Ervaringen Chiptuning bij de 3L

De voors- en tegens van soft- en hardwarematig tunen van je 3L.

Moderator: reichbus

Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door 3L-Dnadave » 14 jan 2014, 21:13

Een onderwerp dat voorheen op een ander forum voor verhitte discussies zorgde -echter- op dit forum is er geen algehele visie, en moet/mag iedereen vooral doen wat hij/zij zelf wil, vrijheid blijheid. Dus daarom nu zonder schroom: Wat zijn de meningen/ervaringen over verrichte chiptuning? Waar voor je geld? meer slijtage? soepelere motor? hogere top? lager verbruik? hoe gemeten? Brand los!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic

Gebruikersavatar
Rick-3L
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 1147
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:20
Echte naam: Rick
Autotype: non-3L Lupo TDi
Productiedatum: 07 nov 2000
Kilometerstand: 325.200km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Planetsilver - LR7V
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Rick-3L » 14 jan 2014, 21:16

Ben ik ook wel benieuwd naar! Als het niks scheelt in verbruik dan heb ik ook interesse!

-Rick
Lupo 3l
165 PK
350 NM

Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3489
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door 3L-Dnadave » 14 jan 2014, 21:26

een steeds lastig; terugkerend probleem bij het praten over je verbruik na chiptuning is dat je na het chippen hoogst waarschijnlijk ook eens dieper je gaspedaal zal intrappen :)
:auto-car:

of door de toename in power hangen ze er opeens een caravan achter omdat dit nu opeens kan
:auto-camptrailer:
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic

Gebruikersavatar
Jaouad92
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 240
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:36
Echte naam: Jaouad
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 24 aug 2004
Kilometerstand: 200000
Transmissie: Automaat
Brandstof: Normale diesel

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Jaouad92 » 14 jan 2014, 21:41

Mijn ervaring met de tunning die chiptunningnoord-->EJR Autotechnie heeft gedaan:
Als ik mijn rijgedrag niet aanpas dan is hij zuiniger dan de OEM software.
Trap ik het gaspedaal vaker dieper in? Tjah, dan mag je niet eens klagen over een hoog gebruik.

Voordelen:
Motor loopt rustiger
Zuiniger bij het zelfde rijgedrag
Meer trekkracht, ideaal bij het inhalen op 80kmh wegen

Ik zou idereen het aanraden om zijn auto te chippen, bij wie? Dat mag men zelf bepalen!
|Audi A2 3L|Rechtenstudent|Taxichauffeur|Eigenaar van Jaouad's Car Shine|PSV Eindhoven Supporter|

lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1788
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door lupocor » 14 jan 2014, 21:52

Mijn ervaring is dat mijn lupo beter , rustiger loopt.
Dit is gebeurt bij jb en al weer een paar jaar geleden.
zuiniger is zij er niet van geworden (maar ook niet minder zuinig).
Het bevalt mij tot heden zeer goed , zeker met inhalen op 2 Baans wegen.
Heb het niet laten doen om harder te kunnen rijden of te scheuren alhoewel dat soms best gebeurt en dan is het geweldig :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door lupocor op 18 jan 2014, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door 3L-Emiel » 17 jan 2014, 23:19

hierbij mijn mening.

Chippen had ik meteen moeten doen.
de auto is rustiger, inhalen van 80 naar 110 gaan zonder schakelen en rap.
Auto hoeft niet eerst terug naar de 4de versnelling,


Auto lijkt iets zuiniger te lopen, zo op het oog naar de standen gekeken op mijn brandstof programma (staat in mijn onder schrift)



ik ben er super blij mee,

Gebruikersavatar
NicoTDI
3L Speurvriend
3L Speurvriend
Berichten: 1530
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:15
Echte naam: Nico
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: GLD

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door NicoTDI » 17 jan 2014, 23:21

Ja, ik heb ervaring hier mee zeer positieve ook. Mijn blauwe handgeshakelde had ook een chip, dit was goed merkbaar doortrekken boven de 3duizend toeren gebeurde veel beter. Maar nog zeker wel met beleid, ik vind het jammer dat hij niet meer in me huidige 3l zit maar overwegen om hem te laten chippen heb ik nog niet gehad. Deze mag gewoon lekker ' origineel ' blijven zoals hij is ....
Handschakel = Probleemloos!

Gebruikersavatar
Bresjee99
3L Vriend voor het leven
3L Vriend voor het leven
Berichten: 1410
Lid geworden op: 17 jan 2014, 21:45
Echte naam: Robbin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 410.000
Transmissie: Automaat
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Mix diesel / biodiesel
Locatie: Den Helder

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Bresjee99 » 18 jan 2014, 18:02

Ik speel ook met de gedachte het uit te laten voeren. Nadat ik m'n 'Lupo compleet maken' lijstje afgerond heb.

Wil vooral iets meer 'kick'. Hoewel de auto per definitie niet traag aanvoelt. Had hiervoor een ongeblazen Peugeot 106 diesel met ook 60pk. Nou die was eigenlijk niet vooruit te krijgen.

Maargoed er staat nog genoeg op m'n todolist, eerst dat maar eens allemaal regelen. (EGR afdoppen, Deurbusjes, Andere speakers)
Lupo 3L 1.2 TDI momenteel in de stalling, voorjaar 2019 aanpakken om de 5 ton te gaan halen. Momenteel een andere mooie 1.2 TDI (Polo) voor de deur als daily

Gebruikersavatar
Bendert
3L Maat
3L Maat
Berichten: 196
Lid geworden op: 25 feb 2014, 19:14
Echte naam: Martijn
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 498.400
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Groningen

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Bendert » 01 apr 2014, 20:18

Wat voor invloed heeft het tunen op de levensduur van de motor en de turbo? Is daar iets over bekend. Ik zou het ook wel willen laten doen, mits het net zo zuinig of zuiniger is, maar wil nog wel heel lang met mijn 3L kunnen doen.
"Je hebt meer aan goed onderhoud van een auto dan een jongere auto met minder kilometers kopen."

Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Locatie: Haaglanden

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Don 3L Jose » 01 apr 2014, 20:34

Ook ik volg de topics over het chiptunen. Afgelopen weekend heb ik even in die van Sam gereden. Onderin de toeren is het verschil niet echt merkbaar. Wel als de turbo aanslaat heeft ie meer pit.

Gebruikersavatar
atg
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 710
Lid geworden op: 25 jan 2014, 20:00
Echte naam: arjan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 28 jan 2000
Kilometerstand: 225.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Costa del katwijk

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door atg » 01 apr 2014, 20:59

Bendert schreef:Wat voor invloed heeft het tunen op de levensduur van de motor en de turbo? Is daar iets over bekend. Ik zou het ook wel willen laten doen, mits het net zo zuinig of zuiniger is, maar wil nog wel heel lang met mijn 3L kunnen doen.
Ik denk dat de mechanische belasting wel mee zal vallen omdat de werkgebied van onze motoren laag licht
David(ecomotive) vertelde me wel om het rustig aan te doen in de eerste 2 versnellingen vanwege de aandrijf assen
I've found my friends
There in my head

Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Rasselman » 29 mei 2014, 22:10

Even weer een oud topic ophelderen
atg schreef:
Bendert schreef:Wat voor invloed heeft het tunen op de levensduur van de motor en de turbo? Is daar iets over bekend. Ik zou het ook wel willen laten doen, mits het net zo zuinig of zuiniger is, maar wil nog wel heel lang met mijn 3L kunnen doen.
Ik denk dat de mechanische belasting wel mee zal vallen omdat de werkgebied van onze motoren laag licht
Het ligt er natuurlijk aan in welke mate Tuning wordt gezien en vooral hoe er met onderhoud wordt omgegaan.

Ik heb ook een Seat Leon met een 1.9TDI PD 150pk standaard deze is bij 200.000km voorzien van een andere 'grotere' turbo en software aangepast uiteraard en staat inmiddels op 335.000km (orginele motor intern niks aan gedaan) heeft afgelopen zondag op de testbank gestaan om de staat van de motor te weten.
Ook heb ik de compressie getest en deze is nauwelijks lager (1bar minder compressiedruk als nieuw op alle 4 de cilinders)
Hierbij moet ik wel zeggen dat deze vrij extreem getuned is (heeft 2,4/2,5bar turbodruk Effectief)

Heeft ondanks de mechanische slijtage aan alle onderdelen uiteraard nogsteeds een niet misselijke 285PK en 519NM koppel.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat de motoren (vooral de VAG motoren) erg veel reserves hebben en het "gewone" chiptunen absoluut geen kwaad kan soms zelfs nog beter kan zijn.
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.

Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Cuprani » 24 aug 2014, 22:18

Kan er bij de 3L ook nog wat veranderd of geprogrammeerd worden aan de schakelmomenten? Of schakeldruk en dus schakel snelheid om sneller te schakelen?

Gebruikersavatar
Joch3m
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1275
Lid geworden op: 12 jan 2014, 23:26
Echte naam: Jochem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 21 aug 2012
Kilometerstand: 101000
Locatie: Purmerend

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Joch3m » 24 aug 2014, 22:51

Ik zeg doen, ik gebruik extra vermogen maar weinig, alleen bij inhalen of invoegen. Maar het is gewoon heel handig dat het er is. Bij dezelfde rijstijl zal je verbruik niet stijgen maar gewoon hetzelfde blijven. Een setje dikke banden doen dat wel :angry-cussingblack: :duhpompom:
Seat Mii Sport met drive pakket
VW Lupo 3l moonsilver

Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Cuprani » 01 sep 2014, 21:44

Cuprani schreef:Kan er bij de 3L ook nog wat veranderd of geprogrammeerd worden aan de schakelmomenten? Of schakeldruk en dus schakel snelheid om sneller te schakelen?
Niemand?

Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Rasselman » 02 sep 2014, 21:20

Voor zover ik weet is dit niet echt bekend Nils..

Ikzelf heb ook een 3L waarbij de versnellingsbak computer de inspuiting begrenst in zn 5de versnelling bij 3127rpm..
Oftewel bij 165/168km/h dan wordt hij zo erg begrensd dat hij niet harder meer wilt (wel brede banden eronder maargoed)

Schakeltijd is tevens ook moeilijk te verkorten ivm de vertraging van de hydroliek, Dat is inmiddels nogal gedateerd
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.

Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Willemvee » 03 sep 2014, 10:17

Wel een goede vraag trouwens. Als het maximum koppel veranderd, zou hij anders moeten gaan schakelen voor een beter verbruik.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.

Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Rasselman » 03 sep 2014, 10:52

Willemvee schreef:Wel een goede vraag trouwens. Als het maximum koppel veranderd, zou hij anders moeten gaan schakelen voor een beter verbruik.
Willem,

Hij houd sowieso rekening met je Rijstijl en het beschikbare vermogen dus past zich continue aan. Op het moment dat hij gechipt is gaat hij ook anders schakelen (is mijn ervaring tenminste).
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.

Gebruikersavatar
Willemvee
Hemelse Vriend
Hemelse Vriend
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:52
Echte naam: Willem
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 10 jul 2008
Kilometerstand: 270.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: Váraszó

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Willemvee » 03 sep 2014, 14:46

Oke, helder.
I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.

Cuprani
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 mei 2014, 21:29
Echte naam: Nils
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 20 dec 2001
Kilometerstand: 170.000km
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel

Re: Ervaringen Chiptuning bij de 3L

Bericht door Cuprani » 19 nov 2014, 22:08

Weet iemand toevallig wat het maximale vermogen is met de originele verstuivers?

In mijn voorstel topic vertelde iemand dat er 3L's rond rijden met de 1.2 TDI op 125 PK.
Ben benieuwd of die verstuivers dan nog origineel zijn.

Zo ver wil ik niet gaan, maar ben wel benieuwd wat het maximale is met de originele verstuivers.
90 PK zie ik nog wel eens voorbij komen, maar dat kan ook nog veilig zijn..

Plaats reactie

Terug naar “Tuning”