Pagina 38 van 63

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 16:17
door Nietsnut
Gisteren is mijn motor in elkaar gelopen, de drijfstang en/of zuiger van de eerste cilinder is door het onderblok geknald en nu is hij kapot. Eldert-Jan gaat er een ruilblok inzetten en zal dan gelijk een nieuwe oliepompketting en distributiekit monteren aangezien het donorblok ook rond de 280dkm gedraaid heeft, net zoveel als het mijne eigenlijk die 285 gedraaid heeft.

Foto's van de schade volgen wanneer het blok uitgebouwd is.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 16:31
door WouteLLL
Dat is niet best! En dat terwijl je je auto zo goed onderhoudt. Hopelijk kan Eldert-Jan het snel repareren. Al enig idee wat er in het blok mis is gegaan? (Krukas, drijfstang, kapotte zuigerveer?)

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 16:34
door Nietsnut
Zeker vervelend maar gelukkig wel op te lossen, ik vermoed dat Eldert-Jan diagnose stelt als het blok eruit is. Misschien leuk om het blok eens te ontleden!

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 16:34
door Riggard
Klote! Enig idee hoe het komt? Iets met de gereinigde verstuivers te maken?

Ben overigens wel benieuwd hoeveel werk zo'n ruilblokkie nu precies is.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 16:40
door Nietsnut
Verstuivers zitten in de kop en hebben geen contact met delen in de onderkant, daarnaast weet ik 100% zeker dat de nokkenas vast zit en de verstuivers ook, en ook dat de afstelling van de verstuivers vast zit omdat alles twee keer nagetrokken is door EJR terwijl ik mee telde.

Het zou een ander verhaal worden als er een onderdeel via de oliekanalen naar beneden valt, maar dan zou je losse delen moeten hebben bovenin. Ook dat is gecontroleerd.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 18:13
door Riggard
Je brandstofmengsel is ook de koeling van je motor. Als een motor (veel) te arm staat loopt die kapot/vast.

Maargoed, het is maar een speculatie, als er bij mij iets stuk gaat kijk ik altijd het eerst naar het laatst gepleegde onderhoud. Dat wil echter niet wil zeggen dat dat ook de oorzaak is.

Uiteindelijk gaat het erom dat je auto'tje weer rijdend wordt, daarna kun je een diagnose stellen. Hopen dat het allemaal snel weer geregeld is.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 18:59
door reichbus
Oef. Ben benieuwd wat de oorzaak was. Maar je kunt nu wel inderdaad meteen distributieriem en olieketting meteen mee pakken als hij er toch.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 19:10
door WouteLLL
Riggard schreef:Je brandstofmengsel is ook de koeling van je motor. Als een motor (veel) te arm staat loopt die kapot/vast.
Brandstofmengsel? Te arm? Het is toch geen benzinemotor? Bij een overmaat aan lucht wordt er tijdens de compressiefase onder hoge druk brandstof ingespoten in de cilinder.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 20:16
door Andreas
Balen zeg! Gelukkig al een ruilmotor gevonden zie ik! ;)

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 21:17
door 3L-Dnadave
Wat ontzettend klote zeg!

Voor mij persoonlijk zou het qua lol een beetje ophouden als de originele motor vervangen moet worden, maar als je zoveel mogelijk eigen motordelen kan behouden zoals verstuivers en turbo enzo dan verzacht dat wel de pijn, plus het feit dat de ruilmotor praktisch dezelfde km stand heeft gelopen.

Uit welk jaartal komt de motor? Er zitten toch kleine verschillen ook onderling tussen de ANY motorblokken?

Kostentechnisch is het nieteens zo heel erg gek trouwens....want een oliepompketting vervangen vereist toch al bijna het uitbouwen van de motor...dat is nu dan maar meteen gedaan. En je hebt meteen de kans om alles schoon te maken en te vervangen wat je wilt.

Blijft het wel erg toevallig dat dit nu net gebeurd vlak nadat je die verstuivers hebt gedaan, ookal lijkt een causaal verband niet logisch

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 21:36
door Johan
Da's echt de eerste keer dat ik lees dat een 3L blok in de soep loopt.
Zwaar balen.
Succes met de reparaties.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 21:58
door 3L-Dnadave
Nou...david , jos en ejr en een paar forumgebruikers hebben wel vaker over 3L's gesproken met in de soep gelopen blokjes
Bij elkaar misschien een stuk wat.....maar het is geen supervaak voorkomend probleem inderdaad
En als het gebeurd lijkt in een meerderheid van de gevallen de oliepompketting de oorzaak te zijn
En die ene keer van Jos...was het 5w40 olie

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 22:04
door Johan
Hmm, dan zal ik dat met lezen hebben willen negeren, zo positief ben ik altijd over die blokjes.....

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 18 jan 2015, 22:09
door peterpan
Daar wordt je niet vrolijk van, ben ook wel benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak was.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 19 jan 2015, 06:54
door steevo
oeff dat is zuur. :-( Heel erg klote! Ben benieuwd wat de oorzaak ervan is nadat EJR ernaar heeft gekeken.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 19 jan 2015, 10:17
door tiemen
Hi Nietsnut,

Dat is erg klote joh, ik heb je het hele verhaal al gehoord aan de telefoon maar het is en blijft erg zuur.
Gelukkig is het te fixen maar jammer genoeg kost dat een paar centen.

Succes ermee, Tiemen

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 19 jan 2015, 10:37
door Rick-3L
Echt een horror scenario voor de liefhebber!
Ik hoop dat het allemaal te overzien is! En dat er rond om het blok geen schade is ontstaan!

Mocht je hulp nodig hebben laat maar weten! Ik hoop dat je snel weer op de weg zit!

-Rick

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 19 jan 2015, 15:15
door lupocor
rot voor je.
dit verwacht je niet van een goed onderhouden lupo.
zal mij ook benieuwen wat de oorzaak is geweest.

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 19 jan 2015, 20:50
door Buzz_4stroke
Melvin,

Zwaar, zwaar klote voor je :angry-cussingblack: . Zelf deze situatie anderhalf jaar terug gehad met de Nissan, ook goed onderhouden en plotsklaps een warmloper zonder waarschuwingslampjes. Na een week zelf sleutelen wel weer gefixt maar als je dan naar onderstaand beeld kijkt zakt je de moed je de eerste dag wel wat naar beneden......

Afbeelding

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Geplaatst: 19 jan 2015, 21:01
door Nietsnut
Mijn vermoeden is dat ik het zelf zou kunnen indien ik voldoende tijd zo hebben, er zijn namelijk voldoende mensen die af en toe wat advies kunnen geven via de whatsapp of telefoon, helaas heb ik die tijd niet dus prijs ik mezelf gelukkig dat er een team van mensen is die daar tijd voor vrij gaat maken :)