Onder andere deze weg wilde ik gaan rijden :

Dus heb ik een setje FK AK street dempers/veren gekocht.
deze : ( ten tijde van het schrijven van dit topic niet leverbaar bij deze winkel, maar mogelijk wel bij nederlandse importeurs) http://www.fk-shop.de/Fahrwerk-Tuning/G ... -2005.html
Ik koos voor deze verlagingsset; niet omdat ik hem perse lager wilde hebben, maar ik wilde gewoon nieuwe demping en vering voor een betaalbaar bedrag, en de originele veren en dempers zijn gewoon te duur en niet optimaal. Zeker met het weghalen van de ballastblokken achter was het wel wenselijk om eea zelf in te kunnen stellen om zo de achterkant meer omlaag te krijgen zodat de achterbanden meer gewicht per vierkante cm kregen.
Installatie was prima te doen bij David, de bovenkant van de voordempers is van de oude dempers overgezet.
hoogte verschillen : gemeten van grond tot onderkant midden wielkasten
voor : van 59,5cm naar 57,7cm dus bijna 2cm lager
achter: van 62,5cm naar 59,5cm dus 3 cm lager
Hoogte van mijn 3L was overigens zonder achterbank. Maar wel volgenippelde tank en reservewiel met 5L reserve diesel
achterzijde, paar kapjes loshalen om bij die dinges te komen

achterzijde voor

ouwe meuk

koos demperloos

achterzijde na

ook de voorkant moest eraan geloven

en toen het moment supreme...op eigen voetjes staan, en kijken wat de hoogte was, die zo op gevoel was bepaald.
[youtube][/youtube]
tadaa! zo op t oog vind ik hem niet heel erg schandalig veel lager. Psies genoeg cm om te compenseren voor het dakraampje

Later heb ik ook nog de taatslagers vervangen bij David, echt een aanrader om dat meteen mee te nemen.
want zoals je misschien kan zien zit er verschil tussen de oude en nieuwe. dat geeft speling, en dat geeft gebonk.

Daarna uitlijnen

mijn ervaring tot nu toe : (let op , gebaseerd op een vergelijking tussen OEM set die bijna 3 ton heeft gereden en 14 jaar oud was) en het huidige FK setje :
stuurgedrag :
* FK helt VEEL minder over in bochten
* achterkant breekt veel minder uit
* stuurgedrag is veel strakker en vaster en voorspelbaarder
demping :
* FK set deinst niet zoveel na als de OEM set deed. logisch, de OEM set was oud
* FK set is stugger, maar ik denk dat een nieuwe OEM set dat ook wel is. Ik zou het zeker geen stuiteren of wat ook willen noemen, het is nog prima confortabel. maar als ik het vergelijk : ja het is stugger
remgedrag:
* voorkant duikt minder
* remmen voelt vaster en stabieler, hij "zoekt" nu veel minder. Ook lijkt door de veranderde rijhoogte achter, de achterrem nu meer invloed te hebben
rijhoogte
* de flinke drempel bij de parkeerplaats bij mij thuis (emiel, coco en marcello, nietsnut kennen de situatie) kan ik nog prima, zo niet beter nemen dan eerst. Want mijn huidige set is dan wel iets lager, maar veert ook minder in, waardoor het probleem wss kleiner is. en let op : ik heb ook die cupra lip op mijn voorbumper.
belangrijke andere obstakels : de weg met putten en kraters in het asfalt bij de manege , en de parkeergarage van de albert heijn en het ziekenhuis. spannend of die ook goed gaan.