Voorstellen stefan krol

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

Afbeelding

Vanavond weer verder.
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

gisteren nog even gelogd met vcds. Derde versnelling 1250 rpm tot 4500 rpm.

Blijkbaar heb ik vag-tuning.com software en is hij dus al gechipt. Helaas ben ik totaal niet tevreden met de chip en moet het alsnog even gedaan worden door rasselman.

Actual boost loopt niet echt lekker tov target boost.
Afbeelding

kanaal 8 moet ik nog even wat beter bestuderen en uitzoeken hoe dat allemaal zit
Afbeelding

kanaal 3 hieruit concludeer ik dat mijn egr al voor een groot deel is dicht gezet.
Afbeelding
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door 3L-Tim »

Welkom op het forum!! (mede engineer :grin: )

De auto polijsten gaat goed :clap: hoelang ben je gemiddeld met een hele auto bezig?

Leuk om te lezen dat je nieuwe dingen probeert. Zitten natuurlijk altijd kosten aan verbonden doordat spullen kapot gaan maar vind altijd wel mooi om te volgen.

Heeft de lupo stuurbekrachtiging? Met welk programma doen jullie eigenlijk chippen?

PS: Blijf grafieken posten, altijd mooi om te vergelijken :). 3L-Beuk heeft een lupo 3l met 107 pk handgeschakeld. VB39 turbo. Rijdt erg fijn, rustig onderin, veel vermogen na de 2000 rpm en toch nog zuinig. (3.6)
Hij heeft nog weinig onderhoud gehad m.b.t. aandrijflijn.

Wij (3l-beuk en ik) zijn ook begonnen met loggen en willen onze lupotjes nog wat "beter" laten lopen .

Recent een ontwerp gemaakt voor uitlaatspruitstuk:
Afbeelding
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

Jullie zijn er goed mee bezig!!!

Polijsten doe ik meestal 3/4 dagen over. De lupo heb ik even "snel" gedaan in 3 avonden. Lupo is voor mij een woon/werk en winter auto.

Helaas heb ik geen stuurbekrachtiging :mad: En waar het chippen mee gedaan wordt weet ik niet. Rasselman heeft hier de middelen voor.

Ik wil nog wel graag mijn egr en warmtewisselaar verwijderen. Is er iemand die hier een speciaal kitje voor weet? zodat het gewoon plug & play wordt?
De slang die op de inlaat zit plopt steeds half eruit. Het bobbeltje die erop zit om hem achter het clipje te klemmen is eraf.

Ook zou ik nog graag willen weten hoeveel bar/psi een standaard turbo aan kan. Zoals je ziet draai ik nu op ongeveer 1,1 bar en een piekje van 1,2. Mocht het mogelijk zijn dan wil ik hem graag op 1,3 laten draaien.

En het viel mij ook al op dat pas bij 2000rpm de lupo los komt. Dit vermogen wil ik ook graag wat eerder beschikbaar hebben.
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door 3L-Tim »

stefankrol schreef:Jullie zijn er goed mee bezig!!!

Polijsten doe ik meestal 3/4 dagen over. De lupo heb ik even "snel" gedaan in 3 avonden. Lupo is voor mij een woon/werk en winter auto.

Helaas heb ik geen stuurbekrachtiging :mad: En waar het chippen mee gedaan wordt weet ik niet. Rasselman heeft hier de middelen voor.

Ik wil nog wel graag mijn egr en warmtewisselaar verwijderen. Is er iemand die hier een speciaal kitje voor weet? zodat het gewoon plug & play wordt?
De slang die op de inlaat zit plopt steeds half eruit. Het bobbeltje die erop zit om hem achter het clipje te klemmen is eraf.

Ook zou ik nog graag willen weten hoeveel bar/psi een standaard turbo aan kan. Zoals je ziet draai ik nu op ongeveer 1,1 bar en een piekje van 1,2. Mocht het mogelijk zijn dan wil ik hem graag op 1,3 laten draaien.

En het viel mij ook al op dat pas bij 2000rpm de lupo los komt. Dit vermogen wil ik ook graag wat eerder beschikbaar hebben.

De inlaatslang welke op de Anti Shutter Valve komt is inderdaad een slecht onderdeel van de lupo 3l. Bij mij en Robin is deze ook al een keer vervangen. We zijn bezig hier een draai/frees deel voor te maken. (weinig tijd dus duurt nog tijd voor het af is). Voor nu heb ik een nieuwe slang erop met tyrips ter controle. Doordat het blok best veel beweegt en de slang eigenlijk te kort is wordt er veel getrokken aan die twee nokjes.

EGR verwijderen: zoiets > http://www.ebay.nl/itm/VW-SKODA-SEAT-AU ... Sw8-tWWZWW

Ik heb helaas nog geen compressor map gevonden van een GT1541V, iemand anders misschien?

Welk type turbo zit er bij jou op? De VNT 12 of GT1541V ?
Gebruikersavatar
3L-Beuk
3L Makker
3L Makker
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 sep 2015, 13:58
Echte naam: Robin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 196.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Nijmegen

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door 3L-Beuk »

Welkom op het forum!

een zwarte Lupo is toch echt strak, denk zelf de mooiste kleur voor een Lupo.

mooie plannen heb je met de launch control, ben benieuwd hoe dat word.

Zoals 3l-tim al zij, wij willen beide de lupo nog lang rijden, hiervoor pakken we regelmatig wat op.
Die inlaatslang zoals tim zei, is een naar ding, toch maar kijken of we dat projectje een keer kunnen afronden.

het is wel echt lekker hoor, vanaf 2000rpm dat vermogen te hebben. iets eerder of later, ben ik nog niet helemaal uit, wat ik wil.
Doe niet vaak doortrekken, maar is gewoon heel fijn dat het kan.

Gr. Rob
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door Nietsnut »

Mijn auto heeft een freeflow uitlaat en pakt op vanaf 1200 toeren, klimt ook snel.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

Ik heb geen idee welke turbo ik heb. Ik vermoed de vnt.

Zo ziet hij er uit,
Afbeelding


En die blind plaatjes kan ik wel even bestellen. Maar dan moet de rest nog weg.


Die klep kun je ook verwijderen of niet? ik kwam dit plaatje tegen op google.

Afbeelding


Mocht ik dit niet kunnen kopen dan kan ik zelf wel 1 maken. Maar lijkt mij dat die vlinder klep toch een functie heeft.
Dit is mijn eerste diesel dus qua kennis begin ik echt vanaf 0.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door Nietsnut »

Dat is de foto van Bart81, hij heeft er nu nog 1 te koop.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

Oke hoe kom ik met deze meneer in contact?

Misschien een stomme vraag maar heeft een diesel dan geen gasklep?

Als ik het zo aan kan sluiten als op de foto zal het al wel wat vermogen winnen denk ik. Stond er van te kijken hoe klein de inlaat is van de 3L.
Gasklephuis van de bmw heeft ook opening zo groot als een vuist :P
rob.showa
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 578
Lid geworden op: 13 jan 2014, 03:08
Echte naam: Rob
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 feb 2000
Kilometerstand: 329.035km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: 100% biodiesel
Locatie: Dodewaard

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door rob.showa »

De vlinderklep is een smoorklep om doordieselen te voorkomen.
Hij slaat wat mooier af en het voorkomt dat de motor op hol kan slaan als ik het goed begrepen heb.
Bartbuis staat er momenteel nog 1 van te koop, maar ook via andere wegen is deze nog te krijgen.
Afdekplaatje gewoon van de dealer en een stukkie pijp om de koelslang door te verbinden.
http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=36&t=151
I drive my car as I Q my meat ..... Low & Slow

Hyundai Ioniq Electric White 28kWh '18
Mazda MX6 2.5V6 KLZE antraciet '92 2x3cyl
Yamaha XJ 900 '92
Quest ligfiets
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

Het scheelt dat ik niet de eerste ben die zo gaat rijden dan. Ga er van uit dat het dan goed gaat zonder de klep.

Helaas zijn de how-to`s niet meer beschikbaar via je link.
Graag zou ik zo`n bartbuis dan willen kopen. Waar?


Als ik het dus allemaal goed begrijp kan ik 2 blindplaatjes monteren.
De 2 slangen op de warmtewisselaar aan elkaar maken middels een buisje en 2 slangenklemmen.
En dan de egr en smoor klep vervangen door een bartbuis.


Lijkt me zo een simpel klusje.
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door 3L-Tim »

Nietsnut schreef:Mijn auto heeft een freeflow uitlaat en pakt op vanaf 1200 toeren, klimt ook snel.
Toevallig een log gemaakt van de gevraagde en geleverde druk? Ben benieuwd wat een standaard turbo doet :).
rob.showa schreef:De vlinderklep is een smoorklep om doordieselen te voorkomen.
Hij slaat wat mooier af en het voorkomt dat de motor op hol kan slaan als ik het goed begrepen heb.
Bartbuis staat er momenteel nog 1 van te koop, maar ook via andere wegen is deze nog te krijgen.
Afdekplaatje gewoon van de dealer en een stukkie pijp om de koelslang door te verbinden.
http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=36&t=151
Correct, volgens mij zat er op een ANY blok geen ASV klep.

Een diesel heeft altijd luchtoverschot. Daarom geen gasklep nodig. Door simpel weg meer brandstof in te spuiten wordt de verhouding lucht brandstof kleiner en heb je meer vermogen.
Bij een benzine wordt de luchtbrandstof verhouding (Lambda waarde) geregeld door ECU en gasklep/luchtklep.

Zolang je bij een diesel geen extra brandstof inspuit heb je geen vermogenswinst door inlaat traject aan te passen. Je kunt enkel de efficiëntie van de motor verhogen, en door extra brandstof in te spuiten meer vermogen krijgen.
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

En zo leer ik elke dag weer iets. Dus alleen turbodruk omhoog gooien heeft dan ook geen nut. Benzine is zo veel makkelijker :P.

Maar dan vraag ik me af waarom ik de egr zou verwijderen? Oke hij krijgt schonere lucht, maar als hij toch al een overschot heeft...
Lupo moet gewoon flink wat vermogen hebben zonder er al te veel aan uit te geven. Heb eigenlijk beloofd deze auto origineel te laten :lol:
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door 3L-Tim »

stefankrol schreef:En zo leer ik elke dag weer iets. Dus alleen turbodruk omhoog gooien heeft dan ook geen nut. Benzine is zo veel makkelijker :P.

Maar dan vraag ik me af waarom ik de egr zou verwijderen? Oke hij krijgt schonere lucht, maar als hij toch al een overschot heeft...
Lupo moet gewoon flink wat vermogen hebben zonder er al te veel aan uit te geven. Heb eigenlijk beloofd deze auto origineel te laten :lol:
In het kort, heeft wel nut omdat je een " ideale" luchtbrandstof verhouding hebt ook bij een diesel. Dus een hogere turbodruk icm meer inspuiten kun je meer vermogen creëren zonder daarbij een rookgordijn te creëren. Wat die ideale verhoudingen zijn moet je bij de tunings-specialisten vragen. :grin: En hoe hoog je turbodruk kan zijn, test het uit hoor het graag haha.
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

haha ja test het uit. Als hij knalt even 1 psi terug zegmaar :P

Eerst maar even audio spul erin maken en dan de egr verwijderen.
Rasselman woont ook niet echt in de buurt dus moeten we echt ene afspraak maken. En aankomend weekend zit ik al op bimmerfest in venray.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door reichbus »

stefankrol schreef:Heb eigenlijk beloofd deze auto origineel te laten :lol:
Dat is een bekende uitspraak hier. Dat gaat hem niet worden. Je kunt meteen in de slachtoffergroep bij Dr. Dnadave. Die uitspraak is het begin van permanente verbouwingen, zeg maar.
Afbeelding
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

Nee dat gaat wel meevallen. Wil er zelf ook niet te veel aan doen.

Gisteren heeft er nog iemand in gereden die een standaard 3L heeft met automaat bak.
Hij kwam terug en zei: Jezus wat is dat ding snel. lolll

Waarschijnlijk wil hij hem ook gechipt hebben. Uiteraard kan dat geregeld worden :D

Nu moet ik alleen nog zo`n bartbuis hebben. Waar haal ik die?

of past iets als dit ook?
http://www.ebay.com/itm/Allard-EGR-Dele ... C7&vxp=mtr
stefankrol
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 sep 2016, 11:19
Echte naam: stefan krol
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 208.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door stefankrol »

Gister even een veel te dure oliefilter bij de dealer gehaald. €15 fucking euro.
Vanavond even langs de action voor wat olie.

En hopelijk volgende week ergens tijd vinden voor CC inbouw.
3L-Tim
3L Makker
3L Makker
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:43
Echte naam: Tim
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 mei 2003
Kilometerstand: 230000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel

Re: Voorstellen stefan krol

Bericht door 3L-Tim »

stefankrol schreef:Gister even een veel te dure oliefilter bij de dealer gehaald. €15 fucking euro.
Vanavond even langs de action voor wat olie.

En hopelijk volgende week ergens tijd vinden voor CC inbouw.
Action? Hebben die 5w30 voor de lupo? :think:
Is jou ECU al geactiveerd voor de CC?
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”