Lupo makes life wonderful

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Plaats reactie
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Lupo makes life wonderful

Bericht door christjeeh »

Goededag!

Even wat weetjes: Ik doe het meeste werk samen met een bekende. Ook kan ik de auto uitlezen en alles wat erbij hoort en als laatste heb ik de beschikking over Elsawin.
De Lupo is een geval apart, maar dat maakt het ook een leuke uitdaging, elke keer weer als er iets vervangen moet worden. Tot nu toe zijn we er met alles uitgekomen en is het ook door Paul, van dit forum, goedgekeurd en zij "Jullie hebben het netjes en goed gedaan, dat kunnen niet veel mensen".

Ik ben sinds mei 2015 de eigenaar van een lupo 3L, de auto heeft 215dkm gelopen (Geeft de teller aan).
Afbeelding

Ik had de auto gekocht, ik reed naar huis helemaal blij met mijn lupo en vervolgens gaat de auto in noodloop...
Een tijdje zo rond gereden, want hij ging maar heel af en toe in noodloop. Echter kwam er ook nog bij dat hij soms niet schakelde, dat hij bijvoorbeeld in zijn tweede versnelling bleef hangen. Als klap op de vuurpijl rookte hij ook nog eens onder het stuurkolom uit (Once in a while...)

Als eersten alle filters en olie vernieuwt, zodat deze in ieder geval goed zijn.

Uiteindelijk heb ik de beruchte relai 109 vervangen. Hierna nooit meer last gehad van het niet schakelen en de rook uit het stuur kolom! Pff wat was ik blij met het vervangen van de relai. Totale kosten hiervoor was 9 euro! lolll De auto uitgelezen en was er te zien dat de de noodloop te maken had met de turbo. De turbo is uit elkaar gehaald en klepjes om open en dicht te gaan zaten zo vast als wat. Uiteindelijk is dit verholpen door een klein stukje af te vrezen op de turbo. Er zat dus een membraampje. Vervolgens weer veel gereden en nergens meer last van gehad.

222dkm: Ik vond dat de lupo wel iets stoerder mocht kijken, dus heb ik een xenon setje gekocht en ingebouwd. De kleur is niet helemaal wit, maar wit met de lichtste tint blauw. (Foto's volgen) (Als iemand koplampen incl. lens heeft hoor ik het graag i.v.m. verstrooid licht) Er is een ringetje in de versnellingsbak kapot gegaan waardoor er versnellingsbak olie lekte. Hierdoor kom ik ineens niet meer kon schakelen, doordat de automaat de auto in Neutraal zetten. Dit echter midden op de snelweg tijdens het inhalen van 3 vrachtwagens.... Wat een gepriegel is het om het ringetje te vervangen.

226dkm: Toen weer verder door gereden en komen we bij tellerstand 226dkm.
Het blauw lampje gaat branden tijdens het rijden op de snelweg, steeds vaker en langer.. Hij lekt koelvloeistof ergens... Uiteindelijk een gereviseerde cilinderkop inclusief nieuwe verstuivers etc. erop gelegd. Hierbij ook meteen alles rondom vernieuwt zoals waterpomp, distributieriem, dynamo riem en nog een paar dingen. Vervolgens een plaatje gemaakt voor de EGR en is deze afgedopt. Want je wil niet een mooi schoon bijna nieuw blok helemaal vervuilen met de zooi uit de EGR. Ook meteen de remmen achter vervangen. Natuurlijk braken de remleidingen doordat deze helemaal vast geroest zaten, dus die ook meteen vervangen. De deuren knakte als een gek, dus een setje deurvangers besteld op Ebay die overigen perfect werken! Ook was da accumulator ook op en is deze ook vervangen. :grin: LINK deurvangers: http://www.ebay.de/itm/141102789698

Al met al een hele leuke auto waar veel werk in heeft gezeten. Nu hopen dat er de komende 20dkm zonder zorgen kan rijden! :auto-swerve:

UPDATE september 2016:
234dkm: We zijn inmiddels op km-stand 234dkm aangekomen.
-Pioneer radio erin ingezet. (AVH-X8700BT)
-Acheruitrijcamera ingebouwd.
-Alarm in de auto geplaats.
De radio is een super ding. Ook heb ik er een achteruitrijcamera erin gezet en een alarm in de auto gebouwd. Zonder een alarm geniet je niet lang van de radio + je auto blijft heel!Afbeelding
De auto heeft een nieuwe koppeling gekregen incl. geleidebus. De geleidebus was niet meer om aan te zien zoals je kan verwachten na deze kilometerstand. Ook zijn de remmen achter weer vervangen voor de 2e keer, de trommel was krom... dus ook meteen nieuwe trommels erop. De complete lijst met de vervangen onderdelen heb ik onderaan deze post als foto toegevoegd om een beetje een idee te hebben. Alleen moet ik de deurpanelen, de stoelen en de hemel nog eens grondig en/of misschien professioneel laten reinigen want deze zien er zo snel vies uit met de lichte bekleding.
Afbeelding

240dkm: De auto schakelt nog steeds niet lekker:
Weer de basisafstellingen gedaan ter controle, maar dit heeft geen effect.
Echter valt de auto uit na 30 seconden met de pook in de N stand, en de auto piept nadat hij 30 seconden stil staan in z'n E met de remvast.
Ik heb wat research gedaan naar dit probleem. Ik kom (Denk ik) ik tot de volgende conclusie: Koppelingscilinder is versleten en misschien zelfs ook de bak.
- De auto "hikkend" schakelt.
- De auto slaat af in de N (Blijkt bij andere de koppelingscilinder te zijn)
- De basisafstellingen goed doorlopen, op de koppelingskruippunt na. Deze blijft op 5 staan.
- De auto twee harden piepen geeft als de auto 30 seconden stil staat in z'n E met de rem vast.
Ik ga binnen kort de koppelingscilinder vervangen (Met de koppelingscilinder van Jack aka msstona), met de hoop op verbetering. Als dit niet is, of niet genoeg dan zal de versnellingsbak toch echt gereviseerd moeten worden. :pray:
Afbeelding

Even iets anders. Ik heb met mijn Lupo bijna 180 km/u gereden wat mij zeer verbaasde omdat ik eerst niet boven de 165 uitkwam, de Lupo is niet gechipt in ieder geval en de weg was niet eens bergafwaarts. (Ja ja ik weet het het is een Lupo en geen race-monster) Af en toe een keer het gas in duwen mag in Duitsland. De storingslampjes zijn storingen die nog gereset moeten worden, deze storingen zijn er om dit moment dus niet meer.
Afbeelding

Onderhoudshistorie
Het meeste onderhoud wordt door mij zelf gedaan. Daarom houdt ik alles goed bij zodat ik achteraf nog steeds weet wat er gebeurt is.
Afbeelding

Update
Sep-16 Achteruitrijcamera tekst
nov-16 Onderhoudshistorie bijgewerkt
nov-16 Koppelingscilinder euvel
Laatst gewijzigd door christjeeh op 24 nov 2016, 11:13, 32 keer totaal gewijzigd.
3L het blijft toch speciaal.
Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Lupo made life wonderfull

Bericht door NicoTDI »

Welkom!

Leuk verhaal, ben benieuwd naar de foto;s :)
Handschakel = Probleemloos!
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Re: Lupo made life wonderfull

Bericht door christjeeh »

De post is weer wat bijgewerkt!
3L het blijft toch speciaal.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Lupo made life wonderfull

Bericht door Nietsnut »

Zou het niet handiger zijn om een reactie te plaatsen met je nieuwigheidjes ipv de startpost te updaten?
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Re: Lupo made life wonderfull

Bericht door christjeeh »

Nietsnut schreef:Zou het niet handiger zijn om een reactie te plaatsen met je nieuwigheidjes ipv de startpost te updaten?
Ja dat kan op zich wel, maar dan staat dadelijk alles los van elkaar. Je wilt het toch graag als een geheel zien (Ik in ieder geval haha).
Dat is mijn reden om hem up-te-daten ipv nieuwe reactie te plaatsen.
3L het blijft toch speciaal.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo made life wonderfull

Bericht door Johan »

Ik lees: Lupo made life wonderfull.

Wat is er dan niet goed meer aan je Lupo?
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Lupo made life wonderfull

Bericht door Nietsnut »

Aha, maar dan ben jij de enige dat dat weet want wij zien niet dat er iets geplaatst is.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Re: Lupo made life wonderfull

Bericht door christjeeh »

Johan schreef:Ik lees: Lupo made life wonderfull.

Wat is er dan niet goed meer aan je Lupo?
Het is aangepast!
3L het blijft toch speciaal.
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Re: Lupo makes life wonderful

Bericht door christjeeh »

UPDATE september 2016:
234500dkm: We zijn inmiddels op km-stand 235.000 aangekomen.
Ik heb er een Pioneer radio ingezet. (AVH-X8700BT) Een super ding. Ook heb ik er een achteruitrijcamera erin gezet. Dit is wel zo makkelijk.En er zit ook een alarm op, dit moet wel met z'n radio.. Anders geniet je er niet lang van tegenwoordig... Afbeelding
De auto heeft een nieuwe koppeling gekregen incl. geleidebus. De geleidebus was niet meer om aan te zien zoals je kan verwachten na deze kilometerstand. Ook zijn de remmen achter weer vervangen voor de 2e keer, de trommel was krom... dus ook meteen nieuwe trommels erop. De complete lijst met de vervangen onderdelen heb ik onderaan deze post als foto toegevoegd om een beetje een idee te hebben. Alleen moet ik de deurpanelen, de stoelen en de hemel nog eens grondig en/of misschien professioneel laten reinigen want deze zien er zo snel vies uit met de lichte bekleding.

Even iets anders: Ik heb met mijn Lupo bijna 180 km/u gereden wat mij zeer verbaasde omdat ik eerst niet boven de 165 uitkwam, de Lupo is niet gechipt in ieder geval en de weg was niet eens bergafwaarts. (Ja ja ik weet het het is een Lupo en geen race-monster) Af en toe een keer het gas in duwen mag in Duitsland. De storingslampjes zijn storingen die nog gereset moeten worden, deze storingen zijn er om dit moment dus niet meer.
Afbeelding
Afbeelding
3L het blijft toch speciaal.
magniinii
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 feb 2015, 12:47
Echte naam: Manni
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jul 2001
Kilometerstand: 330000+
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A

Re: Lupo makes life wonderful

Bericht door magniinii »

Olie ververst, 5W40? Typfoutje of echt?

Knap veel onderhoud aan gedaan, erg nice, ik zie je wel is rijden volgens mij :).
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Re: Lupo makes life wonderful

Bericht door christjeeh »

magniinii schreef:Olie ververst, 5W40? Typfoutje of echt?

Knap veel onderhoud aan gedaan, erg nice, ik zie je wel is rijden volgens mij :).
Ja haha 5w30 bedoel ik inderdaad!

Woon je ook in regio Eindhoven?
Laatst gewijzigd door christjeeh op 21 nov 2016, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
3L het blijft toch speciaal.
magniinii
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 feb 2015, 12:47
Echte naam: Manni
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 01 jul 2001
Kilometerstand: 330000+
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A

Re: Lupo makes life wonderful

Bericht door magniinii »

Woon in Eindhoven, denk wel dichtbij zelfs. Dichtbij Beukenlaan.

Gelukkig is het 5W30:)
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Re: Lupo makes life wonderful

Bericht door christjeeh »

magniinii schreef:Woon in Eindhoven, denk wel dichtbij zelfs. Dichtbij Beukenlaan.

Gelukkig is het 5W30:)
Gezellig! Ik woon in de buurt van de Kruisstraat.
Laatst gewijzigd door christjeeh op 21 nov 2016, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
3L het blijft toch speciaal.
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Lupo makes life wonderful

Bericht door Johan »

Huh,
de Kruisstraat, daar fietste ik vroeger doorheen, op weg naar school.

...en de Beukenlaan, daar zat tot een tijdje terug nog het Philips Pensioenfonds, daar kwam ik voor mijn werk regelmatig
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Re: Lupo makes life wonderful

Bericht door christjeeh »

Onderhoudshistorie bijgewerkt
3L het blijft toch speciaal.
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Re: Lupo makes life wonderful

Bericht door christjeeh »

Foto toegevoegd van de achteruitrijcamera zelf.
3L het blijft toch speciaal.
christjeeh
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 jun 2015, 11:04
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 22 sep 2000
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Softblue - LR5A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Eindhoven

Re: Lupo makes life wonderful

Bericht door christjeeh »

Start post weer bijgewerkt:

240dkm: De auto schakelt nog steeds niet lekker:
Weer de basisafstellingen gedaan ter controle, maar dit heeft geen effect.
Echter valt de auto uit na 30 seconden met de pook in de N stand, en de auto piept nadat hij 30 seconden stil staan in z'n E met de remvast.
Ik heb wat research gedaan naar dit probleem. Ik kom (Denk ik) ik tot de volgende conclusie: Koppelingscilinder is versleten en misschien zelfs ook de bak.
- De auto "hikkend" schakelt.
- De auto slaat af in de N (Blijkt bij andere de koppelingscilinder te zijn)
- De basisafstellingen goed doorlopen, op de koppelingskruippunt na. Deze blijft op 5 staan.
- De auto twee harden piepen geeft als de auto 30 seconden stil staat in z'n E met de rem vast.
Ik ga binnen kort de koppelingscilinder vervangen (Met de koppelingscilinder van Jack aka msstona), met de hoop op verbetering. :pray:
Afbeelding
3L het blijft toch speciaal.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”