34-PJ-GV everything that has a beginning has an end

Introduceer jezelf en je auto(s). Daarna kun je het topic gebruiken om je onderhoud bij te houden of je modificaties te laten zien!
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl abracadabra

Bericht door 3L-Emiel »

Is een klein 2 polig stekkertje.. op de kabelboom van een golf4 zit een 4 polig kabeltje... Erg makkelijk en onbelangrijk.


Het doel was eind deze week de auto weer afgebouwd te hebben,
dat ga ik niet halen.. electra zo uitgebreid is niet mijn ding.
Heb er het overzicht niet voor. Dus zal nog wel even zonder dashboard rijden.... Dus ricky ipv over mijn speaker panelen zeuren... Mag je volgend jaar over mijn ontbrekende dashboard lachen...
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl abracadabra

Bericht door 3L-Dnadave »

Tsjaa dit is natuurlijk wel uitgebreider dan de elektrische ramen achteraf inbouwen
Maar met logisch nadenken kom je een heel eind

Je somt op welke componenten je weet dat je hebt , en je gaat 1 voor 1 kijken wat je wel weet.
Al snel blijft er minder over wat je niet weet ....en dan wordt het wegstrepen. En dan kom je een heel eind door geeoon te kijken waar de draden heen lopen.

Je hebt die duitse pdf van klima inbouw in een lupo 3L neem ik aan?
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Jeroenn
Benzinevriend
Benzinevriend
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 jan 2014, 23:00
Echte naam: Jeroen
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 235.000
Transmissie: Handgeschakeld
Brandstof: Normale diesel

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl abracadabra

Bericht door Jeroenn »

Had iemand die maar David, hij is van het web af. Heb ook al gezocht zou mij ook wel helpen bij m'n Gti..
Dus als iemand m heeft kunnen we elkaar helpen.

Kun je wat met dat bestand die ik je al eens gestuurd heb Emiel?
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl abracadabra

Bericht door 3L-Dnadave »

voor meer info en het stroomloopschema moetje even mailen met timo@lupo3lclub.de
Climatronic im Lupo 3L

So, nun will ich, nachdem ich meine Climatronic ausgiebig getestet habe, endlich vom Einbau berichten. Wen die Vorgeschichte nicht interessiert, sollte unten weiterlesen.

Mein „Traum“ von einer geregelten Klimaanlage war schon da, bevor ich meinen Lupo3L überhaupt gekauft habe. Leider gibt’s ihn nur mit Manueller. Nachdem ich hörte, dass angeblich überall im Auto Sensoren verteilt seien und der Umbau quasi unmöglich sei, schien es auch ein Traum zu bleiben. Anfangs hatte ich auch gedacht man müsse nur das Bedienteil wechseln… Schön wärs. Als ich dann aber im Forum auf Kamils Beitrag zu seinem Umbau traf, kam wieder Hoffnung auf. Glücklicherweise bat Zaubii zu dieser Zeit die wichtigsten Teile zum Verkauf an. Es handelte sich um den Klimakasten mit Temperatursensoren und Bedienteil der Climatronic. Nach gewisser Bedenkzeit und obwohl die Bilder, die Kamil während des Umbaus gemacht hat, doch etwas erschreckend waren sagte ich mir: „Kauf erstmal, wer weiß, ob du noch mal die Chance dazu hast.“ Kurze Zeit später stand der Kasten also vor mir.



Nachdem ich anhand der Stromlaufpläne die Kabel sortiert hatte, habe ich erstmal Batterie und Notebook zur Diagnose angeschlossen.

Man sollte sich vorab Stromlaufpläne von Climatronic und manueller Klimaanlage besorgen. Plan 29 und 59 sind die wichtigsten. Nach dem ich die beiden Pläne miteinander verglichen habe, blieben nicht mehr viele Leitungen übrig, aber die hatten es in sich, wie sich später herausstellen sollte.

Am Dienstag, den 9. August ging es also los. Gegen Mittag fuhr ich zum VW Händler und ließ das Kältemittel absaugen. Wieder zu Hause angekommen habe ich zuerst die Ablage auf der Beifahrerseite ausgebaut. Erstmal was einfaches am Anfang.



Dann gings immer so weiter.

Becherhalter



Abdeckungen und Schalter der Mittelkonsole



Die Mittelkonsole selbst



Abdeckungen Lenkrad und Ablagen darunter



Das Lenkrad (Airbag Ausbau-Anleitung beachten "So wird's gemacht")



Tacho, Radio



Schleifring (Auf Stellung achten, Erklärung später), Lenkstockschalter



Und zu guter Letzt, das Armaturenbrett



Wenn man weiß wo die Schrauben sind ist das gar nicht so schwer. Wenn. Die gemeinen sind: 4 Schrauben vom Wasserkasten aus, 2 im Loch wo sonst der Tacho ist und noch ein paar die man erst nach zweimal hingucken findet. Viel Spaß beim suchen. Weiteres Problem ist, dass Armaturenbrett und Lüftungskanal zusammenhängen und die Kabelbäume dazwischen liegen. Zumindest sind wir nicht an die Stellen gekommen, an denen die beiden Teile zusammengeschraubt sind, bevor wir nicht das ganze zusammen ausgebaut hatten. Also am besten zu zweit langsam vorziehen, Kabelbinder abschneiden, lösen und Kabelbäume irgendwie rausziehen. Nurnoch der alte, manuelle Klimakasten. Dazu ging es im Motorraum weiter. Als erstes haben wir die Kühlmittelschläuche vom Wärmetauscher abgezogen. Dazu muss das Kühlmittel nicht unbedingt abgelassen werden. Schläuche abziehen und nach oben biegen reicht. Haben dann noch 2 Schnapsgläser darauf gesteckt, damit kein Dreck reinkommt. Mit einem kleinen Schlauch wurde noch etwas Wasser aus dem Wärmetauscher gesaugt, damit beim Ausbau nichts in den Innenraum tropft.



Danach wurden die beiden Leitungen des Kältemittelkreislaufs abgeschraubt. (Zischt eventuell ein bisschen).



Noch 4 Muttern gelöst (2 verstecken sich hinter der Aludämmplatte an den eingestanzten Stellen) und man kann den Lüftungskasten herausziehen.



Das Tauschen der PTC-Zusatzheizung war dann das letzte an diesem Tag. Passt genauso in den Lüftungskasten der Climatronic wie in den der manuellen Klimaanlage, lediglich das Loch für die Kabel muss noch gemacht werden. Das war der erste Tag, Ausbau geschafft, so weit so gut.

Mittwoch: Jetzt sollte es weitergehen. Einbau des neuen Lüftungskastens war kein Problem. Dann aber traten die ersten Probleme auf. Die Verkabelung lief am Anfang ganz gut. Nur leider hatte ich übersehen, das es in den Stromlaufplänen zwei Verbindungen gibt, an denen nur "zum Motorsteuergerät" steht, aber nicht an welchen Pin. Also suchte ich noch mal im Internet nach anderen Plänen. Allerdings ohne Erfolg. Auch ein Besuch beim Freudlichen endete Erfolglos: "Lupo3L mit Climatronic gibt es nicht." und "Ich habe im Moment auch keine Zeit". Nachdem ich wohl kurz vor der Aufgabe stand, startete ich meinen Hilferuf im Forum. Wenige Minuten später klingelte mein Telefon; Kamil, Gott sei Dank. Er klärte mich dann über die beiden mysteriösen Leitungen auf und machte mir neue Hoffnung. Aber es lief an diesem Tag, außer dass ich viele Nerven verloren habe, nichts mehr.

Donnerstag: Nochmal genauer Blick in die Stromlaufpläne. Aber das Einzige, das wir an diesem Tag noch gemacht haben, war die Suche nach dem Lüftersteuergerät. Nach einem weiteren Anruf bei Kamil wurden wir aber vorne links im Motorraum direkt hinter der Stoßstange fündig.



Man kommt am besten dran, wenn man die Stoßstange abbaut. (Siehe "So wird's gemacht") Immernoch nicht ganz sicher über die Verkabelung machten wir also Schluss für Heute. Freitag: Mit dem unguten Gefühl, ob alle Verbindungen richtig sind, startete die Verkabelung. Mein Vater war vollkommen überzeugt, dass alles richtig ist und schon nichts passieren wird, was irgendein anderes Steuergerät zerstören könnte. Wir haben also alles so verkabelt, wie es auf den Stromlaufplänen angegeben ist.



Wir haben ein vieradriges und ein dreiadriges Kabel nach vorne links Richtung Lüftersteuergerät gezogen. Die Kabel finden ihren weg in den Innenraum durch das Loch des Warmwassertauschers.



Der Temperatursensor wurde an der dafür vorgesehenen Stelle vorne links verbaut.



Die Verkabelung im Innenraum war nicht so schwierig. Diese Verbindungen kann man gut aus den Stromlaufplänen entnehmen, wie z.B. Drehzahlsignal, Tachosignal, Dimmspannung, Diagnoseleitung etc. Hierzu hilft die Kammerbelegung des Bedienteils weiter. Als dann alles soweit verkabelt war, wurde die Batterie wieder angeschlossen und die Spannung stieg. Fuhr dann erstmal zu VW und ließ das Kältemittel wieder auffüllen. Zu meiner Überraschung wollten die gar nichts dafür haben (Sollte eigentlich 39 Euro kosten) und ich kam mit einem Trinkgeld davon. Aber schon in der Werkstatt merkte ich, dass der Kompressor beim schalten auf "AUTO" nicht lief. Wieder zuhause angekommen probierte ich mit Kamils Hilfe verschiedene Codierungen der Climatronic durch, doch der Kompressor lief nicht. Laut Diagnoseprogramm lief er aber. Also musste etwas an der Verkabelung falsch sein. Da es mittlerweile aber in Strömen regnete und ich meine Umbauaktion halb im Freien machen musste brach ich die Fehlersuche erstmal ab. Zu diesem Zeitpunkt hatte ich also eine geregelte Heizung, was schon mal nicht schlecht war.

Am Samstag nahm ich mir einen Tag Auszeit um neue Ideen bezüglich der Verkabelung zu bekommen.

Am Sonntag startete ich dann zusammen mit meinem Vater einige Messungen und stellten folgendes fest. Das Lüttersteuergerät bekam kein Signal kommen zum Einschalten des Magnetschalters. Folglich konnte der Kompressor gar nicht laufen. Wir bauten schließlich wie folgt um.

Stromlaufpläne auf Anfrage bei mir timo(at)lupo3lclub.de

Man sieht, dass einige Verbindungen anders als im originalen Stromlaufplan sind. Eine Erklärung dafür ist vielleicht, dass unterschiedliche Lüftersteuergeräte verbaut sind.

Für die Verkabelung im Motorraum werden also folgende Verbindungen zum Bedienteil der Climatronic benötigt: 2 Adern für den Aussentemperatursensor, 1 Ader geht zum Lüftersteuergerät an Anschluss T14c/12, eine zum Motorsteuergerät (kann man gut am Lüftersteuergerät abnehmen) und eine wird für die mögliche Nachrüstung einer Standheizung benötigt.

FORTSETZUNG FOLGT

Teileliste:

Lüfterkasten 6N1 820 007 C

Bedienteil 3B1 907 044

Sonnensensor 6N0 907 539

Aussentemperaturfühler 1J0 919 379 A

Flachkontaktgehäuse für Sonnensensor 8D0 972 623 AA

Einzelleitung für Sonnersensor 000 979 018

Gehäuse 1J0 973 702

Einzelleitung 000 979 131

Blende für Bedienteil 6N0 907 047

Mutter zur Befestigung von Bedienteil N 015 448 7

Schraube zur Befestigung von Bedienteil N 901 575 01

Einzelleitung für Stecker am Steuergerät für Lüfter 000 979 131
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

34-PJ-GV Ravenna blauw pearl getemt door Foppe

Bericht door 3L-Emiel »

Het bovenstaande mail adres is niet meer ingebruik.
Dus daar heb ik niet veel aan gehad.


Foppe daar in tegen, die spreek elektrische kabels.
Ze doen wat de electra meester wil, zelfs de schema's passen zich aan de wil van foppe aan.
Gisteravond eerst genoten van een heerlijk kippetje in huize Foppe.
Daarna gaan puzzelen, alle kabels zijn uitgezocht op waar ze aanvast moeten zitten.
Gelabeld, en goed bevonden... 2 pinnetjes van de gekochte golf4 kabel moeten gewisseld worden.
Maar het kost wel tijd. Van 1900 tot 2330 aan deze climatronic puzzel gezeten.



Volgende stap is alles aansluiten, natuurlijk.
Maar aangezien mijn vakantie voorbij is, moet dit even wachten.
Komt wel okee uit, ook foppe heeft het druk.

Verder heb ik de telllerverlichting maar weer aangesloten, zonder verlichting rijden is nachts lastig qua snelheid zien.

Voor het clima systeem mis ik nog 1 specifieke beugel, deze zal ik ergens volgende week bestellen.
Als het straks werkt is alleen het vullen nog nodig,, en hopelijk dan een "coole" auto....


Foto's en schema's komen later, nu niet thuis.


Foppe, mag ik jou nogmaals bedanken voor de hulp... Echt super bedankt
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl getemt door Foppe

Bericht door foppe »

is goed hoor, ouwe zemelaar :grin:
Gelukkig kon ik aan een cilmatronic schema van een FSI komen. Maar desondanks was het nog wel een heel puzzeltje.

Uitzoeken is een heel gedoe, maar het loont wel. Straks is het aansluiten zo gedaan. ;)
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
struikie
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 feb 2014, 21:16
Echte naam: JW
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 okt 2001
Kilometerstand: 250000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl getemt door Foppe

Bericht door struikie »

goed werk mannen !

JW
Gebruikersavatar
BYM
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1564
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 300067km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zaanstad

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl getemt door Foppe

Bericht door BYM »

:mrgreen:

Afbeelding
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......

Mijn rekord: Afbeelding
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl getemt door Foppe

Bericht door foppe »

Vanavond weer even flink aan het solderen geweest en weer een stuk opgeschoten ;)
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl getemt door Foppe

Bericht door 3L-Emiel »

update tijd.


Na veel onnodig denk werk van mij. (ik snap het toch niet)
en Super denk werk van foppe, is de volgende mijlpaal bereikt..

een werkende klimaatkast in een vw lupo 3l..
en alles werkt goed.. beetje zorgen om 1 klep. namelijk de circulatie klep rechts achter de lucht inlaat.
deze lijkt ergens moeite mee te hebben,, en tikt 3 keer na verstellen..


volgende stapjes zijn het relais aansluiten onder de motorkap.
Droger vervangen.
Airco vullen.
En testen en uitlezen....



[youtube][/youtube]
(video by Emiel. Techniek made possible by Foppe) lolll lolll
Thanks foppe. voor alle hulp tot nu toe..
struikie
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 320
Lid geworden op: 17 feb 2014, 21:16
Echte naam: JW
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 okt 2001
Kilometerstand: 250000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl getemt door Foppe

Bericht door struikie »

gaaf man !

JW
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl Climatronic

Bericht door foppe »

Graag gedaan Emiel,

Ik zag je lekker genieten gisteravond. En terecht na de noeste zware arbeid
:duhpompom:
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl Climatronic

Bericht door 3L-Emiel »

foppe schreef:Graag gedaan Emiel,

Ik zag je lekker genieten gisteravond. En terecht na de noeste zware arbeid
:duhpompom:

dit was de onduidelijkheid... want heb nooit getest voordat ik kocht...
en de het resutaat is toch meer te danken aan jou dan aan mij...
alles inbouwen is 1.. maar het echte werk zit in de electra hebben we gemerkt...
zonder schema's en zonder kennis is deze klus ondoenbaar, ookal zit alles ingebouwd..
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl Climatronic

Bericht door Nietsnut »

Dat ziet er knap uit Emiel, dat moet toch een van de moeilijkste aanpassingenn zijn aan de auto, op het project van Apnormaal natuurlijk :)
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl Climatronic

Bericht door Willemvee »

Heel Nederland zou zeggen 'koop dan een andere auto met airco' maar nee...
En dat is nou juist zo leuk!
Echt gaaf gedaan! Ben wel echt benieuwd naar je verbruik en met een Eagle of cruise control kan je natuurlijk op een vlak stuk weg prima zien hoeveel het verbruik toeneemt als je de airco inschakelt.
Ik heb wel eens 10% horen noemen maar dat lijkt mij veel...
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
frank
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 apr 2015, 13:13
Echte naam: frank van den berg
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 30 jun 2005
Kilometerstand: 157500
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl Climatronic

Bericht door frank »

ik heb ooit een keer in een golf iv airco gemonteerd, de eerste en de laatste keer pfff wat een klus, tot aan de diesel pomp moest eraf ivm met de beugel.
lupo 3L 2006, lupo 3L 1999, polo 1.3 1996, golf 7 1.2 2014, smart 1999, chevy 3100 1950, chevy c10 1971, chev van G20 1984, 2cv 1982.
Gebruikersavatar
BYM
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1564
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 300067km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zaanstad

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl Climatronic

Bericht door BYM »

Dat zou bij mijn impreza betekenen dat er 32,5PK verloren zou gaan ....

Maar euh Emieleke (en Foppe ook) ...



ECHT! HEEL! ERG! GAAF!
Principes zijn geweldig ... Iedereen zou ze moeten hebben ......

Mijn rekord: Afbeelding
Tegenwoordig 4,0 gemiddeld
VW Lupo 3L 2001 - captain (s)low!
Tips voor kopen op eBay Duitsland
Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1423
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Hillegom

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl Climatronic

Bericht door Bresjee99 »

Het gaat over verbruik, Mike... dan is die suby van jou per definitie geen competitie(he, dat rijmt)

Ik moet overigens toegeven dat ik 10% helemaal niet gek vind... Ik merk namelijk echt wel bij het optrekken als de airco meedraait ja of nee... En bergje op heeft ie het een stuk makkelijker zonder airco...

Verbruik ga/kan ik niks over zeggen, omdat ik er simpelweg niet op gelet heb...
Helaas geen Lupo meer in bezit, wel een mooie Polo Bluemotion 1.2 TDI voor de deur!
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl Climatronic

Bericht door 3L-Emiel »

vandaag een rustige dag. inmiddels is mijn vakantie voorbij..
dus moet ook een beetje denken aan mijn rust...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
vandaag de tempsensor en het relais op hun toekomstige plek gehangen..


en een 4tal draden naar binnen en buiten de auto getrokken. 2 naar binnen 2 naar buiten.
Toen was ik klaar..


Maar heel stiekem begon er er toen 1 draad van de kabelboom tegen me te praten.
Ik in paniek,, had dit wel bij Foppe gezien 20 draden tegelijkertijd bezweren.... Maar dat er een electradraad tegen mij gaat praten dat had ik nooit verwacht..
Maar goed. dit enkele draadje fluisterde mij toe dat hij/zij op de grijs/witte van de obd stekker gezet wou worden..
en dat ik me geen zorgen moest maken, er zou niks stuk gaan. alles was goed..


na eerst met foppe overleg te hebben gehad heb ik besloten niks te doen.

Maar dat draadje bleef praten en fluisteren en de aandacht trekken..
Dus toch maar iets gedaan..

2cm van de grijswitte obd draad gestript. en deze eenzame draad daar op getwist. beetje tape, niet te strak.
en vervolgens de obd pc er aan gehangen.




Afbeelding
na 2 sec werd de climatronic al gevonden..
Afbeelding
Afbeelding
met de nodige foutcodes... 191 was niet aangesloten,, dat was foppes eerste reactie.. ja die moest nog...
de zonnesensor had ik niet aangesloten.. later op de afbeeldingen wel...
de 129 ac druksensor is ook nog niet aangesloten.. deze komt maandag op het relais
we houden dus 1 code over.. het snelheid signaal... volgens mij moest er idd nog een draad van de ecu naar de climatronic..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

[youtube][/youtube]

tot nu lijkt alles gewoon te werken.. volgende week als alles vast zit vullen en testen...

Morgen komt er nog een stekker binnen en een sensorsteun.. en een nieuwe droger voor de airco.
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: 34-PJ-GV Ravenna blauw pearl Climatronic

Bericht door foppe »

in mijn A2 merk je het goed hoor, er komt zo een 0,5 lt bij als de airco aan wordt gezet.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Gesloten

Terug naar “Introductie”