"Kermit"

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: "Kermit" - update

Bericht door WouteLLL »

Ik heb zelf de voorkeur om de beste banden voor te doen. Ik snap dat de asdruk achter hoger is, echter bij het remmen komt de meeste druk op de vooras.

En grip vind ik het belangrijkst bij het remmen. De grip bij rijden met een constante snelheid vind ik iets minder interessant.
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: "Kermit" - update

Bericht door Willemvee »

Helemaal mee eens!

WouteLLL schreef:Ik heb zelf de voorkeur om de beste banden voor te doen. Ik snap dat de asdruk achter hoger is, echter bij het remmen komt de meeste druk op de vooras.

En grip vind ik het belangrijkst bij het remmen. De grip bij rijden met een constante snelheid vind ik iets minder interessant.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: "Kermit" - update

Bericht door 3L-Emiel »

Beste banden achter om de volgende rede.


Een voor uitbrekende auto, een auto die over zijn voorwielen glijd, is gemakkelijker in bedwang te krijgen.
Gas los, en de grip komt met de vermindering van snelheid terug.

Een lupo die van achter uitbreekt is exit.
De oplossing daarvoor is namelijk a gas geven, daar heeft een 3l dus niet de pk s voor, om de achterkant goed te trekken.

B in neutraal zetten, dit is halve seconde werk. Ook dat halen we niet door het ontbreken van een koppelings pendaal.. een snelle reactie door de aandrijving van de voorwielen te krijgen via het koppelings pendaal en daarna naar de neutraal toe.. handgeschakelde 3l daar gelaten...


Verder moet iedereen lekker doen wat ze willen.
Maar persoonlijk met mijn rijstijl in de winter, het overdreven afstand houden, vertrouw ik erop dat mijn risico niet in remmen zit, en niet in rechtdoor rijden zit.
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: "Kermit" - update

Bericht door peterpan »

Mooi, zoveel mensen, zoveel meningen. Ik hoor ook vaak dat je je beste banden voor moet doen want als je moet corrigeren dan het beste met je stuur... :auto-swerve:

Heb de volgende banden in gedachte:
Bridgestone B250
Continental EcoContact 3
Michelin Energy E3B

Kan alleen niet echt wijs worden welke een velgrandbeschermer hebben, zoektocht wordt vervolgd.
Gr,
Peter
sjoerd
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 315
Lid geworden op: 14 sep 2014, 19:03
Echte naam: sjoerd
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 sep 1999
Kilometerstand: 493.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Ebonyschwarz Perleffekt, 4Z - LZ9W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Enkhuizen

Re: "Kermit" - update

Bericht door sjoerd »

Afgelopen winter de beste winterbanden voorgelegd. Op een snelwegoprit brak de zaak achter uit. Na 4 of 5 keer corrigeren (toch handig als je af en toe nog in een kart rijdt) alsnog 180 graden gespind, tegen de rijrichting op aan de binnenzijde van de oprit op de vluchtstrook.

Daarna achter nieuwe Winter conti's laten monteren. De auto heeft nu iets last van onderstuur, veel makkelijker te corrigeren. De auto remt uitstekend op half-versleten winterbanden.

Ik heb veel verschillende auto;s gereden, waaronder ook veel achterwielaandrijvers (Alfa's, BMW's). De Lupo is qua overstuur een gemeen gifkikkertje, als ie achter gaat dan spint ie als een dolle om de voorwielen. Ik zou serieus even proberen om zelf te ervaren hoe snel ie uitbreekt en hoe goed je de zaak weer onder controle krijgt.

Ik heb in ieder geval gekozen voor de beste banden achter, ik heb geen zin meer om verrast te worden door overstuur in de lupu. Ik kan je van harte aanraden om het advies van anderen op dit forum ter harte te nemen ofwel pas te beslissen nadat je zelf eerst onderzoekt op welke manier de Lupo uitbreekt over de achteras.

Uiteraard respecteer ik iedere overweging die je maakt

Groet,

Sjoerd
Audi A2 blauw youngtimer
Landrover D2 TD5 1999 youngtimer
hiervoor: Audi A2 zwart 3L youngtimer
daarvoor: 2014-2016 Moonsilver 3L 1999
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: "Kermit" - update

Bericht door Willemvee »

We zetten die banden gewoon in het midden!

Is dat geen leuk meeting-idee trouwens, een gezamenlijke slipcursus met een Lupo?
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: "Kermit" - update

Bericht door WouteLLL »

En de A2's natuurlijk, die zouden vast heel anders reageren. Met de smallere banden en het hogere zwaartepunt.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: "Kermit" - update

Bericht door Nietsnut »

Sjoerds verhaal kan ik me in herkennen, ik heb het zelf een keer gehad in een besneeuwde bocht met 80km/u dat ik de auto bijna kwijt was.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: "Kermit" - update

Bericht door 3L-Dnadave »

WouteLLL schreef:Ik snap dat de asdruk achter hoger is.
En daar gaat het fout met de redenatie, want dat is niet zo.
De lupo is vanachter beduidend lichter, en de asdruk is achter dan ook lichter
Dat beetje druk wat de achterbanden hebben kan je maar het beste op een stel goede, liefst niet te brede banden hebben
De lupo is vanachter ook te slap en te hoog afgeveerd
Met mijn verlagingsset heb ik de hele auto verlaagd, maar achter relatief meer, dat maakt de verdeling al ietsje beter

De hele discussie is natuurlijk een beetje overbodig wanneer je gewoon voor- en achter voor een set goede banden zorgt.
Maar als je perse met een slechtere helft wil rijden zou ik de beste banden achter doen

Ik heb nu tezamen 3,5 ton gereden in lupo 3L's , en ook in de winter in het buitenland. En in de zomer geniepige bergpassen. En alle keren dat ik bijna de macht over stuur verloor betrof het uitbreken van de achterkant. De voorkant ontbreekt het nooit aan grip. De lupo 3l is ook de lupo variant met de zwaarste motor
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: "Kermit" - update

Bericht door WouteLLL »

De asdruk achter is dus heel laag. Dat verklaard zeker het merkwaardige plotselinge overstuur.

Vanwege remprestaties geredeneerd zou ik helemaal de beste banden voor hebben, maar vanwege plotseling onderstuur snap ik nu de voorkeur voor meer profiel achter.

Inderdaad liever alle banden goed. Ik heb in ieder geval net weer nieuwe zomerbanden aangeschaft, dus dat is bij mij in orde. Deze zouden overigens niet meer gemaakt worden? (De originele Bridgestone B381 Ecopia, 145/80R14) Mijn bandenzaak kon ze nog gewoon bestellen.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: "Kermit" - update

Bericht door lupocor »

word ook altijd aanbevolen dat de beste banden op de achteras geplaatst moeten worden.
omdat natuurlijk de voorkant meer asdruk heeft maar ook omdat als je flink remt er nog minder druk op de achteras terecht komt want de achterkant wil dan omhoog (stoppie maken gaat helaas niet lukken :lol: :lol: :lol: ).
dat is ook de reden denk ik dat de meeste auto's voor schijfremmen hebben en achter trommel.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: "Kermit" - update

Bericht door foppe »

Met goede banden achter wil ie ook prima uitbreken hoor :mrgreen:

50-70 over een grote rotonde, geen enkel probleem :auto-layrubber:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: "Kermit" - update

Bericht door peterpan »

Bij mij gaat veiligheid voor alles, alleen staat het mij (op dit moment) tegen 2 goede banden van 1,5 jaar oud en waarschijnlijk nog 1-2 seizoenen te gebruiken zomaar aan de kant te zetten.
Aan de andere kant valt de aanschaf van 4 nieuwe banden nog mee (in vergelijking met de 16" van mijn andere auto).
Wat ik mij eigenlijk afvraag, en zelf nooit op heb gelet, is of voorbanden altijd zoveel sneller slijten dan achter. Want als dat zo is, moet je altijd een keuze maken om 2 of 4 nieuwe banden te kopen.
Gr,
Peter
Gebruikersavatar
Russelheimer
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 mei 2015, 22:42
Echte naam: sebas
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 210.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen,

Re: "Kermit" - update

Bericht door Russelheimer »

mijn lupo was achter ook tailhappy als ik met een zware rechtervoet de snelweg oprit op reed met een flauwe bocht.
echter heb ik nu bij EJR er een vmax schroefset onder laten zetten (achter schokbrekers waren fietspompen) en rij met goede vredestein snowtrack winterbanden rondom.
sta er echt van te kijken hoe goed de lupo zich houd, ben regelmatig aan het testen (waar ruimte is als het fout gaat) hoe hard ik door bochten kan en wat de remweg is bij natte omstandigheden.

maar goed, ik ben ook stuk oudere auto's gewend die vaak minder veilig zijn. dan nieuwe,
mijn corsa a turbo uit 1984 bijvoorbeeld, met 240 pk 400 nm en 700 kilo en 236 mm remmen (kleine remmen) omdat anders de 13 inch dragrace slicks niet om de remmen heen passen.
daar is de achterkant dwars van gegaan met 180, sinds dien doe ik alleen nog gek met wat extra gewicht in de kofferbak wat er alleen uit gaat op de strip :)

en winterbanden die half op zijn, moet je ook niet mee in de winter gaan rjiden. die zijn af bij 4 mm
toen ik jonger was en een dure banden maat had, reed ik ook door tot op het canvas( heel fout als ik er op terug kijk), maar met die originele maat van lupo kost zelfs goodyear ultragrip geen gouden bergen. en das min of meer overal de beste uit de test.

ik weet niet of ik dit mag toevoegen, hier, maar, ik heb nog een setje 4 all season banden van debica navigator (nieuw liggen die weg mogen voor 100) omdat ik perse goodyear ultragrip wil op originele lupo 3l magnesium velgen.
Laatst gewijzigd door Russelheimer op 12 dec 2015, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: "Kermit" - update

Bericht door peterpan »

Begrijp ik maar mijn rechtervoet is niet zo zwaar, zeker niet in bochten, de luup is verlaagd dus dat "zompige" bij normale snelheid in de bochten ben ik gelukkig ook kwijt. En inderdaad, zoals ik ook al schreef, vallen de kosten mee.
Gr,
Peter
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: "Kermit" - update

Bericht door peterpan »

De knoop toch maar doorgehakt en de 3L gaat er uit...niet getreurd, er komt een andere 3L voor terug. Ik ga nu toch maar voor stuurbekrachtiging en airco. Heel simpel, nu kan het nog en straks is het maar afwachten.

Mocht iemand nog iemand kennen voor de groene die het technische prefereert boven de buitenkant (net zoals mijzelf) dan hoor ik wel.
Gr,
Peter
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: "Kermit" - update

Bericht door peterpan »

Auto is door Dimitri opgehaald.
Gr,
Peter
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”