan uitbouwen.
In bijna alle gevallen is de geleide bus van het druk lager ook versleten dus die moet je ook vervangen .
Soms is ook de hevel van het druklager krom daar moet je ook goed op letten.
De droge plaat koppeling is 3L specifiek en kost tussen de 200 en 250€ de geleide bus rond de 10€.
Vcds Is noodzakelijk om de boel weer aan de gang te krijgen als je de koppeling er weer in hebt gezet.
Dat jou lupo moeite heeft met het schakelen naar de 3e versnelling zou best met de koppeling te maken kunnen hebben.
Maar uit ervaring is het vaak de schakelvork .
Hier een foto van een gebroken schakelvork.
IMG_0091 (1) by Mario H, on Flickr
DSCN1433 by Mario H, on Flickr
Dit kun je zien als je de deksel waar Emiel het over had te demonteren.
Als je de auto aan de linker kant voldoende hoog opkrikt zal er niet heel veel olie uit de bak lopen.
Bij het wisselen van de bak en of de koppeling laat ik de gangsteller en de koppeling cilinder en pomp aan elkaar zitten .
wel alles los halen van de bak en de auto de complete kabelboom is deelbaar dus je kunt alles aan elkaar laten zitten en het dan uitbouwen.
In bijna alle gevallen is de geleide bus van het druk lager ook versleten dus die moet je ook vervangen .
Soms is ook de hevel van het druklager krom daar moet je ook goed op letten.
De droge plaat koppeling is 3L specifiek en kost tussen de 200 en 250€ de geleide bus rond de 10€.
Vcds Is noodzakelijk om de boel weer aan de gang te krijgen als je de koppeling er weer in hebt gezet.
Dat jou lupo moeite heeft met het schakelen naar de 3e versnelling zou best met de koppeling te maken kunnen hebben.
Maar uit ervaring is het vaak de schakelvork .
Hier een foto van een gebroken schakelvork.
IMG_0091 (1) by Mario H, on Flickr
DSCN1433 by Mario H, on Flickr
Dit kun je zien als je de deksel waar Emiel het over had te demonteren.
Als je de auto aan de linker kant voldoende hoog opkrikt zal er niet heel veel olie uit de bak lopen.
Wat niet kapot is moet je niet repareren
-
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:24
- Echte naam: Bart
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 360000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Hoever mag de vork uit steken dan ga ik dat van het weekend eerst is bekijken en de gangsteller maar is na kijken kan je nog wat doen aan een gebroken schakelvork of gewoon nieuwe bakpinkpanter schreef:Inbus 17Mm heb je nodig voor de olie plug .
Bij het wisselen van de bak en of de koppeling laat ik de gangsteller en de koppeling cilinder en pomp aan elkaar zitten .
wel alles los halen van de bak en de auto de complete kabelboom is deelbaar dus je kunt alles aan elkaar laten zitten en het dan uitbouwen.
In bijna alle gevallen is de geleide bus van het druk lager ook versleten dus die moet je ook vervangen .
Soms is ook de hevel van het druklager krom daar moet je ook goed op letten.
De droge plaat koppeling is 3L specifiek en kost tussen de 200 en 250€ de geleide bus rond de 10€.
Vcds Is noodzakelijk om de boel weer aan de gang te krijgen als je de koppeling er weer in hebt gezet.
Dat jou lupo moeite heeft met het schakelen naar de 3e versnelling zou best met de koppeling te maken kunnen hebben.
Maar uit ervaring is het vaak de schakelvork .
Hier een foto van een gebroken schakelvork.
IMG_0091 (1) by Mario H, on Flickr
DSCN1433 by Mario H, on Flickr
Dit kun je zien als je de deksel waar Emiel het over had te demonteren.
Als je de auto aan de linker kant voldoende hoog opkrikt zal er niet heel veel olie uit de bak lopen.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
bij mij is dit 2 keer gebeurd,
maar ik wist dat het was gebeurd, toen niet meer de 3 gebruikt en max 50km naar de garage gereden.
Dus ik was met een vervangende schakelvork klaar.
Ja bak moet open, en ja een hoop werk.
In jou geval vermoed ik dat er wel het een en ander buiten de specs is gevallen.
Dus dat een revisie onvermijdelijk zal zijn. nog even los van hoe je koppelingsplaten er uit zien.
maar ik wist dat het was gebeurd, toen niet meer de 3 gebruikt en max 50km naar de garage gereden.
Dus ik was met een vervangende schakelvork klaar.
Ja bak moet open, en ja een hoop werk.
In jou geval vermoed ik dat er wel het een en ander buiten de specs is gevallen.
Dus dat een revisie onvermijdelijk zal zijn. nog even los van hoe je koppelingsplaten er uit zien.
- pinkpanter
- Trouwe 3L vriend
- Berichten: 923
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 09:39
- Echte naam: mario
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 270.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Het zou handig zijn als je het op een brug kunt bekijken dan kun je met de hand onder de auto schakelen .
Mocht de schakel vork gebroken zijn dan kun je de bovenste een heel stuk er uit trekken .
Hoeveel het normaal kan weet ik niet uit mijn hoofd maar het wijst de weg vanzelf .
Als je op zeker wil spelen koop je een gereviseerde bak en spullen voor de koppeling .
Zit je al snel tegen de 900€ kosten en dan moet je nog aan de slag .
Mocht de schakel vork gebroken zijn dan kun je de bovenste een heel stuk er uit trekken .
Hoeveel het normaal kan weet ik niet uit mijn hoofd maar het wijst de weg vanzelf .
Als je op zeker wil spelen koop je een gereviseerde bak en spullen voor de koppeling .
Zit je al snel tegen de 900€ kosten en dan moet je nog aan de slag .
Wat niet kapot is moet je niet repareren
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Ik wil niet vervelend doen maar een beetje normale Nederlandse schrijftaal met punten, komma's en hoofdletters maakt het allemaal een stuk leesbaarder. Als je niet de moeite neemt om normaal te schrijven kan je ook niet verwachten dat mensen de moeite nemen om jouw probleem op te lossen. Welkom hier.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Welkom op dit forum Bart.
Wil je misschien een beetje meer moeite doen leesbare zinnen te maken.
In plaats van alles achter elkaar te schrijven, gebruik ook leestekens en nieuwe zinnen.
Maak je meer mensen blij mee.
Wil je misschien een beetje meer moeite doen leesbare zinnen te maken.
In plaats van alles achter elkaar te schrijven, gebruik ook leestekens en nieuwe zinnen.
Maak je meer mensen blij mee.
-
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:24
- Echte naam: Bart
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 360000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Ik zal me best doen daar voor maar heb dislectie, dus is best lastig maar snap jullie.
-
- 3L Makker
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 10:24
- Echte naam: Bart
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 0- 0-1999
- Kilometerstand: 360000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Zwart - L041
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Sorry typ via een mobiele telefoon een wat oudere.Wolf schreef:Ik wil niet vervelend doen maar een beetje normale Nederlandse schrijftaal met punten, komma's en hoofdletters maakt het allemaal een stuk leesbaarder. Als je niet de moeite neemt om normaal te schrijven kan je ook niet verwachten dat mensen de moeite nemen om jouw probleem op te lossen. Welkom hier.
Dus de toetsen zijn beetje wennen en heb dislectie dus is lastig maar zal me best doen.
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
In dat geval: alle begripBartlupo3l schreef:Ik zal me best doen daar voor maar heb dislectie, dus is best lastig maar snap jullie.
Met je goedvinden zal ik daar waar het echt lastig lezen is, je teksten leesbaar maken (ik ben moderator)
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
- Autotype: Overige autotypes
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
me to, welkom bij de club.Bartlupo3l schreef:en heb dislectie
ik merk het soms ook op de telefoon, te snel te slordig.
- Wolf
- 3L Vriend voor het leven
- Berichten: 1174
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 14:03
- Echte naam: Dirk
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 03 jan 2005
- Kilometerstand: 257.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Sagegreen met. - LA6Q
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Drenthe !
- Contacteer:
Re: Nieuw op het forum met gelijk wat vragen
Alle begrip dat niet iedereen perfect Nederlands schrijft. Doe ik ook niet altijd, maar ook op een telefoon staan punten en komma's en met een beetje inspanning lukt het vast om goed leesbare zinnen te maken. Over het algemeen zal niemand je aanvallen op enkele spelfouten of d's en t's die niet goed staan.
Mijn Lupo 3L - 2005 - Sagegroen ! http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... stelt#p375
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij
Na 8 jaar en 170.000km komt het afscheid dichterbij