3L-pret -> Hoe de 'Rode Tornado' het 'Frietkot' werd
- foppe
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
Re: 3L-zoektocht -> spruitstuk lek
Nou, we moeten nog wel even verder kijken waarom hij is afgescheurd hoor, want het kan zijn dat er iets met de beugel aan de hand is.
Sharon had dit ook nl. (zie linkje hieronder), haar beugel was niet goed meer en Riggard heeft een nieuw beugeltje aangeschaft.
Ik weet niet precies waar die aan vastzit, aan de kat of aan de turbo, maar een goeie fixatie is evidend.
Sharon had dit ook nl. (zie linkje hieronder), haar beugel was niet goed meer en Riggard heeft een nieuw beugeltje aangeschaft.
Ik weet niet precies waar die aan vastzit, aan de kat of aan de turbo, maar een goeie fixatie is evidend.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs 
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Kleur: Moonsilver - LR7X
Het beugeltje verbindt de turbo met het onderblok.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Mijn YouTube kanaal.
- foppe
- 3L Vriendenteam

Die dus, die moet dus goed vast.
-
Thijsvl
- Nieuwe vriend

- Echte naam: Thijs
Vanmiddag voordat ik uit Arnhem wegreed nog even snel gekeken hoe stabiel de turbo was. Daar kreeg ik met een beetje morren weinig beweging in, dat lijkt allemaal wel goed te zijn. De beugel vervangen om eventuele metaalmoeheid voor te zijn lijkt me wel verstandig, zeker als zo'n onderdeel orde 8 euro is. Het zou verkeerde zuinigheid zijn dat niet te doen.
Lupo 3L for miles, Speedster for smiles!
- foppe
- 3L Vriendenteam

Thijs was gisteren bij me gekomen om de lupo te repareren:

Marcel (luposuctie) belde ook spontaan op voor een bakkie en hij had ook zin om mee te gaan klussen.
Het spruitstuk en de turbo moet in zijn geheel los worden gehaald.

Die gouden horloge trouwens is van Marcello,
en dit was dus het probleem.

en toen testen, een rondje loggen met vagcom. Dit was de eerste run:

Alles ging goed, Je ziet meerdere runs van volgas geven. De druk die de ECU vraagt wordt goed gevolgd door de werkelijke druk. Alleen op het laatst ging het mis. bij ca 3500 toeren hoorden we een plop en de werkelijke turbodruk viel weg
ohoh. Wat is hier aan de hand.
Dus motorkap open en een inspectie, op de turbo lag wat wat olie.
Maar gelukkig dat kwam doordat de olie slang niet helemaal goed vast zat. Gelukkig was alleen maar de uitgaande turboslang losgeschoten, ja dat verklaart alles de klem zat niet helemaal goed.
Gelukkig, alles snel gefixed en een tweede logje gemaakt:

Alles is nu weer in orde gelukkig en het monstertje rijdt weer prima rond. Ik moet wel zeggen dat het een bijzonder gevoel was om het rood monstertje weer eens te zien.

Marcel (luposuctie) belde ook spontaan op voor een bakkie en hij had ook zin om mee te gaan klussen.
Het spruitstuk en de turbo moet in zijn geheel los worden gehaald.

Die gouden horloge trouwens is van Marcello,
en dit was dus het probleem.

en toen testen, een rondje loggen met vagcom. Dit was de eerste run:

Alles ging goed, Je ziet meerdere runs van volgas geven. De druk die de ECU vraagt wordt goed gevolgd door de werkelijke druk. Alleen op het laatst ging het mis. bij ca 3500 toeren hoorden we een plop en de werkelijke turbodruk viel weg
Dus motorkap open en een inspectie, op de turbo lag wat wat olie.
Gelukkig, alles snel gefixed en een tweede logje gemaakt:

Alles is nu weer in orde gelukkig en het monstertje rijdt weer prima rond. Ik moet wel zeggen dat het een bijzonder gevoel was om het rood monstertje weer eens te zien.
- NicoTDI
- 3L Speurvriend

- Echte naam: Nico
- Transmissie: Handgeschakeld
Mooi dat hij weer werkt! Kan je er weer tijd mee vooruit.
Nog plannen om binnenkort andere dingen aan te pakken ?!
Nog plannen om binnenkort andere dingen aan te pakken ?!
Handschakel = Probleemloos!
-
Thijsvl
- Nieuwe vriend

Onderweg naar huis was ook alles prima. Op naar Oostenrijk voor een grote test zullen we maar zeggen. Voor die tijd nog wel 600km te maken, dus dat moet wel voldoende test zijn.
Andere dingetjes aanpakken, mwoah, ligt een beetje aan de tijd/prioriteit. De focus zal vooral liggen op het 'net' maken van de Luup, niet zozeer het toevoegen van allerlei gadgets. Redelijk standaard, motorisch netjes onderhouden en strak ex-/interieur is het doel. Vooralsnog ziet het lange termijn lijstje er ongeveer zo uit;
- Trekhaak demonteren
- Krassen en deuken repareren (krassen op beide deuren, deuken in chassislijst)
- Interieur (vooral hemel) schoonmaken
- Led-DRL/mistlampen ombouwen naar aan bij dimlicht
- USB-oplaadpunten inbouwen
- OBD-reader inbouwen (heb ik al wel liggen, misschien met MFA-hendel en Arosa-kapje, ben nog aan het broeden op een andere manier)
- Nog wat kleine dingetjes met radio-antenne, stickers en ruitenwisserarmen
- Eventueel zelf elektrische ramen inbouwen (lijkt me wel een mooie toevoeging, maar is afhankelijk van prijs)
Ondertussen van Stefan een cannetje biodiesel overgenomen, dat is toch wel geinig, dus waarschijnlijk beetje afhankelijk van de beschikbaarheid half-half rijden. De ster in de voorruit is ondertussen ook gerepareerd, dat scheelt weer een gescheurde ruit.
Andere dingetjes aanpakken, mwoah, ligt een beetje aan de tijd/prioriteit. De focus zal vooral liggen op het 'net' maken van de Luup, niet zozeer het toevoegen van allerlei gadgets. Redelijk standaard, motorisch netjes onderhouden en strak ex-/interieur is het doel. Vooralsnog ziet het lange termijn lijstje er ongeveer zo uit;
- Trekhaak demonteren
- Krassen en deuken repareren (krassen op beide deuren, deuken in chassislijst)
- Interieur (vooral hemel) schoonmaken
- Led-DRL/mistlampen ombouwen naar aan bij dimlicht
- USB-oplaadpunten inbouwen
- OBD-reader inbouwen (heb ik al wel liggen, misschien met MFA-hendel en Arosa-kapje, ben nog aan het broeden op een andere manier)
- Nog wat kleine dingetjes met radio-antenne, stickers en ruitenwisserarmen
- Eventueel zelf elektrische ramen inbouwen (lijkt me wel een mooie toevoeging, maar is afhankelijk van prijs)
Ondertussen van Stefan een cannetje biodiesel overgenomen, dat is toch wel geinig, dus waarschijnlijk beetje afhankelijk van de beschikbaarheid half-half rijden. De ster in de voorruit is ondertussen ook gerepareerd, dat scheelt weer een gescheurde ruit.
-
3L-Emiel
- 3L Vriendenteam

- Autotype: Overige autotypes
Hoe bedoel je deze? de rode had toch drl?Thijsvl schreef:- Led-DRL/mistlampen ombouwen naar aan bij dimlicht
-
Thijsvl
- Nieuwe vriend

Klopt, aan de lampen zelf zal niks veranderen, enkel de manier waarop ze aangesloten zijn.
De setting is nu:
Licht uit: DRL aan
Stadslicht aan: DRL aan/uit (weet niet precies, ik gebruik nooit stadslicht)
Dimlicht aan: DRL uit
En wordt waarschijnlijk:
Licht uit: DRL aan/uit
Stadslicht aan: DRL aan/uit (weet ik nog niet zeker)
Dimlicht aan: DRL aan.
Ze krijgen dus wat meer een mistlichtfunctie. Ik vind zo'n set van vier lampen altijd wel mooi. Ben nog wel een beetje aan het bedenken of ik op de een of andere manier de dagrijverlichting terug kan laten komen. Als het nu mooi weer is vind ik die DRL's een beetje overbodig, met mijn leeftijd in een verlaagde Lupo is het een beetje uitkijken dat het geen 'tjoening'-bak wordt, dat vind ik niet zo bij een eco-3L'tje passen. Misschien sluit ik ze wel op het stadslicht aan, dan kan je afhankelijk van het weer kiezen of je met of zonder DRL's rijdt (door stadslicht aan/uit te zetten), dat is misschien in de herfst wel handig. Je merkt het waarschijnlijk wel, het plan is nog niet helemaal uitgekristalliseerd.
De setting is nu:
Licht uit: DRL aan
Stadslicht aan: DRL aan/uit (weet niet precies, ik gebruik nooit stadslicht)
Dimlicht aan: DRL uit
En wordt waarschijnlijk:
Licht uit: DRL aan/uit
Stadslicht aan: DRL aan/uit (weet ik nog niet zeker)
Dimlicht aan: DRL aan.
Ze krijgen dus wat meer een mistlichtfunctie. Ik vind zo'n set van vier lampen altijd wel mooi. Ben nog wel een beetje aan het bedenken of ik op de een of andere manier de dagrijverlichting terug kan laten komen. Als het nu mooi weer is vind ik die DRL's een beetje overbodig, met mijn leeftijd in een verlaagde Lupo is het een beetje uitkijken dat het geen 'tjoening'-bak wordt, dat vind ik niet zo bij een eco-3L'tje passen. Misschien sluit ik ze wel op het stadslicht aan, dan kan je afhankelijk van het weer kiezen of je met of zonder DRL's rijdt (door stadslicht aan/uit te zetten), dat is misschien in de herfst wel handig. Je merkt het waarschijnlijk wel, het plan is nog niet helemaal uitgekristalliseerd.
- Riggard
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Richard
- Kilometerstand: 000.000km
Mooi dat alles weer werkt 
Voor de uitgaande turboslang; bekend euvel, heb het al 2x gehad. Mijn advies zou zijn om iig gereedschap (en handschoenen
) bij je te hebben voor mocht het weer mis gaan.
Hoe zit jouwe vast? Mijne zat met de originele 'veerklem'. Die was wat lam en daarom heb ik deze vervangen voor een slangenklem met een schroef/boutje.
Mocht ie dan onderweg los gaan, dan is zo'n schroefklem makkelijker.
Voor de uitgaande turboslang; bekend euvel, heb het al 2x gehad. Mijn advies zou zijn om iig gereedschap (en handschoenen
Hoe zit jouwe vast? Mijne zat met de originele 'veerklem'. Die was wat lam en daarom heb ik deze vervangen voor een slangenklem met een schroef/boutje.
Mocht ie dan onderweg los gaan, dan is zo'n schroefklem makkelijker.
-
Thijsvl
- Nieuwe vriend

Die slang zit, en zat, vast met de originele veerklem. Ik verwacht dat het geen kwestie was van lamme klem, maar vooral dat de klem niet ver genoeg omhoog zat. Ik heb er redelijk aan getrokken toen ik de slang de tweede keer vastgemaakt had, en dat zat vrij stevig. Waarschijnlijk gaat het allemaal wel goed nu. Overigens vind ik die veerklemmen wel ondingen, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik de tool ervoor mis.
- Riggard
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Richard
- Kilometerstand: 000.000km
Koop zo'n tang, beste investering die je ooit zult doen.Thijsvl schreef:Die slang zit, en zat, vast met de originele veerklem. Ik verwacht dat het geen kwestie was van lamme klem, maar vooral dat de klem niet ver genoeg omhoog zat. Ik heb er redelijk aan getrokken toen ik de slang de tweede keer vastgemaakt had, en dat zat vrij stevig. Waarschijnlijk gaat het allemaal wel goed nu. Overigens vind ik die veerklemmen wel ondingen, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik de tool ervoor mis.
http://www.ebay.nl/itm/Straight-Hose-Clamp-Pliers-Removal-Installation-of-Hose-Clamps-A1744-/131238498570?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item1e8e6c910a
Dat gekut met waterpomptangen op die slangenklemmen... Heb tijdens m'n studie wasmachines gerepareerd, dan ben je er snel klaar mee
-
luposuctie
- Allemans 3L vriend

- Echte naam: Marcello
- Productiedatum: 04 aug 2000
- Kilometerstand: 245.000km
- Kleur: Planetsilver - LR7V
hallo thijs
Hopelijk ben je nu van de problemen af .En het was leuk om even te helpen en om kennis te maken -)
En gelijk bakkie bij Foppe gedaan die had ik ook al weer een poosje niet meer gesproken .
kortom het was even gezellig-)))))
mvg
Marcel
Hopelijk ben je nu van de problemen af .En het was leuk om even te helpen en om kennis te maken -)
En gelijk bakkie bij Foppe gedaan die had ik ook al weer een poosje niet meer gesproken .
kortom het was even gezellig-)))))
mvg
Marcel
- foppe
- 3L Vriendenteam

Richard bedankt voor de link, ik heb er net eentje besteld.
-
Thijsvl
- Nieuwe vriend

50dkm/eerste jaar; pret, prut en andere perikelen
Lange tijd geleden, maar het is wel weer eens tijd voor een updateetje van de 'Rode Tornado', die tegenwoordig beter bekend staat als Frietkot.
Ondertussen tikt de teller tegen de 297dkm aan, dus een mooie 50dkm in een jaar gescoord. En, natuurlijk altijd afkloppen, die zijn na wat opstart-hikken, redelijk probleemloos gegaan.
Enige serieuze mankement was bij zo'n 268dkm; na wat aankondigingsrattels hield de dynamo er mee op. Bleek uiteindelijk de vrijloop van de dynamo te zijn. Redelijk easy fix, die de dynamoboer in Gouda binnen een dagje uitgevoerd had. Met de dynamo-uitbouwactie het zaakje maar direct grondig aangepakt en ook direct de distributieriem, waterpomp, rollen en multiriem vervangen. Weer helemaal het heertje voor de komende 90dkm. Om de puntjes op de i te zetten ook nog een grote beurt uitgevoerd (filtertjes rondom, olietje en zelfs koelvloeistof).
Verder een hoop happy km's gemaakt, zonder gekke problemen. Veel op 2N-biodiesel gereden, zelfs tot 100% in de winter zonder teveel problemen. Alles bij elkaar bevalt de Lupo zo goed dat m'n stage dan wel afgelopen is, maar ik lekker in m'n Frietkot door blijf rijden. En ook bij de rest van de familie vallen de goedkope km's in de smaak, want in het weekend ben ik hem meestal kwijt omdat iemand anders een lange rit moet maken ;p.
Nu staan een nieuwe slok olie, nieuwe sleepring en een setje remschijven/blokken alweer klaar. Dan mag de komende APK geen probleem zijn. Remschijven zijn trouwens van TRW (4 tientjes bij Mister-Auto), die hebben tot mijn verbazing af-fabriek al zwart gecoate hart-delen, staat best chique. Sleepring komt uit China (17€ nieuw) dus ben erg benieuwd of dat een beetje gaat werken. Nu nog op zoek naar een werkende, virusvrije VAG-COM, daarvan heb ik nog steeds geen werkende uit de krochten van het internet kunnen opduikelen (OBD-stekker al wel gekocht).
Daarnaast nog bezig met een DAB-projectje. Nadat ik een nieuwe radio heb geïnstalleerd al een maand aan het kloten om de DAB-ontvangst op een chique manier in te bouwen (DAB op originele dakantenne, zonder nieuwe dure antennes te hoeven kopen). Als dat een beetje gefixd is zal nog wel een updateetje online gooien.
Zo blijven lekker een beetje doorklussen en fijn km' maken!
Ondertussen tikt de teller tegen de 297dkm aan, dus een mooie 50dkm in een jaar gescoord. En, natuurlijk altijd afkloppen, die zijn na wat opstart-hikken, redelijk probleemloos gegaan.
Enige serieuze mankement was bij zo'n 268dkm; na wat aankondigingsrattels hield de dynamo er mee op. Bleek uiteindelijk de vrijloop van de dynamo te zijn. Redelijk easy fix, die de dynamoboer in Gouda binnen een dagje uitgevoerd had. Met de dynamo-uitbouwactie het zaakje maar direct grondig aangepakt en ook direct de distributieriem, waterpomp, rollen en multiriem vervangen. Weer helemaal het heertje voor de komende 90dkm. Om de puntjes op de i te zetten ook nog een grote beurt uitgevoerd (filtertjes rondom, olietje en zelfs koelvloeistof).
Verder een hoop happy km's gemaakt, zonder gekke problemen. Veel op 2N-biodiesel gereden, zelfs tot 100% in de winter zonder teveel problemen. Alles bij elkaar bevalt de Lupo zo goed dat m'n stage dan wel afgelopen is, maar ik lekker in m'n Frietkot door blijf rijden. En ook bij de rest van de familie vallen de goedkope km's in de smaak, want in het weekend ben ik hem meestal kwijt omdat iemand anders een lange rit moet maken ;p.
Nu staan een nieuwe slok olie, nieuwe sleepring en een setje remschijven/blokken alweer klaar. Dan mag de komende APK geen probleem zijn. Remschijven zijn trouwens van TRW (4 tientjes bij Mister-Auto), die hebben tot mijn verbazing af-fabriek al zwart gecoate hart-delen, staat best chique. Sleepring komt uit China (17€ nieuw) dus ben erg benieuwd of dat een beetje gaat werken. Nu nog op zoek naar een werkende, virusvrije VAG-COM, daarvan heb ik nog steeds geen werkende uit de krochten van het internet kunnen opduikelen (OBD-stekker al wel gekocht).
Daarnaast nog bezig met een DAB-projectje. Nadat ik een nieuwe radio heb geïnstalleerd al een maand aan het kloten om de DAB-ontvangst op een chique manier in te bouwen (DAB op originele dakantenne, zonder nieuwe dure antennes te hoeven kopen). Als dat een beetje gefixd is zal nog wel een updateetje online gooien.
Zo blijven lekker een beetje doorklussen en fijn km' maken!
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder

- Echte naam: Melvin
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
Re: 3L-pret -> Hoe de 'Rode Tornado' het 'Frietkot' werd
Goed te horen dat je gelukkig met de wagen bent, wat DAB betreft zal je een andere antenne moeten monteren ivm andere frequenties en een andere aansluiting. Je krijgt dan DAB en FM, oftewel twee banden en twee antennedraden. Door de originele dakantenne te wisselen met een gecombineerde antenne ben je het best af aangezien de raam antennes (op voorraam plakken) niet spectaculair werken.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Mijn YouTube kanaal.
Mijn YouTube kanaal.
- foppe
- 3L Vriendenteam

Leuk om weer wat van je te horen Thijs! Goed dat ie ook goed bevalt, stiekem is het 3L virus bij jou ook al een beetje aangeslagen 
je hebt in een jaar tijd alweer bijna 50.000km gereden zeker?
je hebt in een jaar tijd alweer bijna 50.000km gereden zeker?
- 3L-Dnadave
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: David (op zn engels)
- Kilometerstand: 384.000km
- Kleur: Fantasiegroen - LR6A
- Contacteer:
Heb je een linkje waar die 17 euri sleepring te bestellen is ?
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
- atg
- 3L Vriendenteam

- Echte naam: arjan
- Productiedatum: 28 jan 2000
- Kilometerstand: 225.000km
als het werkt heb ik ook wel interesse
I've found my friends
There in my head
There in my head
-
Thijsvl
- Nieuwe vriend

Yes Foppe, ongeveer 50dkm weggezet in een jaar. Ben daar nu vast aan de slag, maar kan wat combineren met werken in regio-kantoren en thuiswerk, dus hopelijk het komende jaar minder km's. Best leuk, veel km's maken maar het kost te veel tijd waarin ik leukere dingen kan doen :p.
Sleepring komt hier vandaan: http://www.ebay.com/itm/251921552375.
Let wel op, ik heb enkel het art.nr. vergelijken en deze op de gok gekocht. Sleepring nog niet ontvangen, dus ook nog niet kunnen testen. Dit is een beetje een test, misschien binnen een jaar verrot, misschien werkt het niet maar grote kans dat het probleemloos werkt. China is altijd een gok, maar over het algemeen heb ik er wel goede ervaringen mee (en bestel veel kleine spullen in China via Ebay), een soort online Action.
Er staan er nog veel meer op, als je op ebay.com even met het artikelnummer 1H0959653E zoekt kom je ze wel tegen. Heb ook veel verlichtingsschakelaars (met mistlicht) en mistlichten langs zien komen. MAP- en andere sensoren zijn er ook veel te vinden, maar daarvan weet ik uit het Speedsterwereldje dat het te goedkope remakes zijn, en dus niet interessant.
Wat betreft DAB-antenne; het projectje is dus om de originele (buiten)antenne te blijven gebruiken. Die vervangende buitenantennes zijn met ~100 euro best prijzig en je moet een extra draad trekken. Heb nu een splitter op de kop getikt die aan de radiokant het originele kanaal split in FM en DAB en het DAB signaal versterkt. Die kan je dan gemakkelijk achter de radio wegwerken en was een stuk vriendelijker geprijsd. Eigenlijk hetzelfde apparaat dat anders aan de antennekant in je voet weggewerkt zit. Enige 'maren' zijn dat je de FM-versterker uit de originele antenne even moet omzeilen en je de FM-versterker waarschijnlijk verliest. Daarvan moet ik nog even bekijken hoe dat uitpakt.
Sleepring komt hier vandaan: http://www.ebay.com/itm/251921552375.
Let wel op, ik heb enkel het art.nr. vergelijken en deze op de gok gekocht. Sleepring nog niet ontvangen, dus ook nog niet kunnen testen. Dit is een beetje een test, misschien binnen een jaar verrot, misschien werkt het niet maar grote kans dat het probleemloos werkt. China is altijd een gok, maar over het algemeen heb ik er wel goede ervaringen mee (en bestel veel kleine spullen in China via Ebay), een soort online Action.
Er staan er nog veel meer op, als je op ebay.com even met het artikelnummer 1H0959653E zoekt kom je ze wel tegen. Heb ook veel verlichtingsschakelaars (met mistlicht) en mistlichten langs zien komen. MAP- en andere sensoren zijn er ook veel te vinden, maar daarvan weet ik uit het Speedsterwereldje dat het te goedkope remakes zijn, en dus niet interessant.
Wat betreft DAB-antenne; het projectje is dus om de originele (buiten)antenne te blijven gebruiken. Die vervangende buitenantennes zijn met ~100 euro best prijzig en je moet een extra draad trekken. Heb nu een splitter op de kop getikt die aan de radiokant het originele kanaal split in FM en DAB en het DAB signaal versterkt. Die kan je dan gemakkelijk achter de radio wegwerken en was een stuk vriendelijker geprijsd. Eigenlijk hetzelfde apparaat dat anders aan de antennekant in je voet weggewerkt zit. Enige 'maren' zijn dat je de FM-versterker uit de originele antenne even moet omzeilen en je de FM-versterker waarschijnlijk verliest. Daarvan moet ik nog even bekijken hoe dat uitpakt.