Nietsnut's 1999 Lupo 3L

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Nietsnut »

Gisteren is mijn motor in elkaar gelopen, de drijfstang en/of zuiger van de eerste cilinder is door het onderblok geknald en nu is hij kapot. Eldert-Jan gaat er een ruilblok inzetten en zal dan gelijk een nieuwe oliepompketting en distributiekit monteren aangezien het donorblok ook rond de 280dkm gedraaid heeft, net zoveel als het mijne eigenlijk die 285 gedraaid heeft.

Foto's van de schade volgen wanneer het blok uitgebouwd is.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door WouteLLL »

Dat is niet best! En dat terwijl je je auto zo goed onderhoudt. Hopelijk kan Eldert-Jan het snel repareren. Al enig idee wat er in het blok mis is gegaan? (Krukas, drijfstang, kapotte zuigerveer?)
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Nietsnut »

Zeker vervelend maar gelukkig wel op te lossen, ik vermoed dat Eldert-Jan diagnose stelt als het blok eruit is. Misschien leuk om het blok eens te ontleden!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Riggard »

Klote! Enig idee hoe het komt? Iets met de gereinigde verstuivers te maken?

Ben overigens wel benieuwd hoeveel werk zo'n ruilblokkie nu precies is.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Nietsnut »

Verstuivers zitten in de kop en hebben geen contact met delen in de onderkant, daarnaast weet ik 100% zeker dat de nokkenas vast zit en de verstuivers ook, en ook dat de afstelling van de verstuivers vast zit omdat alles twee keer nagetrokken is door EJR terwijl ik mee telde.

Het zou een ander verhaal worden als er een onderdeel via de oliekanalen naar beneden valt, maar dan zou je losse delen moeten hebben bovenin. Ook dat is gecontroleerd.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Riggard
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 454
Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
Echte naam: Richard
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 000.000km
Locatie: Heemskerk

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Riggard »

Je brandstofmengsel is ook de koeling van je motor. Als een motor (veel) te arm staat loopt die kapot/vast.

Maargoed, het is maar een speculatie, als er bij mij iets stuk gaat kijk ik altijd het eerst naar het laatst gepleegde onderhoud. Dat wil echter niet wil zeggen dat dat ook de oorzaak is.

Uiteindelijk gaat het erom dat je auto'tje weer rijdend wordt, daarna kun je een diagnose stellen. Hopen dat het allemaal snel weer geregeld is.
reichbus
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2050
Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
Echte naam: Guus
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 06 jun 2000
Kilometerstand: 245.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Taftgroen - LA6N
Locatie: Wijchen

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door reichbus »

Oef. Ben benieuwd wat de oorzaak was. Maar je kunt nu wel inderdaad meteen distributieriem en olieketting meteen mee pakken als hij er toch.
Afbeelding
WouteLLL
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 344
Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
Echte naam: Wouter
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 228.000km
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Marum

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door WouteLLL »

Riggard schreef:Je brandstofmengsel is ook de koeling van je motor. Als een motor (veel) te arm staat loopt die kapot/vast.
Brandstofmengsel? Te arm? Het is toch geen benzinemotor? Bij een overmaat aan lucht wordt er tijdens de compressiefase onder hoge druk brandstof ingespoten in de cilinder.
Gebruikersavatar
Andreas
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 419
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:32
Autotype: Overige autotypes
Locatie: BMW 130i LSE

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Andreas »

Balen zeg! Gelukkig al een ruilmotor gevonden zie ik! ;)
Afbeelding

"I am not designed to come second or third. I am designed to win." - Ayrton Senna
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door 3L-Dnadave »

Wat ontzettend klote zeg!

Voor mij persoonlijk zou het qua lol een beetje ophouden als de originele motor vervangen moet worden, maar als je zoveel mogelijk eigen motordelen kan behouden zoals verstuivers en turbo enzo dan verzacht dat wel de pijn, plus het feit dat de ruilmotor praktisch dezelfde km stand heeft gelopen.

Uit welk jaartal komt de motor? Er zitten toch kleine verschillen ook onderling tussen de ANY motorblokken?

Kostentechnisch is het nieteens zo heel erg gek trouwens....want een oliepompketting vervangen vereist toch al bijna het uitbouwen van de motor...dat is nu dan maar meteen gedaan. En je hebt meteen de kans om alles schoon te maken en te vervangen wat je wilt.

Blijft het wel erg toevallig dat dit nu net gebeurd vlak nadat je die verstuivers hebt gedaan, ookal lijkt een causaal verband niet logisch
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Johan »

Da's echt de eerste keer dat ik lees dat een 3L blok in de soep loopt.
Zwaar balen.
Succes met de reparaties.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door 3L-Dnadave »

Nou...david , jos en ejr en een paar forumgebruikers hebben wel vaker over 3L's gesproken met in de soep gelopen blokjes
Bij elkaar misschien een stuk wat.....maar het is geen supervaak voorkomend probleem inderdaad
En als het gebeurd lijkt in een meerderheid van de gevallen de oliepompketting de oorzaak te zijn
En die ene keer van Jos...was het 5w40 olie
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Gebruikersavatar
Johan
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2647
Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
Autotype: Overige autotypes
Locatie: Noord-Brabant

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Johan »

Hmm, dan zal ik dat met lezen hebben willen negeren, zo positief ben ik altijd over die blokjes.....
peterpan
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 324
Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
Echte naam: Peter
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 211.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Brandstof: Normale diesel

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door peterpan »

Daar wordt je niet vrolijk van, ben ook wel benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak was.
Gr,
Peter
Gebruikersavatar
steevo
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
Echte naam: Stevie
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 247.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door steevo »

oeff dat is zuur. :-( Heel erg klote! Ben benieuwd wat de oorzaak ervan is nadat EJR ernaar heeft gekeken.
Gebruikersavatar
tiemen
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 21:56
Echte naam: Tiemen Harte
Autotype: non-3L Lupo TDi
Locatie: Uithoorn
Contacteer:

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door tiemen »

Hi Nietsnut,

Dat is erg klote joh, ik heb je het hele verhaal al gehoord aan de telefoon maar het is en blijft erg zuur.
Gelukkig is het te fixen maar jammer genoeg kost dat een paar centen.

Succes ermee, Tiemen
Geen Lupo meer boehoeooohoeeee.
Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Rick-3L »

Echt een horror scenario voor de liefhebber!
Ik hoop dat het allemaal te overzien is! En dat er rond om het blok geen schade is ontstaan!

Mocht je hulp nodig hebben laat maar weten! Ik hoop dat je snel weer op de weg zit!

-Rick
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door lupocor »

rot voor je.
dit verwacht je niet van een goed onderhouden lupo.
zal mij ook benieuwen wat de oorzaak is geweest.
Gebruikersavatar
Buzz_4stroke
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 439
Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
Echte naam: Chris
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 mar 2002
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Flash Rood - LP3G
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Leeuwarden

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Buzz_4stroke »

Melvin,

Zwaar, zwaar klote voor je :angry-cussingblack: . Zelf deze situatie anderhalf jaar terug gehad met de Nissan, ook goed onderhouden en plotsklaps een warmloper zonder waarschuwingslampjes. Na een week zelf sleutelen wel weer gefixt maar als je dan naar onderstaand beeld kijkt zakt je de moed je de eerste dag wel wat naar beneden......

Afbeelding
Afbeelding HIER staat mijn topic.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L

Bericht door Nietsnut »

Mijn vermoeden is dat ik het zelf zou kunnen indien ik voldoende tijd zo hebben, er zijn namelijk voldoende mensen die af en toe wat advies kunnen geven via de whatsapp of telefoon, helaas heb ik die tijd niet dus prijs ik mezelf gelukkig dat er een team van mensen is die daar tijd voor vrij gaat maken :)
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Plaats reactie

Terug naar “Introductie”