Ervaringen CTN ChipTuningNoord

De voors- en tegens van soft- en hardwarematig tunen van je 3L.

Moderator: reichbus

Plaats reactie
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Ervaringen CTN ChipTuningNoord

Bericht door 3L-Emiel »

Dit topic is voor ervaringen met CTN, hier kan je je verslag etc gewoon posten.



3L-Emiel schreef:7-12-2014

zoals als ergens anders omschreven vandaag naar ejr geweest.
Ejr wou zijn dame eens goed verwennen (zowel auto als dame) en wou misschien zelf wel niet meer het ijs van de lupo afhalen in de winter.
Er moest dus een standkachel in. Met Melvin afgesproken, en onze Bresje kwam ik onderweg op de afsluitdijk ook tegen richting EJR




Tijdens deze dag zou mijn lupo ''even'' op de dyno komen te staan, en vervolgens na het monteren van een flowfree uitlaat nog een test run.
Helaas bleek al bij de eerste run dat er iets niet klopte. hij is gechipt, en zou 80 a 82 pk moeten opleveren.

Maar de eerste run op de dyno gaf een magere 69 pk. niet wat het moet zijn.
Na het monteren van de flowfree uitlaat en het eigen programma van Jonny staat hij nu op 72 pk. nog steeds ver onder de maat.
Maar helemaal oem bleek de auto ook al 8 pk te missen.


Zoals ik begrijp, is de kans aanwezig dat de verstuivers een beetje vies zijn,
deze ga ik zo snel mogelijk uit de auto halen,, en schoonmaken/ laten schoonmaken en nieuwe ringetje en brandplaatjes monteren.
ik hoop dat ik daarmee met het programma van Jos (daar is de auto gechipt) gewoon op de 80 pk kom.


12-12-2014

Vanmorgen vroeg de deur uit. zodat ik lekker optijd bij ejr was.
ik had namelijk los van mijn missende pks nog een erger probleem.
Ik had namelijk mijn cruisecontrol misplaatst.... hoe doe je dat dan?
Nou gewoon op het knopje drukken en geen cruisecontrol meer hebben.
In alle drukte van vorige week, een vinkje wel of niet zetten, en omdat het programma van jos even was vervangen was de cc ook weg.

Maar toch, ook de missende pks bleven knagen aan mij, en aangezien ik toch geen verdere plannen had deze dag samen met EJ besloten dat we de verstuivers gingen frituren.
Dat had ik natuurlijk ook zelf thuis kunnen doen, maar was een beetje bang voor de reactie van jullie als ik mijn verstuivers in dit ding had geworpen.
Afbeelding
mijn flut whannabe untrasonic ''ding''

Afbeelding
Afbeelding
Nu moet ik eerlijk toegeven, dit was de eerste keer dat ik verstuivers ging losmaken. dus ik moest toch wat vragen van tijd tot tijd.
Maar wat een leuke klus, Echt tof om zo om eigen werk mooi resultaat te zien opbrengen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nou zo kwamen mijn 3 vrienden dus uit de motor. vervuild. vuil, vies, en dat voor een 2004 met 270dkm.
We eerlijk om te zeggen, het kreng is lui, mijn schuld. altijd 100 op de cc. de afgelopen 30dkm op bio.
ik had wel wat vuil verwacht, maar zo veel. aan de andere kant, hij is inmiddels 10 jaar oud. hij had dit gewoon even nodig


Afbeelding
Goed toen was het badder tijd. nieuw water niet schoonmaakspul. en gaan met de frituur. voor een uurtje of wat.
[youtube][/youtube] (zet je geluid zacht.)
Wat dat witte is, dat is onbekend. het moest er in elk geval niet in zitten.

Afbeelding
Afbeelding
In de tussentijd nog even een freeflow uitlaat onder mijn lupo gezet, ooo wacht die had EJ al gemonteerd vorige week.
Nou ja. dan nu de fotos er van..


Afbeelding
Afbeelding
En het resultaat van 90 min friet bakken, verstuivers zijn voorzien van nieuwe ringetje en nieuwe brandplaatje en konden toen terug waar ze normaal wonen.
Terug plaatsen is niet moeilijk, even wat olie over de ringen zodat ze goed glijden, en recht naar binnen en een tikkie geven zodat ze strak zitten.
Daarna moesten ze gesteld worden, en daar heb ik de kennis niet voor. Dus dat was een taak voor EJ net als de kleine boutjes op NM zetten lolll

En dan nu. het moment waarop half nederland zat te wachten..... (tromgeroffel....tromgeroffel.... en het doek gaat omhoog voor het resultaat)
Afbeelding
Let niet op de getallen in de tekst boven in, de metingen bij een 3l met gerobotiseerde handversnelling wordt altijd veel te hoog afgesloten.
Dit heeft als oorzaak het gas loslaten bij 4000rpm, en dat de koppeling even aantrekt. dit geeft een foutief totaal.

Kijken doe je naar de lijn.

Rood is de dynorun van 07-12-2014 met vervuilde verstuivers
Blauw is de dynorun van 12-12-2014 met schone verstuivers.

het verschil 8a10 pk meer. en 16a20 nm meer. ik moet zeggen, dit had ik nooit maar dan ook nooit verwacht.
meten is weten en kan je soms redelijk verbazen.


conclusie 1 vervuilde verstuivers zijn killing voor je pk.
conclusie 2 geen enkele chipper kan vervuilde verstuivers beter maken met sofware aka auto met vervuilde verstuivers chippen heeft geen meer waarde.
conclusie 3 wat een fun is het om te rijden, merkte al meer trekkracht na de freeflow in laag rpm gebied. maar nu helemaal als de brandweer gaat hij.
conclusie 4 chippen is een vak. een powerbox aansluiten niet...
conclusie 5 meten is weten,

tijdelijke coclusie 1 auto loopt beter, lijkt zuiniger te lopen, makkelijker op de 3.0 liter te houden

En het rijd zo lekker. eerlijk toegevenen, in de eco merk ik het nooit.
maar als dat pookje naar links gaat, nou gretig wacht de auto op mijn voet. en dan is hij weg.
ik vind het heerlijk.

En even voor ieders duidelijkheid, ook ik verwachte meer van de chip van Jos. en was ook verbaast dat dat dus niet zo was.
Maar omdat we 3 versies hebben getest. CTN OEM en JB kwamen we er al snel achter dat met de JB chip niks mis was.
De auto was gewoon brak, tuurlijk voel je 10 pk meer dan oem wel. maar het verschil tussen 10 en 20 voel je niet.
En als de auto dan ook nog gewoon alle waarde haalt die hij moet halen tijdens het uitlezen, tja dan kom je er eigenlijk alleen maar op dee dynabank achter.

Afbeelding
Maar EJ heeft ook niet stil gezeten, dus voor de grap zijn uitdraai en mijn uitdraai even over elkaar heen gekregen
EJ heeft ook schone verstuivers, een iets uitgebreide aanpassing aan de software. maar misschien het belangrijkste.
Zijn turbo is ook de frituur in geweest.

Blauwe lijn is mijn blauwe lupo natuurlijk.
en de witte lijn is de witte van EJ (voor de zichtbaarheid maar rood gemaakt)

Wat zien we?
minder rpm, meer NM
9pk meer vooral vanaf 3000rpm.
20nm op 1800rpm en ongeveer 18 op 3375 rpm

Hoe voelt dit. als een mafketel gaat dit wagentje.
Vanaf 2000rpm gaat hij en stopt niet.
Ook de volgende citaten van EJ zeggen genoeg ''ik hoef geen ATL turbo meer'' ''snelste lupo 3l oem onderdelen waar ik tot nu toe in heb gezeten''
en daar schaar ik mij achter...


Nou en omdat het toch al 9 uur was. en ik nog 90 min moest rijden om thuis te komen.
zijn we maar begonnen aan zijn auto. in no time mistlamp aangesloten
hier een beknopte how to. kabel naar de massa. kabel naar de schakelaar pin 9? en aansluiten. het maken van de kabels koste meer tijd dan het aansluiten.

Daarna nog even samen bliep bliep bij ej ingebouwd (in de auto,, niet ej zelf)
[youtube][/youtube]



EJ weer bedankt voor je service, je kennis, en de pannenkoeken. was weer een super lange dag. maar zo tof om dit resultaat te zien.
Johnny hoe je het doet geen idee. maar wat een resultaat kan je uit een autotje krijgen. dank je wel voor je tijd (en de vele uitleg) en het zichtbaar maken van het probleem
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 feb 2015, 23:19
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: 0546
Contacteer:

Re: Ervaringen CTN ChipTuningNoord

Bericht door Activate »

Voor 3 weken terug ook even aangewipt in Friesland samen met mijn vader met zijn Fiat Scudo.

Mijn vader is een langzame rijder (ondanks dat de Scudo een 160Pk 16V is) waardoor het roetfilter was dichtgeslibt.

Thuis de kat leeggeklopt en bij CTN de regeneratie en de EGR uit late programmeren.

Aangezien ik er toch was met mijn Lupo gelijk deze laten chippen en CC laten activeren.

Prima geholpen prettige mensen zekers de moeite waard!!

Ben van plan de turbo te vervangen omdat deze de laatse tijd wel erg vaak in de noodloop gaat, en dan gelijk maar de uitlaat en alles aanpassen voor een 1.4TDI turbo...en dan maar weer een bezoekje aan CTN..

Bedankt en tot ziens!
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Ervaringen CTN ChipTuningNoord

Bericht door Nietsnut »

Pak dan wel een ATL turbo (90pk) want de normale 1.4TDI met 75 pk heeft een non-vnt turbo.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 feb 2015, 23:19
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: 0546
Contacteer:

Re: Ervaringen CTN ChipTuningNoord

Bericht door Activate »

Dank je voor de tip,

Ik was van plan zon een aan te schaffen : 045253019A

Bij nader inzien is deze dus ook van een A2 90 pk....

Eerst maar eens zien of ik de aansluitflens ergens kan vinden om een nieuwe downpipe te fabriceren.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Ervaringen CTN ChipTuningNoord

Bericht door Nietsnut »

Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 feb 2015, 23:19
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: 0546
Contacteer:

Re: Ervaringen CTN ChipTuningNoord

Bericht door Activate »

Yep het goede nummer dus!

Bedankt voor de link!
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Re: Ervaringen CTN ChipTuningNoord

Bericht door foppe »

Cuprani was je voor, die heeft er al eentje gemonteerd een paar maanden terug. Het linkje van zijn upgrade staat in de tip van Melvin.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Plaats reactie

Terug naar “Tuning”