Lampen in een 3L --> Led

Alle Modificaties, tweaks & verbeteringen die je maar kan verzinnen om je verbruik te verlagen aan je 3L!

Moderator: reichbus

Plaats reactie
Gebruikersavatar
foppe
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 4120
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:13
Echte naam: hou ik lekker geheim
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Productiedatum: 14 nov 2001
Kilometerstand: 506.000km
Transmissie: Automaat
Kleur: Delfingrau Metallic, F5 - LX7Z
Brandstof: Normale diesel
Locatie: North of Holland

Lampen in een 3L --> Led

Bericht door foppe »

Deze topic van origine door dnadave opgetuigd, heeft als doel om zoveel mogelijk lampjes te vervangen door ledlampjes. Zelf ben ik nu al een tijdje bezig geweest met het uitzoeken van led lampen en heb al het een en ander geprobeerd.
Verderop staat er een overzicht, van wat er zoal mogelijk is voor onze lupo 3L. Ik baseer dit overzicht uit 3 webwinkels van Ebay, steve-D-Light, UWLLED en uwlled-store. Zij hebben volgens mij de betere auto ledverlichting. Er wordt best veel troep verkocht en probeer maar eens het kaft van het koren te scheiden.

Let wel op, alle verwijzingen in onderstaande lijstjes heb ik ooit eens een keer uitgezocht, maar het meeste nooit besteld. Wil je iets bestellen, controleer dan zelf eerst of het inderdaad het goede type is.

Eerst begin ik met de High Quality leds. Het meeste zijn Cree leds, op de kleintjes na. De Cree lampen staan bij ebay vermeld met Q5. Dit zijn eigenlijk type XR-E Cree led's in de Q5 variant.
Ik heb een stroom gemeten van 0.48A. Onderstaand lijstje zit allemaal rond de 12 euro per stuk, m.u.v. het achteruitrijlicht. Die zit rond de 8-9 euro, want die hoeft niet extra rond te schijnen:
Dan gaan we over op de Low-cost Cree led. Dit zijn ook echte Cree ledjes, alleen verbruiken ca. de helft van het vermogen, ze trekken 0.28A.
Kosten van deze ledjes zijn rond de 3 a 4 euro per stuk. Qua lichtopbrengs valt het me goed mee.
  • VOOR ACHTER
    • knippers wit ebay
    • knippers geel ..... zie high quality cree led
    • Mistlicht rood ..... zie high quality cree led
    • Mistlicht wit zie knippers wit
    • Achteruitrijlicht wit ebay
    • Duplolamp rood .... nog niet gevonden
    • Duplolamp wit .... nog niet gevonden
    • kentekenplaatverlichting.......
    INTERIEUR
    • interieurverlichting.......

Tenslotte wil ik nog een categorie toevoegen voor Non Cree ledjes. Deze categorie moet ik nog verder uitwerken, maar te denken valt aan ledjes voor stads-, kenteken- en interieurverlichting. Het spul van Nico komt hier ook te staan. Ik heb ook gelezen dat er best felle ledjes zijn van samsung, misschien krijgen die hier ook een plaatsje:



Hier is nog een lijstje door DnaDave opgesteld met de originele lampcodes:
  • VOOR
    • Groot licht / dimlicht - H4 - 12V 60/55W
      of bij GTI koplampen: xenon koplamp - D2S (HID), Verstraler - 453 (H3)
    • Stadslicht - W5W - 12V 5W
    • Mistlicht voor - H3 - 12V 55W
    • Richting-aanwijzers voor - PY21W (oranje),
    • vanaf 2001 eigenlijk specifiek 581 Osram Diadem - 12V 21W deze hebben een blauwe gloed als ze uitstaan. en oranje als ze aanstaan.
      Maar een gewone PY21W past ook gewoon
      Richting-aanwijzers zijkant - WY5W (oranje) of W5W (transparant) - 12V 5W
    ACHTER:
    • Achteruitrijlicht - P21W - 12v 21W
    • Parkeer-/remlichten achter - P21/5W (2 gloeidraden) 12V 21W en 5W
    • Derde remlicht - W5W - 12V 5W
    • Richting-aanwijzers achter - P21W - 12V 21W
    • Mistlicht achter - P21W - 12V 21W
    • Kentekenverlichting - C5W - 12V 5W
    INTERIEUR
    • verwarmingspaneel instrumenten : W1.2W
    • plafondlampje : ?
[/list]

- Deze topic is mede mogelijk gemaakt door onze goude ouwe Rick -
Ik rij een audi A2 3L SLR B4 dolfijn grijs :cool:

3Lvrienden: voor liefhebbers, door liefhebbers
Maatie
Nieuwe vriend
Nieuwe vriend
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 mar 2014, 21:56
Autotype: Overige autotypes
Productiedatum: 0- 0-1999
Kilometerstand: 295.000km

Re: Lampen in een 3L --> Led

Bericht door Maatie »

Het lastige met led's is dat ze een kleine stralingshoek hebben. Met lens schijnen ze in een hoek van 15 graden. Dat heeft veel licht op een klein oppervlak. Om goed zichtbaar te zijn zal je dus lampen moeten hebben die helemaal rond richt geven. De combinatie van cob (Chips on Board) en een Cree led geeft de beste lichtverdeling naar mijn mening.

Bij knipperlichten zullen de lichten sneller gaan knipperen, dus een parallelle weerstand is nodig. Wanneer je stadslicht, mistlicht en dimlicht gaat vervangen voor licht zal de boordcomputer dat zien als een kapotte lamp door het lagere verbruik. Ook dan is een parallelweerstand nodig.
mj.jans
3L Buddy
3L Buddy
Berichten: 84
Lid geworden op: 06 dec 2014, 08:50
Echte naam: Marcel
Autotype: Audi A2 1.2TDI
Kilometerstand: 186.000 km
Transmissie: Automaat
Kleur: Kobaltblau Metallic, 5F - LZ5Q
Brandstof: Normale diesel
Locatie: Cuijk

Re: Lampen in een 3L --> Led

Bericht door mj.jans »

Foppe heeft ook een how-to gemaakt om het knipperlicht relais aan te passen voor LED.

http://www.3lvrienden.nl/viewtopic.php? ... ais#p22029
3L-Emiel
3L Vriendenteam
3L Vriendenteam
Berichten: 2443
Lid geworden op: 12 jan 2014, 17:23
Autotype: Overige autotypes
Brandstof: Normale diesel

Re: Lampen in een 3L --> Led

Bericht door 3L-Emiel »

Maatie schreef:
Bij knipperlichten zullen de lichten sneller gaan knipperen, dus een parallelle weerstand is nodig. Wanneer je stadslicht, mistlicht en dimlicht gaat vervangen voor licht zal de boordcomputer dat zien als een kapotte lamp door het lagere verbruik. Ook dan is een parallelweerstand nodig.

in elk geval bij een lupo niet. hoe dit bij een audi a2 is weet ik niet.
Maar de lupo heeft geen pc die op de lampen let. los van het snelle knipperen van de richting aanwijzers.
Aangezien ik woendag alles naar led en xenon zet, zal ik even moeten kijken wat ik doe.
Kan het relais aanpassen waardoor hij meer weerstand heeft en dus met de comfortknippermodule gewoon 3 keer langzaam knippert.
Maar kan ook kijken of de comfort module kan aanpassen, waardoor de auto 6 keer snel knippert....

DE laatste vind ik eigenlijk leuker, maar of het haalbaar is?
Plaats reactie

Terug naar “Eco modding”