Nietsnut's 1999 Lupo 3L
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Gisteren is mijn motor in elkaar gelopen, de drijfstang en/of zuiger van de eerste cilinder is door het onderblok geknald en nu is hij kapot. Eldert-Jan gaat er een ruilblok inzetten en zal dan gelijk een nieuwe oliepompketting en distributiekit monteren aangezien het donorblok ook rond de 280dkm gedraaid heeft, net zoveel als het mijne eigenlijk die 285 gedraaid heeft.
Foto's van de schade volgen wanneer het blok uitgebouwd is.
Foto's van de schade volgen wanneer het blok uitgebouwd is.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
- Echte naam: Wouter
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 228.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Marum
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Dat is niet best! En dat terwijl je je auto zo goed onderhoudt. Hopelijk kan Eldert-Jan het snel repareren. Al enig idee wat er in het blok mis is gegaan? (Krukas, drijfstang, kapotte zuigerveer?)
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Zeker vervelend maar gelukkig wel op te lossen, ik vermoed dat Eldert-Jan diagnose stelt als het blok eruit is. Misschien leuk om het blok eens te ontleden!
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Klote! Enig idee hoe het komt? Iets met de gereinigde verstuivers te maken?
Ben overigens wel benieuwd hoeveel werk zo'n ruilblokkie nu precies is.
Ben overigens wel benieuwd hoeveel werk zo'n ruilblokkie nu precies is.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Verstuivers zitten in de kop en hebben geen contact met delen in de onderkant, daarnaast weet ik 100% zeker dat de nokkenas vast zit en de verstuivers ook, en ook dat de afstelling van de verstuivers vast zit omdat alles twee keer nagetrokken is door EJR terwijl ik mee telde.
Het zou een ander verhaal worden als er een onderdeel via de oliekanalen naar beneden valt, maar dan zou je losse delen moeten hebben bovenin. Ook dat is gecontroleerd.
Het zou een ander verhaal worden als er een onderdeel via de oliekanalen naar beneden valt, maar dan zou je losse delen moeten hebben bovenin. Ook dat is gecontroleerd.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
- Riggard
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 16 mar 2014, 01:35
- Echte naam: Richard
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
- Locatie: Heemskerk
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Je brandstofmengsel is ook de koeling van je motor. Als een motor (veel) te arm staat loopt die kapot/vast.
Maargoed, het is maar een speculatie, als er bij mij iets stuk gaat kijk ik altijd het eerst naar het laatst gepleegde onderhoud. Dat wil echter niet wil zeggen dat dat ook de oorzaak is.
Uiteindelijk gaat het erom dat je auto'tje weer rijdend wordt, daarna kun je een diagnose stellen. Hopen dat het allemaal snel weer geregeld is.
Maargoed, het is maar een speculatie, als er bij mij iets stuk gaat kijk ik altijd het eerst naar het laatst gepleegde onderhoud. Dat wil echter niet wil zeggen dat dat ook de oorzaak is.
Uiteindelijk gaat het erom dat je auto'tje weer rijdend wordt, daarna kun je een diagnose stellen. Hopen dat het allemaal snel weer geregeld is.
-
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 18:30
- Echte naam: Guus
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 06 jun 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Taftgroen - LA6N
- Locatie: Wijchen
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Oef. Ben benieuwd wat de oorzaak was. Maar je kunt nu wel inderdaad meteen distributieriem en olieketting meteen mee pakken als hij er toch.
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 09 dec 2014, 14:30
- Echte naam: Wouter
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 228.000km
- Transmissie: Automaat
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Marum
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Brandstofmengsel? Te arm? Het is toch geen benzinemotor? Bij een overmaat aan lucht wordt er tijdens de compressiefase onder hoge druk brandstof ingespoten in de cilinder.Riggard schreef:Je brandstofmengsel is ook de koeling van je motor. Als een motor (veel) te arm staat loopt die kapot/vast.
- Andreas
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:32
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: BMW 130i LSE
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Balen zeg! Gelukkig al een ruilmotor gevonden zie ik!
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Wat ontzettend klote zeg!
Voor mij persoonlijk zou het qua lol een beetje ophouden als de originele motor vervangen moet worden, maar als je zoveel mogelijk eigen motordelen kan behouden zoals verstuivers en turbo enzo dan verzacht dat wel de pijn, plus het feit dat de ruilmotor praktisch dezelfde km stand heeft gelopen.
Uit welk jaartal komt de motor? Er zitten toch kleine verschillen ook onderling tussen de ANY motorblokken?
Kostentechnisch is het nieteens zo heel erg gek trouwens....want een oliepompketting vervangen vereist toch al bijna het uitbouwen van de motor...dat is nu dan maar meteen gedaan. En je hebt meteen de kans om alles schoon te maken en te vervangen wat je wilt.
Blijft het wel erg toevallig dat dit nu net gebeurd vlak nadat je die verstuivers hebt gedaan, ookal lijkt een causaal verband niet logisch
Voor mij persoonlijk zou het qua lol een beetje ophouden als de originele motor vervangen moet worden, maar als je zoveel mogelijk eigen motordelen kan behouden zoals verstuivers en turbo enzo dan verzacht dat wel de pijn, plus het feit dat de ruilmotor praktisch dezelfde km stand heeft gelopen.
Uit welk jaartal komt de motor? Er zitten toch kleine verschillen ook onderling tussen de ANY motorblokken?
Kostentechnisch is het nieteens zo heel erg gek trouwens....want een oliepompketting vervangen vereist toch al bijna het uitbouwen van de motor...dat is nu dan maar meteen gedaan. En je hebt meteen de kans om alles schoon te maken en te vervangen wat je wilt.
Blijft het wel erg toevallig dat dit nu net gebeurd vlak nadat je die verstuivers hebt gedaan, ookal lijkt een causaal verband niet logisch
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Da's echt de eerste keer dat ik lees dat een 3L blok in de soep loopt.
Zwaar balen.
Succes met de reparaties.
Zwaar balen.
Succes met de reparaties.
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 3490
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
- Echte naam: David (op zn engels)
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 384.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Nou...david , jos en ejr en een paar forumgebruikers hebben wel vaker over 3L's gesproken met in de soep gelopen blokjes
Bij elkaar misschien een stuk wat.....maar het is geen supervaak voorkomend probleem inderdaad
En als het gebeurd lijkt in een meerderheid van de gevallen de oliepompketting de oorzaak te zijn
En die ene keer van Jos...was het 5w40 olie
Bij elkaar misschien een stuk wat.....maar het is geen supervaak voorkomend probleem inderdaad
En als het gebeurd lijkt in een meerderheid van de gevallen de oliepompketting de oorzaak te zijn
En die ene keer van Jos...was het 5w40 olie
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- Johan
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 2647
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 10:41
- Autotype: Overige autotypes
- Locatie: Noord-Brabant
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Hmm, dan zal ik dat met lezen hebben willen negeren, zo positief ben ik altijd over die blokjes.....
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 21 mar 2014, 18:56
- Echte naam: Peter
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 211.000
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Brandstof: Normale diesel
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Daar wordt je niet vrolijk van, ben ook wel benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak was.
Gr,
Peter
Peter
- steevo
- Handgeschakelde vriend
- Berichten: 559
- Lid geworden op: 01 mei 2014, 08:11
- Echte naam: Stevie
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Kilometerstand: 247.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
oeff dat is zuur. Heel erg klote! Ben benieuwd wat de oorzaak ervan is nadat EJR ernaar heeft gekeken.
- tiemen
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 275
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 21:56
- Echte naam: Tiemen Harte
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Locatie: Uithoorn
- Contacteer:
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Hi Nietsnut,
Dat is erg klote joh, ik heb je het hele verhaal al gehoord aan de telefoon maar het is en blijft erg zuur.
Gelukkig is het te fixen maar jammer genoeg kost dat een paar centen.
Succes ermee, Tiemen
Dat is erg klote joh, ik heb je het hele verhaal al gehoord aan de telefoon maar het is en blijft erg zuur.
Gelukkig is het te fixen maar jammer genoeg kost dat een paar centen.
Succes ermee, Tiemen
Geen Lupo meer boehoeooohoeeee.
- Rick-3L
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 1147
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
- Echte naam: Rick
- Autotype: non-3L Lupo TDi
- Productiedatum: 07 nov 2000
- Kilometerstand: 325.200km
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Planetsilver - LR7V
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Alkmaar
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Echt een horror scenario voor de liefhebber!
Ik hoop dat het allemaal te overzien is! En dat er rond om het blok geen schade is ontstaan!
Mocht je hulp nodig hebben laat maar weten! Ik hoop dat je snel weer op de weg zit!
-Rick
Ik hoop dat het allemaal te overzien is! En dat er rond om het blok geen schade is ontstaan!
Mocht je hulp nodig hebben laat maar weten! Ik hoop dat je snel weer op de weg zit!
-Rick
-
- Vriendelijke ebay held
- Berichten: 1793
- Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
- Echte naam: cor
- Autotype: Overige autotypes
- Kilometerstand: 68.000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Locatie: emmen
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
rot voor je.
dit verwacht je niet van een goed onderhouden lupo.
zal mij ook benieuwen wat de oorzaak is geweest.
dit verwacht je niet van een goed onderhouden lupo.
zal mij ook benieuwen wat de oorzaak is geweest.
- Buzz_4stroke
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 31 mei 2014, 23:23
- Echte naam: Chris
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 28 mar 2002
- Kilometerstand: 240.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Flash Rood - LP3G
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Leeuwarden
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Melvin,
Zwaar, zwaar klote voor je . Zelf deze situatie anderhalf jaar terug gehad met de Nissan, ook goed onderhouden en plotsklaps een warmloper zonder waarschuwingslampjes. Na een week zelf sleutelen wel weer gefixt maar als je dan naar onderstaand beeld kijkt zakt je de moed je de eerste dag wel wat naar beneden......
Zwaar, zwaar klote voor je . Zelf deze situatie anderhalf jaar terug gehad met de Nissan, ook goed onderhouden en plotsklaps een warmloper zonder waarschuwingslampjes. Na een week zelf sleutelen wel weer gefixt maar als je dan naar onderstaand beeld kijkt zakt je de moed je de eerste dag wel wat naar beneden......
HIER staat mijn topic.
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Nietsnut introduceert zijn 1999 Lupo 3L
Mijn vermoeden is dat ik het zelf zou kunnen indien ik voldoende tijd zo hebben, er zijn namelijk voldoende mensen die af en toe wat advies kunnen geven via de whatsapp of telefoon, helaas heb ik die tijd niet dus prijs ik mezelf gelukkig dat er een team van mensen is die daar tijd voor vrij gaat maken
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.