Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

De voors- en tegens van soft- en hardwarematig tunen van je 3L.

Moderator: reichbus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Rasselman »

Omdat er naar mijn inziens nogal wat meningsverschillen onstaat wat voor soort uitlaat je nou moet hebben Freeflow of niet heb ik maar een topic aangemaakt ook omdat ik het zelf interessant vind ;)

Zo kunnen we misschien nog wat leren van elkaar :dance:
Dus brand maar loss :duhpompom:

Wat is beter,
Tegendruk of niet ?


Zoals ik het zie moet je voor de turbo en na de uitlaatkleppen tegendruk hebben (in het uitlaatspruitstuk dus) na de turbo kan je beter geen tegendruk hebben want dit verstoord de doorstroming van het uitlaatgas. Na de turbo moeten deze alleen vervoerd worden naar de achterzijde van de auto.

De tegendruk die voor de turbo ontstaat zorgt voor een hoger koppel "atmosferisch als de turbo nog niet opgespoeld is" en deze zorgt voor de aandrijving van de turbo "Hij zal dus sneller opspoelen als dat er geen tegendruk is voor de turbo".

Bij een ongeblazen motor zul je dus over het gehele uitlaatsysteem tegendruk moeten hebben om zo wat meer vermogen te hebben.
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door EJR Autotechniek »

Ik ben zeer positief over de freeflow uitlaat,oa meer trekkracht van onderuit en iets zuiniger geworden.

Wat het daadwerkelijk doet met het vermogen en koppel gaan wij aanstaande donderdag samen met Melvin (Nietsnut)meten op onze testbank om zo een duidelijk beeld te krijgen ten aanzien van koppel en pk's

Zie topic http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=30&t=854
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Nietsnut »

In principe is de vergelijking tussen de af-fabriek uitlaat en de EJR uitlat niet heel erg eerlijk want de eerste zit al 15 jaar op mijn auto is heeft dus de katalysatoren al die tijd kunnen laten dichtslibben met obstructies. Dat een uitlaat met minder beperkingen een betere doorstroming heeft snap ik ook nog wel (probeer maar eens door 14 rietjes te blazen of door een 40mm buis, wat gaat makkelijker?) maar eigenlijk wil je kijken wat het verschil is tussen de EJR uitlaat en de Hylco uitlaat, oftewel met en zonder bol.

Aangezien de 1.2TDi al niet heel erg veel vermogen levert ben ik benieuwd wat het daadwerkelijk scheelt, nu met mijn gereviseerde turbo merk ik al veel verschil bovenin het toerenbereik en minder onderin, onderin is hij flexibeler geworden maar bovenin stukken feller.

Wat de uitlaat gaat doen? Ik verwacht enkele Nm's maar zeer waarschijnlijk is dit op de weg bijna niet te merken.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door EJR Autotechniek »

Nietsnut schreef:In principe is de vergelijking tussen de af-fabriek uitlaat en de EJR uitlat niet heel erg eerlijk want de eerste zit al 15 jaar op mijn auto is heeft dus de katalysatoren al die tijd kunnen laten dichtslibben met obstructies. Dat een uitlaat met minder beperkingen een betere doorstroming heeft snap ik ook nog wel (probeer maar eens door 14 rietjes te blazen of door een 40mm buis, wat gaat makkelijker?) maar eigenlijk wil je kijken wat het verschil is tussen de EJR uitlaat en de Hylco uitlaat, oftewel met en zonder bol.

Aangezien de 1.2TDi al niet heel erg veel vermogen levert ben ik benieuwd wat het daadwerkelijk scheelt, nu met mijn gereviseerde turbo merk ik al veel verschil bovenin het toerenbereik en minder onderin, onderin is hij flexibeler geworden maar bovenin stukken feller.

Wat de uitlaat gaat doen? Ik verwacht enkele Nm's maar zeer waarschijnlijk is dit op de weg bijna niet te merken.

We kunnen jou uitlaat kapot flexen en zien hoeveel roet er in zit ik heb een aantal gehad die al redelijk dicht zaten,maar ook een paar die gewoon super schoon waren en dus hier zou geen probleem mee moeten zijn.

Maar in principe klopt jou verhaal Melvin maar om nu een nieuwe uitlaat te kopen en die te testen is wel wat :grin:
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Nietsnut »

Mijn bestaande uitlaat openen om te kijken of er veel vervuiling inzit is een prima idee, dan kunnen we zien of we een correctiefactor moeten hanteren; oftewel, wat had de vermogensuitdraai geweest zonder roet in de OEM-uitlaat.
  1. weinig roet: 2 Nm* aan de gemeten waarde toevoegen
  2. vol met roet: 4 Nm* aan de gemeten waarde toevoegen
waarbij de gemeten waarde de vermogensuitdraai is met revisieturbo maar met originele uitlaat, oftewel voor het aanpassen van de motorsoftware en voor het plaatsen van de freeflow uitlaat.

* uneducated guess
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Lupo 3L Elzinga
3L Makker
3L Makker
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 feb 2014, 08:22
Echte naam: hylco
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 dec 1999
Kilometerstand: 255.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Zwart - L041

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Lupo 3L Elzinga »

beste 3l vrienden

vind het zelf ook een heel interessant onderwerp ben erg benieuwd
wil graag het maximale uit de lupo halen maar dan wel binnen beperkingen want het is wel me dagelijkse auto
melvin vergeet je niet om dan de uitdraai ff op dit forum te plaatsen? ben erg benieuwd zo dra die van mij getuned is gaat de uitdraai ook op het forum
:auto-swerve:
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door 3L-Dnadave »

Als de vraagstelling is:
- wat geeft meer vermogen/koppel/zuinigheid: freeflow of OEM
( zo eerlijk mogelijk, allebei even schoon en nieuw)

Dan is dat wel een hele eerlijke wetenschappelijk onderbouwde test en dan zou een 14 jaar oude uitlaat inderdaad geen goede testcase zijn.

Maar in de praktijk is niemand echt geintresseerd in die eerlijke testcase!
Ik ben eigenlijk vooral geintresseerd wat het mij -met mijn 14 jaar oude 3 tonner- opleverd.
Dus dan is de vraagstelling:

- wat geeft meer vermogen/koppel/zuinigheid: freeflow of mijn huidige uitlaat die er al 14 jaar op zit

En die vraagstelling is voor mij ook veel relevanter
En voor jullie ook, want niemand heeft nu nog een nieuwe brandschone OEM uitlaat

Dus, doen!!!
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Don 3L Jose »

Nietsnut schreef:...maar eigenlijk wil je kijken wat het verschil is tussen de EJR uitlaat en de Hylco uitlaat, oftewel met en zonder bol.
Zoals Melvin al heeft gepost, draait het in mijn ogen om deze 2, in mijn ogen wezenlijke grote, verschillen. Ik neig die van EJR de voorkeur te geven aangezien die in mijn ogen het beste van 2 zijdes heeft, freeflow maar toch enigszins weerstand.
lupocor
Vriendelijke ebay held
Vriendelijke ebay held
Berichten: 1793
Lid geworden op: 14 jan 2014, 11:59
Echte naam: cor
Autotype: Overige autotypes
Kilometerstand: 68.000
Transmissie: Handgeschakeld
Locatie: emmen

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door lupocor »

een interessant onderwerp dit.
mijn grootste vraag is of de lupo er ook zuiniger van word.
trekkracht heb ik met mijn lupo genoeg en op snelheid komen gaat prima.
Gebruikersavatar
Rasselman
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 243
Lid geworden op: 06 feb 2014, 19:41
Echte naam: Wesley
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 15 okt 2001
Kilometerstand: 260.604
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: 100% biodiesel

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Rasselman »

Ikzelf vind het ook een interessant onderwerp.

Aangezien ikzelf veronderstel dat freeflow het meeste vermogen oplevert omdat de turbo uiteraard zn uitlaatgassen makkelijk kwijt moet kunnen.
Volgends mij zal je eerder meer koppel kunnen hebben (omdat de turbo sneller opspoelt) en "meer" vermogen kunnen behalen omdat de tegendruk vooral in het spruitstuk voor de turbo van belang is.

Ik persoonlijk vind dit wel een leuk discussiepunt ;)
Lupo 1.2TDI Reflex Zilver =Airco, Stuurbekrachtiging, Centrale vergrendeling, CC + 87pk 180NM
Ibiza 1.9TDI (Soon, 285pk/520nm)
Golf2 MK2 VR6 "Turbo in progress" =Totaal aangepast.
Gebruikersavatar
3L-Dnadave
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 3490
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:00
Echte naam: David (op zn engels)
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Kilometerstand: 384.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Fantasiegroen - LR6A
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door 3L-Dnadave »

lupocor schreef: mijn grootste vraag is of de lupo er ook zuiniger van word.
Misschien wel, misschien niet.
maar zeker is ieder geval dat niemand die eventuele marginale zuinigheidswinst qua brandstof gaat terugverdienen in de kilometers die ze nog in de 3L gaan afleggen.
Het is dus puur voor de liefhebberij, voor de hobby, voor de leukigheid, voor de fun.
VW Lupo 3L 1.2TDI, Fantasiagroen 2000, 384.000km, Met een shitload aan upgrades topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Softblue 2002, 301.000km, fulloption met openairTopic
Audi A2 3L, 1.2TDI, Island Groen 2001, 270.000km fulloption++topic
VW Lupo 3L 1.2TDI, Custom Crono yellow] topic
VW T1- spijlbus, Blauw15 Raams topic
Don 3L Jose
Handgeschakelde vriend
Handgeschakelde vriend
Berichten: 1431
Lid geworden op: 18 jan 2014, 00:34
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0- 0-2002
Kilometerstand: 354.000
Transmissie: Handgeschakeld
Kleur: Reflexsilver - LA7W
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Haaglanden

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Don 3L Jose »

3L-Dnadave schreef: ...Het is dus puur voor de liefhebberij, voor de hobby, voor de leukigheid, voor de fun.
Niet alleen dat, dmv geen kats is het verstopt raken ervan uitgesloten. Dus toch een functie.
Gebruikersavatar
Nietsnut
Vriendelijke beheerder
Vriendelijke beheerder
Berichten: 6138
Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
Echte naam: Melvin
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 10 jul 1999
Kilometerstand: 339.863km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Zwolle

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Nietsnut »

Lupo 3L Elzinga schreef:melvin vergeet je niet om dan de uitdraai ff op dit forum te plaatsen? ben erg benieuwd zo dra die van mij getuned is gaat de uitdraai ook op het forum
Nee hoor, ik was niet vergeten de resultaten op dit forum te plaatsen :) klikkderdeklik...
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Elmo299
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:50
Echte naam: Albert Hutten
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 09 aug 2001
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Akoyasilber Metallic, 2S - LY7H
Brandstof: Premium diesel

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Elmo299 »

Is er ook een Freeflow te krijgen waarbij de beide bollen verwijderd zijn? Is iemand daarvan op de hoogte?
Gebruikersavatar
EJR Autotechniek
Bevriend 3L garagebedrijf
Bevriend 3L garagebedrijf
Berichten: 353
Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
Echte naam: Eldert-Jan
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 26 feb 2002
Kilometerstand: 231545
Transmissie: Automaat
Kleur: Candy Wit - LB9A
Locatie: Drogeham (Friesland)
Contacteer:

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door EJR Autotechniek »

Is er niet maar kan ik zo maken.
Mvrgr Eldert-Jan

Afbeelding
Elmo299
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 aug 2015, 21:50
Echte naam: Albert Hutten
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 09 aug 2001
Kilometerstand: 240.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Akoyasilber Metallic, 2S - LY7H
Brandstof: Premium diesel

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Elmo299 »

EJR Autotechniek schreef:Is er niet maar kan ik zo maken.
Dan moeten we als de storingen verholpen zijn daar snel maar eens aan beginnen dan!
Activate
Allemans 3L vriend
Allemans 3L vriend
Berichten: 411
Lid geworden op: 01 feb 2015, 23:19
Echte naam: Erik
Autotype: VW Lupo 1.2TDI
Productiedatum: 0-12-2001
Kilometerstand: 203.208km
Transmissie: Automaat
Kleur: Moonsilver - LR7X
Brandstof: Normale diesel
Locatie: 0546
Contacteer:

Re: Uitlaatsysteem, Freeflow of niet ?

Bericht door Activate »

Ben er inmiddels ook aan begonnen, ik moest de uitlaat toch aanpassen voor de VB39.

Dus maar gelijk beide bollen er tussen uit en iets gelijk iets dikker (VB39 heeft de uitgang van de turbo iets groter dan de standaard 3L turbo wel 8 MM) tot aan de eindemper daarna weer standaard verder.

Maar even tiggen in RVS304 dunwandig RVS, de flens heb ik inmiddels gefreesd.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning”