3L-pret -> Hoe de 'Rode Tornado' het 'Frietkot' werd

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Thijsvl
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Echte naam: Thijs
Autotype: VW Lupo 1.2TDI

3L-pret -> Hoe de 'Rode Tornado' het 'Frietkot' werd

Bericht door Thijsvl »

Hi,

Ik ben Thijs, en sinds kort actief op zoek naar een Lupo 3l. Op het moment ben ik stage aan het lopen, maar moet daarvoor elke dag 200 km rijden (100km A12 heen en weer). Je begrijpt, 80-100-120 km/h langs Utrecht en door files, dus niet echt een spannende rit.

In het algemeen ben ik wel gefascineerd door auto's die net even anders zijn dan de grijze massa. Vandaar dat bij de zoektocht naar een zuinige km-vreter de Lupo alweer snel kwam bovendrijven. Naast de lage kosten (natuurlijk) vind ik het hele concept van de lichte-zuinige auto interessant, zodoende al sinds de introductie van de 3L geïnteresseerd geweest in het concept.

M'n huidige auto is niet echt geschikt voor de 200km/dag. Naast de kosten (1:12 krap aan, liefst euro98/V-power) zijn het comfort (andere circuitdag gerichte ophanging) en dagelijkse bruikbaarheid (winterrijden eigenlijk niet te doen) flinke obstakels. Het gaat om een Opel Speedster (2-zitter op basis van aluminium Lotus Elise chassis), zo mogelijk nog spartaanser dan een kale Lupo. Wat dat betreft is het ontbreken van de gebruikelijke luxe in een Lupo totaal geen verandering van spijs.

Je begrijpt het idee hopelijk, 2x lichtgewicht auto's, één voor de fun, één voor de kilometers.
Laatst gewijzigd door Thijsvl op 08 aug 2015, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Lupo 3L for miles, Speedster for smiles!
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Richard
Kilometerstand: 000.000km

Re: 3L-zoektocht

Bericht door Riggard »

Welkom, veel succes met je zoektocht. Hoe ver ben je al? Wil je bij een particulier of bedrijf kopen? Handschakel/automaat? Opties?

Qua 'goedkoop' zou ik niet direct een lupo 3l kopen, wat je in verbruik bespaart tov. bv. een normale lupo betaal je aan onderhoud weer extra.
Qua uniekheid uiteraard wel.

Ik ben benieuwd!
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Echte naam: Robbin
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel

Bericht door Bresjee99 »

Ten eerste; welkom op ons forum! bij 200km per dag is een lupo best wel interessant. Maar zoals Riggard al zei, vergis je niet in de onderhoudskosten. :mrgreen:

ten tweede; Komt ie weer; ik weet nog wel een mooie rooie te koop ;-)
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
Thijsvl
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend

Bericht door Thijsvl »

Riggard schreef:Welkom, veel succes met je zoektocht. Hoe ver ben je al? Wil je bij een particulier of bedrijf kopen? Handschakel/automaat? Opties?

Qua 'goedkoop' zou ik niet direct een lupo 3l kopen, wat je in verbruik bespaart tov. bv. een normale lupo betaal je aan onderhoud weer extra.
Qua uniekheid uiteraard wel.

Ik ben benieuwd!
Thanks! Ver,ver, niet echt, ik begin een beetje een gevoel te krijgen voor wat er te koop is en begin een beetje wegwijs te worden in de gangsteller/koppelings/versnellingsbak perikelen. Aangezien het maken van de kilometers op dit moment erg duur is (~30€/dag) zit er wel een beetje tijdsdruk op.

Wat betreft 'goedkoop'. Ik moet zeggen dat ik het op dit moment best vervelend vind dat elk stuk rijden financieel best wel hard aantikt (ook al zijn het vaak wel pret-kilometers). Dat lijkt me ideaal aan de Lupo, veel km's maken zonder al teveel pijn in de portemonnee. Aangezien ik de komende 9 maanden (stageduur) waarschijnlijk zo'n 40.000 kilometer wegzet tikt elk beetje zuinigheid best hard aan.
M'n Speedster onderhoud ik op dit moment grotendeels zelf (zelfde probleem als Lupo 3L, garagisten weten slecht wat ze ermee moeten of vragen bizarre bedragen, weinig weten er echt wat ze doen). Dit hoop ik met de 3L ook voornamelijk te doen. Daardoor ben ik dus wel op zoek naar een exemplaar met de 'grote reparaties' al achter de rug, de extra kilometers ben ik niet zo bang voor.

Dat maakt ook dat m'n eisen niet zo hoog zijn. Modellen, kleuren, uitrusting is eigenlijk allemaal ondergeschikt aan degelijk onderhoud, de komende maanden weinig problemen en prijs. M'n ervaringen met de Speedsterliefhebbersclubs zijn erg goed, veel kennis, lage kans op kat-in-de-zak, vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.
Mark
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Autotype: Overige autotypes
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Bericht door Mark »

Je zoekt een unieke 3L met alle grote klussen al achter de rug? Eéntje die van haver tot gort bekend is? Klik hier eens! :whistle:
Welkom!
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z

Bericht door foppe »

Hoi Thijs, welkom hier.

Ik zag dat er een Thijs geboden heeft bij mij op Marktplaats, ben jij dat?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Echte naam: Nico

Bericht door NicoTDI »

Welkom!

als je iets betrouwbaars wilt hebben, koop dan vooral via het forum.
Handschakel = Probleemloos!
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Echte naam: David (op zn engels)
Kilometerstand: 384.000km
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Contacteer:

Bericht door 3L-Dnadave »

Welkom!

Lekker de rode luup van Foppe kopen, en kilometers vreten :)
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Jeroen
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Kilometerstand: 260.000km
Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q

Bericht door Jeroen »

Of die van mij!
http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=228 (intro topic).

Sinds vanmiddag een Audi A2 1.2 aangeschaft, kon het toch niet laten..
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Peter
Kilometerstand: 211.000
Kleur: Fantasiegroen - LR6A

Bericht door peterpan »

Welkom en die van mij is NIET te koop :mrgreen:
Gr,
Peter
Thijsvl
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend

Re: 3L-zoektocht -> Found!

Bericht door Thijsvl »

Ondertussen rijd ik alweer drie weken in de rode Lupo rond. Druk zat, dus niet zoveel tijd gehad heel veel aan te pakken, maar her en der toch wat dingen kunnen fixxen. Alles bij elkaar toch een goede 3000 km verder.

Just did it:
- Voorwielen gebalanceerd
- Radio opnieuw aangesloten
- Blinderingsfolie verwijderd
- Windschermpjes zijruiten verwijderd (Interesse? Stuur even een PM)
- Aux-kabel in radio

Just do it:
- Krassen in beide zijden wegwerken
- Goede wasbeurt + waxxen
- Hemel en interieur reinigen
- Trekhaak demonteren (Interesse? Stuur even een PM)
- Ster repareren
- Biodiesel proberen

Jammer genoeg begint zich wel een probleem de kop op te steken. Laatste 2 ritten houdt de Lupo ontzettend in. Als ik m'n eigen observeringen zo vergelijk met de forumervaringen lijkt het te gaan om een noodloop van de turbo. Waardoor dat veroorzaakt wordt, geen idee, ik heb hier ook geen OBD-reader liggen om de foutcodes uit te kunnen lezen. Is er iemand in Zuid-Holland die zo'n reader heeft en die ik even kan lenen?

Overigens heb ik de instelling van de turboschoepen al wel gecontroleerd. Die loopt volledig soepel. Ook de vacuumslang ernaartoe zit netjes vast. Zijn er nog meer standaard probleemveroorzakers bekend bij de turbo? Contact eraf en erop verhelpt het probleem voor eventjes (ook dat bevestigd het noodloop vermoeden) maar dat verhelpt het probleem natuurlijk niet.

Daarnaast wat dingen die ik tot nu toe nog niet op het internet heb kunnen vinden. Hoe moet in hemelsnaam de brandstofverbruikteller gereset worden als er een cruise-control stalk op een niet cruise-control model gemonteerd is? De reset knop die in het handboek staat (ik heb ten einde raad zelfs RTFM gedaan) doe helemaal niets. Hoort dit wel te werken en zit er dus iets verkeerd, of moet ik het op een andere plek zoeken?

En verder, circuleren er werkplaatshandboeken op het internet van de Lupo 3l of hier op het forum? Ik gebruik die van de Opel ontzettend veel, simpelweg omdat je dan kan vinden hoe het hoort te zitten en welke onderdeelnummers er gebruikt worden.

Wat betreft biodiesel, zitten er rondom de A12 bekende/betrouwbare biodieselbedrijven à la 2N? Voor een beetje diesel naar Den Helder heen en weer is wat overdreven.
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend

Re: 3L-zoektocht -> Found!

Bericht door Riggard »

Thijsvl schreef:Hoe moet in hemelsnaam de brandstofverbruikteller gereset worden als er een cruise-control stalk op een niet cruise-control model gemonteerd is? De reset knop die in het handboek staat (ik heb ten einde raad zelfs RTFM gedaan) doe helemaal niets. Hoort dit wel te werken en zit er dus iets verkeerd, of moet ik het op een andere plek zoeken?

En verder, circuleren er werkplaatshandboeken op het internet van de Lupo 3l of hier op het forum? Ik gebruik die van de Opel ontzettend veel, simpelweg omdat je dan kan vinden hoe het hoort te zitten en welke onderdeelnummers er gebruikt worden.
De verbruiksteller kun je niet meer via de handle resetten als je cruise hebt. Daarvoor maakt men meestal een klein drukknopje op de zwarte kap die rondom de stuurkolom zit (meestal links achter, waar je handle dus zit).

Werkplaatshandboeken; volkswagen heeft Elsawin voor alle vw modellen, dat is vaak wel ergens te downloaden en bevat alles wat je weten wil. Verder heb je de duitse 'so wird's gemacht' boeken, waar ook het e.a. over de lupo te vinden is.
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door foppe »

Hé Thijs, balen dat ie in noodloop gaat zeg. Dat had ik niet verwacht.

Je moet hem even uit laten lezen met Vagcom. Hier is een ledenlijst http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=41&t=138, er zit vast wel iemand dicht bij je in de buurt.

Jouw lupo kan even geen verbruik resetten, Destijds toen ik cruisecontrol heb genomen, verviel de resetknop links. Er moet gewoon een klein rond drukknopje geplaatst worden in het stuurkolom paneel. Zo doet Marja het ook altijd.
Ik heb dat knopje nooit gemaakt, want had zelf een ingebouwde OBD reader met en MFA hendel (rechts) waar wel een reset knop op zit. Een extra knopje toevoegen was voor mij dus niet nodig. De OBD reader heb ik toen gehouden overigens en heb toen de originele hendel ook weer teruggezet. Dit was ik vergeten je te vertellen, maar kan eenvoudig opgelost worden.
zie de onderste foto: http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=52&t=357

Die noodloop moeten we oplossen hoor, ik heb je niet voor niets garantie gegeven. Daar komen we gewoon uit, eerst de oorzaak achterhalen.

foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Bericht door foppe »

Thijs ik heb nog even gezocht naar wat info, Gerritspeek kan je heel goed op weg helpen,

Hier staat een procedure wat je kunt controleren: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html
HIer staat een uitleg als je N75 problemen hebt: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html

kijk maar eens op die laatste link. Daar staan allemaal uitleg van hoe een log te maken en ook voorbeelden.

foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam

Re: 3L-zoektocht -> spruitstuk lek

Bericht door foppe »

Vandaag was Thijs bij mij op zoek, ivm. het noodloop probleem.
We stappen in, en ik haak de laptop met vagcom eraan, hij start de auto en ik riep meteen. Wat is er met de uitlaat aan de hand. Die is lek .

Afbeelding

Hij ja toch wel hè ? ik vond hem altijd al zo raar klinken, maar dat deed ie eigenlijk direct vanaf het begin en bij hoge snelheden hoor je het niet.

Thijs is echt geen a-techneut hoor, maar dat is het nadeel van als je net een nieuwe auto hebt. Dan weet je nog niet wat goed is en wat niet.

Het euvel is nu tenminste gevonden, zaterdag even bekijken of we het kunnen repareren.

Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend

Bericht door Riggard »

Bekend probleem... de luup van m'n vriendin had precies hetzelfde euvel.
Gelukkig goed(koop) op te lossen.
http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1496&start=40

Check voor de zekerheid ook even de steun waarmee de turbo aan het blok vast zit (zit onderaan de turbo), bij m'n vriendin was die ook afgebroken. Kost iets van 8 euro bij de dealert.
Thijsvl
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend

Bericht door Thijsvl »

Achteraf viel het verhaal inderdaad goed op z'n plek op deze manier. Zo blijkt maar weer dat ervaring met een motor erg waardevol is.

Het 'ploffen' was in de loop van de tijd al wel erger geworden. Niet wetende of het aan de noodloop lag of wat anders had ik dat nog even uitgesteld om naar te kijken na het noodloopprobleem. Iets met achteraf kijkt men een koe in de kont, het was slimmer geweest om direct nog een keer onder de motorkap te duiken. Toen het probleem de kop opstak (toch alweer 2 weken geleden) was ik al wel onder de motorkap gedoken, toen was de scheur nog niet zichtbaar (en het 'ploffen' dus ook minder erg).

Wat betreft het minder worden van de herrie op de snelweg, daar heb ik gisteravond en vanmorgen nog eens extra op gelet, dat is toch echt zo. Gisteravond zelfs van HHW tot Alphen a/d Rijn zonder noodloop gereden. Direct bij Foppe een OBD-reader meegenomen, die biedt ook duidelijkheid. Het lijkt wel alsof het uitzetten van de motor+uitlaatlijn bij het warm worden de scheur afsluit. Er is iig een duidelijk verschil tussen geen herrie + turbodruk (aangenomen dat deze nog niet in de noodloop zit) en zoals vanmorgen, licht ploffen en wel noodloop. Overigens liep de auto gisteravond (zonder noodloop en zonder lek) prima, dat biedt perspectief.

@Riggard, thanks voor de tip. Aangezien ik er alweer twee weken mee rondrijdt op deze manier zal die steun inderdaad wel een flinke tik gehad hebben.

Bij Stefan vorige week wel een jerrycannetje biodiesel kunnen overnemen. Dat rijdt toch wel leuk, als rijdend frietkot.

Ach, al met al niet de gewenste droomstart zonder rompslomp, ondertussen zit er toch aardig wat tijd in de auto. Aan de andere kant is het wel een onvrijwillige stoomcursus wat betreft Lupo-mechaniek die hierna alleen maar van pas kan komen.

Ps. voor de mensen die me ge-pm'd hebben over die zijruitjes en trekhaak, die zal ik binnenkort in de te koop sectie zetten. Eerst dit even oplossen.
Homer
Trouwe 3L vriend
Trouwe 3L vriend
Echte naam: Rene
Productiedatum: 21 sep 2000
Kilometerstand: 265.000
Kleur: Moonsilver - LR7X
Contacteer:

Bericht door Homer »

Hallo thijs je hebt PM. ;)
- Lupo 3L uit 2000, model 2001; schade en geschorst... donor
- Lupo 3L uit 2001 handschakel, gechipped met hoop extra's
- Nissan 350z roadster
- Mitsubishi Outlander PHEV MY2016
- Kever cabrio 1972 in aanbouw
- Suzuki GSX 600f motor
luposuctie
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Echte naam: Marcello
Productiedatum: 04 aug 2000
Kilometerstand: 245.000km
Kleur: Planetsilver - LR7V

Bericht door luposuctie »

Hoi thijs misschien is het spruitstuk nog wel te lassen ? Wel vaag dat hij zo kan scheuren maar heb het wel keer eerder gelezen hier

mvg
Thijsvl
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend

Bericht door Thijsvl »

Mwoah, als ik de scheur zo zie is lassen niet echt de moeite waard. En tsja, botte pech dat het nu gebeurt, die dingen scheuren nu eenmaal wel eens. Misschien heeft het stilstaan van de auto er geen goed aan gedaan, dat was toch twee maanden, maar dat zullen we nooit weten.

Ik ben er iig blij om dat het probleem nu goed gelokaliseerd is, dan is het verhelpen ervan ook een stuk makkelijker. Hopelijk daarna alsnog de probleemloze kilometers :cool:
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”