De zwarte magie van Niek

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Rook en rammels

Bericht door Niek »

Vandaag geen fotoverslag van de Zwarte Magie. De camera is prima in orde, maar werkt niet als het gaat om het binnenwerk van een motorblok. Daarom even wat platte tekst.

Vorige week schoot de Luupmobiel tussen de 4e en 5e versnelling in een soort neutraal (geen indicatie op het display), de motor reageerde niet meer op het gaspedaal en een soort alarmbuzzer begon herrie te maken. Dat was wel even spannend; het was een stijgende weg met alleen maar vangrail en heel veel automobielen die heel erg snel groot werden in mijn binnenspiegel... :shock:

Daarom ben ik afgelopen weekend naar zonnig Heerhugowaard getogen voor een bakkie en een praatje. En om de ECU uit te lezen. En om eens te brainstormen over het olieverbruik.

Vreemd genoeg kwam er met Vagcom geen foutmelding naar voren. Daarop heeft David een proefritje gemaakt om te voelen of het schakelen goed verloopt. Hier waren geen problemen mee. Vagcom gaf overigens wel aan dat de accu onder de 12 volt zat. En dat de spanning op de koppelingssensor een paar honderdsten volt te hoog was. David heeft daarom de kruipspanning (juist woord?) preventief naar beneden bijgesteld. Hij merkte op dat de spanning, naarmate de koppeling/drukbus slijt, normaal gesproken omlaag gaat. Bij mij was die spanning juist opgelopen na het vervangen van de koppeling, wat merkwaardig schijnt te zijn.

Tot hier toe was er niet veel aan de hand. Wat ik nog niet gezien had, zag David wel; het koelvloeistofniveau was veel te laag en het expansievat was vies van binnen. Hmm... ik mag dus gaan sparen voor een nieuwe koppakking. :doh: Ook de oliepompketting liet heel licht van zich horen. Zoals het zich liet aanzien, is er voorlopig nog prima mee door te rijden maar als één van deze twee storingen voor serieuze problemen gaat zorgen dan wordt het tijd om in te grijpen.

Op de terugreis zat ik flink te piekeren over een mogelijke aanpak. Repareren? Ruilblok? Reviseren? Nieuw onderblok? Keuze genoeg.

Voor een second opinion heb ik vandaag met TDI-kenner Jos uit lommerrijk Drenthe gesproken, die mij enigzins gerust stelde. "Olieverbruik komt bij 3L'en normaal gesproken niet voor, tenzij je een lekkage of slechte turbo hebt, want die blokjes zelf verbruiken in principe weinig tot geen olie". Mooi, ik hoef dus niet te gaan sparen voor een ander onderblok. "Bovendien kun je een onderblok niet reviseren, want zodra je de krukas demonteert dan verliest het aluminium onderblok zijn vormvastheid en is het onbruikbaar". Zoiets had ik al op verschillende sites gelezen. "Voor wat betreft de oliepompketting: die is prima te repareren zonder het blok te hoeven demonteren".

Kijk, dat scheelt alweer. In mijn gedachten zag ik allerlei dramatische facturen voorbij komen, maar die angst is ongegrond. Het ergste wat er aan de hand kan zijn is dat mijn turbo om zeep is, maar die zou niet zo lang geleden vervangen moeten zijn voor een fris exemplaar. Dit ga ik binnenkort uitzoeken. Mogelijk komt dan de oorzaak van het olieverbruik boven water.

Uiteraard ga ik dan weer volop foto's maken en verslag doen van mijn bevindingen. Ik houd jullie op de hoogte! :)
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door foppe »

Balen Niek, Het blijven toch wel wat onkosten al met al.
Hoop dat het snel op te lossen is.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door Niek »

foppe schreef:Balen Niek, Het blijven toch wel wat onkosten al met al.
Hoop dat het snel op te lossen is.
Geen stress Foppe! :smile:

Een aantal jaren geleden is me dit (zie onderstaande foto) overkomen tijdens een gezellig middagje circuitrijden in Engeland. En toen zijn zowel de auto als ik gewoon thuisgekomen. Met dank aan de reisverzekering. :mrgreen:
Afbeelding

Zolang de auto nog prima rijdbaar is, ga ik me niet te druk maken. Geeft mij mooi de tijd om te sparen. Gaat helemaal goed komen. :handgestures-thumbup:
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
atg
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 710
Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
Echte naam: arjan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 jan 2000
Kilometerstand: 225.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Costa del katwijk

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door atg »

ah mozaïeken lolll
I've found my friends
There in my head
Gebruikersavatar
Kanerr
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1183
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:10
Echte naam: Kaner
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 20 okt 2001
Kilometerstand: 309.015km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Overig / gespoten / gewrapt
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zoetermeer

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door Kanerr »

Niek, optimisme is heel belangrijk! Goed dat je zo blijft :grin: Gaat zeker goed komen!

Low is a lifestyle..
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door 3L-Dnadave »

Op basis van wat concludeer je nu eigenlijk det je koppakking NIET stuk is? Hoop?
Hoe kan een kapotte turbo dan zorgen voor olie in je koelvloeistof? En waarom heb je dan geen problemen met je turbo?
En een oliepompketting vervangen is toch nog best een dure grap hoor....

Begrijp me niet verkeerd; ik hou wel van optimisme, maar ook realisme
En je hebt david laten afgelopen weekeind laten kijken naar je auto, hij heeft met zn hoofd onder en boven je kap gehangen....hij heeft naar de standaard lekkageplekken gekeken en geconcludeerd dst het foute boel is... en Jos heb je daarna over de telefoon gesproken

Wat dat betreft ben ik dus wel geneigd om David te geloven: je blokje heeft een serieus probleem?!

Dan kan je wel samen met ons gaan hopen dat het allemaal wel meevalt; maar ik begrijp dat je een 3L expert hebt laten kijken; en die zegt dus dat het niet meevalt. Zegmaar. Mis ik dan iets? 3L vrienden zijn er ook om je een heetje met beide benen op de grond te houden en je niet alleen te zeggen wat je het liefst wil horen...
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door foppe »

De conclusie is juist wel dat de koppakking stuk is Dave, maar dat het onderblok nog wel goed moet zijn. Daar had Niek zijn twijfels eerst over.
En een kapotte turbo is het dus waarschijnlijk inderdaad niet, maar dat weet Niek wel.


Ik denk dat Niek best handig is en het zelf gaat oplossen, of heb ik het verkeerd Niek ?
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door Niek »

3L-Dnadave schreef:Op basis van wat concludeer je nu eigenlijk dat je koppakking NIET stuk is? Hoop?
Goedemorgen Dave, nee, ik heb niet de ijdele hoop dat mijn koppakking nog goed is. Simpel; David constateerde een enigzins vervuild op druk staand expansievat met een te laag koelvloeistofpeil. Bovendien kwam er damp uit bij het losdraaien van de vuldop. Wij hoeven dus geen Sherlock te zijn om te begrijpen dat er dan een koppakking aan zit te komen.
3L-Dnadave schreef:Hoe kan een kapotte turbo dan zorgen voor olie in je koelvloeistof? En waarom heb je dan geen problemen met je turbo?
Het verband tussen een kapotte turbo en olie in de koelvloeistof ontgaat mij. De turbo lijkt goed te werken, maar - aangenomen dat het olieverbruik NIET komt door versleten cilinders/zuigers - dan zou de turbo debet moeten zijn aan het olieverbruik.
3L-Dnadave schreef:En een oliepompketting vervangen is toch nog best een dure grap hoor....
Ik vrees van wel.
3L-Dnadave schreef:Begrijp me niet verkeerd; ik hou wel van optimisme, maar ook realisme
:text-+1:
3L-Dnadave schreef:En je hebt David laten afgelopen weekeind laten kijken naar je auto, hij heeft met zn hoofd onder en boven je kap gehangen....hij heeft naar de standaard lekkageplekken gekeken en geconcludeerd dat het foute boel is...
De diagnose was als volgt: de oliepompketting is licht (echter nog niet alarmerend) hoorbaar en de koppakking zit er op termijn eraan te komen.
3L-Dnadave schreef:...en Jos heb je daarna over de telefoon gesproken
Dat is correct.
3L-Dnadave schreef:Wat dat betreft ben ik dus wel geneigd om David te geloven: je blokje heeft een serieus probleem?!
Dat hangt er vanaf wat je een serieus probleem noemt. Ja, er zit werk aan te komen en ja, het gaat geld kosten. Dat is vervelend. Maar het is niet zo dat er een drijfstang naar buiten is gespetterd of zo.
3L-Dnadave schreef:Dan kan je wel samen met ons gaan hopen dat het allemaal wel meevalt; maar ik begrijp dat je een 3L expert hebt laten kijken; en die zegt dus dat het niet meevalt. Zegmaar. Mis ik dan iets?
Dave, maak je geen zorgen. Ik ben me terdege bewust van de ernst, maar het ligt niet in mijn aard om in paniek hemel en aarde bij elkaar te gaan zitten brullen. :smile:
3L-Dnadave schreef:3L vrienden zijn er ook om je een heetje met beide benen op de grond te houden en je niet alleen te zeggen wat je het liefst wil horen...
:lol: Dat begrijp ik en waardeer ik enorm! Als ik wil horen wat ik horen wil, ga ik wel bij een praatgroepje voor zielige autobezitters. ;) Natuurlijk wil niemand horen dat er kosten of narigheid aan zitten te komen, maar soms is het niet anders. *mompelt iets over zure appel en doorbijten*
foppe schreef:De conclusie is juist wel dat de koppakking stuk is Dave, maar dat het onderblok nog wel goed moet zijn. Daar had Niek zijn twijfels eerst over.
Mijn onzekerheid over het onderblok was de reden dat ik Jos heb gebeld. Ik wilde eens weten wat de mogelijkheden zijn. Vanuit mijn optiek als motorfiets-sleutelaar weet ik wat er mogelijk is met een versleten/defect blok, maar die kennis durf ik niet 1 op 1 toe te passen op een Volkswagen PD-motor.
foppe schreef:En een kapotte turbo is het dus waarschijnlijk inderdaad niet, maar dat weet Niek wel.
Die turbo is vooralsnog een grijs gebied. Er is mij verteld dat er een nieuwe turbo is gemonteerd (foto's voorhanden) maar of dit een opgepoetste turbo is, of een zorgvuldig gereviseerd exemplaar, kon niet worden aangetoond middels facturen.
foppe schreef:Ik denk dat Niek best handig is en het zelf gaat oplossen, of heb ik het verkeerd Niek ?
Noouuuu... een kopje lichten of een turbo vervangen zie ik niet als een (groot) probleem, maar die oliepompketting vind ik te riskant om zo maar even te doen. Los daarvan heb ik ook speciaal gereedschap nodig, wat ik liever niet aanschaf voor die ene keer dat ik het nodig heb. Daarom besteed ik het liever uit. Zo houden wij onze 3L-specialisten ook aan het werk. :grin:
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door 3L-Dnadave »

Helemaal duidelijk :)
We hebben het er dit weekeind nog wel over met een biertje in de hand denk ik ;)
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Volnippelen - how (not) to.

Bericht door Niek »

Afgelopen week ontdekt dat wanneer ik de Zwarte Magie eens lekker volnippel, de tank over de zeik gaat en incontinent wordt. Kennelijk wil ik er teveel in stoppen. Het moment dat ik moet stoppen met tanken heb ik nog niet helemaal in de vingers. Heeft iemand nog tips?

Hier wordt de vloeistofdichte vloer van de plaatselijke Shell getest op vloeistofdichtheid. :oops:
Afbeelding
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door Niek »

Sinds vorige week krijg ik de melding "oil service" op mijn display. In eerste instantie zag ik alleen "oil" staan (geen leesbril op tijdens het rijden) dus raakte ik in lichte paniek, omdat ik net olie had bijgevuld. Die paniek was ongegrond, het oliepeil was prima in orde. Alleen denkt mijn Luupmobiel dat er nog oude olie inzit.

Knipperende olie-service-melding, met de groeten van meneer Volkswagen.
Afbeelding

Toen dacht ik dat het weer een klusje voor de dealer werd (vagcom aansluiten en zo) maar gelukkig is het 3L-vriendenforum je grootste vriend en vond ik zojuist op onderstaand linkje de oplossing. :handgestures-thumbup:
http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=52&t=373&p=483&hilit=oil+service#p483

Mannen, bedankt! :smile:
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Rijden, rijden, rijden

Bericht door Niek »

Hoi vrienden en vriendinnen van het vriendenforum,

de afgelopen anderhalve maand is rustig onder de wielen doorgegleden en daarbij zijn er vooral veel kilometers gemaakt. Het fotograferen van het tankbonnetje is inmiddels, net als het volnippelen en resetten van de dagteller en verbruiksmeter, een vast onderdeel geworden van het periodieke tankstationritueel.

256.569 km, getankt in Lelystad
Afbeelding

257.722 km, getankt in Emmeloord
Afbeelding

258.963 km, getankt in Lelystad
Afbeelding

circa 260.150 km, het bonnetje heb ik nog wel maar verzuimd een foto te maken. Waarschijnlijk getankt in Flevoland, want mijn huis staat daar ergens. ;)

261.311 km, getankt in Almere
Afbeelding

Hierover is niet zo veel te zeggen. Mijn tankgemiddelde ligt ergens tussen de 1.100 en 1.200 km. Geen spectaculaire waarden maar goed genoeg om niet dagelijks het kassameisje van de plaatselijke Shell te hoeven begroeten. :smile:
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Niek en de kunst van het kilometervreten

Bericht door Niek »

Tellerstand bij aanschaf op 10 april 2014 was ongeveer 252.300 km.

Ten tijde van aanschaf, gingen wij er vanuit dat we flink geld zouden besparen op brandstof. Waar wij geen rekening mee hielden is, doordat een 3L zo zuinig is, wij de auto gingen gebruiken voor iedere scheet en dat ritjes van meer dan 100 km eerder regel dan uitzondering werden. Het blijkt dus dat "jezelf rijk rekenen" in de praktijk averechts uitpakt. :oops:

Inmiddels zijn we een kleine 4 maanden verder en staat de teller op 263.400 km. Dat is dus ruim 11.000 km in 3 maanden en 3 weken. Van een besparing is dus geen ene moer te merken. :lol: In die tijd heb ik wel aardig kunnen wennen aan de Zwarte Magie. Aan zijn (haar?) eigenaardigheden, rammeltjes, weggedrag en nog veel meer zaken die een auto karakter geven. Ik bedoel, wat is er nog beter dan een proefrit van een dikke tienduizend kilometer? :smile:
Laatst gewijzigd door Niek op 02 aug 2014, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door Riggard »

Ziet er goed uit. Over het niet naar de 5 willen; heb je dat nog vaker gehad?

Ik had het vrijdag namelijk ook eventjes op de snelweg, maar kon het issue daarna eigenlijk niet meer reproduceren. Stilstaand een keer of 30 naar de 5 gegaan, geen probleem.
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door Niek »

Riggard schreef:Ziet er goed uit. Over het niet naar de 5 willen; heb je dat nog vaker gehad?
Ik had het vrijdag namelijk ook eventjes op de snelweg, maar kon het issue daarna eigenlijk niet meer reproduceren. Stilstaand een keer of 30 naar de 5 gegaan, geen probleem.
Hoi Riggard, dit is bij een (eenmalig) incident gebleven. Niet lang daarna heb ik de ECU laten uitlezen door David, die geen oude foutmeldingen kon vinden. Is waarschijnlijk een combinatie van factoren geweest die deze fout deden optreden. Gelukkig maar.
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door foppe »

die van 39,3 en 42 liter heb ik uitgerekend, dan rij je toch netjes zo rond de 1:29 Niek !
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door Riggard »

Niek schreef:
Riggard schreef:Ziet er goed uit. Over het niet naar de 5 willen; heb je dat nog vaker gehad?
Ik had het vrijdag namelijk ook eventjes op de snelweg, maar kon het issue daarna eigenlijk niet meer reproduceren. Stilstaand een keer of 30 naar de 5 gegaan, geen probleem.
Hoi Riggard, dit is bij een (eenmalig) incident gebleven. Niet lang daarna heb ik de ECU laten uitlezen door David, die geen oude foutmeldingen kon vinden. Is waarschijnlijk een combinatie van factoren geweest die deze fout deden optreden. Gelukkig maar.
Goed om te horen, had vrijdag precies hetzelfde, wilde herhaaldelijk niet naar de 5. Uiteindelijk wel gelukt. Zit je toch wel even met samengeknepen billen als je nog 120km voor de boeg hebt.

Uitlezen leverde niks op, vbakolie was ook in prima staat. We houden het in de gaten.
Gebruikersavatar
Niek
Goede 3L vriend
Goede 3L vriend
Berichten: 504
Lid geworden op: 24 jan 2014, 09:09
Echte naam: Nicolaas Simon
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 368000
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Averij onder de klep!

Bericht door Niek »

Hoi allemaal,

na eerder al gemeld te hebben dat er een koppakking zat aan te komen, heb ik einde juni de koe bij de spreekwoordelijke hoorns gevat en de Zwarte Magie naar Dieverbrug gebracht. Redenen hiervoor waren olieverbruik, een (gering) koelvloeistofverbruik, een smerig expansievat en een oliepompketting die een beetje geluid maakte.

De vangrailtest
Dit is een test die ik per toeval heb ontdekt; het werkt als volgt. Gewoon kort langs een vangrail, geluidswal of betonnen afscheiding gaan rijden en je rechterraam opendraaien. Als alles goed is, hoor je dan de sonore brom van de driepitter in het vooronder, aangevuld met wat afrolgeluid van de banden en turbulentie van de wind.
In mijn geval ontwaarde ik een totaal ander geluid; dat van een emmer met bouten en moeren die keihard heen-en-weer wordt geschud. Omdat ik niet ervaren genoeg was, nam ik die herrie voor lief en weet dit aan de loopcultuur van een driecilinder PD motor. Dat inzicht zou spoedig veranderen... lees verder.

De grote beurt
De insteek van de grote beurt was "los het olieverbruik en koelvloeistofverbruik op, spoor eventuele andere tekortkomingen op en herstel ze in overleg".

Kilometerstand van de grote beurt.
Afbeelding

Als eerste werd de carterpan verwijderd om bij de oliepompketting te komen. Bij demontage bleek dat de spanner van de oliepompketting he-le-maal uitgesteld was. De ketting zowel als de spanner waren dringend aan vervanging toe. Zo blijkt dus dat wanneer de ketting bij stationair toerental een beetje geluid maakt, ditzelfde geluid enorm in sterkte toeneemt als de motor lekker toeren maakt. Dit werd duidelijk tijdens de vangrailtest.

De zoektocht naar het koelvloeistofverbruik leverde een verrassing op: de koppakking bleek niet de boosdoener te zijn. Het was een lekke waterpomp. Tevens zag de distributieriem er niet fris meer uit. Dit geeft je te denken, want in de motorruimte zat een stickertje met datum en kilometerstand waarbij de d-riem vervangen zou zijn. Als een d-riem vervangen wordt, dan moet de waterpomp logischerwijs ook vervangen worden. Schijnbaar waren geen van beiden gedaan, dat stickertje leek dus op een erg goedkope servicebeurt. Noem het maar geluk bij een ongeluk, want een waterpomp met d-riem zijn een stuk goedkoper dan een ruilkop met pakkingset. :cool:

Het olieverbruik leek van de turbo af te komen. Wat? Er zat toch een gereviseerde turbo op? Ja en nee. Bij aankoop stond op een factuur "arbeidsloon t.b.v. montage gereviseerde turbo". Maar nergens was een factuur van een gereviseerde turbo. Nee, want die heb ik zonder bon gekocht, dat was goedkoper, zo meldde de verkoper. Bij inspectie bleek de turbo pangaar te zijn. Volop speling op de as... gereviseerd door een baviaan met twee linkerhanden met 10 duimen. Geweldig. :evil:

Klopt dit typeplaatje? Ziet er vreemd opgeplakt uit.
Afbeelding

Inlaatzijde van de turbo
Afbeelding

Uitlaatzijde
Afbeelding

Nogmaals de uitlaatzijde
Afbeelding

Alweer de uitlaatzijde
Afbeelding

Lang verhaal kort, naast de waterpomp, turbo en d-riem zijn ook het expansievat, de vrijloopkoppeling van de dynamo en een wiellager vervangen. Dit alles zorgde ervoor dat de wagen fijner en stiller rijdt dan deze (tijdens mij bezit) ooit heeft gedaan. De vangrailtest is een openbaring, met het rechterraam omlaag kan ik nu een gesprek voeren met Mevrouw Niek en heb ik niet langer de indruk dat mijn halve motorblok op instorten staat. :grin:
43LXR9. De Zwarte Magie met razendsnelle dieselmotor. Brengt ons overal naartoe, zowel in binnen- als buitenland. :handgestures-thumbup:
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door Nietsnut »

Het kost wat maar dan heb je ook wat.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
BoksD5
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 237
Lid geworden op: 17 apr 2014, 20:00
Echte naam: René
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Jazzblue - LW5Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Roermond

Re: De zwarte magie van Niek

Bericht door BoksD5 »

Das een best beurtje! Mooi verslag - liet je je in het pre lupo tijdperk tegenhouden om meters te maken?
<scirDSL> I hated going to weddings. All the grandmas would poke me saying "You're next".
They stopped that when I started doing it to them at funerals.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”