Het grote biodiesel topic, watskeburt?!
Moderator: reichbus
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
- Echte naam: ralph
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Het grote biodiesel topic
Sorry nietsnut soms kan ik een beetje ongeduldig zijn
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Het grote biodiesel topic
what a killer zeg, sorry tegen een nietsnut te zeggenralph schreef:Sorry nietsnut soms kan ik een beetje ongeduldig zijn
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
- Echte naam: ralph
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Het grote biodiesel topic
Nou ik heb gister avond 25 liter bio in de tank gedaan het lampje brande dus de tank was bijna leeg de eerste km merkte ik nog geen verschil eenmaal aangekomen op het vliegveld van munster 75 km verder op de auto geparkeerd en mijn vrienden opgehaalt daarna terug de auto starte makkelijk dus ik reed richting de snelweg ik merkte in eens dat de schakel momenten pas weer tegen de 3000 toeren waren .... en overduidelijk minder vermogen onder de kap ... ik heb nu nog geen last van bokken en stoten gelukkig wel heb ik een extreem verbruik .... 5,7 liter geeft de boord computer aan..... en ik heb niet harder gereden als 120-130 .... de banden.spanning 3,3 bar rond om dus dat kan het ook niet zijn.... ik begin toch te twijfelen aan mijn verstuivers .... of zou het te maken kunnen hebben met de egr klep ?
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Het grote biodiesel topic
De diesel uit de pomp bevat ca. 10% biodiesel. Op zich goed initiatief voor de koolzaad en palmolie verbouwende boeren. Het milieu schiet er helaas niets mee op. Groot probleem is zich aan het opbouwen in de tank en leidingen van de diesels in de vorm van bacteriën...
Langzamerhand groeien die organismen op het scheidingsvlak van olie en water. Bestrijding is absoluut nodig, want anders slibt de boel langzamerhand dicht. Wie heeft zich verdiept in welke biociden je in je tank kunt gooien en op welke wijze?
Zelf heb ik dit weekend 50 ml Startron in de tank van de camper gedaan. Zoek op internet maar eens naar de werking van dat goedje. Dit is redelijk aan de prijs, dus ik zoek naar een alternatief.
Langzamerhand groeien die organismen op het scheidingsvlak van olie en water. Bestrijding is absoluut nodig, want anders slibt de boel langzamerhand dicht. Wie heeft zich verdiept in welke biociden je in je tank kunt gooien en op welke wijze?
Zelf heb ik dit weekend 50 ml Startron in de tank van de camper gedaan. Zoek op internet maar eens naar de werking van dat goedje. Dit is redelijk aan de prijs, dus ik zoek naar een alternatief.
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
- Echte naam: ralph
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Het grote biodiesel topic
Hans volgens mij word bio diesel gemaakt van oude friet/ bak olie dus eigenlijk krijgt het een 2de leven maar volgens mij kan gargamel ook actief hier op het forum je daar meer over vertellen voor nu een goede nachtrust en tot morgen
- EJR Autotechniek
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
- Echte naam: Eldert-Jan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 26 feb 2002
- Kilometerstand: 231545
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Locatie: Drogeham (Friesland)
- Contacteer:
Re: Het grote biodiesel topic
Ik heb het smerige brandstoffilter nog eens goed bekeken en ik zie niet echt viezigheid maar meer ophoping van slijm achtig iets.Dit heb ik bij mijn boot ook gehad dit was bacterie groei ik heb toen alle filters vervangen en sinds dien die ik er elk jaar een toevoeging bij .in de boot wereld is het een groot probleem.
misschien is dit bij ralfh ook gebeurt.
het later over schakelen komt puur door het vermogen verlies,bij een noodloop schakelt hij ook laat op.
misschien is dit bij ralfh ook gebeurt.
het later over schakelen komt puur door het vermogen verlies,bij een noodloop schakelt hij ook laat op.
Mvrgr Eldert-Jan
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Het grote biodiesel topic
Ja Eldert Jan, in de bootwereld is het zeker een groot probleem. Omdat die boten vaak maanden stil liggen. Waarschijnlijk geldt dit ook voor veel campers en oldtimers. Bacteriegroei op het raakvlak tussen biodiesel en watersporen.
Ik zoek een goedkoop biocide (zeg maar gif) dat je aan de diesel kunt toevoegen, waardoor bacteriën en algen dood gaan, oplossen en uit het brandstofsysteem wegspoelen. CMIT zegt iemand dat iets? Chloromethylisothiazolinone... geen fijn stofje, maar het dood alles wat je niet in je brandstofsysteem wilt hebben. En als stank voor dank wordt het na gedane arbeid in de motor verbrand...
Ik ga op zoek naar de dood....
Ik zoek een goedkoop biocide (zeg maar gif) dat je aan de diesel kunt toevoegen, waardoor bacteriën en algen dood gaan, oplossen en uit het brandstofsysteem wegspoelen. CMIT zegt iemand dat iets? Chloromethylisothiazolinone... geen fijn stofje, maar het dood alles wat je niet in je brandstofsysteem wilt hebben. En als stank voor dank wordt het na gedane arbeid in de motor verbrand...
Ik ga op zoek naar de dood....
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- foppe
- 3L Vriendenteam
- Berichten: 4120
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
- Echte naam: hou ik lekker geheim
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Productiedatum: 14 nov 2001
- Kilometerstand: 506.000km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: North of Holland
Re: Het grote biodiesel topic
Het probleem in de boot wereld is de vochtige lucht, dat als het warm is, goed binnen dringt in de halfgevulde tank, om dan vervolgens te condenseren bij koel weer. Elke dag een beetje, maar dat bouwt wel op. Het is hierom scheer en inslag bij de bootjes en daarom heeft een goede tank altijd een waterzak.
Ik heb 2 losse tanks, die ik s winters altijd volledig leeg en droog maak. Hierdoor heb ik geen last van enige bacteriën.
Ik heb 2 losse tanks, die ik s winters altijd volledig leeg en droog maak. Hierdoor heb ik geen last van enige bacteriën.
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
- Gargamel
- Goede 3L vriend
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
- Echte naam: Nico
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 15 jul 2002
- Kilometerstand: 202000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Cedergroen - LK6Y
- Brandstof: 100% biodiesel
- Locatie: Breezand
- Contacteer:
Re: Het grote biodiesel topic
biodiesel en diesel heeft een groot verschil. Biodiesel neemt water op, en bij diesel is dat niet zo, en kan je water aftappen onder in je tank. bacteriën wordt wel veel over geschreven, maar dat is dit niet, is gewoon opgenomen vuil en water in de biodiesel dat in de tank zit. ik denk nog een filter, en je bent het kwijt. In de boten wereld, heb je een dagtank, die je gebruikt, die zit over het algemeen niet tegen het scheepsvlak, en heeft geen last van condens. De groet tank tank daar in tegen ligt over het algemeen tegen de buiten wand van het schip/ de boot. koud water van de buiten kant en warmte binnen geeft veel condens. Daarom heeft die tank een aftap om water af te kunnen tappen. biodiesel kan je dus wel gebruiken in een boot, maar direct in je dag tank doen, niet in je hoofdtank, ander krijg je problemen.
Gargamel.
Gargamel.
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
- Nietsnut
- Vriendelijke beheerder
- Berichten: 6138
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 16:35
- Echte naam: Melvin
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 10 jul 1999
- Kilometerstand: 339.863km
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Moonsilver - LR7X
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Zwolle
Re: Het grote biodiesel topic
Diverse mensen hier hebben Acticide gebruikt om de tank en het brandstofsysteem te reinigen, voor een uitleg zie hier: http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php?p=4620#p4620
Acticide heeft Isothiazolinone https://en.wikipedia.org/wiki/Isothiazolinone en oxazolidine https://en.wikipedia.org/wiki/Oxazolidine als werkzame stoffen.
Acticide heeft Isothiazolinone https://en.wikipedia.org/wiki/Isothiazolinone en oxazolidine https://en.wikipedia.org/wiki/Oxazolidine als werkzame stoffen.
Huidig per 21-02-2022: Peugeot e208 GT Vertigo Blauw
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
Huidig per 09-02-2019: Kia e-Niro BEV https://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=4105
Ex: 2013 Passat 2.0 TDi DSG Variant http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=3644
Ex: 1999 Lupo 3L 98-LZS-3 http://3lvrienden.nl/viewtopic.php?f=32&t=1014
Mijn YouTube kanaal.
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
- Echte naam: ralph
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Het grote biodiesel topic
Uhhh wij hebben toch een retour in ons brandstof systeem ??? en zit er onder de auto geen koelrib om de brandstof te koelen ??? zo ja dan is het dus een ideaal broednest voor bacterien om te nestelen in de tank want de brandstof word dus ook warm ....
- Hans
- Vriendelijke particuliere 3L klusser
- Berichten: 584
- Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:27
- Echte naam: Hans
- Autotype: Overige autotypes
- Transmissie: Handgeschakeld
- Brandstof: Normale diesel
- Locatie: Friesland
Re: Het grote biodiesel topic
Acticide, goeie tip!
Dat ga ik loslaten op de camper.
Die bacteriën hebben hun langste tijd gehad
Dat ga ik loslaten op de camper.
Die bacteriën hebben hun langste tijd gehad
Met vriendelijke groet,
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
Hans
VW Golf SportsVan 1.5 TSI '19
VW Golf GTE 1.4 TSI '15
VW T5 Karmann Colorado 2.5 TDI '05
(sorry, geen Lupo of A2 meer...)
- Gargamel
- Goede 3L vriend
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
- Echte naam: Nico
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 15 jul 2002
- Kilometerstand: 202000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Cedergroen - LK6Y
- Brandstof: 100% biodiesel
- Locatie: Breezand
- Contacteer:
Re: Het grote biodiesel topic
Ralph als de brandstof zo warm wordt gaan de bacteriën zeker dood. En inderdaad de brandstof wordt gekoeld, omdat het zo onwijs warm wordt. Dus bacteriën geen schijn van kans. Is alleen in een stilstaande tank. als je bacteriën tegen komt zijn het lange slijmachtige draden. De kleur is wat geel. Zwart is water!
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
- Echte naam: ralph
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Het grote biodiesel topic
Mhhh ..... toch wel vreemd als EJR praat over mogelijk bacterien in mijn oude filter ... dan zit het dus ook in mijn tank .... ik ga morgen ff naar de boten zaak een flesje biocide halen voor ik weer een.filter wissen doe eerst alles killen in mijn tank
- Gargamel
- Goede 3L vriend
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
- Echte naam: Nico
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 15 jul 2002
- Kilometerstand: 202000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Cedergroen - LK6Y
- Brandstof: 100% biodiesel
- Locatie: Breezand
- Contacteer:
Re: Het grote biodiesel topic
Niet nodig, het is water. Ralph lees je wel mijn reacties?
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
- Echte naam: ralph
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Het grote biodiesel topic
Ja ik lees je reactie wel gargamel maar ik denk persoonlijk dat mijn tank.nu juist een broed nest is voor bacterien aangezien ik de laatste tijd wat minder km draai dus meer korte ritjes dus minder warme brandstof in combi met zoals je zegt water.. ideaal voor bacterien ....
- Gargamel
- Goede 3L vriend
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 20 feb 2014, 20:23
- Echte naam: Nico
- Autotype: Overige autotypes
- Productiedatum: 15 jul 2002
- Kilometerstand: 202000
- Transmissie: Handgeschakeld
- Kleur: Cedergroen - LK6Y
- Brandstof: 100% biodiesel
- Locatie: Breezand
- Contacteer:
Re: Het grote biodiesel topic
Ralph nog maal bacteriën zijn het niet, dat ziet er anders uit. En je bent niet de eerste met dit probleem, en je zult ook niet de laatste zijn. gewoon vuil en water. We hebben veel ervaring met dit probleem, en is ook al eerder in dit topic genoemd. Groeten Nico
http://www.2N-biofuels.nl voor zuinig en Co2 neutraal rijden. En ook voor goede koffie!
- EJR Autotechniek
- Bevriend 3L garagebedrijf
- Berichten: 353
- Lid geworden op: 12 jan 2014, 19:41
- Echte naam: Eldert-Jan
- Autotype: VW Lupo 1.2TDI
- Productiedatum: 26 feb 2002
- Kilometerstand: 231545
- Transmissie: Automaat
- Kleur: Candy Wit - LB9A
- Locatie: Drogeham (Friesland)
- Contacteer:
Re: Het grote biodiesel topic
Gewoon doorrijden Ralph,ik heb toen ik jou filter heb vervangen ook een toevoeging er bij gedaan namelijk forté hier zit ook een reiniging in.
gewoon wat vaker je filter vervangen en genoegen nemen met iets minder vermogen.
gargamel heeft gelijk.
gewoon wat vaker je filter vervangen en genoegen nemen met iets minder vermogen.
gargamel heeft gelijk.
Mvrgr Eldert-Jan
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
- Echte naam: ralph
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Het grote biodiesel topic
Oke dan gewoon gas op die lollie ik vraag me echter wel af hoeveel water zich kan hebben opgespaart in 13 jaar tijd ...
-
- Allemans 3L vriend
- Berichten: 227
- Lid geworden op: 03 jan 2015, 12:25
- Echte naam: ralph
- Autotype: Audi A2 1.2TDI
- Kilometerstand: 000.000km
Re: Het grote biodiesel topic
OHH OHHHWWW ik hoor net het weerbericht .... vanacht slechts een paar graden boven 0 ... en ik heb puur bio in de tank ..... hopelijk morgen vroeg geen start problemen ....