Thom's Lupo 3L Moonsilver

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jandepandaman
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2016, 22:14
Echte naam: Thom
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 315000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door jandepandaman »

Goedenavond allen mede-3L'ers!

Na al meer maanden veel informatie van jullie forum te vissen was het tijd om toch maar eens te gaan registreren.

Ik ben Thom, 21 jaar oud en student aan de HTS Autotechniek te Arnhem. Uiteraard ben ik dus een groot liefhebber van auto's. Vooral speciale modellen heb ik altijd een zwak voor.
Mijn auto avontuur begon ooit met een 1994 Peugeot 106 Rallye met een Group-N uitlaat. Hierna(ast) heb ik een half jaar rondgereden in een Renault Megane Coupe 2.0 16V (niet de beruchte IDE) als daily. Afgelopen zomer is de Rallye geexporteerd en heb ik als hobby auto een 1992 Renault Clio 1.8 16v gekocht.
Zoals jullie misschien al een beetje bespeuren ben ik vooral erg georienteerd op Franse auto's. Dat klopt ook, mijn hele familie rijdt Renault en dit is me dus met de paplepel in gegoten :)

Echter sloeg afgelopen september het noodlot voor de Megane toe. Terwijl ik een hapje ging eten bij mijn opa en oma steeg er opeens een verdacht pluimpje rook op. Eenmaal heen gelopen was ik reeds te laat, de auto stond in vlammen op te gaan. Aangezien ik nog altijd een arme, doch werkende student ben moest ik naar een alternatief. Op dat moment was ik bezig om de Rallye om te bouwen naar een 16v uit een Citroen C2 VTS. Uit financiele overwegingen heb ik toen besloten om de Rallye weg te gaan doen. Drie auto's was gewoon te veel van het goede. Hierom heb ik deze auto toen weer opgebouwd en 'geruild' met een Citroen Saxo VTS 16v van een kennis van me. Deze auto heb ik een maand gebruikt als daily maar kon me er totaal niet in vinden. Ookal is het in feite gewoon een 106, het was niet mijn auto.

Hier begint ook het hoofdstuk VW Lupo 3l voor mij. Omdat ik zocht naar een kleine, goedkope daily die op alles behalve het, toe nog, dure benzine rijdt kwam ik al snel bij dit eco-monster uit. Na me, zoals altijd, verdiept te hebben in de auto, begon ik erg enthousiast te worden. Een autootje die zijn oorsprong al in 1999 heeft en die zelfs naar hedendaagse maatstaven 'zuinig' is moest het dus gaan worden. Via dit forum kwam ik er snel achter dat er veel relatief 'slechte' 3L's in omloop zijn. Mede omdat ik uit het hoge noorden des lands kom had ik besloten om bij EJR eens te gaan kijken en me te laten informeren over de auto. Immers, hij is DE specialist in de 3L's. In september ben ik hier geweest en heeft Eldert-Jan me erg veel info gegeven en eigenlijk kwamen we na een proefrit in no-time tot een koop over. De auto klopte aan alle kanten. Het was een wat duurdere, moonsilver 3L met 304dkm op de teller. Maar deze had zijn dienst al jaren goed bewezen en staat/stond er top bij. Ook liep deze Lupo boterzacht, ik was erg verbaasd toen ik de km-stand hoorde. Bijna niet te geloven hoe dat torretje nog snorde. Het werd dus deze VW Lupo 3L met als kenteken 16-RKN-2 afkomstig van de eerste Nederlandse eigenaar waarvan ik dus de trotse tweede ben geworden! :dance:

Ik ben trouwens wel benieuwd of iemand deze 3L kent en mij misschien van wat historie kan voorzien :mrgreen:

Voor mij start de 3L story dus eigenlijk hier. Gezien de afleverperiode, waarin ik de Saxo verkocht, ontving ik de Lupo begin oktober. Vanaf minuut 1 stond ik lachend bij de pomp. Dit was ik niet gewend, immers reed ik een dikke 2.0 Megane die met een beetje geluk net 1:12 haalde. Wel had ik afkick-verschijnselen, ik begon de sportieve 140pk te missen. Hierom heb ik besloten de 3L te laten chippen bij Chiptuningnoord. Hier is de auto in begin november voorzien van een heerlijk smeuige chip op maat. Volgens hen zou de Lupo nu 84pk moeten hebben bij een koppel van circa 190nm. Dit alles deed de vorige auto's snel vergeten.
In december heb ik de auto zelf voorzien van nieuwe Castrol 5w30 en filters (olie, lucht en interieur) zodat ik er weer vele kilometers tussen Nieuwe Pekela en Arnhem mee kan rijden. Ook heb ik in die periode een nieuwe headunit gemonteerd, deze zat er namelijk niet in. Omdat ik van kwaliteit geluid hou heb ik voor een dure Pioneer gekozen. Het werd de Pioneer DEH-X9600bt zodat ik hem uiteraard ook voor telefonie kan gebruiken.

De volgende stap waren de koplampen verfrissen. Deze waren dusdanig vergeeld dat ze zouden worden gepolijst. Echter knapte bij het afstellen een stelschroef af. Hierom toch maar besloten de lampen voor nieuwe te vervangen. Hiervoor heb ik een set DEPO replica's gekocht. Mede door goede ervaringen vanuit kennissen die VAG rijden en dit al eens gemonteerd hadden in bijvoorbeeld een Golf V. Gelijk toen ook maar besloten om er weer Bi-Xenon in te gooien, ik hou van een goeie baklicht namelijk. Wel heb ik gekozen voor de brave 4300k kleur. Voor mij zal het ook altijd 4300k blijven in verband met de OEM look en de meeste lumen output. Na het monteren heb ik deze bij de VW Dealer even laten afstellen en er was een perfecte scheidingslijn te zien. Zelfs de monteur was verbaasd, dit was hij niet gewend :dance: lolll

In januari heb ik de audio ingebouwd. De auto is door Car-audio shop Magtwatharder in Assen voorzien van een ultra platte, gepoorte subwooferkist die piekt bij circa 41hz. Deze is gelijk met de drempel van de kofferbak. In deze kist ligt een lekker zware sub, namelijk een SPL Dynamics XTR250D4 die wordt aangestuurd door een Digital Designs CM600. Ook heb ik de auto voorzien van een mooie verse composet die ik via Marktplaats op de kop had getikt. Namelijk een echte, oude stijl, Audio-system/Gladen X-ION 165. Deze heeft de grotere tweeters die kwalitatief van hogere kwaliteit zijn :grin:

Aangezien de centen weer even op waren heb ik een kleine pauze ingelast wat betreft upgrades. De auto reed nu prima en daar heb ik hem voor.

In februari kwamen een paar ieniminie irritaties naar voren. Ten eerste de antenne ontvangst, deze was belabberd. Hierom heb ik een antenne van een Polo 6R besteld en gemonteerd. Probleem meteen gefixed.
Ook was ik de ruitenwissers zat, deze streepten en stuiterden. De armen waren af. Ik heb hiervoor direct de armen van een GTI gekozen met dus de Aero-wisserbladen. Ook heb ik gelijk de achterste meegenomen. Wissen weer als een malle :cool:
Ten derde de grootste irritatie. De auto begon giga te deinen en wel heel erg te hellen in de bochten. Conclusie was dat de auto wel een set verse schokdempers mocht hebben na de 312dkm die hij gepasseerd was. Na veel wikken en wegen heb ik besloten om toch maar voor een schroefset te gaan.
De hier wel bekende FK AK Street die ik via FK zelf voor slechts 200,18euro heb weten te bemachtigen.

Daarnaast begon de 14 inch magnesium me een beetje te vervelen Er zitten nu Novex 4season banden onder van Novex die me verrassend goed door de sneeuw hebben geleid maar die wel brommen als een gek. Eigenlijk ben ik vol tegen die allseason meuk maar dit verraste me qua sneeuwcapaciteiten erg positief.
Hierom heb ik besloten dat dit de winterbanden maar moesten gaan worden. Mede omdat ik ze toch al ietwat saai vond. De keuze van de nieuwe velg was snel en makkelijk gemaakt. Na het zien van Eldert-Jan's witte was ik meteen smoorverliefd op de Classic Up! velgen. De zoektocht was begonnen.
Afgelopen week kwam ik spontaan een erg mooie set tegen in Gemert met banden die direct op de Lupo konden. Na wat onderhandelen ze overgekocht en zodoende ben een mooie set zilveren Up! Classic velgen met 165/45R16 Kumho Ecsta SPT banden.

Op dit moment staat de Lupo bij mijn monteur die de schroefset aan het monteren is. Hierbij worden meteen de veerpootlagers en diens rubber vervangen. Maar ook direct de spoorstangeinden en de aanslagrubbers zodat alles lekker fris is.

Owja, de kilometerstand is op 04-03-2016 al de 315300km gepasseerd. Kortom. We rijden er lekker me door!

Na dit weekend zal ik een paar foto's van de auto uploaden zoals hij er volledig uitziet dan.

In dit topic zal ik af en toe wat updates plaatsen met betrekking tot de Lupo. Het zal, hopelijk, niet veel zijn. Dan ben ik namelijk een tevreden gebruiker van de auto aangezien het mijn daily is. Ook hoop ik jullie eens te zien op een meet of, zoals ik las, BBQ. Ook zal ik bij wijze van spreke vaak te vinden zijn in de topics spittend/gravend naar info over de auto en diens fratsen.

In ieder geval hier alvast een paar foto's van toen de velgen gemonteerd zijn. :banana-dreads:
Afbeelding
Afbeelding

Dat was het voor nu, cheers!!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door Nietsnut »

Welkom, leuke intro.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door reichbus »

Welkom, ik ben hem nog aan het lezen hoor!
Afbeelding
Gebruikersavatar
jandepandaman
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2016, 22:14
Echte naam: Thom
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 315000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door jandepandaman »

Door drukte niet echt de mogelijkheid gehad om een update te plaatsen.

Bij deze dan alsnog. Ik rijd nu een kleine maand op de nieuwe schroefset van FK, de AK Street. Deze bevalt me super goed, flink stuk stugger en daardoor rijdt de auto echt duizend maal beter.
Was ook maar goed dat het vervangen is, de veer rechtsvoor was een stuk afgebroken.
Achterschokdempers waren helemaal gaar en lekten giga. Dus dit was geen overbodige luxe.

Komende week ga ik even bij EJR langs voor een controle van mijn verbruik. De auto gebruikt mijns inziens te veel. Met moeite kom ik op 4,1-4,2L op 100km uit en dat lijkt me echt te hoog.
Wat het probleem is zullen we gaan zien. Ikzelf denk dat het EGR gerelateerd is. De EGR is namelijk vettig en zweet olie. Ook zit er daar op de afdekkap steeds een straaltje olie, alsof hij dit er daar uitkotst :think:

Zo staat de auto er nu bij:
Afbeelding
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door NicoTDI »

Welkom!

mooi wagentje
Handschakel = Probleemloos!
sjoerd
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 315
Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
Echte naam: sjoerd
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 sep 1999
Kilometerstand: 493.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Enkhuizen

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door sjoerd »

Erg netjes en strak!
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Dimitri
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 feb 2016, 16:00
Echte naam: Dimitri
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 220.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door Dimitri »

Ik ben heel benieuwd naar je koplampen! Kun je daar een betere foto van posten?
Gebruikersavatar
jandepandaman
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2016, 22:14
Echte naam: Thom
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 315000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door jandepandaman »

Tuurlijk. Wat voor foto had je precies gewild? Van het lichtbeeld of van de unit zelf?
Dimitri
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 50
Lid geworden op: 22 feb 2016, 16:00
Echte naam: Dimitri
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 220.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door Dimitri »

Nou beide ben ik wel benieuwd naar.

Ik wil eigenlijk zelf ook gaan upgraden naar xenon maar vind OEM te duur.. En als ik er iets anders in zet wil ik wel zeker weten dat het goed is.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door foppe »

Welkom Thom,

Uitgebreide intro hoor, en een goeie radio installatie heb je. ik heb wel eens de 9800BT gehad, daar kwam een goede bak geluid uit.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
jandepandaman
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mar 2016, 22:14
Echte naam: Thom
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 315000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Thom's Lupo 3L Moonsilver

Bericht door jandepandaman »

@Dimitri
Ik zal vanavond even foto's voor je maken :)
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”