Spotgoedkope 'cruisecontrol' Eagle
Geplaatst: 17 jan 2014, 11:12
Het stelt niet veel voor misschien, maar het kost ook bijna niets. En het gemak is groot. De Eagle Cruise control.
Hoe werkt het? Het fixeert je gaskabel. Wanneer je je rem aanraakt, springt het systeem er automatisch af. Installeren is dus theoretisch een fluitje van een cent. Praktisch gezien echter een acrobatische tour, daar de Lupo 3L drive by wire is en de kabel dus aangesloten moet worden op het gaspedaal. Daarnaast een draadje aan massa, en één waar stroom op komt te staan op het moment dat je je rem intrapt. Die hang je dus aan je remlichtschakelaar.
Het geeft uiteraard niet het comfort van een echte cruise control, maar er zijn ook voordelen! Om te beginnen kun je de Eagle al gebruiken in de eerste versnelling. De auto schakelt ondertussen gewoon door. En het is, maar daar mogen de meningen over verdeeld zijn, naar mijn mening zuiniger dan een echte CC.
Iedereen weet dat het geheim van zuinig rijden een rustig tempo en een constante snelheid is. Bij een gewone CC is die snelheid de maat en dat is, uit zuinigheidsoverwegingen, jammer. Ga je tegen een viaduct op, geeft hij gas bij, ga je van een viaduct af, neemt hij gas weg om de auto af te remmen.
De Eagle houdt echter gewoon het gas op een bepaalde stand. Ga je tegen een viaduct op, zal de snelheid iets teruglopen, ga je eraf, zal de auto niet door de CC worden afgeremd en dus versnellen. In Nederland geen dramatisch verschil, maar voor wie in de bergen woont zoals ik, zou de Eagle zeker goedkoper uitpakken dan een CC.
En dat voor 29,99 bij Conrad.
Hoe werkt het? Het fixeert je gaskabel. Wanneer je je rem aanraakt, springt het systeem er automatisch af. Installeren is dus theoretisch een fluitje van een cent. Praktisch gezien echter een acrobatische tour, daar de Lupo 3L drive by wire is en de kabel dus aangesloten moet worden op het gaspedaal. Daarnaast een draadje aan massa, en één waar stroom op komt te staan op het moment dat je je rem intrapt. Die hang je dus aan je remlichtschakelaar.
Het geeft uiteraard niet het comfort van een echte cruise control, maar er zijn ook voordelen! Om te beginnen kun je de Eagle al gebruiken in de eerste versnelling. De auto schakelt ondertussen gewoon door. En het is, maar daar mogen de meningen over verdeeld zijn, naar mijn mening zuiniger dan een echte CC.
Iedereen weet dat het geheim van zuinig rijden een rustig tempo en een constante snelheid is. Bij een gewone CC is die snelheid de maat en dat is, uit zuinigheidsoverwegingen, jammer. Ga je tegen een viaduct op, geeft hij gas bij, ga je van een viaduct af, neemt hij gas weg om de auto af te remmen.
De Eagle houdt echter gewoon het gas op een bepaalde stand. Ga je tegen een viaduct op, zal de snelheid iets teruglopen, ga je eraf, zal de auto niet door de CC worden afgeremd en dus versnellen. In Nederland geen dramatisch verschil, maar voor wie in de bergen woont zoals ik, zou de Eagle zeker goedkoper uitpakken dan een CC.
En dat voor 29,99 bij Conrad.